Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening av hund - hyl og skrik


Aussieglis

Recommended Posts

Er litt usikker på hva jeg skulle sette som overskrift siden jeg strengt tatt ikke veit hva jeg egentlig så og hørte idag. Jeg gikk tur langs skogsveien oppi her i et turområde som kalles Maskinisten. Nedenfor skogsveien på venstre side ligger det en militærleir kalt Bodø Leir. Der ender en god del 19-20 åringer opp når de blir kallt inn.. Iallefall. De har denne hunde-greia her i byen også. Forsvaret utdanner hundeførere...

Ved siden av denne leiren er det laget til en gammel K-test løype (tror jeg, det henger en kjeledress og noen slags greier bortover stien innover i skogen) og det er også et grusområde hvor det står noen gamle nedfelte hinder og sånne ting. Henger også en stor greie med masse plastflasker i som er fulle av bitemerker..

Idag når vi gikk forbi der hørte vi masse hyl og skrik fra flere hunder. Jeg kravla litt innover i skogen og satte meg bak en busk for å spionere litt, men hele bakken nedover var overgrodd av busker og trær så jeg så ikke så mye. Fikk akkurat noen glimt av noen black/tan hunder, antagelig dobermann som sprang rundt der nede..

Hvordan treningsmetoder er det egentlig som blir brukt i forsvaret idag? Er det den gammeldagse metoden som enda ligger øverst liksom? Leste en plass på nett at forsvaret faktisk setter noen av hundene sine ut i fôr-familier fra de er 8 uker til de blir 1 år gamle, omtrent sånn som blindeskolen eller hva de heter. Men hvis en hardbarka schæfer, oppdrettet av selveste forsvaret, blir satt ut på fôr til Kari Nordmann som hadde BC i fjor og klikkertrente den hunden hele livet så er det vel ikke helt optimalt om Kari Nordmann trener hunden etter de prinsippene - også blir unghunden levert til forsvaret et år gammel og da er det rett inn i jern-disiplin med rykk, napp og nakketak? DET kan vel ikke være helt heldig?

Også kunne jeg ikke stoppe meg selv fra å tenke.... Hvis forsvaret enda er "gammeldagse" på hundetreningsfronten... Når skal DET oppgraderes da? Hundene jobber for oss, de patruljerer rundt på flyplassen døgnet rundt og vier livet sitt til jobben de har fått sammen med hundeføreren sin: -hvorfor kan det ikke trenes inn på en positiv måte uten så masse negativitet og sinte stemmer? Syns de fortjener såppass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel..Dobermann er fantastisk flinke på å hyle..uten at du tar i dem,og de har en sykt høy,skarp lyd som er lett gjenkjennelig!

Så det er slett ikke sikkert at det er noe muffins på gang med metoder dersom det er Dobere du har sett.

De har grusomme lyder uansett liksom!

Det var bare det jeg ville si...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Joda, det har jeg vel også hørt en del om ;) Egentlig så er jeg bare veldig nysgjerrig. Hadde veldig lyst til å gå ned å se på, men aner jo ikke hvordan de folka hadde reagert på at det kommer ei ung jente med en liten "veskehund" og stiller seg for å se på og forstyrre. :closedeyes: Det kunne jo også vært IPO-gruppa som trente der nede når jeg tenker meg om... Elise og Hera, var det dere som var der kanskje? Hera har vel mange lyder i halsen såvidt jeg har fått med meg. Hun er jo dober også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret bruker ganske harde metoder på hundene sine, men de har også veldig mye trening på riktig timing og forsterker. Hadde de samme metodene blitt brukt på noen av mine hunder så hadde de blitt ødelagte, men jeg har ikke hunder av det samme kaliber som de bruker i forsvaret.

Litt usikker på hvor ofte de bruker dobere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg også tenkte på, så mest sannsynlig var det kanskje RIK/IPO gruppa som var der og trente. Lydene kan jo ha kommet fra ivrige hunder som hadde lyst til å hoppe i armen/biteputa, de trenger jo ikke ha blitt tatt i det hele tatt. ;) Angrer på at jeg ikke bare gikk ned for å se. Men det er vel ikke alle som har lyst på ekstra forstyrrelser heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne av meg, som kan "mye" om hund siden broren hennes jobber med hund i forsvaret (tror det var noe sånt)

Da vi fikk oss vår første hund, var hun selvfølgelig stappa full med alle disse ideene om hvordan ting skulle gjøres - dette kunne hun, fordi broren hennes hadde sagt det.

Joda, tror ikke jeg hadde hatt samme hund hvis jeg følger rådene som å nappe i båndet når den drar (jeg lar jo til og med Zorro dra i båndet av og til :rolleyes: ), stikke snuta neddi avføringen hvis det gjorde fra seg inne som valp eller sette den ut alene hvis den gjorde i fra seg inne. Vel, mye slike "gamle" treningsmetoder.

Det skal jo nevnes at hun fikk seg valp rett før oss. Den er vel rundt 1,5 år nå... gjett hvem som sliter med renslighetstreninga da :rolleyes: Mens vi bare "strevde" med det i knapp to uker + noen uhell i ny og ned (når eierne var litt for trege til å slippe hunden ut ;) )

Men jeg vet rett og slett ikke hvordan militæret trener jeg ;) Tror det er mye "baksnakking/rykter" om hvordan de trener, som ikke er helt rett..

Selv har jeg en hund som kan gi ifra seg de merkeligste lydene når han blir ivrig! (som kan høres rare ut for de som ikke vet hva det er ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forsvaret har nok oppdatert sine metoder som mange andre Til og med klikker har de begynnt å ta i bruk"

Det er nemlig mitt inntrykk også. Så på en oppvisning av militærhunder ved Festningen i Oslo for et par år siden og fikk hilse på hundene og snakket med førerne. Men jeg så ikke en eneste doberman, det gikk i schäfere og spaniels.Det er derfor jeg tror at trådstarter kan ha sett noen amatører som brukte forsvarets treningsanlegg. Ingen av de jeg snakket med brukte klikker, men belønning i form av godbit, lek og ros. Kan godt se for meg at fysisk korreksjon kan forekomme i kravfasen, men da under kyndig veiledning av mennesker som vet akkurat hvor presis og 'hard' denne korreksjonen skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kunne jeg ikke stoppe meg selv fra å tenke.... Hvis forsvaret enda er "gammeldagse" på hundetreningsfronten... Når skal DET oppgraderes da? Hundene jobber for oss, de patruljerer rundt på flyplassen døgnet rundt og vier livet sitt til jobben de har fått sammen med hundeføreren sin: -hvorfor kan det ikke trenes inn på en positiv måte uten så masse negativitet og sinte stemmer? Syns de fortjener såppass.

Har du vært og sett hvordan man trener tjenestehunder? Hvorfor tror du at det bare trenes med "rykk og napp"-metoden og sinte stemmer egentlig? Fordi du hørte hunder som laget en masse lyder når de ble trent?

Nå vet jeg ikke om du bare hørte folk som trente IPO eller om det faktisk var en organisert trening av tjenestehunder. Men sånn uansett, det sier seg vel selv at tjenestehunden MÅ kunne tåle såkalte harde metoder, den MÅ være til å stole på, den MÅ forstå at det ikke lenger er en festlig lek når den er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var rundt omkring 18-tiden så var det rik/ipo gruppa. Jeg var der som tilskuer og så på gjengen, og de eneste hylene som kom der var ivrige hyl/bjeff fra hundene. Ikke noe skummelt å melde fra der nei ;) Skulle bare kommet ned og sett på du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det var nok vi som du så/hørte. Min hund lekte sammen med en annen dobbis før trening, og Hera har en tendens og bråke mot den andre hunden ved lek. (kanskje det som kalles sær tispe? ;) ) Hvis du er interessert, må du bare komme og se på. Kl 18 på neste mandag skal vi være der igjen og trene IPO.

Ang. metoder så er det ikke noe spesiellt harde metoder. Ganske normal spør du meg. Man tilpasser seg hver enkel hund, og noen trenger strengere hånd enn andre. Det meste er jo basert på lek. Og endel lyd blir det også. Hundene blir veldig ivrige, og de skal kunne halse på treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært og sett hvordan man trener tjenestehunder? Hvorfor tror du at det bare trenes med "rykk og napp"-metoden og sinte stemmer egentlig? Fordi du hørte hunder som laget en masse lyder når de ble trent?

Nå vet jeg ikke om du bare hørte folk som trente IPO eller om det faktisk var en organisert trening av tjenestehunder. Men sånn uansett, det sier seg vel selv at tjenestehunden MÅ kunne tåle såkalte harde metoder, den MÅ være til å stole på, den MÅ forstå at det ikke lenger er en festlig lek når den er på jobb.

Jeg SPURTE hvordan de trente. :rolleyes: Også spurte jeg om det med at de faktisk setter ut valper på fôr. Søkte litt tidligere om emnet og fant ut at hvis man blir fôrvert for forsvaret får man en heeeel masse kurs og greier på kjøpet - bare fordi man er fôrvert og de såklart vil få en hund tilbake om 1 år som går igjennom testen deres. Fristet nesten litt, men jeg har et lite problem med den saken å måtte levere tilbake en hund... Tror det har blitt vanskelig, og jeg vil ikke utsette meg selv for noe sånt. Men moro å vite alikevel... Hadde vært moro å hørt fra noen som kanskje har hatt fôrvalp fra forsvaret, høre litt om hva de har vært med på av kurs og slikt. Sikkert utrolig lærerikt.

Og hvem har sagt at en hund ikke skjønner at det ikke er "festlig lek" (dine ord) selv om den eventuelt blir trent uten fysisk straff? Vil en klikkertrent hund tro alt handler om lek?

Jeg veit at Anne Lill Kvam (?) som har skrevet Nesearbeid For Hund har trent de hundene hun har trent på klikkerviset. Hun har trent minehunder og noe mer som jeg ikke kommer på i farta. Klikkertrente hunder har enda krav de også, og de får ikke bestemme alt selv :rolleyes: Minehunder er vel også et veldig godt eksempel på hunder som MÅ gjøre jobben DER OG DA og den MÅ gjøre jobben ORDENTLIG. Selv Anne Lill Kvams hunder gjorde det, og shit, de var klikkertrente... Hun beskriver seg selv som en perfeksjonist i boka. Mange klikkertrenere er nettopp det. Smak litt på den en stund ;)

Jepp det var nok vi som du så/hørte. Min hund lekte sammen med en annen dobbis før trening, og Hera har en tendens og bråke mot den andre hunden ved lek. (kanskje det som kalles sær tispe? tongue.png ) Hvis du er interessert, må du bare komme og se på. Kl 18 på neste mandag skal vi være der igjen og trene IPO.

Ang. metoder så er det ikke noe spesiellt harde metoder. Ganske normal spør du meg. Man tilpasser seg hver enkel hund, og noen trenger strengere hånd enn andre. Det meste er jo basert på lek. Og endel lyd blir det også. Hundene blir veldig ivrige, og de skal kunne halse på treningen.

*ler* Der har Hera fått overbevist meg over hva hun eier av lyd iallefall! ;) Er det forstyrrende for dere som trener hvis jeg drar med Emma en gang? Hun hadde sikkert ikke hatt vondt av å trene litt på å se på andre hunder som er i aktivitet.. Men jeg ble brått usikker på hvordan hun hadde oppført seg igrunnen med mindre hun hadde fått hilse først ;) Selv syns jeg det hadde vært kjempe morsomt å se en IPO trening en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som har hatt hunder for politiskolen, og der skulle eierene ha god greie på hund. Eierene og hundene ble kurset opp gjennom den tiden. Et helt kull ble satt ut, og alle skulle gjennom MH/funksjonsanalyse(med ønskede resultater) før de ble satt inn i politiskolen. Jeg vet ikke om det gjøres sånn med alle, men det blir hvertfall ofte gjort sånn.

Jeg tror metodene kan variere litt fra "avdeling" til avdeling. Jeg har møtt flere klikkertrente narko-hunder, men svært få IPO-hunder som er rent klikkertrent. Jeg regner jeg med at de velger det som er mest effektivt innen hver "avdeling". Men man skal ikke se bort ifra at det finnes klikkertrente IPO-hunder, men jeg tror metoden i den nisjen er litt mer uvanlig. Jeg har hørt mange grunner, men grunnen jeg har hørt mest er at det er veldig vanskelig/lite effektivt/lite hensiktsmessig å klikkertrene en hund med så mye drifter. Forøvrig tror jeg forsvaret og politiskolen er rimelig oppdatert på treningsmetoder. Hvertfall de jeg har møtt vet hva de driver med, det være seg klikkertrening eller vanligere metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha ;) Kanskje dette er noe man kunne tenkt på om en god del år når hundene har begynt å dratt litt på årene. Se på det hele som en eneste stor god mulighet til å lære og få flere erfaringer... Og når valpen er blitt et år, kanskje man da har mange flere tanker og meninger om neste hund igjen.

Hvis jeg blir mer hardhuda med årene da... Som sagt, jeg kunne bare ikke levert fra meg en hund jeg har hatt siden den var 8 uker, som jeg har oppdratt og satt så mye tid og jobb i - og ikke minst kjærlighet. Med forsvarets veiledning hadde man jo garantert fått DEN hunden også da.. Enda værre å gi ifra seg en hund man ser på som fullkommen i tillegg kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha ;) Kanskje dette er noe man kunne tenkt på om en god del år når hundene har begynt å dratt litt på årene. Se på det hele som en eneste stor god mulighet til å lære og få flere erfaringer... Og når valpen er blitt et år, kanskje man da har mange flere tanker og meninger om neste hund igjen.

Hvis jeg blir mer hardhuda med årene da... Som sagt, jeg kunne bare ikke levert fra meg en hund jeg har hatt siden den var 8 uker, som jeg har oppdratt og satt så mye tid og jobb i - og ikke minst kjærlighet. Med forsvarets veiledning hadde man jo garantert fått DEN hunden også da.. Enda værre å gi ifra seg en hund man ser på som fullkommen i tillegg kanskje.

Det er hvertfall lurt å ha ganske god erfaring med aktive raser med mye drifter, for det er hunder med helt andre drifter enn det de fleste hunde-eiere er vandt med. Hun jeg kjenner hadde hatt schæfer i en god del år før hun tok til seg en hund av den kaliberen ;) Og selv om man får kurs noen ganger i måneden krever det ganske mye av eier å ha en bruksmalle eller bruks-schæfer i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan jeg nok også tenke meg.. Det er ikke noe man gjør om man ikke orker liksom.. Jeg hadde ikke gjort det med mindre de fristet med masse kurs og oppfølging på kjøpet heller. ;)

Man skal ikke ta til seg en slik hund for å få oppfølgning, men for å kunne følge hunden opp slik politiet ønsker det(tenker jeg). Det har nok ikke bare med ork å gjøre. Fallhøyden er betraktelig større med en bruksmalle eller bruks-schæfer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt etter forhund fra politiet, men jeg var ikke aktuell fordi jeg hadde hund fra før.

Så lenge Emma sitter rolig i fanget ditt og ikke bråker, tror jeg det skal gå greit. Vanligvis ligger alle hundene i bilene mens en hund holder på, men det går jo an å spørre, og evnt sitte litt på avstand å se på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg håper langt inne i sjela mi at selv om mine hunder gauler og hyler og bærer seg når vi skal ut på tur at ikke folk tror jeg misshandler dem...........

Himmel og hav - hvorfor sjekker man ikke ting før man snakker om det? Og hvordan i all verden kan det ha seg at småtrolla her uttaler seg om trening i forsvaret basert på noen som kjenner noen som har kjent noen som en gang så en mann trene for 100 år siden eller noe..... Jiiiisussss

Ta en tur på ag trening, ipo trening eller whatever - det hender hunder bli så ivrig at de skriker og hyler og gauler og høres ut som om de blir misshanldet - her lager de sånn lyd når vi skal på tur - og jeg banker da for f... ikke hundene før vi går på tur........

Nei - skjerpings folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stått opp på feil side av senga idag eller? :rolleyes: Hvordan skal man lære noe i det hele tatt med mindre man spør om det man ikke veit?

Jeg gir en lang marsj i hva folk tror om hunden min når hun lager lyd. Hun har sine lyder hun også, og om folk tror hun blir mishandlet bryr ikke det meg et fnugg - for jeg veit jo at hun ikke blir mishandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg reagerte vel i mitt stille sinn som Belgerpia da jeg leste dette, jeg også - men det ble liksom såpass teit at jeg ikke helt gadd å begynne på "den" igjen...

Hva hvis det IKKE hadde kommet ut at det var RIK/IPO, og at noen faktisk kunne gå god for at man ikke drev og slo hundene eller hva det nå var... så hadde dette blitt stående. Og det kan jo gi ferske, unge hundeeiere nokså feil inntrykk - særlig siden svært mange av nettopp disse ikke har erfaring med andre miljøer enn kanskje det søte, hyggelige valpekurset?

Hva med å gå og faktisk se etter? Det er ikke noe "farligere" det, enn det er å slenge ut rykter på internett om ting som er relativt identifiserbare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Stått opp på feil side av senga idag eller? :rolleyes: Hvordan skal man lære noe i det hele tatt med mindre man spør om det man ikke veit?

Jeg gir en lang marsj i hva folk tror om hunden min når hun lager lyd. Hun har sine lyder hun også, og om folk tror hun blir mishandlet bryr ikke det meg et fnugg - for jeg veit jo at hun ikke blir mishandlet.

Ja, jeg tipper du hadde gjort det om du brått hadde oppdaget at naboen din var her på sonen og la ut om den gale naboen med den og den type hund som helt tydelig misshandlet hunden sin - selv om vedkommede ikke helt hadde sett det, men hørt det. Tipper du hadde vært raskt på banen da liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...