Gå til innhold
Hundesonen.no

Lundehunden Shiba


bardmand

Recommended Posts

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Ja, jeg var virkelig glad for at det var jeg som fikk muligheten til å overta Shiba.

Sukk, lundehunden er virkelig fascinerende! De to siste bildene var virkelig herlige :ahappy: Hadde de ikke vært så små, så hadde en slik en rukket enda høyere opp på ønskelisten...

De er ikke sååå små heller... Nå er riktignok Shiba altfor stor (nærmere 9 kg nå som hun er i god form), men lundehunder i alle størrelser er robuste skapninger - og så må man huske på at de er laget for å komme seg fram i veldig ulendt terreng, så som turkamerater er det få situasjoner der de må gi opp. Det er mange praktiske fordeler med en liten hund også, så jeg synes ikke du skal avskrive rasen av den grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Shiba er litt rar også, da. Hun er jo en lundehund, og skal som sådan være god til å klatre i ulendt terreng. Det er hun for så vidt også, men av og til er hun veeeeldig forsiktig - mens andre er hun helt uten tøyler - som her:

shiba_heia_berg.jpg

Nedturen var ikke helt kontrollert, for å si det sånn, men det gikk bra. Ikke så lett å vise hvor bratt dette berget egentlig er, men litt inntrykk av høyden får man vel på dette bildet (Gullet bestemte seg for å gå rundt...):

gullet_heia_berg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en vekt-oppdatering: Var hos veterinæren og kjøpte for i går, og passet samtidig på å veie Shiba. Var egentlig litt forberedt på at hun enten hadde stagnert eller gått litt opp i vekt, men neida: 450 gram ned siden februar! Nå ligger hun på 8,4 kilo - dvs. ca. 3 kilo ned siden jeg fikk henne.

Hun virker også minst 3 år yngre ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

OK, så er dette kanskje vel så mye et bilde av Gullet, men det er lengst tid siden jeg postet i Shibas tråd, så dette bildet får komme her - tittelen er "Bitching on the beach..." De er begge småsære damer, men de er langt mer tolerante overfor hverandre enn det kan se ut her...

bitching_on_the_beach.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Her har Shiba besøk av sin dobbelgjenger:

shiba_pute.jpg

Neida, det er bare puta jeg har laget og bestilt fra Cafepress som er kommet. Noen kom meg visst i forkjøpet og bestilte en før meg, så nå finnes det visst en Shiba på en annen sofa i landet også!

Tillegg: OK, så er den kanskje litt kitschy, men jeg liker den. Har tenkt å gi den til Shibas forrige eiers familie, men måtte liksom få tatt dette bildet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Du verden så fort tida går. Nesten to år er gått siden jeg oppdaterte denne tråden sist. I mellomtida har Shiba gått litt opp og ned i vekt (hun er vel rund nok nå, tenker jeg). Vi har også blitt stadig bedre kjent med hverandre. Hun er en følsom sjel, og vil nok alltid fortsette å være nokså lydredd, men hun har blitt stadig tøffere sosialt - spesielt i forhold til folk (fremmede hunder kan fortsatt være litt skumle). Hun og Gullet brukte ikke så lang tid på å tolerere hverandre, men desto lengre tid på å riktig knytte seg til hverandre. Der er vi mer i dag, og Gullet whippet har blitt Shibas storesøster som passer på at Shiba ikke blir erta.

Det har vært en fascinerende reise å skaffe seg lunde- og omplasseringshund i samme slengen. Shiba har virkelig fått opp øynene mine for hvilken verdifull kultur- og naturarv denne fantastiske lille hunden representerer og er i seg selv. En sprek, artig, utrolig personlig, kompleks og tidvis krevende hunderase, som samtidig er det enkleste og mest lettvinte man kan ha i hus.

Men Shiba er mer enn en lundehund: Hun har tvunnet meg rundt lillefingeren som ingen annen hund før henne. Ettersom hennes tillit til meg gradvis har vokst, har hun blitt en hund jeg neppe kommer til å få maken til noensinne. Likevel har hun overbevist meg om at jeg må gjøre mitt til å bidra til lundehundens fortsatte eksistens. Jeg får kanskje aldri en annen Shiba igjen. Men jeg kan få en annen hund, og klarer vi å holde rasen i live, finnes muligheten der for at noen andre skal oppleve et lignende forhold til sin lundehund som jeg har opplevd til min. Det er spesielt.

I dag fyller hun ti år. Hun er fortsatt utrolig sprek, og elsker lange turer i naturen. Videoklippet er fra noen uker tilbake:

Gratulerer med dagen, Shiba! Snart skal vi ut på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen Shiba! :whistle: Nydelig hund, og lundehunden virker som en spennende rase altså :lol:

Jeg får takke på vegne av henne! Jo, det er absolutt en spennende rase. Bare så synd ikke flere har fått opp øynene for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Nååå skjønner jeg selvsagt hvorfor alle spør om Aiko er en lundehund! Hun er jo en shiba! :lol:

Bare så synd ikke flere har fått opp øynene for den.

Jeg er litt forundra, for jeg trudde at folk flest ikke ante hva en lundehund var (jeg hadde feks bare hørt om lundefuglen før jeg sjøl fikk hund), men ekstremt mange har hørt om rasen, sjøl om de åpenbart ikke aner hvordan de ser ut, ettersom alle trur at de ser ut som shibaer...

Gratulerer med mange flotte år, Shiba! Måtte du bringe din eier like mye lykke og bevende hjerte som min shiba gjør. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...