Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase kan passe for meg?


BareLinn

Recommended Posts

Ja, jeg er nå på utkikk etter hund...

Vært hundeløs i snart 1år og nå kjenner jeg (igjen) at hundefeberen kommer sakte men sikkert...

Jeg hadde jo egentlig planlagt en BC-tispe som var leveringsklar for 14dager siden..

Men ettersom oppdretteren viste seg å ikke være så koselig alikvel, så la jeg det på hylla...

Jeg kan jo fortelle litt om hva jeg har tenkt,ogsånn ....=)

Jeg har jo tidligere hatt bl.tispen,Luna, som var bl.av rottweiler,dobermann, og RR !

Luna var en enestående hund, som rett&slett var helt perfekt for meg..

Hun kunne sove til 12, (dro teppet sitt inntil soveromsdøren vår om natta :P ), eller hun kunne stå opp kl 8 og holde meg med selskap..

Hun gjorde ikke mye ut av seg, men bare at hun var der..

Jeg som på den tiden var utrolig dårlig, hadde alltid selskap..av en hund som ikke krevde annet enn å få mat i magen,og ut på do... jeg sviktet henne ! :P ...

Luna var en kjempehund ! Hun kunne gå på korte turer, og lange turer..Alt var bra nok !

Hun brydde seg ikke om andre hunder, men kunne leke alene, men sammen med dem..

Hvis dere skjønner? =)

Ja... Også har jeg hatt BC-hannen Banty ! Han hadde levd sine dager på et bruk i Drammen,men grunnet et samlivsbrudd, måtte han omplasseres.

Banty kom til meg i April det året,og jeg har aldri sett maken til hund !

Han var så utrolig rolig til Border å være...Klart var han aktiv,men han gjetet ikke annet enn andre hunder :P Det klarte vi å jobbe av oss på UNDER 1uke...og på samme uken lærte lille gutten min åsså å gå pent i bånd!

Jeg var jo solgt..og tilogmed den "hater hund" familien min ELSKET Banty...

Han var snill mot alle..Gjorde ikke NOE ut av noe..Han reagerte ikke på katter..

Lekte fint med andre hunder..og ELSKET å spille fotball..og søke !

Fresbee var åsså no av det morsomste han visste :P

og han kom ALLTID på innkalling...uansett ! :P

Dette er litt om hva jeg har hatt tidligere...Litt forskjellige typer hund..

Jeg ser nå etter en litt mindre rase.. Gjerne BC-str, men mindre åsså..

Jeg kommer til å bruke hunden i lydighet (hobby først).. og kanskje Agility...

Krav:

-Hunden må kunne gå overens med andre hunder kjapt..

-Blir fort renslig (Om den ikke er voksen)

-Ikke røyte for mye

-Være førerorientert

-Lærevillig (VIKTIG)

-Kunne takle noen timer alene

-Middels aktiv (Om den får 3t en dag,og 40min en annen dag)

-Helst ikke korthåret

Rasene jeg selv har vært innom er:

-Schæfer (Men dem er jo så stooore... :P

-Border Collie (Tror jeg tar meg vann over hodet..Med mindre den er som min forrige..) :P

-Phalenè (Det er rasen som ligger som nr 1...)

-Toller (Kan ikke velge rase utav utseende..)

-og veldig usikkert...men tenkt på belger & aussie,også....

Hva syns dere ? Jeg er så fryktelig usikker.... :lol::P

Beklager om dette ble litt rotete.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo egentlig ikke som du vil ha BC igjen, men tenkte jeg bare skulle tipse, så vet du om det.

For en kamerat av meg har nå fått ni utrolig søte blandingsvalper:) 75% BC og 25% Schæfer. Moren deres er den mest lydige og snille hunden jeg har møtt. Han er jo selvfølgelig utrolig flink med hunder, og har brukt masse tid på å trene henne opp. Men gemyttet er allikevel ikke som noe annet jeg har vært borti.

Så vet du om det! Og andre som ser dette også, bare ta kontakt med meg hvis dere er interessert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at både BC, Toller og Schæfer fort kan bli fryktelig mye hund. I mine ører høres Phaléne mye mer ut som en hund som passer for deg; veldig lettlært, med på alt, grei å ha med rundt, men kan godt få en eller to dager med litt mindre action uten at den spiser opp veggene. Du bør iallefall ikke kjøpe BC og håpe at den blir som Banty, for ut i fra det du har skrevet om han var han en veldig utypisk border. Andre raser jeg tror kan være noe for deg er sheltie, collie (både kort- og langhår), og papillon. Eller kanskje en spaniel-type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo egentlig ikke som du vil ha BC igjen, men tenkte jeg bare skulle tipse, så vet du om det.

For en kamerat av meg har nå fått ni utrolig søte blandingsvalper:) 75% BC og 25% Schæfer. Moren deres er den mest lydige og snille hunden jeg har møtt. Han er jo selvfølgelig utrolig flink med hunder, og har brukt masse tid på å trene henne opp. Men gemyttet er allikevel ikke som noe annet jeg har vært borti.

Så vet du om det! Og andre som ser dette også, bare ta kontakt med meg hvis dere er interessert:)

Hørtes veldig spennende ut da :lol: Selvom jeg nå er på utkikk etter en renraset hund..

Kanskje jeg blir bitt av utstillingsbasillen... Kanskje ikke...

Alt er relativt :P

Jeg tror nok at både BC, Toller og Schæfer fort kan bli fryktelig mye hund. I mine ører høres Phaléne mye mer ut som en hund som passer for deg; veldig lettlært, med på alt, grei å ha med rundt, men kan godt få en eller to dager med litt mindre action uten at den spiser opp veggene. Du bør iallefall ikke kjøpe BC og håpe at den blir som Banty, for ut i fra det du har skrevet om han var han en veldig utypisk border. Andre raser jeg tror kan være noe for deg er sheltie, collie (både kort- og langhår), og papillon. Eller kanskje en spaniel-type?

Jeg vet ..Banty var en utrolig rolig BC..og er redd jeg tar meg vann over hode om jeg skaffer meg en..

Selvom det er rasen jeg vil ha... :P

Sheltie har jeg også begynt å tenke på, faktisk...Di seneste ukene...

Får se meg litt rundt :P

Phalenè ligger forøvrig øverst... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også Papillon/phalene høres ut som et godt valg for deg. Jeg fikk Emma når jeg var ganske langt nede selv, og snakk om at den lille sprettrompa har dratt meg opp av søla..! Jeg overdriver ikke når jeg sier at før hun kom kunne jeg sitte inne bak lukkede gardiner i en uke i strekk.. Det ble det brått slutt på, og jeg er såå takknemmelig! :lol:

Emma er forøvrig halvt Papillon, sånn til opplysning.

Når jeg skal ha meg liten hund igjen, så er det ikke tvil om hva det må bli for å si det sånn.. Ingenting er som en herlig, spretten, aktiv og morsom skjødehund :P De er så utrolig oppfinnsomme, glade, tøffe... Og gjør du jobben din godt for å finne oppdretter tviler jeg ikke på at du vil finne alt du ønsker i en hund. Noen beskriver Papillon som "mini-BC" - det burde jo friste litt det også? :P

En godt avlet Papillon som har fått det den trenger av sosialisering og miljøtrening er like tøff i maska som en hund på 40kg.. Emma tror ikke et sekund at hun veier under 20! Hun er like tøff i trynet om hun hilser på en leonberger eller en chihuahua. Aldri vært usikker i møte med andre hunder, og ALDRI laget bråk. Hun har utrolig godt språk og jeg får hyggelige tilbakemeldinger på henne overalt hvor jeg går :P Folk blir aldri lei av å si at hun er så tøff til å være så lita og at jeg har vært flink siden hun ikke bjeffer. :P

Og, det er FLERE fordeler.. Små hunder har fordeler, og det er ikke til å legge under en stol. Man kan ta de med seg nesten overalt og de er kjempe enkle å reise med. Kan taes inn på fly og kan sitte i bag på båt. God plass til dem i senga også :P Dessuten er hundeutstyr til små hunder mye billigere enn utstyr til større hunder, og de spiser utrolig lite og det er ikke mye utgifter når man kommer til mat. Det er utrolig enkelt å få hundepass hvis man trenger det siden folk har en tendens til å undervurdere små hunder og sier ja med en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har phalene på 1. plass, kunne du jo ta en titt på bichon havanais også? Hvis vi ser på dine kriterier:

-Hunden må kunne gå overens med andre hunder kjapt..

Perfekt! Havanaisen har blitt beskrevet som småhundenes svar på labrador.

-Blir fort renslig (Om den ikke er voksen)..

Helt OK (ihvertfall ikke senere renslig enn en phalene)

-Ikke røyte for mye

Perfekt! Havanaisen er såkalt røytefri og allergivennlig. MEN man må være forberedt på en god del pelsstell. I hvertfall hvis man skal holde hunden i utstillingspels.

-Være førerorientert

Perfekt!

-Lærevillig (VIKTIG)

Perfekt! Havanaisene elsker å lære ting og å jobbe sammen med deg. Jeg blir veldig glad når jeg kan anbefale havanaisen til noen som har tenkt til å gjøre ting med den. Den har et potensiale, både innen lydighet og agility, som jeg håper at flere vil få øyene opp for!

-Kunne takle noen timer alene

OK. Noen timer alene går fint. Veldig mange timer alene hver dag er ikke så bra. Men jo mer aktivisering hunden får resten av tiden, jo bedre takler den å være alene.

-Middels aktiv (Om den får 3t en dag,og 40min en annen dag)

Perfekt!

-Helst ikke korthåret

Perfekt!

Minus med havanaisen er at det er mye pelsstell og at den blir fort våt og kald (men det gjør vel en phalene også). Den tar også med seg "halve skogen" inn etter en tur.

Ellers er havanaisene en av de bedre småhundene i forhold til småbarn, den finnes i alle farger og fargekombinasjoner, den er generelt en veldig sunn rase. Den er sosial som en labrador, intelligent som en puddel og er livlig som en terrier (men heldigvis ikke like gneldrete :lol: ).

På dette nettstedet kan du lese masse om havanaisen:

http://www.mts.net/~mckay55/main.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men jeg trodde virkelig ikke Bichon havanais kom i mange farger! Har aldri sett noen som ikke er helhvite jeg!

De har kanskje vært vanligst i hvit/krem, ofte med litt grått eller gyldent i, men det virker som om det blir stadig flere av de fargete også. Selv om jeg har to lyse (tilfeldigheter), foretrekker jeg de som har mer farge. Da ser de litt røffere og mer sporty ut :lol: Møtte forresten en nydelig black-and-tan havanais for noen dager siden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Hunden må kunne gå overens med andre hunder kjapt..

-Blir fort renslig (Om den ikke er voksen)

-Schæfer (Men dem er jo så stooore... :P

-Border Collie (Tror jeg tar meg vann over hodet..Med mindre den er som min forrige..) :P

-Phalenè (Det er rasen som ligger som nr 1...)

-Toller (Kan ikke velge rase utav utseende..)

-og veldig usikkert...men tenkt på belger & aussie,også...

Det er hva du gjør det til om hunden går bra sammen med andre eller ikke, det er også opp til deg om hunden blir fort renslig. Mange som greier det på to uker og mange som bruker flere mnd!

Hehe det er en del variasjon i rasene ser jeg.

Tolleren er jo ganske så aktiv og krever en del, det gjelder også Belgeren(som er like stor som en schafer, ser du skrev de er stoore). Border Collie krever jo også en del trening :lol: Virker som du ikke vil ha en altfor krevende hund?

Shetland sheepdog syns jeg er herlige hunder. Små, langhåret, lærevillig og nyydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Storpuddel røyter ikke. Men krever pelsstell. De er jo større en en Border Collie. Men de er ikke agresive mot andre hunder har jeg hørt. Også kommer det jo an på foreldre da. Vis det er snille lydige foreldre tyder det på en flott valp også, men er det agresive foreldre sies det jo selv :( Mellompuddel kunne jo også vert noe. Men skal den ikke stilles ut kunne du jo sett om det var en flott blanding også :icon_redface: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...