Gå til innhold
Hundesonen.no

Når kan kattungen slippes ut?


Prins

Recommended Posts

Hei,

vår lilleturbo Frode har behov for å få ut litt energi:P Han får noen skikkelige kick,der han raser rundt i hele huset:P

Han har snart vært hos oss i 2 mnd:)

Når er han stor nok/vært hos oss lenge nok til at han kan slippes lenger enn terrassen:P Er litt usikker, og vil ikke slippe han ut for tidlig for det er masse voksne katter i nabolaget <_<

Setter psir på alle svar! Det gjør nok mor å far også som må holde ut med Frode og hans energiutbrudd i ukene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at man bør vente til de er rundt 9-10 mnd. Hmm, spent på flere svar her.

Så lenge? Det jeg hører oftest er 1-2 uker etter at den har kommet til det nye hjemmet sitt, selv om jeg syns det blir for tidlig da. Jeg syns det blir litt drøyt å holde en katt inne til den nesten er 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den har fått en god porsjon kroppskontroll, sier nå jeg. Og det lar gjerne vente litt på seg slik at kastrasjonsalder kommer først også (altså, kastrer den før dere slipper den ut med alle de fristende kattene). 9-10 mnd høres ikke helt galt ut, men noen utvikler seg fortere enn andre. Lek med pusen i mellomtiden.

De fleste katter som blir påkjørt er svært unge - noe å tenke på? Jeg tror det har noe med modning å gjøre, men jeg kan ikke bevise noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den har fått en god porsjon kroppskontroll, sier nå jeg. Og det lar gjerne vente litt på seg slik at kastrasjonsalder kommer først også (altså, kastrer den før dere slipper den ut med alle de fristende kattene). 9-10 mnd høres ikke helt galt ut, men noen utvikler seg fortere enn andre. Lek med pusen i mellomtiden.

De fleste katter som blir påkjørt er svært unge - noe å tenke på? Jeg tror det har noe med modning å gjøre, men jeg kan ikke bevise noe.

Kastrering er jo alltid lurt, men det kan man gjøre når den er rundt 6 måneder allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at De må være 6 mnd gamle før de slippes ut, dvs rett etter at pusen er kastrert/sterilisert. Men, hvis den er eldre enn dette burde det jo holde med 3 uker.

Og disse raptusene du snakker om gir seg ikke med alderen :lol: Jeg har en 1,5 år gammel jentepus som går bananas et par ganger om dagen, jakter på usynlige ting, sin egen hale, skumle monstre under sofaen osv osv. Det ser jo helt vanvittig ut :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar:) Litt uenighet så har vel ikke blitt så mye klokere:P tror nok vi kjøper halsbånd til ham og slipper han ut på plenen litt gradvis:)

Ikke ta på ham halsbånd hvis han skal ut. Det kan henge seg fast og få lite koselige konsekvenser. Merk heller katten med chip, da får den tatovert inn "ID" e.l. i øret, slik at man kan se at den er merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster det da:/ har ikke så mye penger...men det finns jo halsbånd med strikk...

Tror selve chipen koster 3-400 kroner. Har du ikke råd nå, kan du vel vente litt med å merke og slippe ut? Strikk hjelper ikke, da må du ha sånne halsbånd som er designet for å løsne om de henger seg fast. Og de løsner jo gjerne, så det blir ikke akkurat billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden vår katt var liten, men såvidt jeg husker var hun ute fra dag en. Vi ble med henne ut de første ukene og gav henne gradvis mer frihet til å utforske hagen. Når vi så at hun likte seg best i nærheten av huset fikk hun være alene i korte perioder :blink: Det er sikkert lurt å se an katten, de er jo forskjellige, men mange måneder?! Hørtes veldig mye ut.

De båndene med sikkerhetslås koster bare 30-50kr. Så om du skulle miste et par er det ikke krise. Men jeg tror jeg hadde gått for chip. Da er du sikret på alle måter :lol: Selv om jeg må tilstå at vår ikke er merket i det hele tatt. Var ikke opp til meg den gangen, jeg var ung. Og nå vet vi jo at hun ikke stikker av eller går seg vill.

Og som nevnt før i tråden :) de energiutbruddene går ikke over. Vår pus er over 15 år og får lekeraptus ennå. Har tatt av litt de siste månedene bare. Så den roer seg om 15 år, katten din, hehe.

Kos deg med liten pus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Katter har ikke utviklet retningssans før de er 8-10 mnd gamle, før det roter de seg lett bort.

Jeg vil gjerne se dokumentasjon på dette, for det er helt nytt for meg. Jeg har hatt katter "hele livet", de har vært ute fra de var 3-4 mnd gamle og jeg har ikke mistet noen enda.. Bare flaks eller ekstremt smarte katter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som nevnt før i tråden :) de energiutbruddene går ikke over. Vår pus er over 15 år og får lekeraptus ennå. Har tatt av litt de siste månedene bare. Så den roer seg om 15 år, katten din, hehe.

Energiutbruddene kan gå over, de. Moren min har tre hunnkatter på 3 og 4 og de er kjemperolige, har aldri sånne utbrudd. Katten vår på 3 år er også veldig rolig, men det kan kanskje ha noe med at hun er mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde "alltid" katt før. De var ute alene fra de var store nok til å ikke ville være med inn igjen... Fra sånn tre- fire måneders alderen, kanskje. De er nok smarte nok til å ikke gå lenger enn at de finner veien hjem. Problemet med vår siste katt, var at hun gjerne ville være med på tur. Hun fulgte med oss på tur og det var jo greit nok, for vi gikk jo hjem etterhvert. Hun ble gjerne med forbipasserende på tur også og det hente nok at det kom noen nedover veien med katta i armene og lempet henne over gjerdet. Det hendte jeg løp etter noen som lokket henne med seg og ba dem holde opp også og det var jo litt pinlig for dem. Dessuten var hun fæl til å stikke opp i barnehagen til minstebarnet, hvis hun var ute mens jeg var på jobb. Noen ganger var hun ute med ungene og lekte litt, men som regel ble hun båret hjem av en førskolelærer. (Vi bodde femti meter fra barnehagen.) Det jeg prøver å si, er at vanlige huskatter klarer verden utenfor ganske tidlig, men at man selvfølgelig er avhengig av at nabolaget er rimelig kattevennlig. Det er nå min erfaring. Biler er det farligste både for små og store puser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne se dokumentasjon på dette, for det er helt nytt for meg. Jeg har hatt katter "hele livet", de har vært ute fra de var 3-4 mnd gamle og jeg har ikke mistet noen enda.. Bare flaks eller ekstremt smarte katter?

Noen steder det står om dette:

http://www.birmanett.no/kattekjop/les_om_katt.html

http://www.fod.no/documents/Kastrering%20av%20katt.htm

http://dyrebeskyttelsenhordaland.org/Katt/KattHjemlos.aspx

Googler du det finner du masse. Ligger dessuten brosjyrer om dette hos dyrlegen, tviler på at de legger ut noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Noen steder det står om dette:

http://www.birmanett.no/kattekjop/les_om_katt.html

http://www.fod.no/documents/Kastrering%20av%20katt.htm

http://dyrebeskyttelsenhordaland.org/Katt/KattHjemlos.aspx

Googler du det finner du masse. Ligger dessuten brosjyrer om dette hos dyrlegen, tviler på at de legger ut noe som ikke stemmer.

Dette er ikke dokumentasjon, dette er "synsing". Dokumentasjon er når noen har forsket på en problemstilling og da funnet et svar i forhold til problemstillingen. Jeg har googlet og det har ikke kommet opp noe dokumentasjon på dette noe sted. Veterinærer anbefaler mye rart som ikke nødvendigvis er sant, så det er ikke godt nok argument for meg..

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i at det er en fordel å holde katten inne lenger, men å fremme synspunkter som en sannhet, det er jeg uenig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også hørt rundt 8 månders alder, men regner med at hvis man tar med seg katten ut i hagen og er med pusen ute så kan man ta med pusen ut tidligere!! men har hørt at katter somer stereliserte/kasterte har ikke så stort behov for å forlate hagen slik som ukastrerte dyr har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jøsses..

Her går kattungene ut når de har lyst til det - etterhvert som det er naturlig for dem å utvide sin horisont får de lov til å gå ut..... Ofte i 10-12 ukers alder.

Måns - er nå tre måneder, og han er ute mange timer i strekk - han går ikke langt, men han er ute og det er gøy å være ute........ Veien her går fem meter fra hushjørnet - og jeg har ingen som helst tro på at han blir noe mer traffikk orientert om jeg holder han inne i tre fire måneder til fremfor å la han gå ut nå. Sorry liksom...

Har hatt katt fra jeg var liten, og vi har aldri hatt noe problemer med å slippe ut kattene fra de har hatt lyst til å gå ut - stort sett fra de har vært 10-12 uker..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...