Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan komme seg t/r med hund til England

Yodel

Recommended Posts

I tilllegg til kvalifiseringsutstillingen på Bjerke er vel alle internasjonale champions også kvalifisert til å være med - har jeg hørt.

Det er klart at det er fristende å delta med egen hund - veldig, veldig fristende. Men når den første "iveren" har lagt seg så kommer jeg alltid frem til at det faktisk finnes mange andre utstillinger der borte som er minst like hyggelige, sikkert triveligere å være med på, og ikke minst enklere å forholde seg til enn selveste Crufts.

Crufts er DIGERT, det er på et tidspunkt av året hvor det er keitete å holde en hund ren, man får ikke forlate utst.området når man vil, luftegårdene er innendørs (på sagspon), det er 10-tusenvis av mennesker, turister og andre utstillere, utrolig masete utstilling, den er "benket" som nevnt tidligere (hundene skal sitte/ligge på rad og rekke bundet fast i "boksene" sine, veldig prestisjefylt og innen visse raser sikkert ytterst "politisk", det er DER hunder blir forgiftet/stjålet/sabotert med, etc, etc.

Så jeg kommer som regel fram til at det selvsagt er mye lurere å reise til noen annen utstilling i Engand - f.eks. en sommerutstilling, hvor ting foregår langt mere slik som her og stemningen er helt annerledes.

Eller - hva med LKA-utstillingen i Desember, på samme sted som Crufts, nesten like mange deltakere men uten 90% av alle turistene... Stort sett de samme hundene som dukker opp der også, da det er siste kvalifiseringsmuligheten for å få være med på Crufts for britene.

Så ja, jeg leker fortsatt med tanken på å reise - og vet at jeg ville fått all støtte og hjelp i verden av oppdr. til to av mine kvalifiserte hunder. Men det blir vel som vanlig bare med tanken...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble kvalifisert til CRUFTS (beste juniortispe DP) men har ikke rabiesvaksine.. Jeg trodde blodprøven bare måtte være ok, og at det da bare var å reise, og da hadde vi rukket det akkurat, men så fikk jeg vite om 6 mnd regelen.. Jeg er driiiiiiiiiiit skuffet :D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det med 6 mnd. regel? Er det slik at etter man hat tatt blodprøve og testet at det er nok antistoffer (eller hva det nå er, har ikke satt meg helt inn i det...) Så må man vente 6 mnd. for å reise til utlandet? For jeg reiste med Felix til Danmark bare en mnd etter vi fikk svar på blodprøven... Rett meg hvis jeg har skjønt dette feil :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det med 6 mnd. regel? Er det slik at etter man hat tatt blodprøve og testet at det er nok antistoffer (eller hva det nå er, har ikke satt meg helt inn i det...) Så må man vente 6 mnd. for å reise til utlandet? For jeg reiste med Felix til Danmark bare en mnd etter vi fikk svar på blodprøven... Rett meg hvis jeg har skjønt dette feil :wub:

Nei, dette kan jo ikke stemme.. Det er vel nok mer at man må vente 4 mnd. før man kan sjekke om antistoffene er tilstede. Når dette er bekreftet i passet til hunden, så kan man "fritt" reise :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette kan jo ikke stemme.. Det er vel nok mer at man må vente 4 mnd. før man kan sjekke om antistoffene er tilstede. Når dette er bekreftet i passet til hunden, så kan man "fritt" reise :wub:

Det er nok annereldes til UK kan det virke som da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette kan jo ikke stemme.. Det er vel nok mer at man må vente 4 mnd. før man kan sjekke om antistoffene er tilstede. Når dette er bekreftet i passet til hunden, så kan man "fritt" reise :wub:

Nei, det er riktig som det sies. Til ALLE ANDRE LAND ENN STORBRITTANIA kan man reise med en gang blodprøven er OK. Til Uk må du vente 6 mnd ETTER at dette res. er kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen spessielle flyselskap som tar dyr. Men jeg tror nok det er dyrere. Jeg har selv vert med på en del fly som har hat med katter og hunder :wub: Men Lykke Til På Cufts da! Cufts er Sååå braa :D Jeg digge det showet, du må ha blitt glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er riktig som det sies. Til ALLE ANDRE LAND ENN STORBRITTANIA kan man reise med en gang blodprøven er OK. Til Uk må du vente 6 mnd ETTER at dette res. er kommet.

ok jeg skal bøye meg for overmakten :lol: Men hva i all verden er grunnen for dette? Skal det tas enda en prøve i ettertid, eller noe annet? Det må da finnes en forklaring på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord så kan du begynne med vaksinasjonsprogrammet nå, så er hunden klar til neste år(hvis den da kvalifiserer seg) hehehe

gud hjelpe meg så innviklet de engelskmennene skal ha det til å være da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...