Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden maser og klynker når vi skal ut

Buster

Recommended Posts

Vår 5,5 år gamle hann hund har en plagsom uvane.. Så fort vi tenker tanken på å gå ut en tur så begynner han å klynke og mase. Til tider så begynner det fra jeg går i dusjen -1- time før jeg skal ut. Uansett hva jeg gjør for å prøve å stoppe ham, så fortsetter han bare.

Jeg har prøvd å få ham til å sitte for å prøve å roe ham ned, la han vente i stua, kjefte litt, hysje... Ingenting hjelper...

I dag så begynte han når jeg skulle pusse tennene, så jeg gikk å satte meg ned i 10 min for å prøve å lære ham at det at jeg gjør meg klar betyr ikke at vi skal ut. Men det hjalp ikke i det hele tatt.

Kan nevne at vi har bare hatt ham i en mnd.

Hva kan jeg gjøre for å få ham til å slutte? Jeg blir gal! :cool::)

Takknemlig for alle råd! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette bare på morgenen, eller hver gang dere skal ut og gå tur? Om det bare er på morgenen kan det jo hende at han virkelig må på do etter en lang natt, men at han allikevel er flink og holder seg? Hva om du stikker rett utenfor døra med ham, lar han tisse og så fortsetter med de vanlige rutinene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overse han når hun klynker..

Og så kan dere jo prøve å endre rutinene ved at dere skal gå.. Gå ut en bakdør eller noe. Så kan dere jo også øve på at dere gjør de vanlige gå rutinene, men ikke går likevell.. Sikkert andre som har bedre forslag.

Takk for forslag! Skal prøve på det.

Har dere faste klokkeslett for turtider ?

Kan være at han vet nå tiden er inne for tur, kanskje du er litt forsinket med turgåingen og han begynner å stresse...?

Nei, har ikke faste rutiner.

Er dette bare på morgenen, eller hver gang dere skal ut og gå tur? Om det bare er på morgenen kan det jo hende at han virkelig må på do etter en lang natt, men at han allikevel er flink og holder seg? Hva om du stikker rett utenfor døra med ham, lar han tisse og så fortsetter med de vanlige rutinene?

Hver gang vi skal ut. Han er ikke så ivrig på å gå ut når jeg står opp, er helst trøtt da :cool: Han har også mulighet å tisse når mannen min står opp to timer før meg. Men han er enda trøttere da. :)

Det tar litt tid om morgenen før vi er helt klar til å gå ut. Vi har to jenter som skal på skole og i barnehagen. Jeg tar ham med på tur samtidig så jeg leverer i barnehagen.

Men som sagt, han klynker og gråter uansett når på døgnet...

Men jeg kan jo prøve det å gjøre meg klar bare for å så sette meg ned igjen uten å gå noen plass.

Men gud så irriterende det er å høre på.... :wallbash:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder ER masete, og vil gnåle i evigheter. Slipper de unna med det og attpåtil får uttelling, så lærer de at "det virker". En bekjent kan knapt vente med å gi sine hunder mat, da maser de og herjer og tuller og gnåler - og så får de jo mat da. En annen har en fuglehund som også piper når tur nærmer seg, han har prøvd å overse det - gå inn på annet rom, sette seg ned, men den fortsetter i all evighet.

Du har vel omplasseringshund, så hvis han i flere år har mast hos forrige eiere - og det i hans øyne har virket, altså at de uansett har gått ut med ham når han har vært midt i masingen, så har du jo flere års "læring" å kjempe mot - og da kan det ta tilsvarende tid.

Jeg har hatt en maser én gang, og han ble ødelagt i valpekassa :cool:

Han var så aktiv hele tiden, i forhold til resten av kullet, så for at han ikke skulle sette igang de andre sju, så ble han løftet opp og ut av valperommet når han satte igang... sukk. Vi prøvde å overse ham en gang, da gnålet han i to timer mens vi satt med hodetelefoner og stereoen på... og ble så sliten at han LÅ og pep og knirket.

Siden har det ikke vært masere her i huset, jeg lærte leksa der, så her er det lengste de går, noen lange blikk og litt sukking, hvis jeg setter meg ned igjen etter å ha forberedt meg til tur. Så jeg har ingen gode forslag, annet enn å høre med forrige eiere om han gjorde det der. Da har du i verste fall flere års læring å "slåss mot". Gjorde han det ikke der, så er det kanskje det at han synes det er så mye morsommere hos dere, at gleden blir for stor til å holde innabords? Hvis forrige hjem ikke gikk så mye tur, eller hadde så mye tid og oppmerksomhet til ham, mener jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får nok mye mer tur her enn han var vant til. Han raste ned i vekt, jeg ble skikkelig bekymret for ham. Stakkars hunden vår, hva har vi gjort tenkte jeg... Men når jeg ser på bilde av foreldrene hans, så er kroppsbygningen hans nå lik deres. Han var nok overvektig når han kom hit. Masse tur har nok fått ham ned i normal vekt.

Jeg tror ikke at det hjelper å spørre forrige eier, de har nok pyntet på sannheten når de fortalte om han. (de glemte feks å fortelle at de fikk ham via omplassering, dette er hans 3 hjem. Jeg fant det ut ved en tilfeldighet da jeg skulle endre id merkingen).

Tusen takk for gode råd, bare fortsett hvis dere har flere. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 5,5 år gamle hann hund har en plagsom uvane.. Så fort vi tenker tanken på å gå ut en tur så begynner han å klynke og mase. Til tider så begynner det fra jeg går i dusjen -1- time før jeg skal ut. Uansett hva jeg gjør for å prøve å stoppe ham, så fortsetter han bare.

Jeg har prøvd å få ham til å sitte for å prøve å roe ham ned, la han vente i stua, kjefte litt, hysje... Ingenting hjelper...

I dag så begynte han når jeg skulle pusse tennene, så jeg gikk å satte meg ned i 10 min for å prøve å lære ham at det at jeg gjør meg klar betyr ikke at vi skal ut. Men det hjalp ikke i det hele tatt.

Kan nevne at vi har bare hatt ham i en mnd.

Hva kan jeg gjøre for å få ham til å slutte? Jeg blir gal! ;):P

Takknemlig for alle råd! :P

Altså, det beste er nok å fortsette med treningen. Altså, gjerne ta på deg sko/jakke og bare sette deg ned i sofaen (gjerne med ørepropper) og slapp av... Dette går ikke over etter et forsøk fra din side.

En annen ting, noen hunder er eksepsjonelt dyktige til å merke NÅR de skal ut på tur. Vi endrer noe adferd som gir dem beskjed og dette leser noen av hundene.

Lykke til, det blir nok endel trening foran dere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...