Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken liten rase passer meg?


janne&kenny

Recommended Posts

Ja, jeg har lenge tenkt på hund nr 2. Det er så utrolig mange forskjellige raser at jeg trenger hjelp! Jeg har lenge hatt lyst på stor hund (boxer...) men jeg har ikke mulighet til å ha en stor hund med tanke på at jeg ikke har egen bil og kommer til å bo i leilighet en god stund frem over. Typen min bor 2 timer borte fra meg og det blir sansynlighvis mye kjøring.. Jeg skal ikke kjøpe ny hun akkuratt nå fordi jeg vet at det ikke er lurt.. Jeg vil bare få ein liten peiling på hvilken hund jeg kunne tenke meg...

Hunden jeg har nå er 4 år og er litt bjeffete på andre hunder... han kommer seg, men sliter litt med passering som vi trener på.. han er liten/mellomstor.

Det som er viktig for meg er at hunden ikke skal være nærvøs og den skal være trygg. Jeg liker godt terrier men jeg er litt skeptisk til bjeffing.. Jeg klikker ikke om hunden bjeffer av og til, men intens gneldrebjeffing vil jeg mest mulig unngå. Hunden bør også være tilpsaaningsdyktig og ikke være noe skeptisk til barn i utgangspungtet.

klart dette har mye med oppdragelsen av valpen, men det er jo forskjell på raser også.. så jeg håper på å få litt peil på hvilke raser jeg kan vurdere og finne mer ut om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg har hørt fra flere at terriere ikke er gode familiehunde, da de ikke er så tolerante overfor børn.

Men jeg selv kan anbefale engelsk cocker spaniel som en middel størrelse hund, har selv en cocker (ikke cocker fanatiker selv) men min veninde har 2 af slagsen og 4 børn, der går godt i spænd sammen, hendes hunde markerer hvis barnet har overtrådt deres grænser, men aldrig vist anlæg til at bide. Jeg har været til hvalpetræf med alle hvalpene fra det kuld min er fra, og allesammen er familiehunde dervant til barn, ingen havde nogle problemer med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Papillonen er kanskje ikke den tøffeste i gaten da... Blir lett redd for ting, har en lav terskel for å bjeffe, osv. Dette er ting som må trenes på fra de er små... Min er 1,5 år og mørkredd, litt pysete for rare lyder, osv. Men han er blitt mye bedre enn han var. Og min blir gjerne med på bjeffekor... Dessuten blir den lett voktete overfor eier, og flere eksemplarer av rasen har svært lav biteterskel. Jeg skulle ikke ha bite/gneldre-hund, så her har vi trent på dette siden han var liten. Dessuten må du være obs på medial patella luksasjon og litt annet snacks som er vanlig på rasen. + at de ofte sliter litt med øyne som må renses/skylles med saltvann og tørkes rundt, pelesn må børstes hver dag, osv. Min er dessuten en liten treningsnarkoman, og gir tydelige signaler på når han får for lite hjernetrim. Han kan godt åpne vesken min, helle ut hele innholdet, tygge i stykker ridevanter/sokker som han legger der jeg pleier å sitte i sofaen. Du kjeder deg ikke med en slik en i hus, de kan være svært underholdende. :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg dansk/svensk gårdshund jeg. Er terrieraktig, uten de "dumme" sidene til terrierne.. Rasen er barnekjær, og frisk. Rasen er aktiv, og kan med hell brukes i forskjellig hundesporter. I utseende kan den minne om JRT.. Eneste man må være obs på er å være sikker på at man kjøper fra seriøse oppdrettere.. Er ganske masse "gatemikser" av dem ute å går :rolleyes:

Ta å undersøk litt om den da vel :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en Cavalier King Charles Spaniel? Ikke fordi jeg har det selv, men Cavlier er kjent for å være en gla hund.. Trives med folk i alle aldre og er veldig flink til å hilse pent på andre hunder. Slik har jafall jeg opplevd det med min hund og alle de andre Cavalierene jeg kjenner.. Så en Cavalier er en liten rase, men ikke for liten liksom! Den flir 5,5 til 8,2 kilo .. Noen ganger 8-10 kilo.. Men legger til en link, der står det fakt om alle slags raser! Side om alle hunderaser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor liten du vil ha den, men pappilon og schipperke kan jo vurderes. Schipperen er og blir en minibelger, pappilonen er vel også tøffere enn den ser ut for :P Vet ikke hvordan den er med barn, men schipperen har ingen problemer med dem om de preges rett.

Det er ikke så veldig viktig for meg om den er dverg, liten eller mellomstor.. Jeg vil ikke ha en me veldig stort jakt instingt. Den må kunne gå løs.. Pappilon har jeg vurdert. Bekymringen er at eg har oppfattet dem som litt nervøse og gneldritte men aktivitetsbehovet et greit fordi jeg driver litt med AG og LP men det er bare for gøy og ikke noe intens trening...

Hei!

jeg har hørt fra flere at terriere ikke er gode familiehunde, da de ikke er så tolerante overfor børn.

Men jeg selv kan anbefale engelsk cocker spaniel som en middel størrelse hund, har selv en cocker (ikke cocker fanatiker selv) men min veninde har 2 af slagsen og 4 børn, der går godt i spænd sammen, hendes hunde markerer hvis barnet har overtrådt deres grænser, men aldrig vist anlæg til at bide. Jeg har været til hvalpetræf med alle hvalpene fra det kuld min er fra, og allesammen er familiehunde dervant til barn, ingen havde nogle problemer med dem.

Det er en rase jeg alltid hadde lyst på når jeg var liten :P Kan noen fortelle mer om den? Jeg har hørt at de ikke så så veldig bra sammen med barn alltid, men det er jo individet og hva de er vandt til. Jeg har ikke barn selv og det blir nok maaange år til det (forhåpenlighvis :P ) men jeg vil ikke ha den usikkerheten blant barn fordi jeg er tante til snart 4 stk.

Vil anbefale deg dansk/svensk gårdshund jeg. Er terrieraktig, uten de "dumme" sidene til terrierne.. Rasen er barnekjær, og frisk. Rasen er aktiv, og kan med hell brukes i forskjellig hundesporter. I utseende kan den minne om JRT.. Eneste man må være obs på er å være sikker på at man kjøper fra seriøse oppdrettere.. Er ganske masse "gatemikser" av dem ute å går :rolleyes:

Ta å undersøk litt om den da vel :P

Ja, det er en ny rase for meg! Har ingen kjennskaper til den så jeg trenger all info jeg kan få :P Det er en som virker veldig interessang =) Jeg leste at de var vakthunder på gårdene førd i tiden og jeg forstod det som de gikk løse. Er det en hund som er veldig knyttet til sitt område og som det er lettere å lære å gå løs? Er den tilpassningsdyktig hvis den er så knyttet til sitt hjem?

Egentlig tror jeg ikke tilpassning er det verste for det blir den tidlig vandt til. Jeg har hunden min mye i bilen og har den med inn til venner og kjæreste, men så har jeg ikke hatt så mange hunder så jeg vet jo ikke hvordan det er for de som ikke er så tilpassningsdyktige..

Kanskje en Cavalier King Charles Spaniel? Ikke fordi jeg har det selv, men Cavlier er kjent for å være en gla hund.. Trives med folk i alle aldre og er veldig flink til å hilse pent på andre hunder. Slik har jafall jeg opplevd det med min hund og alle de andre Cavalierene jeg kjenner.. Så en Cavalier er en liten rase, men ikke for liten liksom! Den flir 5,5 til 8,2 kilo .. Noen ganger 8-10 kilo.. Men legger til en link, der står det fakt om alle slags raser! Side om alle hunderaser..

Jeg har ikke tenke så mye på calvier... Etter som jeg har opplevd den er den veldig rolig og behagelige.. Jeg har bare møtt gamle og lite aktive calviere.. kan du fortelle mer om den? Jeg vil ikke at hunden skal bli for tidlig gammel.. hvis du forstår... vil ha litt utfordring.

håper dere forstår hva jeg mener.. Ble litt tullete dette...:P

Mellom,Dverg eller Toypuddel?

De elsker å være med eieren sin også har du allerede en puddelmix om jeg ikke tar feil.

Så da har du litt erfaring med rasen? :P

Jeg har hatt puddel i hode veeeldig lenge. Planen var jo å ha en kongepuddel men problemet er pelsen.. Jeg er ikke noe fan av pelsstell og det er masse pelsstell på puddlene.. jeg har hatt en mellompuddel og har en 50 % puddel nå :P Fantastisk rase dette=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en ny rase for meg! Har ingen kjennskaper til den så jeg trenger all info jeg kan få ;) Det er en som virker veldig interessang =) Jeg leste at de var vakthunder på gårdene førd i tiden og jeg forstod det som de gikk løse. Er det en hund som er veldig knyttet til sitt område og som det er lettere å lære å gå løs? Er den tilpassningsdyktig hvis den er så knyttet til sitt hjem?

Egentlig tror jeg ikke tilpassning er det verste for det blir den tidlig vandt til. Jeg har hunden min mye i bilen og har den med inn til venner og kjæreste, men så har jeg ikke hatt så mange hunder så jeg vet jo ikke hvordan det er for de som ikke er så tilpassningsdyktige..

Først av alt vil jeg anbefale deg DSG forumet. :)DSG-forum

DSG er absolut en hund som er egnet til å gå løs. Den er knyttet til flokken sin og holder seg i nærheten av den, hvor stor radius den har fra flokken vil jo variere fra hund til hund, men den holder seg absolut i nærheten. Men selvfølgelig, som en hver annen hund må den trenes masse på innkalling og lignende.

De er også veldig tilpassningsdyktige, men som du sier selv, så blir det jo selvsakt hva du gjør det til selv med hunden. Tar du den med over alt blir den vandt til det osv. Dsg'en er en hund som gjerne blir med på lange fjellturer, men som også kan syns det er like morsomt med pinnekasting i parken, hvis du skjønner hva jeg mener. :o

Som sakt er DSG av natur glad i barn, men om du ikke har barn selv kan det være lurt å innimellom ta den med på barnebesøk. Dette er jo noe som gjelder alle hunder som du har lyst skal fungere med barn seinere..

Men ja, stikk innom DSG forumet, der står det masse om DSG, og der er det også mange fler DSG folk som kan mye mer om rasen en det jeg kan ;) Jeg har lært masse der. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har allerede funnet forumet=) Det virker som en flott rase! Er den sta? Jeg liker også JRT men de er litt tøffe. Hvordan er aktivitetsbehovet?

Fant ikke så mange sider om fakta om rasen, men har ikke undersøkt så veldig mye enda.. Er det mange oppdrettere i norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenke så mye på calvier... Etter som jeg har opplevd den er den veldig rolig og behagelige.. Jeg har bare møtt gamle og lite aktive calviere.. kan du fortelle mer om den? Jeg vil ikke at hunden skal bli for tidlig gammel.. hvis du forstår... vil ha litt utfordring.

håper dere forstår hva jeg mener.. Ble litt tullete dette...;)

Det er jo du som velger om Cavalieren din skal være aktiv eller ikke, vi kjenner en cavalier som har gått opp allslags fjell, + det høyeste i Norge. Så den er veldig aktiv, Cavalieren gjør det også veldig bra på agility konkurranser siden de er ganske smarte (Spanielene er kjent for det) Også kan de hoppe, løse oppgaver og slikt. Det er mye hund i lite format ! :) Også kan den jo være god å varme bena, mage o.s.v med etter en lang og god tur? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har allerede funnet forumet=) Det virker som en flott rase! Er den sta? Jeg liker også JRT men de er litt tøffe. Hvordan er aktivitetsbehovet?

Fant ikke så mange sider om fakta om rasen, men har ikke undersøkt så veldig mye enda.. Er det mange oppdrettere i norge?

De kan minne om JRT, men er mye mildere i gemyttet. DSG passer for alle, enten det er førsteganseigere eller folk som har hatt hund før.. Det er en hund som også trives sammen med andre hunder og andre dyr.

DSG regnes for å være lettlært, så jeg går ut ifra at det ikke er en typisk sta rase. Det er mange som bruker dem til AG og LP. Aktivitetsnivået er vel på middels. Den kan klare seg fint med det den får. For eksempel en kort tur på dagen og trene litt kunster hjemme, og kan klare seg med pinnekasting i parken, og den klarer helt fint å være med på lange fjellturer.. Men for alt del, det er en hund som liker å bevege seg og gjøre ting, enten det er lang tur, eller trene lydighet i hagen (eller stuegulvet)..

Dette sto om den på Canis:

Gårdshunden er livlig og fortjener mye oppmerksomhet og engasjement. Det kan være dressur, lange turer eller agillity. Hunden er veldig lærenem og lydig, og lærer lett forskjellige kunster. Den kan hoppe veldig høyt, er stødig på beina og svært kjapp. Den er barnekjær og i det hele tatt en hund som fortjener en plass i en aktiv familie.

Så med mindre du er veeeeldig lat, så tror jeg denne hunden vil passe ypperlig til din tilværelse :)

Oppdrettere ja, er ikke så veldig mange tror jeg. Men er noen. Du må passe på å kjøpe fra seriøse oppdrettere, som registrerer valpene i NKK. Er veldig mange nå som selger DSG valper uten stamtavle, og disse er ofte ikke renrasede, og ofte også blandet med JRT. Inne på Canis så finner du en liste med oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Takk Helle! Tror rett og slett jeg har funnet en veldig aktuell rase!

Men jeg er veldig interessert i andre raser også=)

DSG er en rase jeg totalt har forelsket meg i. Neste hund blir en DSG mest sannsynlig.. Håper at det blir neste sommer.. Med mindre det blir enda en Dvergpischer da :) Vanskelig det der med raser.. ;)

Men bra du vurderer DSG, ta kontakt med oppdrettere av rasen også.. De vet sannsynligvis MYE mer enn meg :o og kan svare på alle spørsmålene dine.. Greit å vite alt om er rase, på godt og vondt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, sant! Jeg hadde sansynlighvis kjøpt meg ein ny hund rett etter jeg hadde flyttet men har fått meg ny type å han syns d e nok me bajas.. sinsykt irriterande! men me bur jo ikke samen, å dette har jo vert planlagt i minst et år (seriøst, har bare ikke funnet helt ut hvilke rase) at når eg flytta ut, kommer det en hund til.. men neida.. Någen tips om hvordan jeg kan overbevise han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, sant! Jeg hadde sansynlighvis kjøpt meg ein ny hund rett etter jeg hadde flyttet men har fått meg ny type å han syns d e nok me bajas.. sinsykt irriterande! men me bur jo ikke samen, å dette har jo vert planlagt i minst et år (seriøst, har bare ikke funnet helt ut hvilke rase) at når eg flytta ut, kommer det en hund til.. men neida.. Någen tips om hvordan jeg kan overbevise han?

Trenger jo egentlig ikke overbevise han.. er jo bare å få en valp i hus.. hvem vil ikke bli overbevist nok av de herlige valpene :o Så lenge dere ikke bor sammen så har han jo egentlig ikke noe han skulle sakt. Og ja, et hvert normalt menneske forelsker seg jo garantert i en 8 ukers bitte liten herlig valp.. :)

Men om du er avhengig om å få hans "godkjenning" før du får enda en hund, så er det jo bare å fortelle hvor masse det betyr for deg og alt det der. og at du har planlagt det lenge.. Han vil nok forstå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Takk Helle! Tror rett og slett jeg har funnet en veldig aktuell rase!

Men jeg er veldig interessert i andre raser også=)

Nå har jo jeg selv min første DSG. Gå inn på www.rdsg.no dette er raseklubben, og du finner også oppdrettere, og linker til den svenske og den danske raseklubben.

Jeg har intrykk av at gårdshunden er mildere enn jacken, nettopp fordi det ikke er en terrier (hva rasen er sammensatt av er jo veldig diskutert, men jeg mener dette ikke er en terrier).

Jeg har hatt med Bocca på alt jeg gjorde helt fra jeg fikk henne, og tar det veldig bra. Ikke noe problem med buss eller tog. Og føler ho tilpasser seg veldig bra.

Dette er en stor hund i liten kropp, og jeg mener at denne krever litt av deg. Hvertfall som valp/unghund. Den kan være med på lange turer, og er veldig utholden. Men er det en dag eller to du kanskje ikke er i form, så klarer den seg fint med en liten tur. Utrolige morsomme hunder, dagen fylt av humor og glede :) Og jeg har hvert hos 3 oppdrettere av rasen, og fått inntrykk av at de er veldig kosete (hørt om noen enkelt individer som absolut ikke er noen sofahund). Men de sitter gjerne på fanget, og Bocca skal helst ligge under dyna, inntil meg om natta. Og mange av de misliker regn veldig, mens på andre er det ikke noe problem.

Rasen er i og for seg lettlært (nå har jeg bare tatt det med ro til nå), og blir mye brukt innen LP og AG. Og kan også nå langt (er en her som er i Elite klassen).

Dette med om de holder seg i nærheten; jeg spurte flere oppdrettere om dette, og fikk samme svar fra de fleste. De kan finne på å løpe litt unna, men aldri langt, og de kommer tilbake. Trener du mye på dette, skal ikke det bli et stort problem, men man har sine individer. Har jo blitt en populær stallhund virker det som, og da går de jo løs i stallene.

De kan fort bli litt bjeffete av seg, de er jo vakthunder, men tenker du på dette fra den er liten, skal heller ikke det bli noe problem. Og noe den også er lagd for, er jo å være rotte-fanger. Så det ligger i dem å grave litt, og er det jordrotter der, så er de veldig ivrig på dette.

Men har ikke hatt noe problem med graving til nå jeg hvertfall, og heller ingen rotter.

Og er det noe mer du lurer på så evt send meg en PM. Jeg har snakket med de fleste oppdretterne her i norge, og hatt kontakt over mail med en del i danmark og sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo jeg selv min første DSG. Gå inn på www.rdsg.no dette er raseklubben, og du finner også oppdrettere, og linker til den svenske og den danske raseklubben.

Jeg har intrykk av at gårdshunden er mildere enn jacken, nettopp fordi det ikke er en terrier (hva rasen er sammensatt av er jo veldig diskutert, men jeg mener dette ikke er en terrier).

Jeg har hatt med Bocca på alt jeg gjorde helt fra jeg fikk henne, og tar det veldig bra. Ikke noe problem med buss eller tog. Og føler ho tilpasser seg veldig bra.

Dette er en stor hund i liten kropp, og jeg mener at denne krever litt av deg. Hvertfall som valp/unghund. Den kan være med på lange turer, og er veldig utholden. Men er det en dag eller to du kanskje ikke er i form, så klarer den seg fint med en liten tur. Utrolige morsomme hunder, dagen fylt av humor og glede :) Og jeg har hvert hos 3 oppdrettere av rasen, og fått inntrykk av at de er veldig kosete (hørt om noen enkelt individer som absolut ikke er noen sofahund). Men de sitter gjerne på fanget, og Bocca skal helst ligge under dyna, inntil meg om natta. Og mange av de misliker regn veldig, mens på andre er det ikke noe problem.

Rasen er i og for seg lettlært (nå har jeg bare tatt det med ro til nå), og blir mye brukt innen LP og AG. Og kan også nå langt (er en her som er i Elite klassen).

Dette med om de holder seg i nærheten; jeg spurte flere oppdrettere om dette, og fikk samme svar fra de fleste. De kan finne på å løpe litt unna, men aldri langt, og de kommer tilbake. Trener du mye på dette, skal ikke det bli et stort problem, men man har sine individer. Har jo blitt en populær stallhund virker det som, og da går de jo løs i stallene.

De kan fort bli litt bjeffete av seg, de er jo vakthunder, men tenker du på dette fra den er liten, skal heller ikke det bli noe problem. Og noe den også er lagd for, er jo å være rotte-fanger. Så det ligger i dem å grave litt, og er det jordrotter der, så er de veldig ivrig på dette.

Men har ikke hatt noe problem med graving til nå jeg hvertfall, og heller ingen rotter.

Og er det noe mer du lurer på så evt send meg en PM. Jeg har snakket med de fleste oppdretterne her i norge, og hatt kontakt over mail med en del i danmark og sverige.

Fint at du skrev så masse.. Dette er samme inntrykk jeg har av rasen også.. Kjempe fint at en som har rasen og derfor også erfaring skriver det samme ;) Absolut en rase som krever sitt, men for en som har tenkt på Boxer, er det nok en hund som absolut kan passe bra :o

Angående DSG så er det er nok en Pinscher rase.. Det har jeg lest flere steder, pluss at det er jo i gruppe 2 under Pinscher, Schnauser, Molosser og Sennenhunder . ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du skrev så masse.. Dette er samme inntrykk jeg har av rasen også.. Kjempe fint at en som har rasen og derfor også erfaring skriver det samme :) Absolut en rase som krever sitt, men for en som har tenkt på Boxer, er det nok en hund som absolut kan passe bra :o

Angående DSG så er det er nok en Pinscher rase.. Det har jeg lest flere steder, pluss at det er jo i gruppe 2 under Pinscher, Schnauser, Molosser og Sennenhunder . ;);)

Ja jeg er enig at denne rasen vil passe, spes om man har tenkt på Boxer. For jeg mener dette er en rase som har høyt aktivitetsbehov, men den klarer seg fint en dag eller to hvor man tar det helt med ro. Er det skikkelig drittvær, er det kanskje hunden som heller vil være inne ;) Neida, men som sagt, de blir med på det meste, men noen er mindre glad i regn,.

Om det er pincher eller terrier tror jeg aldri folk blir enig om, og hvilken gruppe den hører til. Navnet har også blitt diskutert, men en typisk terrier er det hvertfall ikke ;)

En ting som er greit å vite, er at denne rasen (ennå) ikke er godkjent av FCI. Jeg tror det jobbes med saken, men den er godkjent av hvertfall NKK, SKK, DKK, og mer skal jeg ikke si med sikkert. Og man må ikke ta det som en selvfølge at man skal møte mange av rasen i utstillingsringen, for det gjør du sjeldent på små utstillinger. Og vil ikke si at det er en typisk utstillingshund, og kommer sjeldent høyt opp i gruppeplasseringa. Men det er vel ikke det som teller mest?

Jeg tror jeg har funnet hunden, det er stor hund i liten kropp, kan være med på alt, lettlært, veldig glad i barn, går som oftest veldig bra med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er pincher eller terrier tror jeg aldri folk blir enig om, og hvilken gruppe den hører til. Navnet har også blitt diskutert, men en typisk terrier er det hvertfall ikke :)

men NKK har den under gruppe 2 da i alle fall.. pincher gruppen.. :o

Litt ot.. men hva skal du bruke Bocca til? Er inne å kikker på henne statig vekk.. hun er så nydelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...