Gå til innhold
Hundesonen.no

Operasjon, kan jeg være tilstede ?


MonicaT

Recommended Posts

Hei.

Om en mnd skal bikkja fjerne en svulst i den ene patta.

Jeg er sikkelig hønemor ( jeg veit ) og det å levere hunden om morgningen og hente henne på ettermiddagen er sånt som frister lite og jeg gruer meg allerede.

Går det ann å spørre dyrlegen om jeg kan være tilstede når de doper henne ned og når hun våkner ? Jeg trenger ikke være tilstede under operasjonen. Eller er jeg helt på jordet her ?

Evt andre forslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok lov å sitte på venterommet, men da bør du nok ta med deg en tjukk bok eller noe, for hun kommer til å være dopa en stund - de vekker sjeldent opp hunder etter operasjoner, da får de ligge og være bedøva til det går over av seg selv, stort sett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok lov å sitte på venterommet, men da bør du nok ta med deg en tjukk bok eller noe, for hun kommer til å være dopa en stund - de vekker sjeldent opp hunder etter operasjoner, da får de ligge og være bedøva til det går over av seg selv, stort sett :lol:

Det regnet jeg med, men det er ikke dumt å spørre om å være på venterommet med en bok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være der når de doper henne, så antar jeg de ringer deg når du kan komme å hente henne, evt når hun er i ferd med å våkne. Å oppta plass på venterommet er ikke så bra heller. Er ofte ikke så stort, og det kommer mange folk løpet av en helt dag! Samt bedre om de får arbeidsro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det regnet jeg med, men det er ikke dumt å spørre om å være på venterommet med en bok ?

*Kremt*.... Jeg satt hele dagen på venterommet til Oslo Dyreklinikk jeg da yngstemann skulle trekke ei tann *Flir*... Hønemor jeg ??? Hehhehee... men ta med ei god bok eller en haug med aviser ja - det tar TIIIID :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe med noen av mine hunder som involverer neddoping og et inngrep, så SKAL jeg være der. Hvis ikke, drar vi til en annen klinikk. Det er ikke diskuterbart her i gården...

For mine hunder stoler på meg, og er riktig så samarbeidsvillige - da skal jeg heller ikke gå fra dem så de merker det. Da eldstemann nylig skulle opereres, var jeg der da hun fikk første sprøyten, da mente veterinær at hun sov godt. Men jeg sa nei, og ganske riktig - da jeg prøvde å gå, det var når hun skulle løftes opp på operasjonsbordet, så prøvde hun å følge etter... Det er trofast'en sin, det. Så da ble jeg der til hun fikk neste runde, rett før de satte igang gassnarkosen.

Så drar jeg, og da ringer de meg med en gang hunden er i ferd med å våkne. Men den biten er ganske grei, vanligvis. Men etter nevnte operasjon, så ringte de meg tidligere enn jeg hadde regnet med - da satt dyret resolutt på rumpa i buret med drypp i beinet og nistirret på døra, hun hadde dratt seg ut av rusen og ventet iherdig... og da jeg kom, kunne hun legge seg ned og slumre videre.

Men nå var det en real dyreklinikk, som setter hundens velbefinnende fremst, og ikke sin egen lettvinthet - som gjør at eiere regnes å "være i veien". Klinikker som sistnevnte liker vi ikke gitt.. og gidder ikke være med på å finansiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på selve operasjonene også, jeg.

Dvs. min mor var med hunden vår under hele keisersnittet på Oslo Dyreklinikk (endel år siden), og når jeg nå bruker en vet. som har klinikk hjemme hos seg selv så får man mer enn gjerne vært tilstede som operasjonssykepleier.. (Hvis man ikke greier det så får kona' hans hjelpe til, så det er ikke noe "tvang" selvsagt).

Jeg er ganske "pinglete" når det gjelder blod og gørr og sånt - men etter et par operasjoner på egne hunder så blir det bare mer og mer interessant å være med på. Men hvis man selv vet at man ikke greier å se slikt så bør man selvsagt ikke utsette seg selv (eller veterinæren) for en besvimt hundeeier inne i operasjonssalen.

Men det å få vente på venteværelset må selvsagt være helt greit for alle. Hvis ikke, så er jeg helt enig med Akela - bytt veterinær.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være der når de doper henne, så antar jeg de ringer deg når du kan komme å hente henne, evt når hun er i ferd med å våkne. Å oppta plass på venterommet er ikke så bra heller. Er ofte ikke så stort, og det kommer mange folk løpet av en helt dag! Samt bedre om de får arbeidsro...

At det kanskje blir trangt på venterommet, hadde jeg gitt ganske blanke i egentlig, jeg betaler for å få dyret mitt behandlet, da kan de jammen meg låne meg en stol i mens, liksom..

Jeg har forøvrig stort sett assistert når mine hunder har blitt dopet ned, samme hvilken grunn, men det er vel mest fordi jeg kjenner veterinærene og de veit at jeg takler det - jeg har assistert på andre dyr og, liksom. Men det var ikke helt med i betraktninga mi at det er mer "ekkelt" med egne dyr enn andres, ikke selve operasjonen nødvendigvis, men hvordan de reagerer på neddopinga.

Ene hunden min var jeg med når de kastrerte, jeg overvåket narkosen sjøl, og av en eller annen merkelig grunn, så satte han seg plutselig opp under operasjonen. Han burde ikke ha gjort det, jeg hadde akkurat sjekka refleksene og han så ut til å være langt nede, men satte seg opp gjorde han like fordømt. Eldstetispa mi kjempa mot narkosen nesten hele veien når vi fjerna tannstein for snart ett år siden - og av de operasjonene jeg har sett, så har det bare vært mine egne dyr som reagerer sånn. Jeg lurer litt på om det er fordi at jeg er der - noe ala Akelas "trofast'en", de hører at jeg er der og vil opp? At det er jeg som er den forstyrrende faktoren, liksom.. Det har ihvertfall gjort meg litt mer betenkt mot å faktisk være med på operasjoner på egne dyr.. Men sitte på venterommet med en bok, det kommer jeg nok helt sikkert til å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stort sett alltid der til hunden sover godt. Har levert fra meg hundene noen ganger det har vært like guffent hver gang, men har alltid fått dem til å ringe meg med en gang hunden begynner å våkne igjen. Sist ringte faktisk vet. på eget initsiativ og sa at frk valp var meget våken og ville hentes. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget viktig for meg å være sammen med hunden ved neddoping og oppvåkning. Spurte vetten om jeg kunne det ved en evnt. sterilisering, og de svarte at at det var ingen problem. For å slippe å vente, skulle de ringe når hunden begynte å våkne opp, men jeg tror selv jeg ville bedt om ca tidspunkt når operasjonen skulle være, og så heller kommet i det tidspunktet sånn for sikkerhetsskyld og ventet. De gangene vi har måttet neddope hunden, har vi alltid tatt med oss hunden hjem mens den var neddopa og latt den våkne av seg selv hjemme. Men er det en større operasjon blir det vel litt anerledes, så da måtte jeg bare ha ventet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt vært der med hunden både når den "sovner" og når den våkner. Rett og slett for vår begges skyld, jeg vet at han føler seg mye tryggere mens jeg er der. Han hadde, som i akela sitt tilfelle, prøvd å følge etter meg hvis han ikke hadde sovnet ordentlig før jeg gikk. I tillegg stikker det meg litt i hjertet å ikke skulle være der når han våkner, i tillegg til at jeg tror det ville stresse han å våkne på et fremmed sted "alene".

Heldigvis er det ikke noe problem å være med hos veterinæren vi går til, noe jeg setter stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...