Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannstein

Recommended Posts

Skrevet

Pippin har hatt så fine tenner helt til for to-tre måneder siden. Nå er det mye tannstein og han har ganske dårlig ånde. Jeg prøver å skrape med negler og tannsteinskrape, men har ikke helt taket på det. Idag så jeg at tannkjøttet var litt hovent også. Det ser ut til at jeg blir nødt til å få det slipt bort, men jeg er ikke så glad for at han må dopes ned, (hadde en katt en gang som aldri våknet etter neddoping :lol: ). For mennesker finnes det en lettere anestesimetode der man ikke er helt i "koma", bare veldig sløv. Brukes noe slikt på dyr også?

Hva slags erfaringer har dere andre med tannsteinsliping, går det fort og greit?

Skrevet

Jeg har jobbet to år på en dyreklinikk, der stelte vi tannstein og andre tannplager.

Hunden kan være litt sår i munnen et par dager, men det går fort og greit.

De blir lagt på narkose og får renset tenner via ultralyd.

Trekker om nødvendig, hvis det er dårlige tenner.

HUnden ligger på klinikken til de våkner opp

Jeg bruker PLaque of animal på mine dyr og det er kjempe kjekt! Løsner tannstein lett, og jeg pusser med elektrisk tannbørste hjemme!

Lykke til!

Skrevet

Tinka gammlemor var til vetten forrige tirsdag for å fjerne noen plagsomme analkjertler.

Hun fikk først en likegladsprøyte(som vi kaller det) og ble slapp av det og når de oppererte så brukte de gass.

Spurte om de kunne fjerne tannsten på henne når hun alikavell var dopet (var ikke så mye) og det kunne de hvis ikke hun våknet så veldig fort opp etter gassen.

Når vi hentet henne så var tenne hvite og fine og ikke betalte vi for det heller, bare for operasjonen som var avtalt på forrhånd :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange som har hund og katt sammen, men det kommer helt an på individene, rasene og tilvenningen. Det høres ut som du har kommet litt skjevt ut allerede, og som sagt tror jeg det kan bli krevende. Når du ikke har kompetansen selv til jeg anbefale å få hjelp (direkte, annet enn tilfeldige på nett) fra noen som kan komme og hjelpe deg der du er.
    • Er det noen som faktisk har fått til å få katter og hunder sammen?  Er bare redd det blir ett vanskelig prosjekt. Og hvor lenge bør man holde på å prøve å få det til?
    • Jeg ser at det står haket av som jakthunder på NKK rasevelger.    Er det da retriever og spaniel som har minst mulig jaktinstinkt da?   Skal prøve å få hundene til å slappe av når de ser pusene.
    • De er også varslere så jeg bjeffer dessverre lett.
    • Jaktinstinkt er litt ulikt hos ulike raser. Gjeterhunder, og jakthunder som er avlet for å "drive" vilt og jage på egenhånd har høyest jaktinstinkt og har lettere for å jage dyr. Jakthunder som er avlet for å samarbeide tettere med fører, som for eksempel retrieverene og spanieler som er avlet for å apportere vilt, har jaktinstinkt, men er også ofte lettere å kontrollere rundt dyr. Selskapshunder, vokterhunder og ulike andre raser har jevnt over mindre jaktinstinkt. Men opprinnelig har alle hunder noe jaktinstinkt, og det vil variere med individ også. Jeg tenker at du kan ha fordel av å kontakte en hundetrener som kan komme å se hundene og hjelpe deg med et opplegg for tilvenning så hundene kan lære seg å slappe av rundt kattene. Å bare la de stå og bjeffe og bråke vil gjøre det verre. Du må jobbe aktivt med at hundene skal slappe av når de ser kattene. Ideelt sett på god avstand først, og nærmere når de takler det bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...