Gå til innhold
Hundesonen.no

Dommerangst

-Vilde-

Recommended Posts

Jeg stilte labrador valpen min Oscar for andre gang idag. Men det skjedde noe innmari rart. Vi gikk inn i ringen og han var søt og glad som vanlig, men så kom dommeren bort og da rygget Oscar rett bak min rygg og nektet og komme fram. Dommeren tok tak i nakkeskinnet hans og dro han mot seg. Oscar kom med et lite pip og begynte og vri seg ut av armene til dommeren da tok dommeren (ganske overaskende) tak under magen på Oscar og snudde han på ryggen og la han i fanget sitt mens oscar vred og vrikket holdt dommeren fast og sjekket om begge testiklene var der.

Dommeren ba oss om å løpe rundt ringen og Oscar oppførte seg plutselig helt normalt igjen. Det jeg ikke skjønner er at på hans forrige utstilling tok han det helt greit og hilste på dommeren med logrende hale og var glad og fornøyd.

Var det denne dommeren som var "skummel"? Jeg har ingen store planer for han innen utstilling, han skal egentlig trenes i agility. Men jeg har litt lyst til å prøve det litt og det virket som om Oscar syntes det var litt "kult" å få masse pølser for å stå helt stille og logre. Har dere noen tips hvordan jeg kan få han trygg i ringen igjen? Han skal stilles på lørdag og jeg vil jo ikke at han skal være ukomfortabel med det. :console:

Hilsen Vilde og Oscar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...