Gå til innhold
Hundesonen.no

Fremadsending Klasse 2

Bjørg Eva

Recommended Posts

Jeg er litt redd for å gjøre for mye feil slik at jeg får mye å trene inn på nytt senere, derfor spør jeg her før jeg prøver for mye... Hvordan trene inn fremadsending? Så langt har jeg lagt en ball på toppen av kjeglen, det går jo selvfølgelig fint. Legger jeg den bak går det like bra... men er den ikke der så søker han når han kommer ut. Har nok bommet litt på metoden her. Noen som har noen lurere måter å trene inn dette på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo fint an å trene slik du allerede har gjort, men du kan da risikere å få en kjeglefokusert hund som du kan slite litt med når det kommer til ruta i kl. III.

Når jeg trente inn kjegla brukte jeg en musematte som hunden har lært å tråkke på. Begynte med å legge den ut gradvis lengre fra meg (endte tilslutt opp på ca. 20 m), sendte hunden ut flere ganger både med og uten musematte (cluet er jo at hunden skal løpe ut til du gir ståkommandoen) og til slutt presenterte jeg kjegla. I begynnelsen la jeg musematta litt bak kjegla et par ganger før jeg fjernet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg holder på å trene inn fremadsending nå, med musematte. Da jeg skulle begynne å trene den inn fikk jeg tips om å trene inn ruta først, for at hunden ikke skal løpe ut og stille seg opp bak en av kjeglene i ruta (da er det fort gjort å nulle, i og med at hunden helst skal løpe ut og stoppe midt i ruta.

Nå er vi kommet et stykke på vei, og jeg har trent veldig lite med kjegle foreløpig, jeg vil at hun skal forstå at det ikke "er noe" med alle kjegler hun ser. Såvidt jeg har forstått er jo kjegla mer en markør for oss om at det er der vi skal kommandere stå, hunden skal løpe (fort) inntil vi gir beskjed om noe annet.

Jeg har hatt noen "generalprøver" med Josie, og hun løper og løper fremover mot kjegla og stopper når jeg kommanderer stå.

Altså tenker jeg mye på å trene med musematte (og gjerne klikker også), og ikke blande inn kjegla veldig mye i begynnelsen. Når du ser at hunden har god fart ut, kan du introdusere kjegla og legge på kommandoen du vil bruke :)

Det er mitt tips, i hvertfall! ;)

Forøvrig synes jeg det er veldig spennende at du har begynt på det allerde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er nok definitivt en del av "spøkelsesalderen", men det er også viktig å ta på alvor så man ikke ved uhell forsterker adferden så den blir en uvane.
    • Er hun ikke i den alderen? Jeg har noe liknende problemer selv, også 5 mnd. Bjeffet plutselig på en dame på bussholdeplassen i dag, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis bare sosial bjeffing, som han gjør når han vil noe, men hun ble dessverre ukomfortabel, så måtte fortelle henne at det var vennlig kommunikasjon for å få oppmerksomhet, ikke noen trussel eller advarsel. De høres veldig annerledes ut og serveres mot "inntrengere" på "eget territorium". Kanskje sammenlignbart med hva din gjør? Fordi min er avlet for å vokte, så belønner jeg ham for å være flink gutt og gjøre jobben sin tilfredsstillende når han serverer advarselbjeff på fremmede "inntrengere". Hadde han truet og ikke latt seg avlede hadde jeg kjøpt profesjonell hjelp, men foreløpig er han tilfreds med å få respons på varselet og tar min vurdering av situasjonen som god fisk.  Kjenner du til begrepet sladretrening? 
    • Det er vanskelig å si uten å se hunden. Går dere på noe valpekurs? Isåfall er det et godt sted å spørre. Jeg tenker også at det er veldig viktig med god sosialisering med trygge hunder og folk, og på trygg avstand til "skumle" ting i ulike miljøer generelt, så ikke alt ukjent blir skummelt.
    • Hei! Har en 5 mnd gammel bc valp som knurrer og bjeffer på ting som kommer på avstand, samme om det er kjentsfolk eller fremmede.. hun syntes det er greit når de kommer nærme nok, da vil hun mer enn gjerne hilse og er fornøyd.   idag når faren min kom inn med caps knurret hun og bjeffet her inne, noe hun aldri har gjort før.. noe jeg bør gjøre for å forebygge? hun er dog lett å avbryte enkelte ganger, men mååå liksom bjeffe.. takk for alle svar
    • Jeg kaster lange blikk på Arrak sine jakker. Har brukt en 100-kroners Didriksons jakke fra Finn denne våren, og bra er det, for den har fått juling. Nå som hopping og biting og riving i klær ser ut til å være en ting i fortiden i nær fremtid.. Noen erfaringer med de?   Edit: advarer også mot Hööks sin jakke. Baklomma har rette kanter og er for smal. Lite plass og ting faller ut. Helt ok budsjettjakke, men har en råd til bedre, kjøp bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...