Gå til innhold
Hundesonen.no

Ingen scroller vs scroller

Guest Per Olav

Recommended Posts

Skrevet

Den første, uten tvil. Den avspillingstingen var irriterende treg, og alternativet med "show all" er bare en ekstra ting man må gjøre hvis man vil lese. Jeg synes aldri det er noe problem at teksten går nedover siden, er jeg interessert, scroller jeg gjerne, og er jeg ikke interessert går jeg jo bare bort fra siden uansett. Flyt (ved å slippe å skifte side for å lese alt) og mulighet for oversikt (ved å kunne se alt raskt) er viktig for leseopplevelsen.

Skrevet

Den siste fungerer greit. Hvem som er best, avhenger litt av innholdet for min del. Hvis man har behov for å sammenligne testene, er det mer tungvint å måtte bytte side hver gang man skal sjekke en opplysning enn bare å scrolle opp og ned. Skal man bare lese om hver enkelt test, er det greit å bytte side, og det blir jo en veldig overkommelig lesemengde pr. side på den måten. Avhenger av hva som er formålet og målgruppen mao.

Skrevet

Takk for svaret. Hensikten er i bunn og grunn bare å presentere disse prøvene som har vært relativt utilgjengelig for folk flest tidligere. Det er disse prøvene som rasen jeg har blir testet etter ved kurs og samlinger overalt i Europa.

Skrevet
Takk for svaret. Hensikten er i bunn og grunn bare å presentere disse prøvene som har vært relativt utilgjengelig for folk flest tidligere. Det er disse prøvene som rasen jeg har blir testet etter ved kurs og samlinger overalt i Europa.

Ok, jeg synes fortsatt det er mer oversiktlig å kunne se hvordan en test skiller seg fra en annen uten å måtte bytte side, men det blir jo en smakssak. Kanskje kunne overskriftene gjøres tydeligere i den første slik at det er lettere å se når en test begynner.

Edit: Hadde skrevet oversiktene i stedet for overskriftene.

Skrevet
Ok, jeg synes fortsatt det er mer oversiktlig å kunne se hvordan en test skiller seg fra en annen uten å måtte bytte side, men det blir jo en smakssak. Kanskje kunne oversiktene gjøres tydeligere i den første slik at det er lettere å se når en test begynner.
De forskjellige testene kan f eks merkes med et lite ikon e l i topplinja for hver test - skal gå i grubleboksen og stå litt på hodet og se hva jeg får til :P
Skrevet

Jeg likte best det første alternativet. Den "scrolledingsegreia" var bare plagsom. Hvis man f.eks ikke har så høy skjermoppløsning, må man scrolle seg ned til scrollen.

Når det gjelder inndeling av innholdet, syns jeg i dette tilfellet at det fungerer best med den lange siden. Hadde det vært snakk om tettskrevet tekst, ville det være bedre å dele det inn, men i og med at det er mest punktlister og oppramsing, fungerer det greit. Men siden blir litt lang. Kanskje (men har ikke helt bestemt meg) det ville hjelpe om du hadde linker på toppen av siden som peker til hovedpunktene nedover på siden? Tydeligere overskrifter på hovedpunktene hadde i hvertfall vært en fordel, så blir det lettere å finne frem hvis man scroller nedover siden for å finne noe bestemt.

Skrevet

Point taken, Havana :P

Jeg har liksom en liten motvilje m h t lange sider med scrolling men ser poenget med "navneanker" hvor du kan hoppe fra avsnitt til avsnitt. Hva med en løsning som denne ?

For å få en tilnærmet lik sidehøye kan kan putte inn et bilde i ny og ne?

Skrevet

Jeg skal snart gi meg nå :P - men jeg synes fortsatt det er best med kun en side. På denne siste må jeg scrolle ned for å lese hele teksten, deretter må jeg scrolle opp igjen for å bytte side for å lese neste test. Én side med tydelige overskrifter, og muligens linker for å hoppe direkte til en test hvis man ønsker det, ville være det beste imho. Altså at du beholder linkikonene øverst, men at de peker nedover på siden i stedet for til en annen side om det ga mening.

Skrevet

Jepp breton - det samme som Havana foreslo :P

Jeg er stadig i tenkeboksen og står på hodet for å se alltingen fra alle vinkler - liksom :P

PO

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...