Gå til innhold
Hundesonen.no

Barnearbeid


Poter

Recommended Posts

Randi Helen Tillung har på sin side skrevet om belønningssystemet hun bruker på sin datter. Skal vi diskutere litt rundt dette og i forhold til hva psykologien sier om å belønne barn? Vi kan snakke generelt. Jeg tok frem Tillungs side som eksempel.

Ei jeg snakket litt med om dette sier at hun ønsker å lære barna sine hensikten med å f. eks rydde rommet sitt og ikke at de skal tjene noe på det. Hensikten er heller at det blir triveligere på rommet deres og lettere å finne fram og gjøre rent. Hun ønsker at det skal være motivasjon nok. Og om de ikke er motivert, så har hun lyst å lære dem at av og til må man gjøre ting sjøl om det ikke er gøy eller man ikke har lyst. Det er en del av det å være menneske. Hun er litt redd for den tankegangen om at man skal oppnå noe spennende, morsomt, kult ellere behagelig med alt man gjør. Det blir for mye fokus på egen vinning og for lite på at man bør gjøre ting også for andre. Dessuten er det forsket på at når barn oppnår belønning for noe de gjør, så mister de motivasjonen for selve oppgaven. Når de da ikke oppnår belønning, så lar de bare være å vise den atferden. Den indre, naturlige motivasjonen forsvinner. Livet er ikke slik at vi alltid kan oppnå belønning for alt vi gjør, så hun tror unger trenger å lære det. En annen ting er at det barnet må få utrolig mye søppel etterhvert. Masse billige, dårlige leker som antakelig er produsert av folk i Kina under elendige arbeidsforhold. Vil man at barn skal få så masse ting hele tiden? Hva med ros, gode ord og kos? Hun jeg snakket med tror det skal holde for å oppmuntre dem til å gjøre det som kan forventes av dem.

Lager man selvsentrerte egoister av et slikt belønningssystem? Tar man bort den indre motivasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, skal jeg bruke mine egne barn som mal, så tror jeg ikke et sånt system er så dumt jeg.

Faren til mine søte små har innført et sånt system, og der jobber de jevnt og trutt for poeng som de kan veksle til penger siden. De må selv kjøpe ting som lørdagsgodt eller blader selv for poengene sine. Det er laget en tavle med oversikt over hvilke oppgaver som gir hvor mye poeng, samt hvor mange poeng hver av de har spart seg opp. Begge sparer til forholdsvis dyre ting - guttebarnet ønsker seg datamaskin, pikebarnet ønsker seg egen hund. Ting de får poeng for er husarbeid (vask av badet, gå ut med søpla, ta inn posten), at de gjør lekser uten å måtte mases på, rydding og vasking av egne rom og lignende.

Her så var det en evig kamp for å få de til å rydde rommet - vi er ikke enige i hva et ryddig/rotete rom er - det var høydlydt klaging over hver eneste lille filleting jeg spørte om de vil hjelpe meg med, og svært lite hjelp til husarbeid - alt dette for lørdagsgodter og penger til/innkjøp av ting de trengte..

Jeg syns systemet til faren funker bedre, for å si det sånn. Den indre motivasjonen kommer jo fordi de oppnår noe med det utover det å slippe å få kjeft - de ser hver uke at poengsummen øker, og at det de ønsker seg blir mer og mer virkelig. De lærer seg også økonomi, at når de bruker halvparten av poengene sine på noe annet enn det de sparer til, så må de spare lengre for å få det de ønsket seg mest (guttebarnet kjøpte seg tv for sine poeng imens han sparte til pc, nå må han spare opp igjen).

For å være ærlig, så skulle jeg ønske at jeg hadde vokst opp med sånne regler - jeg finnes ikke økonomisk, og det er ikke noen "indre motivasjon" som gjør at jeg vasker og rydder her, det gjør jeg fordi jeg er nødt. Eneste som irriterer meg, er at jeg ikke fant på å gjøre det sånn før eksen.. hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det kan ha noe godt for seg. Husker da jeg var lita.. Når mamma masa om at jeg måtte rydde rommet skjedde det sjeldent. Jeg hadde ingen motivasjon for å rydde rommet når hun maste. Når jeg derimot fant ut at jeg hadde bodd på et roterom lenge nok fikk jeg lyst til å rydde av meg selv, og i tillegg så visste jeg at når jeg "plutselig" ryddet rommet mitt uten å ha blitt mast på for å gjøre det så fikk jeg ros og noen hyggelige ord. Hørte ikke så mye som en lyd når vi ryddet rommet "på kommando" :closedeyes: Dette husker jeg at jeg brukte å gjøre på kvelden.. Rydde stille for meg selv nede på rommet for så å hente pappa og vise han hva jeg hadde gjort, stolt som fy :rolleyes:

Jeg tror også jeg hadde hatt godt av noe slags slike greier som tone skriver om i sitt innlegg.. Jeg tror det var alt for slækkt i huset vårt, og jeg eier heller ingen økonomisk klokskap for å si det slik. Derimot kjenner jeg en god del av den der indre motivasjonen, men det er nok bare fordi jeg egentlig hater rot og dritt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten, foreslo jeg selv et sånt poengsystem, men foreldrene mine ville ikke være med på det, og mente vi barna skulle vaske opp og rydde rom osv uansett, bare fordi vi måtte, og det hadde de også måttet da de var små. Vel, jeg er (fremdeles) en nokså rotete person, men hater å ha det rotete (forbinder det jo ikke med noe positivt, men har heller aldri lært meg å rydde osv). For meg, som barn, var det ikke nok motivasjon at rommet ble ryddig når jeg ryddet. Jeg fant dukkene i rotet mitt, for å si det sånn. Det var nok verre for foreldrene mine, så alt i alt, gavnet det tradisjonelle systemet ingen. (Jeg er heller ikke spesielt økonomisk av meg heller, sånn btw.., rett og slett en fæl person med andre ord, hehe!) Men ros og kos bør fremdeles kunne byttes ut med direkte leker mener jeg. Og så tror jeg det er forskjell på et poengsystem, og på det å få noe hver gang. Poengsystem tror jeg er godt nok som belønning (gjerne for litt eldre barn som har forståelse for det), og sikkert mer praktisk enn å alltid måtte ha en liten leke på lur!

Det er forresten også forsket på at lister med avkryssning er belønnende i seg selv! Og at det er mer belønnende å skravere hele ruten, enn å bare sette et kryss.. Noe å tenke på når man ikke har foreldre som kan gi poeng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...