Gå til innhold
Hundesonen.no

Løse mager, hva gir dere?


Renate A

Recommended Posts

Har ei her som har hatt litt løs mage de siste dagene, ikke diaree men en mellom ting liksom.

Hva gir dere hundene deres når de får sånn mage for å regulere den?

Ris? Fiskeboller? Vet mange gir dette ved diaree, men det er ikke det heller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ris og fiskeboller er skånekost, ikke "medisin". Det vil si at det bidrar til at hunden får i seg næring som er lettfordøyelig mens magen får tid til å reparere seg selv.

Jeg har alltid en sprøyte Zoolac liggende. Zoolac inneholder tusenvis av gode bakterier som hjelper bakteriefloraen i mage og tarm til å ta seg sammen. Den lille koster ca 100 kr, men varer en god stund. Ved tilløp til dårlig mage får hun en liten sprøyt med zoolac, og vips så er avføringen fast og fin igjen.

Ellers er det å faste hunden helst over ett døgn, det som hjelper aller best hvis ikke man har zoolac. Skånefôr er nok i tillegg mest for at vi mennesker skal ha god samvittighet over at hunden får i seg mat, men å faste ett til to døgn er langt i fra farlig og gir magen hvile til å helbredes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar (løpe og kjøpe zoolac imorgen for å ha i skuffen):)

Lurer på om jeg ikke skal gå på Rema og kjøpe en kartong med Biola imorgen, har en liten misstanke om at det er fôret hun reagerer på, hun har gått på Light fôr før og nå har vi gått over til Ledd fôr (begge HILLS, og jeg har byttet over jevnt som man skal gjøre) og tror at hun kanskje reagerer litt på det siden det er litt "kraftigere" enn Light maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biola kan være veldig bra, men bare vær oppmerksom på at hun ikke nødvendigvis blir bedre av det, i og med at det inneholder melk (syrnet, riktignok, men noen hunder reagerer uansett). Personlig pleier jeg å gi littegranne blåbær når Josie er smådårlig i magen, og det fungerer fint. Zoolac er også veldig fint å gi :) Vet også at noen faster hundene når de er litt dårlige, og da gir det seg ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i bringebærbiola :rolleyes:

Hvis det er snakk om diare kjøper jeg pasta hos vetrinær, dog ikke zoolac da jeg ble fortalt av vet at den fungerte best som forebyggende.

Tror den jeg kjøpte sist het diar-paste eller noe i den duren. Fungerte veldig bra ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får hun kokt ris, tunfisk oppi , vann og en skvett biola oppi. Gir dette i noen dager. Men Hera har vært så dårlig nå i en uke, og med risen har hun blitt bra igjen, men når vi går over på maten, blir hun dårlig igjen.. Så går på ris diett nå en stund. Hvis dette ikke gir seg, prøver jeg noe fra apoteket. Var visst noe som skulle være veldig bra, som ei på treninga idag snakket om. husker selvfølgelig ikke hva det het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, han er 10-11 kg, så da kan jeg vel prøve ca en halv dl..

Er vel ikke noen fare for at de reagerer på Biola, eller??

Føler meg litt dum nå, men Willy er skikkelig plaget med sensibel mage, så det er viktig for oss.. ;)

Har liksom brukt kylling og ris, og Zoolac, og sist men ikke minst diett fór når det blir ille.

Ikke at han har dårlig mage hele tiden, selv om det høres sånn ut, men det skal lite til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg spent! :glare: Har 2 kattunger med rennende avføring, og en hund som ofte har samme problem. Det hender en gang i blant at han skiter ut gangen om natta... Så nå har jeg lest mye på nett om hva folk bruker, etc. Var på apoteket forleden og skulle kjøpe Zoolac, og det var neimen ikke enkelt å få tak i! INGEN av byens apotek hadde denne inne, og når de sjekket lageret så var mye gått ut av produksjon ;)

De bestilte for meg og venter den inn idag. Så foreløpig har jeg kjøpt inn kefir, og alle 3 fikk dette igår ettermiddag. Kattungenes mage har allerede blitt litt bedre. Er spent på å se når jeg skal ut og gå med hunden senere :rolleyes:

Kommer tilbake og deler mine erfaringer når jeg har fått testet ut Zoolac'en :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hundens mage var allerede blitt bedre. Ikke BRA, men bedre :rolleyes: Kjørte på en dose kefir i frokosten hans også. Så skal jeg ikke gi ham mer mat idag, vente litt, før jeg prøver Zoolac på ham (HVIS apoteket får den inn). Men jeg har fått det inntrykket at det er lettere med små dyr, de reagerer raskere, mens en stor hund på 30 kg skal det litt mer til. Og at det er veldig individuelt. Vel, vi får se logik.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg spent! :glare: Har 2 kattunger med rennende avføring, og en hund som ofte har samme problem. Det hender en gang i blant at han skiter ut gangen om natta... Så nå har jeg lest mye på nett om hva folk bruker, etc. Var på apoteket forleden og skulle kjøpe Zoolac, og det var neimen ikke enkelt å få tak i! INGEN av byens apotek hadde denne inne, og når de sjekket lageret så var mye gått ut av produksjon ;)

De bestilte for meg og venter den inn idag. Så foreløpig har jeg kjøpt inn kefir, og alle 3 fikk dette igår ettermiddag. Kattungenes mage har allerede blitt litt bedre. Er spent på å se når jeg skal ut og gå med hunden senere :rolleyes:

Kommer tilbake og deler mine erfaringer når jeg har fått testet ut Zoolac'en :icon_fun:

Zoolac fåes kun kjøpt hos veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Zoolac fåes kun kjøpt hos veterinær.

Apotekene har hatt det før, men omsetningen ble så liten at de har sluttet å ha det på lager.

De KAN likevel bestille det for deg. De sjekker opp på nettet hvem som har hva inne, og du får vite pris med en gang.

Det fungerte utmerket på Alliance-apoteket i Harstad.

ZooLack'en var inne alt neste dag, og jeg fikk straks sms om det :)

Skal forøvrig høre om dyreklinikken har det inne til enhver tid (mye omdiskutert om hvorvidt dette produkter funker

og om det er nødvendig...), og hvilke priser de har. Det var i hvertfall solide priser via apoteket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hera har vært dårlig i 3 ukers ca, med blanding av diare noen dager og vanlig igjen etter en ris kur. Var hos veterinæren og fikk Eukanuba "medisin" mat som hun kalte det. Har søkt på eukanuba siden, men fant ikke igjen produktet.. Rart. Brukte kun dette i noen dager + zoolac. Fungerte kjempebra og magen ble bra med en gang. :)

*finne ut hva det heter*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hera har vært dårlig i 3 ukers ca, med blanding av diare noen dager og vanlig igjen etter en ris kur. Var hos veterinæren og fikk Eukanuba "medisin" mat som hun kalte det. Har søkt på eukanuba siden, men fant ikke igjen produktet.. Rart. Brukte kun dette i noen dager + zoolac. Fungerte kjempebra og magen ble bra med en gang. :)

*finne ut hva det heter*

Det var ikke tilfeldigvis Eukanuba Intestinal??? Har fòret mye på dette da det er "vindundermedisin" får dårlig mage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei her som har hatt litt løs mage de siste dagene, ikke diaree men en mellom ting liksom.

Hva gir dere hundene deres når de får sånn mage for å regulere den?

Ris? Fiskeboller? Vet mange gir dette ved diaree, men det er ikke det heller... :)

hei. har opplevd det mange ganger. jeg har prøvd div. ting. men det beste jeg har er at de får loff med smør og leverpostei. Jeg vet ikke hvorfor,men det virker på diverse raser. Fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...