Gå til innhold
Hundesonen.no

Ta seg friår...


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Haha, dette var første skoledag etter ferien, første dag i tiende. Jeg er allerede møkklei!

Begynte jo som nevnt i tiende nå, og dermed blir det VGS neste. Er det veldig dumt av meg å ta meg et friår etter tiende da?

Det som frister mest nå, masse tid til bikkjene, venner, basket og slike ting som interesserer meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, unnskyld uttrykket, jævli tungt å begynne igjen. Har du tenkt på alternative linjer til allmenn som gjerne ikke er så veldig teoretiske? Naturbruk, hundelinje, idrettslinje? Man kan alltids ta opp et fag eller tre etterpå så man får generell studiekompetanse likevel om man får det på seg at man må bli stjerneadvokat, ingeniør eller overlege...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo bare snakke litt utifra det jeg har gjort. Og jeg har aldri hvert sikker på hva jeg skulle/ville bli. og har nå gått 3 (ja TRE) grunnkurs. Vet egentlig ikke hva jeg vil, men vil jobbe med noe innen hund (vi får nå se hva jeg kan senere), så prøver å bli ferdig med videregående for en gangs skyld.

Angrer på at jeg ikke tok et friår etter ungdomskolen for å tenke litt mer over hva jeg egentlig ville. Føler jeg har kastet bort så mange år nå. Men er du sikker, så ville jeg nok begynt på vg. Er ikke morsomt å henge bak "venninner".

Men for å bare nevne det, jeg tror dette blir et knallår, få jobbe med hund på skole, dra rundt om i landet og se på ulike hundearrangementet. Nå gleder jeg meg. Endelig føles det riktig å gå på skole igjen.

Og mange sier det er vanskelig å komme tilbake til skolen etter et friår. Jeg tok jo et "friår" fordi jeg hoppet av et vk 1 kurs i forfjor. og da var jeg bare hjemme og nøyt livet med hund :lol: ikke jobb eller noe. Og det var slækt. men det var mye enklere å begynne på skole igjen, enn hva jeg hadde trodd. Men da hadde jeg noe å se frem til også.

Nå har jeg bare snakka masse tøv. Men du må nok bare tenke litt over hva du vil. Og vet du hva du vil, så ikke ta det friåret. Men jeg ser ikke på det som feil å ta et friår, om det er for ditt beste. (da bryr jeg meg ikke om hva andre sier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Det er, unnskyld uttrykket, jævli tungt å begynne igjen. Har du tenkt på alternative linjer til allmenn som gjerne ikke er så veldig teoretiske? Naturbruk, hundelinje, idrettslinje? Man kan alltids ta opp et fag eller tre etterpå så man får generell studiekompetanse likevel om man får det på seg at man må bli stjerneadvokat, ingeniør eller overlege...

Hjelper liksom fint lite når lærerne, allerede i dag begynte å prate om hvor travelt vi får det fremover nå, og hvor mange prøver/eksamener/tentamener vi skal ha i løpet av året.. Gjorde meg enda værre egentlig.

Jeg har veldig lyst til å ta hundelinje, fordi det er noe jeg kommer til å glede meg til, men det blir et stykke unna, jeg må opp tiidlig, og jeg kommer hjem først på ettermiddagen pga et lite stykke til skolen. Med venner, ballsport og to hunder å ta seg av så blir det veldig stressende, og sånn sett hadde det vært bedre med en skole i byen.

Jeg kan jo bare snakke litt utifra det jeg har gjort. Og jeg har aldri hvert sikker på hva jeg skulle/ville bli. og har nå gått 3 (ja TRE) grunnkurs. Vet egentlig ikke hva jeg vil, men vil jobbe med noe innen hund (vi får nå se hva jeg kan senere), så prøver å bli ferdig med videregående for en gangs skyld.

Angrer på at jeg ikke tok et friår etter ungdomskolen for å tenke litt mer over hva jeg egentlig ville. Føler jeg har kastet bort så mange år nå. Men er du sikker, så ville jeg nok begynt på vg. Er ikke morsomt å henge bak "venninner".

Men for å bare nevne det, jeg tror dette blir et knallår, få jobbe med hund på skole, dra rundt om i landet og se på ulike hundearrangementet. Nå gleder jeg meg. Endelig føles det riktig å gå på skole igjen.

Og mange sier det er vanskelig å komme tilbake til skolen etter et friår. Jeg tok jo et "friår" fordi jeg hoppet av et vk 1 kurs i forfjor. og da var jeg bare hjemme og nøyt livet med hund ikke jobb eller noe. Og det var slækt. men det var mye enklere å begynne på skole igjen, enn hva jeg hadde trodd. Men da hadde jeg noe å se frem til også.

Nå har jeg bare snakka masse tøv. Men du må nok bare tenke litt over hva du vil. Og vet du hva du vil, så ikke ta det friåret. Men jeg ser ikke på det som feil å ta et friår, om det er for ditt beste. (da bryr jeg meg ikke om hva andre sier)

Hva er egentlig grunnkurs? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt meg et friår, men om jeg hadde vært (og jeg var..) så skolelei ville jeg aldri gått almenn! Det er visst en del som trur man taper enormt mye om man ikke går almenn, men om man har feks. generell eller spesiell studiekompetanse etter tre år på vgs og tar et påbyggingsår ligger man jammen ikke langt bak de som har hatt almenn i tre år. Og da har man mest sannsynlig valgt en linje og skole man vil gå på, og ikke valgt fordi det er så smart og velge almenn pga. at da har du alle muligheter åpne.

Ta heller å søk deg inn på en skole med linjer du intereserer deg for, enten det er idrett eller dyr. :) Mye enklere og da er det ikke så tungt og ta et påbyggingsår om det skulle bli nødvendig heller, selv om det blir et forferdelig tungt år.

Og husk at det er dette året som er tellende da. Dette er et forferdelig viktig år, og samma hvor bra du har gjort det i åttende og niende må du gjøre det bra i år for å komme inn der du vil! :D Derfor maser lærerne, og jeg hatet dem for det jeg også, helt til jeg kunne se tilbake på det skoleåret. Da ble jeg glad for at de hele tiden passet på å la oss huske hvor viktig det skoleåret var. Om du har like gode lærere som jeg hadde vil du snart oppdage at de er der for å støtte deg, ikke ødelegge all fremtidig lyst til å lære noe.

Lykke til, dropp friår og almenn og gjør skole til noe du vil, ikke noe du må. :lol: Og ta heller et påbyggingsår. De kan du ta flere år etter at du er ferdig med det ordinære vgs løpet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo ikke å ta et påbygningsår heller for å gå alternativt lengre (kommer jo også mye an på hva skolen tilbyr og sånt men). Jeg gikk landbruksskolen og fikk studiekompetansen etter 3 år, på lik linje med de som gikk tre år almenn. Men jeg hadde naturforvaltning i tillegg. Det var genialt for meg og ta lb. skolen for de to første årene så var det stort sett bare praksis og lite teori. Andre året fikk jeg stort sett holde på med hest, og slapp unna matte for et helt år :D Kunne ta den sisteåret istede. Det var også flere i klassen min som fikk spesiell kompetanse eller hva det nå heter, hun ene tok bl.a 2fy (fysikk), 3kj (kjemi), 2mx (vanskelig matte :P ) og 3bi (biologigreier). Og det på bare tre år, i tillegg til naturforvaltning ++. Så hun lå langt foran flere av de som gikk allmenn, men så hadde skolen (var mære lbs dette ) et veldig godt opplegg for det. Men nå prater jeg meg litt bort :) Til temaet så syns jeg ikke friår er så veldig lurt da jeg har sett hvor tungt det er for de som har hatt det å komme igang igjen. Mange har drøyet det veldig lenge, særlig de som da har fått seg jobb i friåret sitt og begynt å tjene penger. Da er det veeeldig vanskelig å gå tilbake til studenttilværelsen (sies det, jeg er jo på tredje året på høgskole og har ikke hatt noe friår opp hit så jeg aner omtrent ikke hva å tjene penger er *ler*). Å gå på vgs blir ofte noe helt annet enn ungdomsskolen, hvor iallefall jeg syn alt bare var pes fra ende til annen. Jeg stortrivdes på videregående og lærte utrolig mye gøy. Men da traff jeg også riktig på linjen. Klart det frister med et friår, det skjønner jeg godt, men jeg syns ikke det er lurt å ta det rett etter tiende. Det er også i den alderen det er vanskelig å få seg jobb, og å gå et år å gjøre ingenting annet en daff syns jeg iallefall ingenting om :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper liksom fint lite når lærerne, allerede i dag begynte å prate om hvor travelt vi får det fremover nå, og hvor mange prøver/eksamener/tentamener vi skal ha i løpet av året.. Gjorde meg enda værre egentlig.

Jeg har veldig lyst til å ta hundelinje, fordi det er noe jeg kommer til å glede meg til, men det blir et stykke unna, jeg må opp tiidlig, og jeg kommer hjem først på ettermiddagen pga et lite stykke til skolen. Med venner, ballsport og to hunder å ta seg av så blir det veldig stressende, og sånn sett hadde det vært bedre med en skole i byen.

Hva er egentlig grunnkurs? :)

Et lite tips til deg: Prøv å skift holdning! Tenk at dette året her skal bli bra(10.klasse var et veldig godt år for meg i hvert fall) og at du skal jobbe hardt slik at du kan komme inn på akkurat den linjen du ønsker. For å gå noe du har lyst til og interesserer deg for, er veldig viktig. Da vil du komme godt ut av utdanningen din og motivasjonen vil være større. Om du har fag du interresser deg for, blir alt mye enklere med engang, ikke sant :lol: Om du har lyst til å gå hundelinje, ja, så gjør det. Videregående er bare en liten del av livet ditt, og hvis du velger riktig linje med en gang slipper du å bytte linje flere ganger og føle at du sløser bort år.. Med en slik linje, får du vel en del praksis også, og det passer jo fint om man er litt teorilei. Det er kanskje også en fordel å gå med de på din egen alder?

Nå skal du selvfølgelig bestemme og føle på dette selv, men siden du spør ville jeg ikke tatt et friår. Å ta et friår så tidlig som etter ungdomsskolen, kan gjøre at du vil få problemer med å starte på skolen igjen.. Det er vanskelig å finne seg jobb, de fleste andre vil bruke tiden sin på skolearbeid, og da ender det kanskje med at du går et år uten å gjøre noen ting, og det er i mine øyne å kaste bort et år. Nå har du flere måneder på deg til å bestemme deg for hvilken linje du vil gå, og kjenne på hvor skolelei du er, så jeg ville nok ikke begynt å tenke på dette enda. Om du allikevel sliter med valget, kan du kanskje forhøre deg litt med rådgiveren og få noen synspunkter fra han/henne.. Vel, nå har du i hvert fall fått mitt synspunkt selv om det hjalp eller ikke. Følg hjertet ditt! Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det noe som heter hundelinje :lol: Hvor kan man finne slike skoler. ???? Aww. Har hatt første dagen min på vidergående nå :) . Almenn <_< . Begjunner nesten å angre etter det jeg hører hær. Kan noen fortelle meg om hundelinja. Hva kan du bli etter å ha tatt den??

Jeg vil jobbe med dyr som voksen. Drømmen er veterinær, men du må jo ha så sinnsykt gode karakterer. Må jo nesten ha bedre karakterer enn vanlige doktorer :D . Så tror ikke det nei.... Så sitter enda på tenkebenken etter hva jeg vil bli :P

Viss jeg finner en skole, kan jeg begjunne til neste år. Hva skjer da? Begynner jeg helt på ny da. Liksom på vg1?? Er så forvirra av helle skolestyret :P .

Å forresten.. Det er ikke lurt å ta et friår, dersom du ikke skal jobbe eller gjøre noe "fornuftig". Det beste er å bare hoppe i det sier nå jeg :P . Så blir du ferdig med styret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mange skoler som har hundelinje og det er vel bare landbruksskoler, men der har man hvertfall en god del hund i pensumet :lol: Trening, anatomi, fysikk, helse...alt egentlig. Jeg begynte første dagen på hundelinja i dag :)

Om man bytter skole etter endt grunnkurs (vg1) og vil begynne på nytt må man gå ett år til på vg1 på den nye skolen/ linjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En person som tar f.eks. medier og kommunikasjon eller naturbruk med påbyggning/naturforvaltning i tredje vil få en like god studiekompetanse som det jeg får når jeg går ut av vgs om to år (jeg har valgt to samfunnsfag og engelsk som programfag). Annerledes blir det om man velger matte eller fysikk som programfag, da får man noen ekstra studiepoeng. Både på allmenn og yrkesfaglig har man til sammen 30 ukestimer fordelt på vgs med egenvalgt fag - forskjellen er at på allmenn er det teoretisk mens det på yrkesfaglig er praktiske fag.

Jeg tror egentlig ikke at friår etter tiende er det lureste man kan begi seg ut på, først og fremst fordi det er vanskelig å få seg jobb og at man derfor kan ende opp med å gå et helt år uten å gjøre noenting - og da kan det bli vanskelig å begynne på skolen igjen!

Lærerne mine i tiende maste veldig på tentamener, eksamener og gode karakterer, men når jeg ser tilbake var det egentlig ganske unødvendig mas. Joda, selvsagt bør man jo prøve å få så godt snitt at man kommer inn der man vil, men verden går faktisk ikke under selv om man ikke gjør alle leksene og er konstant motivert. Det var en del pes og press fra lærerne, i tillegg til nytt, elendig og ufungerende system å drive undervisninga på (duste-Clemet).

For meg var det en enorm lettelse å komme over på videregående, over på en skole med veldig veldig mye bedre miljø og med et undervisningssystem som passer meg langt bedre. Jeg merket det med en gang jeg gikk inn døra nå i dag også, jeg slapper liksom av og trives veldig godt på skolen.

Og det tror jeg du også bør prøve å finne... Altså en skole og en linje hvor du faktisk kan trives. Dra rundt på så mange åpne dager/kvelder som mulig, snakk med elevene der og sånn. Jeg regner med skolen din ordner med skolebesøk på Ringve og Ladejarlen, men har du med melding fra foreldrene dine så er det ikke noe problem å bruke skoletida på å besøke andre skoler når de har åpen dag (jeg tok fri en hel dag for å besøke Skjetlein liksom).

Jeg skjønner jo at du heller vil bruke tida di på hva du vil - hvem vil ikke det liksom? - men jeg tror allikevel at det kan være mer fornuftig å fortsette på skolen og heller bruke tida så godt som mulig utenom skolen.

Beklager for at jeg skreiv en hel stil i samme slengen...

Om man bytter skole etter endt grunnkurs (vg1) og vil begynne på nytt må man gå ett år til på vg1 på den nye skolen/ linjen.

Men har man gått ett år med allmenn først slipper man mange av allmennfagtimene i første (og muligens andre/tredje, avhengig av hvilken rekkefølge fellesfagene kommer i på den aktuelle linja) fordi man allerede har tatt dem, i alle fall om man vil beholde de aktuelle fagkarakterene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men så er det det å være skikkelig lei også. Ser jo bare hvor lei jeg var i 10. og aldri hatt så dårlige karakterer som da. Heldigvis hjalp det faktisk å komme på vgs (hadde aldri klart almenn). Men uansett, kunne jeg heller tenkt å tatt et friår for å tenke over hva jeg ville. Tenk hvor mye jeg har kastet bort.

Jeg var hjemme mitt friår. og gjorde ikke noen ting (mest fordi jeg sleit med hodepine og var så sliten pga det), men jeg kom meg lettere igjen på skolen da :lol: Men det kan jo hende gjelder bare meg. Og da hadde jeg funnet noe jeg ville(så jo så frem til hundelinja).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at de fleste som tar seg friår sliter med å begynne igjen..

Selv vurderte jeg dette, men jeg vil ha en utdanning, sånn at jeg kan gjøre hva f**n jeg vil etter skola :lol:

Eneste som blir da er vel å flytte til Oslo og gå på skole der i 7 måneder...

Selv kjenner jeg en person som har vært litt av og på skoler.. H*n skal vel begynne på skole igjen nå, men som sagt, h*n har vært veldig mye av og på, så spørs vel åssen det går...

Vært innom 3 forskjellige skoler på 2 år... H*n har jo ADHD som en liten unnskylding da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hadde skrevet et langt innlegg nå, men det forsvant, så kort oppsummering av det jeg husker:

Tror jeg hadde trivdes på skjetlein. Skolen min har aldri sendt folk dit for å utforske og for å se på skolen som mulig søkemål. Tror ikke de hadde tenkt å gjøre det heller, men jeg sto på mitt, fortalte om hundeinteressen min og om den ene hunden. Endret meninga til rådgiveren, så skal få dit å se. Jeg hadde kommet til å sett frem til å gå på denne skolen, men den ligger et stykke unna, jeg komemr ikke hjem før litt utpå ettermiddagen, og dessuten så er de fleste jeg kjenner negativ til denne skolen. Jeg tror de tror at det er en bondeskole uten studiekompetanse, og at jeg ikke har noen muligheter etter å ha fullført denne skolen.

Er også en annen skole jeg er interissert i, her i byen. Mange av vennene mine som skal dit, og ene veninna mi har allerede søkt seg inn til neste år. Der har jeg vennene mine rett med meg, den ligger i byen slik at jeg ikke kommer hjem så sent, og hele skolen i seg selv er trivelig. Desverre har hverken jeg eller noen av vennene mine tro på at jeg kommer inn. Har et snitt på 3.6, og det er desverre ikke godt nok. Jeg kommer ikke til å forbedre meg i år, det vet jeg desverre.

Så er det friåret da. Vært veldig herlig det! Er noen fag jeg sliter med på skolen, og for å være ærlig så tror jeg at jeg hadde forbedret meg om jeg hadde jobbet på egenhånd, her hjemme i min egen stue.

På dette året kunne jeg jobbet masse med hundene, lest mye på hundeting, jobbet med masse teknikker på basketen, fått opp kondisen og ting jeg virkelig vil jobbe med. Hadde jeg jobbet med alt det der, så hadde jeg nok fått et kall en vakker dag. Kallet om hva jeg virkelig vil bli, og hvilken skole jeg vil gå..

Negativ og tro på seg selv? Har jeg aldri hørt om.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok med et friår.. fikk sommerjobb etter skolen og slappet av resten av året.. :icon_fun:

hadde null problemer med å begynne på skolen igjen :lol:

Tror ikke det er så vanskelig å begynne igjen om man har funnet ut hva man vil. Da har man jo noe å se frem til. Så for meg var det heller ikke vanskelig. Og gud som jeg nøyt det året :) med fri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Ånei, du likte heller ikke 10? Da er vi definitivt to! <_< Jeg er så drittlei de kjedelige klassrommene, barnslige elevene og meggete lærerne. Min sprudlende glede over å se bekjente idag forsvant nøyaktig 2 minutter etter at jeg kom inn klasserommet. :rolleyes:

Men jeg går ikke allmenn nesteår ihvertfall ,det er noe å se frem til.. Jeg vet ikke helt enda, men skal prøve å fokusere på krakterer nå i år, så jeg kan gå på det jeg vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kan sitte og glede meg over at jeg er ferdig på videregående, og klarte å karre meg gjennom allmenn *mobbe*

Riktignok merker jeg at jeg kunne trengt et friår før jeg begynte å studere videre, eventuelt valgt noe annet. Men det går vel dette og, er i det minste ferdig med det første og kjedeligste året :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville helt ærlig ikke tatt et friår nå. Jeg ville derimot prøvd å holde ut og gjort noe annerledes i VGS, VGS ble en sklikkelig opptur for meg etter en kjedelig ungdomsskole. Hvis jeg skulle tatt et friår ville det vært etter VGS, for å finne ut HVA jeg ville studert (og det burde jeg virkelig gjort og, jeg har endel ekstra studiegjeld som jeg ikke hadde trengt å hatt hvis jeg ikke var så utålmodig etter å komme igang:p Prøv å snu innstillingen; ja, skole er kjeeedelig, men nå har du bare ett år igjen da! og det er bare litt over fire mnd til juleferie. Og så har du vinterferie, påskeferie og sommerferie:D WeeY! Og hvis du klarer anbefaler jeg deg å forelske deg i en på skolen *ler*. Da er det plutselig mye lettere å gå på skolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skole er ikke alltid morsomt, men: Sånn ER det, og vi må gjennom det.

Høres ut som noe tull når vi sier at VGS er helt annerledes enn ungdomsskolen, men det er faktisk sant. Samt at selv om lærerne dine maser om karakterer o.l., så betyr ikke det at du må sitte hjemme hver kveld for å nipugge på leksene dine. Mine karakterer ut fra ungdomsskolen var nok ikke verdens beste de heller, men bare bestem deg for et ca-mål som du kan ha, for da er det litt lettere å være motivert for å få ok karakterer.

Venner og fritid kommer du uansett til å ha. Tror friår kommer til å bli kjedelig om man bare vaser rundt for å slacke og ikke gjør noenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...