Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden maser og klynker når vi skal ut


Buster

Recommended Posts

Vår 5,5 år gamle hann hund har en plagsom uvane.. Så fort vi tenker tanken på å gå ut en tur så begynner han å klynke og mase. Til tider så begynner det fra jeg går i dusjen -1- time før jeg skal ut. Uansett hva jeg gjør for å prøve å stoppe ham, så fortsetter han bare.

Jeg har prøvd å få ham til å sitte for å prøve å roe ham ned, la han vente i stua, kjefte litt, hysje... Ingenting hjelper...

I dag så begynte han når jeg skulle pusse tennene, så jeg gikk å satte meg ned i 10 min for å prøve å lære ham at det at jeg gjør meg klar betyr ikke at vi skal ut. Men det hjalp ikke i det hele tatt.

Kan nevne at vi har bare hatt ham i en mnd.

Hva kan jeg gjøre for å få ham til å slutte? Jeg blir gal! :cool::)

Takknemlig for alle råd! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette bare på morgenen, eller hver gang dere skal ut og gå tur? Om det bare er på morgenen kan det jo hende at han virkelig må på do etter en lang natt, men at han allikevel er flink og holder seg? Hva om du stikker rett utenfor døra med ham, lar han tisse og så fortsetter med de vanlige rutinene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overse han når hun klynker..

Og så kan dere jo prøve å endre rutinene ved at dere skal gå.. Gå ut en bakdør eller noe. Så kan dere jo også øve på at dere gjør de vanlige gå rutinene, men ikke går likevell.. Sikkert andre som har bedre forslag.

Takk for forslag! Skal prøve på det.

Har dere faste klokkeslett for turtider ?

Kan være at han vet nå tiden er inne for tur, kanskje du er litt forsinket med turgåingen og han begynner å stresse...?

Nei, har ikke faste rutiner.

Er dette bare på morgenen, eller hver gang dere skal ut og gå tur? Om det bare er på morgenen kan det jo hende at han virkelig må på do etter en lang natt, men at han allikevel er flink og holder seg? Hva om du stikker rett utenfor døra med ham, lar han tisse og så fortsetter med de vanlige rutinene?

Hver gang vi skal ut. Han er ikke så ivrig på å gå ut når jeg står opp, er helst trøtt da :cool: Han har også mulighet å tisse når mannen min står opp to timer før meg. Men han er enda trøttere da. :)

Det tar litt tid om morgenen før vi er helt klar til å gå ut. Vi har to jenter som skal på skole og i barnehagen. Jeg tar ham med på tur samtidig så jeg leverer i barnehagen.

Men som sagt, han klynker og gråter uansett når på døgnet...

Men jeg kan jo prøve det å gjøre meg klar bare for å så sette meg ned igjen uten å gå noen plass.

Men gud så irriterende det er å høre på.... :wallbash:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder ER masete, og vil gnåle i evigheter. Slipper de unna med det og attpåtil får uttelling, så lærer de at "det virker". En bekjent kan knapt vente med å gi sine hunder mat, da maser de og herjer og tuller og gnåler - og så får de jo mat da. En annen har en fuglehund som også piper når tur nærmer seg, han har prøvd å overse det - gå inn på annet rom, sette seg ned, men den fortsetter i all evighet.

Du har vel omplasseringshund, så hvis han i flere år har mast hos forrige eiere - og det i hans øyne har virket, altså at de uansett har gått ut med ham når han har vært midt i masingen, så har du jo flere års "læring" å kjempe mot - og da kan det ta tilsvarende tid.

Jeg har hatt en maser én gang, og han ble ødelagt i valpekassa :cool:

Han var så aktiv hele tiden, i forhold til resten av kullet, så for at han ikke skulle sette igang de andre sju, så ble han løftet opp og ut av valperommet når han satte igang... sukk. Vi prøvde å overse ham en gang, da gnålet han i to timer mens vi satt med hodetelefoner og stereoen på... og ble så sliten at han LÅ og pep og knirket.

Siden har det ikke vært masere her i huset, jeg lærte leksa der, så her er det lengste de går, noen lange blikk og litt sukking, hvis jeg setter meg ned igjen etter å ha forberedt meg til tur. Så jeg har ingen gode forslag, annet enn å høre med forrige eiere om han gjorde det der. Da har du i verste fall flere års læring å "slåss mot". Gjorde han det ikke der, så er det kanskje det at han synes det er så mye morsommere hos dere, at gleden blir for stor til å holde innabords? Hvis forrige hjem ikke gikk så mye tur, eller hadde så mye tid og oppmerksomhet til ham, mener jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får nok mye mer tur her enn han var vant til. Han raste ned i vekt, jeg ble skikkelig bekymret for ham. Stakkars hunden vår, hva har vi gjort tenkte jeg... Men når jeg ser på bilde av foreldrene hans, så er kroppsbygningen hans nå lik deres. Han var nok overvektig når han kom hit. Masse tur har nok fått ham ned i normal vekt.

Jeg tror ikke at det hjelper å spørre forrige eier, de har nok pyntet på sannheten når de fortalte om han. (de glemte feks å fortelle at de fikk ham via omplassering, dette er hans 3 hjem. Jeg fant det ut ved en tilfeldighet da jeg skulle endre id merkingen).

Tusen takk for gode råd, bare fortsett hvis dere har flere. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 5,5 år gamle hann hund har en plagsom uvane.. Så fort vi tenker tanken på å gå ut en tur så begynner han å klynke og mase. Til tider så begynner det fra jeg går i dusjen -1- time før jeg skal ut. Uansett hva jeg gjør for å prøve å stoppe ham, så fortsetter han bare.

Jeg har prøvd å få ham til å sitte for å prøve å roe ham ned, la han vente i stua, kjefte litt, hysje... Ingenting hjelper...

I dag så begynte han når jeg skulle pusse tennene, så jeg gikk å satte meg ned i 10 min for å prøve å lære ham at det at jeg gjør meg klar betyr ikke at vi skal ut. Men det hjalp ikke i det hele tatt.

Kan nevne at vi har bare hatt ham i en mnd.

Hva kan jeg gjøre for å få ham til å slutte? Jeg blir gal! ;):P

Takknemlig for alle råd! :P

Altså, det beste er nok å fortsette med treningen. Altså, gjerne ta på deg sko/jakke og bare sette deg ned i sofaen (gjerne med ørepropper) og slapp av... Dette går ikke over etter et forsøk fra din side.

En annen ting, noen hunder er eksepsjonelt dyktige til å merke NÅR de skal ut på tur. Vi endrer noe adferd som gir dem beskjed og dette leser noen av hundene.

Lykke til, det blir nok endel trening foran dere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...