Gå til innhold
Hundesonen.no

Bokbad!


Aya

Recommended Posts

Nå som jeg er ferdig med tvangslesing av litteratur (norskstudent i fjor) har jeg fått opp leselysten igjen, så nå synes jeg vi alle skal anbefale en eller to bøker- skrive pittelitt om boka, hvem den passer for, og hvorfor den er så bra! Come on, people- høsten er lesetid.

Mine to:

The curious incident of the dog in the night-time- Mark Haddon.

Cristopher er en femten år gammel gutt med autisme som en dag finner en død hund i med en hagegaffel gjennom seg, i naboens hage. Han bestemmer seg for å være detektiv som Sherlock Holmes og løse mysteriet. Boken er vakker, farlig velskrevet; en bok som suger deg inn og holder på deg. Den er trist og morsom og engasjerende, og gir deg som leser en opplevelse av hva autisme er. Anbefales på det sterkeste, den fineste boken jeg har lest.. Noen gang, tror jeg.

Mannen som elsket Yngve- Tore Renberg.

Jarle er en 17 år gammel gutt som lever i Stavanger på slutten av 80-tallet, begynnelsen av 90-tallet. Det er rød politikk og vanskelige ungdomsår.. Jeg ble ganske så trollbundet av denne boka, den er knall-lettlest, morsom og sår. Alle bør lese denne egentlig, både de på venstre-sida i politikken, voksne, ungdommer og mennesker fra Stavanger. Alle kjenner seg igjen i noe. Luuuve it. (Det finnes en "prequel" til denne boka, en "forbok", men den har ikke jeg lest. Det er ikke en serie, men to uavhengige bøker. Den heter Kompani Orheim, hvis noen ønsker å lese den først).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim er helt fantastiske! Kompani Orheim kom faktisk ut etter Mannen som elsket Yngve, og jeg leste dem også i den rekkefølgen, og det anbefales virkelig. Begge bøkene er utrolig flott skrevet, handlingen er lettfattelig men samtidig veldig interessant.

Jeg kan også anbefale The Dice Man (er usikker på om den er oversatt til norsk). Den er skrevet som en selvbiografi, og jeg skjønte ikke at det var funnet opp før en god stund etter at boka var ferdiglest. Historien handler om en psychiatrist (hva heter det på norsk? Psykiatrist?) som går lei av livet sitt og gradvis går over til å la to terninger styre handlingene hans. Boka kan innimellom bli litt tung kanskje, men det tar seg opp etterhvert som man kommer litt bedre inn i handling osv.

Også vil jeg anbefale Naiv. Super. av Erlend Loe, boka som jeg leste to ganger på tre dager fordi den rett og slett var så fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅåååååååååå, jeg ELSKER å lese! :twitch:

Timetravelers wife\ den tidsreisendes kvinne

Sakset fra norli.no:

Clare og Henry har kjent hverandre siden Clare var 6 år og Henry 36. De gifter seg når Clare er 22 og Henry 30. Henry reiser i tid. Han kan uten forvarsel forsvinne til fortiden eller fremtiden, og reisene kan være opplevelsesrike, men også skremmende og farlige. Det er bare Clare som kjenner til Henrys forflytninger i tid. Deres liv sammen er intenst og annerledes, preget av dyp kjærlighet. Men kjærligheten er også utsatt for store prøvelser. Er den så sterk at den kan overvinne tid og rom? © FS Informasjonstjenester

Dette er faktisk noe så sjelden som en fantastisk bok om kjærlighet iblandet noe som nesten blir sci\fi. Men det er først og fremst en utrolig kjærlighets historie. Jeg elsket den, det samme gjorde mine venner. (ryktet sier at Brad Pitt og Jennifer Aniston kjøpte rettighetene til å lage film av denne boken da de var sammen. Håper det blir film av den!)

Ida's dans

Sakset fra dynamoforlag.no

Idas dans er noe så sjeldent som en vakker bok om sykdom og død. Men mest av alt handler den om kjærligheten til livet. Dette er fortellingen om sterke, glade Ida, som 18 år gammel rammes av leukemi. Hun bruker 14 måneder på å forlate livet. Gunnhild, Idas mor, fulgte datteren sin hele veien. Hun lovet henne å skrive denne boken.

Denne boken gråt jeg meg igjennom, det samme gjorde alle jeg lånte boken til :P

Den er fantastisk, sår, trist, nydelig og tankevekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Historien om Pi" av Yann Martel. På omslaget ser den ut som en høyst ordinær bok, men meg gjorde den et vannvittig inntrykk på. Jeg har lest mye i alle år, få bøker har krøpet så under huden på meg som den boken. Den starter litt kjedelig, men tar seg veldig opp etter hvert og kulminerer i verdens mest fantastiske slutt som jeg grøsser av fortsatt. Bokas ytre handling er en ting, i tillegg handler den om evnen til å overleve både fysisk og mentalt, og hvilke strategier vi velger for å få til dette, blant annet hvordan vi ser på verden rundt oss.

En serie på fire bøker, er historien om folket på Innhaug av Anne Karin Elstad. Bøkene er en helhet, så det går ikke an å trekke frem en av dem. De er alle svært gode på forskjellig vis. Bøkene foregår i et gammelt bondesamfunn. De har varme og levende personskildringer, med spesiell vekt på fire sterke kvinneskikkelser. Det er mye kjærlighet, men også sorg, savn og oppgjør med datidens dobbeltmoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idas Dans er fryktelig, fryktelig trist.. *Snufs* Jeg hylgrein gjennom mesteparten av boka.

Synes og Elstad sine serier er flotte, både Innhaugfolket og Julie-serien. Det er lettleste bøker uten altfor mye dybde, veldig greie når du vil ha fine historier uten å måtte tenke altfor mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen som elsket Yngve- Tore Renberg.

Jarle er en 17 år gammel gutt som lever i Stavanger på slutten av 80-tallet, begynnelsen av 90-tallet. Det er rød politikk og vanskelige ungdomsår.. Jeg ble ganske så trollbundet av denne boka, den er knall-lettlest, morsom og sår. Alle bør lese denne egentlig, både de på venstre-sida i politikken, voksne, ungdommer og mennesker fra Stavanger. Alle kjenner seg igjen i noe. Luuuve it. (Det finnes en "prequel" til denne boka, en "forbok", men den har ikke jeg lest. Det er ikke en serie, men to uavhengige bøker. Den heter Kompani Orheim, hvis noen ønsker å lese den først).

Bare quoter dette jeg. Mannen som elsket Yngve er den beste boka jeg har lest, etterfulgt av Kompani Orheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes og Elstad sine serier er flotte, både Innhaugfolket og Julie-serien. Det er lettleste bøker uten altfor mye dybde, veldig greie når du vil ha fine historier uten å måtte tenke altfor mye.

Smak og behag, selvfølgelig, men jeg synes ikke Innhaugfolket og Julie er sammenlignbare utover at det er samme forfatter. Julie mangler dybde, det synes jeg ikke Innhaugfolket gjør. Spesielt Magret skildres med stor menneskekunnskap og utvikler seg enormt gjennom serien. Magret og Johans historie har heller ikke gitt meg mulighet til å ikke måtte tenke når jeg leser bøkene, men det har nok sikkert også med min egen historie å gjøre. :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
The curious incident of the dog in the night-time- Mark Haddon.

Cristopher er en femten år gammel gutt med autisme som en dag finner en død hund i med en hagegaffel gjennom seg, i naboens hage. Han bestemmer seg for å være detektiv som Sherlock Holmes og løse mysteriet. Boken er vakker, farlig velskrevet; en bok som suger deg inn og holder på deg. Den er trist og morsom og engasjerende, og gir deg som leser en opplevelse av hva autisme er. Anbefales på det sterkeste, den fineste boken jeg har lest.. Noen gang, tror jeg.

Denne er spesiell! Leste den som passe ung (12-13 år), utrolig bra bok.

Har nettopp lest Drageløperen og Tusen strålende soler.. Fengslende, fascirende, skremmende.. Ja, helt utrolig for meg som ikke visste om de forholdene 'der borte'. Bøkene etterpå blir liksom ikke det samme, kan ikke måle seg med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag vært og kjøpt Mannen som elsket Yngve, Stup og Fatso til særemnet jeg skal skrive i år.. Jeg gleder meg til å gå løs på bøkene, da jeg har hørt alle er ganske bra! Og når dere skriver at Mannen som elsket Yngve er den beste boka dere har lest, gleder jeg meg hvert fall :twitch:

Sånn utenom Harry Potter serien, vil jeg anbefale Blå øyne og Doppler.

Blå øyne er en fantastisk god krimbok som sluker deg med inn i historien og som overrasker, opprører og får deg til å tenke. Boka er godt skrevet, og det er ikke noe vanskelig å følge med i krimsaken, som det i krimbøker noen ganger er. Blå øyne er den beste krimboka jeg har lest - den er absolutt verdt å lese!

Doppler av Erlend Loe må bare oppleves. Loe skriver på en veldig spesiell og ironisk måte, og historien er bare hysterisk morsom. Doppler er den merkeligste og morsomste boka jeg noen gang har lest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg klarer ikke bare anbefale to (2)! bøker.. Er man lesehest, så er man lesehest.. :P

Så da anbefaler jeg tre serier i stedet.. :P

Jeg har akkurat startet på serien om "The nr 1 Ladies Detective Agency"av Alexander McCall Smith. En utrolig bra "feel-good" serie, og jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at det er en mann som har skrevet disse bøkene :P. En fantastisk søt serie som anbefales! Lettlest og underfundig morsom. :P

En annen serie som er veldig bra er serien om Jack Aubrey og Stephen Maturin av Patrick O'Brian. Første bok er "Master and Commander" (som det er laget film av). En veldig bra serie om to veldig artige typer. Har bare lest bøkene på engelsk og slet litt i begynnelsen da det er mye gammeldags språk, men det er det vel verdt. Morsomme og provoserende bøker. :P

Jeg kan ikke fullrose serien "The Discworld novels" nok. :icon_fun: Hysteriske morsomme, nerdete bøker som leses på engelsk ellers så går du glipp av all moroa. Terry Pratchett skriver gøyalt, lekent og fantasifullt om en morsom alternativ verden der vampyrer, troll, politimenn, hekser og små blå menn regjerer .. ..- sa jeg at bøkene var morsomme? Passer perfekt for alle som vil lære å lese bedre engelsk, ganske lettleste, med masse ordspill (som er morsomme..!) :P

Jeg elsker denne serien.. og ja jeg er en smule nerdete... :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Monty Roberts- Mannen som lytter til hester:

"Forfatteren forteller om sitt liv med hester. Han har arbeidet med hester i hele sitt liv, lyttet til dem, og lært seg språket deres. Her skriver han om sine problemer med faren som ikke ville akseptere sønnens utradisjonelle treningsmetoder, sin kamp for å bli profesjonell trener og vennskapet med James Dean som ble sendt til han for å lære. Han forteller om arbeidet med traumatiserte hester og sine oppvisninger for den engelske Dronningen, og viser hvor viktig det er å lytte - til hester, men også til medmennesker og ansatte. -haugenbok.no"

Seriøst, jeg bare elsker den boka! Har lest den to ganger, og tror jeg skal lese den igjen. Monty er et stort forbilde når det gjelder hest, og denne boka er bare super!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten en bokanbefaling til: Maria Magdalena den elskede. Jeg likte den kjempegodt. Men jeg MÅ bare understreke: The curious incident of the dog in the night-time. Nyyyydelige, nydelig boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favorittbok er "Hapi Elvegudinnen" av Wilbur Smith. Handler om en slave ved navn Taita og hans liv i det gamle Egypt.

Ellers er "Den siste bredd" av Nevil Shute også å anbefale. Handler om den siste tiden etter en atomkrig og hvordan de siste menneskene har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil slå til med en gammel klassiker først:

Wuthering Heights - Emily Brontë

"A psychological study, ghost story, gothic thriller, romance, religious allegory, a fable about fathomless feelings, this book has been subjected to countless interpretations. It tells the tale of Heathcliff's and Cathy's ungovernable love and suffering, and the havoc that their passion wreaks on the families of the Earnshaws and the Lintons."

En mursten av en bok som jeg har lest 6-7 ganger minst:

The Pillars of the Earth - Ken Follett

"In a time of civil war, famine and religious strife, there rises a magnificent Cathedral in Kingsbridge. Against this backdrop, lives entwine: Tom, the master builder, Aliena, the noblewoman, Philip, the prior of Kingsbridge, Jack, the artist in stone and Ellen, the woman from the forest who casts a curse. At once, this is a sensuous and enduring love story and an epic that shines with the fierce spirit of a passionate age."

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
×
×
  • Opprett ny...