Gå til innhold
Hundesonen.no

Godbiter ved mistanke om fôrintoleranse


ToneC

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurte på om noen hadde noe tips til hva jeg kunne ha som godbiter av rent kjøtt når det er mistanke om fôrintoleranse. Er det noen kjøttslag jeg burde styre unna som hunder reagerer ofte på?

Jeg tenker at jo "renere" mat, jo bedre, så får jeg heller se om jeg er på rett vei.

Blir glad for respons!

Hilsen fra Spike og ToneC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Altså.. Det er her forsterkningskvalitet kommer inn i bildet. Det skal gjerne være noe han jobber for, samtidig som det burde kunne skli ned i halsen relativt fort slik at jeg ikke må vente på at han skal tygge ferdig en tørrfôrkule før neste repitisjon.

Skal prøve å lager levergodis. Noen dyr jeg burde holde meg unna da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en hund her som fikk mage/tarm infeksjon 3 ganger i vinter og derfor er MEGET ømfindtlig. han gikk fra å kunne spise absolutt alt, til nå å kunne spise en håndfull ting.

I en mnd gav jeg ham -bare- foret sitt, Hills i/d. Var hardt for meg, for jeg er vant med å trene klikker og gi feks leverbiter og lignende som treningsgodbit. Så jeg måtte da bruke foret som godbit, og det gikk jo..

Den dag idag tåler han foret sitt, kokt kylling, vannmelon og agurk. så jeg bruker agurk som treningsgodbiter :P han elsker det. grunnen til at han tåler det er nok fordi det består jo stort sett bare av vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må det være kjøtt? hvis hunden din f.eks liker grønnsaker og frukt kan det være en løsning. På han allergibomba her bruker jeg mye av det hvertfall utenom at jeg tørker lever og vomplser selv. Lag bitte små godbiter så får hunden ikke i seg så mye.

Kokte grønnsaksbiter som brokkoli og gulrot går det en del av. vannmelon, men da bruker jeg da skål og synsbelønning da det ikke er like flott å ha i lomma:) ellers bruker jeg også den daglige dosen av 2 omega3 kapsler som jackpot da han elsker de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det hunden har intoleranse for ? Det gjør det mye enklere .... hvis du ikke vet hva, må du nesten bare velge en godbit og holde deg til den en periode og se om den tåler det ... reagerer den på en måte så du raskt ser om den tåler eller ei ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg lurte på om noen hadde noe tips til hva jeg kunne ha som godbiter av rent kjøtt når det er mistanke om fôrintoleranse. Er det noen kjøttslag jeg burde styre unna som hunder reagerer ofte på?

Jeg tenker at jo "renere" mat, jo bedre, så får jeg heller se om jeg er på rett vei.

Blir glad for respons!

Hilsen fra Spike og ToneC

Du har helt rett. :P Hold deg til rene godbiter som rent kjøtt, kokt eller frysetørket. Ikke kjøp butikkgodbiter de inneholder ofte hvete eller er røkt og krydret. Så start med å lage godbitene selv, eller kun kjøp frysetørkede produkter av rent kjøtt. Soyabaserte produkter eller melkebaserte produkter burde du styre unna før du har kartlagt litt mer.

Det er "vanligst" å reagere på svin og storfe kjøtt, fisk er det også en del som ikke tåler. Allergifôrene er oftest basert på kylling, and eller lam. Men om du mistenker fôrintoleranse så hold deg til en proteinkilde av gangen, f.eks kylling eller høne (høne er billigere) over en lengre periode slik at du lettere kan se hva hunden tåler eller ikke. Skriv fôrdagbok og registrer hver minste smule. et høyt fettinnhold er det mange som også reagerer på, så prøv å velg fôr med lav fettprosent.

Elg, hjort, struts, kaninkjøtt er fine annerledes proteinkilder. Men det kommer veldig ann på hva hunden din er vant til å spise. Min Sophus tåler blant annet ikke elg, kylling og lam da han har fått mye av det i oppveksten, så se på det eksisterende kostholdet og hva hunden din er vant til å få, og prøv noe annet. Stryr også unna fôr basert på hvete (ex Labb).

Jeg har gjort med mange erfaringer som eier av en hund med ekstrem fôrintoleranse, og vil jeg instendig be deg om å tenke "utenfor" boksen, prøve akupunktur/homeopati eller lignende. Det er ikke ingen kur for denne lidelsen og det er forferdelig vondt å se hunden bli sykere og sykere. Det kan lønne seg å være tidlig uten med alternativ medisin og et veldig strengt kosthold. Ta kontakt med vet.høgskolen, der er de ledende på indremedisin hos hund.

Jeg mener ikke å skremme deg, men min hund tåler pr i dag ingenting og vi har prøvd alt. På tirsdag skal vi sette strek, han er bare 5 år gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig enkelt å lage godbiter av tørket kjøtt eller innmat, og fordelen er at du vet hva det består av. Noe av det enkleste å tørke, er hjerter. De kan du bestille via slaktebutikk. Eller du kan tørke lever. Du kan forsåvidt også tørke vanlig kjøtt, f.eks. små biter av svinekotelett-kjøtt.

Du gjør sådan:

Kutt opp kjøttet i små biter mens det er halvfrossent. Legg bitene på matpapir på en stekerist, og sett den i ovnen. Sett temperaturen på maks 70 grader, sett døra på gløtt, og skru på varmluftsvifta. La godbitene tørke over natta. Hvis de ikke er helt tørre, så la dem stå noen timer til. Oppbevares best i en "luftig" kurv ved romtemperatur. Holdbarhet: mange måneder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...