Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til Rase? -Middelsstor


LizzieDog

Recommended Posts

Nå,, blir kanskje en ny hund i heimen, vi hadde tenkt en buhund. (Vi trudde den var en slags middels hund.. Men det var vist bare naboen som hadde en "LittLiten" Buhund, for rasen..) Så da starta vi jammen med og lete etter en ny, men trenger din hjelp..

Ja, vi trenger en hund som er middels størrelse, og ser LITT "vakthund" ut..

Så, har du forslag på en rase, og kanskje en oppdretter side? :P

Vil, ha en "litt kjent" rase hund, slik at det ikke er vanskelig og søke etter hjelp her i sonen..

Tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehmmm, du skriver forsåvidt ikke noe mer enn at hunden skal vokte litt. Hva slags type hund er du ute etter? Aktivitetsnivå? pels? skal hunden være mye ute, inne.

Buhunden er en middels rase så de fleste andre alternativene som mellom schnauzer, pinscher o.l er like store som buhunden. Så kanskje du heller må da se etter en liten rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njåå :) Buhund, er jo en middels hund alikevel..

De jeg tenker etter er da en korthåret, ikke ALT FOR MYE Mosjon, slik som 4 timer i døgnet ;P, lite pelstell, den skal ikke vokte akkuratt, må bare se litt voktende ut.. Jeg vet Buhund er middels, men begynner og lure nå.. Finner nesten ingen oppdretter sider.. Så det er jo ikke alltid lett hellre da..

EDIT : Umm,, Skrev feil på mosjonen ,,, Offameg, er jo helt dust.. Sorry :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njåå :) Buhund, er jo en middels hund alikevel..

De jeg tenker etter er da en korthåret, kan gå ca en halvtime tilsammen i døgnet, lite pelstell, den skal ikke vokte akkuratt, må bare se litt voktende ut.. Jeg vet Buhund er middels, men begynner og lure nå.. Finner nesten ingen oppdretter sider.. Så det er jo ikke alltid lett hellre da..

For det første er buhunden en middels stor rase, med en mankehøyde på 41-47 cm.

For det andre bør du tenke deg godt om hvis du har planer om å kjøpe en hund som ikke skal få noe mer aktivisering enn en halvtimes tur per dag. Buhunden, og flere andre raser, er kjent for å bjeffe en del - ofte kan det komme av understimulering, og en buhund som bare får en halvtime med tur er definitivt understimulert (en halvtime er det hunden min får i lufting i løpet av en dag, og er noe helt annet enn det hun får av aktivisering utenom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri kjøpt en buhund hvis dere ikke skal aktivisere den mer enn en halvtime pr dag (da ville jeg nok ikke kjøpt hund i det hele tatt), da ber dere om å få en bråkebøtte. Shar Pei eller engelsk bulldog kan kanskje være noe, om dere må ha hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shar Pei ER en vakthund.. Altså du kan ikke unngår vokting.. Og ikke en enkel hund.. Den bør også få mer enn en halvtimes aktivisering :P

Oppdretteren min driver med Shar Pei også, du kan jo ringe til henne og høre litt om hva hun sier om dem. Hun er veldig hyggelig :)kennel Mu-Ti-La

Tok rasevelgeren nå, men tok med små hunder også (er fler av de som kan klare seg med kun en halvtime om dagen):

Chihuahua korthåret

Engelsk bulldog

Fox terrier glatthåret

Fransk bulldog

Italiensk mynde

Mops

Norfolk terrier

Norwich terrier

Sealyham terrier

Shar pei

Whippet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shar Pei ER en vakthund.. Altså du kan ikke unngår vokting.. Og ikke en enkel hund.. Den bør også få mer enn en halvtimes aktivisering :P

Oppdretteren min driver med Shar Pei også, du kan jo ringe til henne og høre litt om hva hun sier om dem. Hun er veldig hyggelig :)kennel Mu-Ti-La

Tok rasevelgeren nå, men tok med små hunder også (er fler av de som kan klare seg med kun en halvtime om dagen):

Chihuahua korthåret

Engelsk bulldog

Fox terrier glatthåret

Fransk bulldog

Italiensk mynde

Mops

Norfolk terrier

Norwich terrier

Sealyham terrier

Shar pei

Whippet

Litt OT, men jeg skulle gjerne sett en whippet som klarer seg med en halvtimes tur om dagen *ler*

-----

Uansett. Helt ærlig, så skjønner jeg ikke helt hva du skal med hund. En halvtimes tur om dagen er veldig lite, de fleste hunder trenger og fortjener mer aktivisering enn det. Og hvorfor vil du egentlig ha en hund som ser voktende ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg skulle gjerne sett en whippet som klarer seg med en halvtimes tur om dagen *ler*

-----

Uansett. Helt ærlig, så skjønner jeg ikke helt hva du skal med hund. En halvtimes tur om dagen er veldig lite, de fleste hunder trenger og fortjener mer aktivisering enn det. Og hvorfor vil du egentlig ha en hund som ser voktende ut?

Er helt enig, men er egentlig av den oppfatning at omtrent alle hunder trenger mer en 30 min aktivisering.. Så må man ta rasevelgeren på canis litt med en klype salt da, er mange hunder der som står oppført med lite morsjon som egentlig trenger mye.. DP var jo skrevet opp med lite aktivitetsbehov før, men nå har de byttet til stort aktivitetsbehov..

Også enig med at om 30 min er det man vi bruke til hunden maks så bør man kanskje vurdere katt eller ett annet dyr som ikke er så avhengig av eiger for å trives :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste dere trenger hunden til et tydeligvis at den skal se voktende ut, så da kan du jo bare sette opp en hundestatue foran huset. Det er i alle fall bortkastede penger (og et bortkastet liv) å kjøpe en hund hvis du bare skal aktivisere den en halvtime til dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, OK xD

Søren som den lille skrivefeilen skulle påvirke dere ! xD *HiHi*

Glemte jo og gjøre en Edit, Neon stjal datan i tre timer..

Haha :P

Det jeg mente er at jeg kan gi den mosjon, men ikke altfor mye.. Det har jeg ikke tid til x) (Slik som dalmantiner, og alle de hundene som trenger maks tur..)

Menmen, Trenger en MiddelsHund, som ikke trenger ALT FOR MYE mosjon, en slik som tar 4 timer tilsammen i døgnet :P

JaJa, Sorry for feilen jeg skrev.. Føler meg litt dust .. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker litt.. rart.

Du har en yorkshire terrier fra førav? Er ikke den voktete nok? :) Hvorfor vil du ha en hund som ser "voktende" ut, hva nå enn det innebærer?

Du burde absolutt ikke kjøpe deg en til hund, hvis du ikke vil aktivisere hunden i det hele tatt og bare gi den en halvtime om dagen med mosjon. Min yorkshire terrier-blanding(yorkie x papillon for å være nøyaktig) fikk idag over 4 timers tur hvor hun fikk løpe løs mesteparten av tiden. Vi kravla opp på et fjell for så å gå ned og rundt hele fjellet for å følge en skogsvei hjem. Hun veier 3kg, har vokt i seg, og krever sin del. Alle hunder har krav på å bli aktivisert med et eller annet og få røre ordentlig på seg og strekke ut kroppen på et skikkelig vis. Selv om de er små og ser "voktete" ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser en hund voktete ut?? Når du sier sånne ting ser jeg for meg en typisk vokterhund, f.eks dobermann.. Hvor buhunden kommer inn der, skjønner jeg ikke helt. Jeg syns det er utrolig vanskelig å se for seg hva du ønsker deg og hva du har lyst til å ha en til hund for.. Og da blir det vanskelig å gi gode råd.

Kanskje det hadde vært best og ventet noen år ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste raser som ser ut som en vakthund er en vakthund type da? er jo grunnen for de har avlet fram det utseende. Nå tenker jeg på de middels til større rasene.. men dette er jo hunder som ofte krever en god del aktivisering.

Og hvis du apsolutt ikke føler du har Tid og bruke på en hund til nå, ville jeg nok heller ventet med annskaffelse ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må si meg eninge der med dere .. Kanskje jeg ikke tenkte riktig når jeg skrev dette emnet? :)

Men synd med den "Store" Skrivefeilen i starten.. Nå tar jo de fleste folka som svarte mg for en "Komplett Dust" Sikkert <_<

JaJa ,, Skal vente noen år jeg, i mellomtiden, kan jeg se litt og friste meg til når jeg kan få en til hund .. :rolleyes:

Kan du ikke kjøpe deg en stor lekehund og ha stående da? De kan jo kanskje litt voktende ut også setter du på en cd med masse bjeffing, billigste bikja i byen:-)

HaHa jo, begynnte og lure på om du faktisk mente alvor, slik noen har gjort før .. ..

HeHe ,, :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man ønsker seg hund nå, betyr jo ikke det at den må anskaffes på dagen;) du er jo enda så ung( 11 år?? ), og tiden framover er jo ganske hektisk med skole nå og utdanning etterhvert? Så hvis ikke det er foreldrene dine som ønsker seg hund og er innstillt på arbeidet med den.. så ville jeg nok ventet en god del år til ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg kanskje var litt krass i forrige innlegget mitt, men jeg syntes bare at du ikke virker helt klar for en hund nå. Hunder krever gjerne mye for å trives, og det er viktig at man faktisk har tid og mulighet til å gi dem det de trenger.

Foreløpig burde du kanskje vente litt, treffe ulike hunder og rett og slett lære mer, før du går til anskaffelse av egen hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...