Gå til innhold
Hundesonen.no

Råfôr, V&H, hva skal jeg velge?


Laila

Recommended Posts

Hei

Første gang jeg hører om råfor, og ble nyskjærrig. Hunden min er kresen sånn sett at han ikke spiser mye, faktisk ganske lite, er tynn (20 kg) ca 70 cm lang og 65 cm høy. Det er ikke jeg som har oppdratt han, han kommer ikke til meg før om 3 uker og da er han ca 10 mnd gammel. Hittil har han levd på huskost, mest suppe med pasta og grønnsaker, lite kjøtt og noe ben (mest kylling). Nå spiser han noe tørrfôr (ikke så glad i dette) og fortsatt huskost, men jeg vil forandre på dette. Han er veldig energisk og hyper, frisk sånn sett, men han har tørr/sprø halvlang pels, tørre og sprukne poter, og sprukne negler. HAn er livsglad og det syns ikke at noe er galt, men jeg vil helst at han blir friskere slik at alt er 100% bra. Hvem vil ikke det?

Så jeg lurer på, har nå lest linken om V&H og ser veldig bra ut som fôr. Men hva burde jeg velge innenfor, altså hvem type? våtfor eller tørrfor? og hvilket nr?

Er det noen som har erfaring og kunne gi meg tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og gratulerer med ny hund, snart - og ikke minst velkommen hit inn!

Jeg har ikke noe erfaring med råfôring - men vil jo anta at det gjelder samme prinsipp som med all fôring av hund. Dvs finne en fôrtype hunden liker, som den har godt av og ikke minst er praktisk å ha/gi og få tak i.

Jeg setter smaklighet først i rekken her - men det betyr ikke at fordi hundene liker pannekaker best, så er det best for dem å få... Men det er klart at hunder har forskjellig smak, noen liker det ene noen det andre. Men de aller, aller fleste hunder vil jeg nok anta kommer til å synes at f.eks. Vom og hundemat er meget, meget godt.

Så rådet er da veldig enkelt - kjøp en "klump" og prøv. Men prøv over litt lengre tid enn bare et par måltider - da det ofte tar litt tid for hunden å venne seg til nytt fôr.

Siden hunden allerede er vant til meget variert kosthold, så vil den neppe reagere i magen på å få V & H - i så fall kanskje bare til det bedre..

Hvis du ikke får noen gode råd her ang. hvilken type, nummer, etc - så hører du med forhandleren. Kjøp det som passer til hans alder og størrelse. (Og ja - 20 kilo på en hund som er 65 cm høy er ganske lite)

Lykke til med den nye!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 33 er en allround fin som passer det meste.. Har han litt dårlig pels (sånn at du kanskje vil tilsette fiskeolje) så kan du jo hoppe over på den med fisk i (nr 25?), da er det vel nok fiskeolje i den (men den lukter bittelitt mer).

Det du vil merke er økt matlyst, bedre pels, bedre poter.. (og ikke minst, mye mindre avføring enn på tørrfor)

Jeg har byttet litt mellom de forskjellige typene (den med kylling, nr 33 (med vom, kylling og storfeslakteavfall) og den med fisk), hunden har ikke reagert noe på de forskjellige.

Av og til kan du gi dagsrasjonen frosset, det er visstnok bra nok for å få renset tennene skikkelig (ifølge enkelte her på forumet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAkk for svar :lol:

Skal prøve forskjellige og se hva som faller i smak. Men fiskeolje skal det sikkert være med :)

Må rette opp med høyden, han er 65 cm fra bunn til topp (hode når han sitter). han er vel mellom 45 og 50 cm fra bunn til skulder. Er det fortsatt for lite med 20 kg? jeg syns faktisk han ser tynn ut, men når han ikke spiser så mye så legger han jo ikke på seg. Derfor tror jeg H&V vil hjelpe.

post-2548-1187542130_thumb.jpg

(Rex er på bildet blitt for litt siden kastrert, men det hindrer han ikke i å være rampete... lurer bare på om han ser tynn ut, har ikke annet bilde som viser han bedre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAkk for svar :)

Skal prøve forskjellige og se hva som faller i smak. Men fiskeolje skal det sikkert være med :D

Må rette opp med høyden, han er 65 cm fra bunn til topp (hode når han sitter). han er vel mellom 45 og 50 cm fra bunn til skulder. Er det fortsatt for lite med 20 kg? jeg syns faktisk han ser tynn ut, men når han ikke spiser så mye så legger han jo ikke på seg. Derfor tror jeg H&V vil hjelpe.

post-2548-1187542130_thumb.jpg

(Rex er på bildet blitt for litt siden kastrert, men det hindrer han ikke i å være rampete... lurer bare på om han ser tynn ut, har ikke annet bilde som viser han bedre)

Tispen min er 50 høy og veier 16kg, hun har 1 kg for mye syns jeg. Så det er ikke siker hunden din er tynn, men rett og slett dårlig föret og gjør liten nytte av den maten han får. Årsaken til at han ser tynn ut kan også være mangel på musklatur, men det er vanskelig å si utifra bilde.

Selv syns jeg 50/50 med tørrför (av god kvalitet) og V&H er best. Årsaken er at V&H er vanskelig å ta med seg på reise og blir mye "klin" hos folk som gjerne ikke er så vant med råföring på kjøkkenet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispen min er 50 høy og veier 16kg, hun har 1 kg for mye syns jeg. Så det er ikke siker hunden din er tynn, men rett og slett dårlig föret og gjør liten nytte av den maten han får. Årsaken til at han ser tynn ut kan også være mangel på musklatur, men det er vanskelig å si utifra bilde.

Selv syns jeg 50/50 med tørrför (av god kvalitet) og V&H er best. Årsaken er at V&H er vanskelig å ta med seg på reise og blir mye "klin" hos folk som gjerne ikke er så vant med råföring på kjøkkenet :lol:

HAr faktisk tenkt 50/50, variere V&H med tørrfôr, noenganger kjøtt fra butikken, noe frukt og grønnsaker. Tror at det er godt med litt variasjon og slik blir han ikke matlei heller.

han er en veldig aktiv hund (om ikke vi leker med han, så finner han alltid på noe selv), det er nok grunnen for at han er slank, og derfor vil nok V&H passe.

Klin er jeg ikke redd for, faren min både fisker og jakter, så slikt søl er vi vant til :), Verre er det ikke enn å bare vaske opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv syns jeg 50/50 med tørrför (av god kvalitet) og V&H er best. Årsaken er at V&H er vanskelig å ta med seg på reise og blir mye "klin" hos folk som gjerne ikke er så vant med råföring på kjøkkenet :D

At de er vant til å spise tørrfor også er bare bra, men til reiser så er det greit å ha med "porsjonspakninger", enten i zip-poser eller i esker. Da er det ikke noe rot eller kliss, og så synes jeg det lukter bedre enn tørrfor :)

Så lenge man får tilgang til en fryser så er det genialt :P

Akkurat nå slanker jeg eldstetispa mi, så derfor går det på tørrfor (skulle jeg gitt like lite næring med V&H så hadde hun vel fått en spiseskje hvert måltid :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å variere mellom de ulike vitaminiserte våtfôrene V&H har. Dvs nr 25, 33, kylling vitaminisert og vom vitaminisert. Da får hunden variasjon i kosten og næringen. Vi gir våre grønnsaksblanding i tillegg omtrent hver femte dag. Bein av og til når det høver (alt fra noen ganger i måneden til en gang i halvåret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han behøver ikke nødvendigvis være tynn, det kommer veldig an på hvor kraftig bygd han er og hvor lite/mye muskulatur han har. Om man tydelig kan se eller kjenne ribbein er han tynn, men det finner du jo ut :lol:

Ellers fungerer det fint her i huset å fôre 50/50 med VH og tørrfôr. Min hund liker best vitaminisert vom, med nr 33 som et alternativ. De to siste vil han ikke ha, men så er min hund fryktelig sær også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...