Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan komme seg t/r med hund til England

Yodel

Recommended Posts

Skrevet

I tilllegg til kvalifiseringsutstillingen på Bjerke er vel alle internasjonale champions også kvalifisert til å være med - har jeg hørt.

Det er klart at det er fristende å delta med egen hund - veldig, veldig fristende. Men når den første "iveren" har lagt seg så kommer jeg alltid frem til at det faktisk finnes mange andre utstillinger der borte som er minst like hyggelige, sikkert triveligere å være med på, og ikke minst enklere å forholde seg til enn selveste Crufts.

Crufts er DIGERT, det er på et tidspunkt av året hvor det er keitete å holde en hund ren, man får ikke forlate utst.området når man vil, luftegårdene er innendørs (på sagspon), det er 10-tusenvis av mennesker, turister og andre utstillere, utrolig masete utstilling, den er "benket" som nevnt tidligere (hundene skal sitte/ligge på rad og rekke bundet fast i "boksene" sine, veldig prestisjefylt og innen visse raser sikkert ytterst "politisk", det er DER hunder blir forgiftet/stjålet/sabotert med, etc, etc.

Så jeg kommer som regel fram til at det selvsagt er mye lurere å reise til noen annen utstilling i Engand - f.eks. en sommerutstilling, hvor ting foregår langt mere slik som her og stemningen er helt annerledes.

Eller - hva med LKA-utstillingen i Desember, på samme sted som Crufts, nesten like mange deltakere men uten 90% av alle turistene... Stort sett de samme hundene som dukker opp der også, da det er siste kvalifiseringsmuligheten for å få være med på Crufts for britene.

Så ja, jeg leker fortsatt med tanken på å reise - og vet at jeg ville fått all støtte og hjelp i verden av oppdr. til to av mine kvalifiserte hunder. Men det blir vel som vanlig bare med tanken...

Susanne

Skrevet
Jeg er gjerne med på en organisert busstur, siden jeg tenker å dra ned dit og stille Tia

Trodde du ikke gadd det jeg? Ombestemt deg? :lol:

Skrevet

Vi ble kvalifisert til CRUFTS (beste juniortispe DP) men har ikke rabiesvaksine.. Jeg trodde blodprøven bare måtte være ok, og at det da bare var å reise, og da hadde vi rukket det akkurat, men så fikk jeg vite om 6 mnd regelen.. Jeg er driiiiiiiiiiit skuffet :D:lol:

Skrevet

Men det med 6 mnd. regel? Er det slik at etter man hat tatt blodprøve og testet at det er nok antistoffer (eller hva det nå er, har ikke satt meg helt inn i det...) Så må man vente 6 mnd. for å reise til utlandet? For jeg reiste med Felix til Danmark bare en mnd etter vi fikk svar på blodprøven... Rett meg hvis jeg har skjønt dette feil :lol:

Skrevet
Men det med 6 mnd. regel? Er det slik at etter man hat tatt blodprøve og testet at det er nok antistoffer (eller hva det nå er, har ikke satt meg helt inn i det...) Så må man vente 6 mnd. for å reise til utlandet? For jeg reiste med Felix til Danmark bare en mnd etter vi fikk svar på blodprøven... Rett meg hvis jeg har skjønt dette feil :wub:

Nei, dette kan jo ikke stemme.. Det er vel nok mer at man må vente 4 mnd. før man kan sjekke om antistoffene er tilstede. Når dette er bekreftet i passet til hunden, så kan man "fritt" reise :D

Skrevet
Nei, dette kan jo ikke stemme.. Det er vel nok mer at man må vente 4 mnd. før man kan sjekke om antistoffene er tilstede. Når dette er bekreftet i passet til hunden, så kan man "fritt" reise :wub:

Det er nok annereldes til UK kan det virke som da.

Skrevet
Nei, dette kan jo ikke stemme.. Det er vel nok mer at man må vente 4 mnd. før man kan sjekke om antistoffene er tilstede. Når dette er bekreftet i passet til hunden, så kan man "fritt" reise :wub:

Nei, det er riktig som det sies. Til ALLE ANDRE LAND ENN STORBRITTANIA kan man reise med en gang blodprøven er OK. Til Uk må du vente 6 mnd ETTER at dette res. er kommet.

Skrevet

Det finnes noen spessielle flyselskap som tar dyr. Men jeg tror nok det er dyrere. Jeg har selv vert med på en del fly som har hat med katter og hunder :wub: Men Lykke Til På Cufts da! Cufts er Sååå braa :D Jeg digge det showet, du må ha blitt glad!

Skrevet
Nei, det er riktig som det sies. Til ALLE ANDRE LAND ENN STORBRITTANIA kan man reise med en gang blodprøven er OK. Til Uk må du vente 6 mnd ETTER at dette res. er kommet.

ok jeg skal bøye meg for overmakten :lol: Men hva i all verden er grunnen for dette? Skal det tas enda en prøve i ettertid, eller noe annet? Det må da finnes en forklaring på det.

Skrevet

Så med andre ord så kan du begynne med vaksinasjonsprogrammet nå, så er hunden klar til neste år(hvis den da kvalifiserer seg) hehehe

gud hjelpe meg så innviklet de engelskmennene skal ha det til å være da :rolleyes:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...