Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er hunden "eldre" og "gammel"?


Renate A

Recommended Posts

Mulig jeg bare er rar, men jeg syns ikke en hund er gammel når den er 7 år, samme hvor mye veteran de er da..

Det kommer selvsagt an på rasen, men ingen av rasene jeg har hatt, blir gamle fort. Det brukes 8-9 år gamle alaska huskyer i Iditarottrail, liksom. Belgeren er jo knapt nok voksen når den er 5-6 år, så at den skal være gammel når den er 7, er ulogisk for meg :wub:

En voksen hund er fra 2-3 år til 7-8 år.. Så er de eldre, og gamle blir de når de oppfører seg sånn - Gubbelille var ingen gammel hund før han ble 11, da ble han stiv i hoftene og ikke sitt gamle spreke seg - men han ble voksen når han var halvannet.. Dina er voksen, men jeg håper det er lenge til hun blir eldre, og at når hun blir gammel, så blir hun brå-gammel.. Emma kan jeg ikke se for meg som voksen engang, hun er sikkert valp/unghund til hun blir gammel..

Var ikke det enkelt forklart? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel vanskelig å sette en bestemt alder på når hunder generelt blir gamle. Det kommer bl.a veldig an på rasen og det er jo også store individuelle forskjeller. Og det er vel kanskje sånn med hunder som med mennesker at de som har levd sunt holder seg friskere på sine gamle dager?

Det blir drøyt å kalle en havanais på 6-8 år for eldre/gammel når forventet levealder ligger på rundt 15 år. Isak er snart 8 år, og han er ikke gammel, til tross for skaden sin. Theo er 9,5 år og jeg begynner å merke at han tar det litt roligere nå enn han gjorde da han var 3, men det er fortsatt mye futt i han. I går løp han rundt som en tulling på stranda og kastet pinner høyt i været :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg bare er rar, men jeg syns ikke en hund er gammel når den er 7 år, samme hvor mye veteran de er da..

Det kommer selvsagt an på rasen, men ingen av rasene jeg har hatt, blir gamle fort. Det brukes 8-9 år gamle alaska huskyer i Iditarottrail, liksom. Belgeren er jo knapt nok voksen når den er 5-6 år, så at den skal være gammel når den er 7, er ulogisk for meg :wub:

En voksen hund er fra 2-3 år til 7-8 år.. Så er de eldre, og gamle blir de når de oppfører seg sånn - Gubbelille var ingen gammel hund før han ble 11, da ble han stiv i hoftene og ikke sitt gamle spreke seg - men han ble voksen når han var halvannet.. Dina er voksen, men jeg håper det er lenge til hun blir eldre, og at når hun blir gammel, så blir hun brå-gammel.. Emma kan jeg ikke se for meg som voksen engang, hun er sikkert valp/unghund til hun blir gammel..

Var ikke det enkelt forklart? hehe

Mener dette jeg også, jeg hører så mange som kaller hundene sine "eldre" og da er de 6-7år gamle.. ;)

Hører det ofte når folk kommer med hunder til behandling og kaller 7åringen sin for eldre eller gammel.

Chicka er 6år i mars og jeg vil ikke kalle hun for "eldre", voksen ja, men ikke eldre eller gammel.

-forresten så må jeg si at du er så flink til å fortelle om hundene dine Tone, noen ganger klarer jeg ikke å holde igjen latteren når du forklarer hvordan de er osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at en må se på rase, vanlig levealder og sånt:) Huskyen er jo allerede nevnt, de lever jo ganske så lenge og holder seg som oftest godt. Aussien lever også ganske lenge, og bestefaren til min hund ser jeg ikke på som gammel. Han er rundt 8år nå, men på agilitybanen ser han ut som en unghund;) Setteren var gammel da hun var 8 år derimot, det merket jeg.. Hun var en "seiglivet" dame derimot og levde en god stund til, heldigvis.

Det med når de er voksne er jo også veldig forskjellig. Huskyen var voksen da hun var knappe året, aussien derimot.. han tror jeg ikke blir voksen før han er 5år :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Det kommer jo veldig an på både rase og individ. Min er jo 5 år nå og sprek som bare det, så jeg tviler sterkt på at han kommer til å være verken "eldre" eller "gammel" om 2-3 år (forutsatt at han plutselig ikke utvikler seg i den retningen veldig fort :wub:). Jeg klarer fortsatt ikke å se på han som helt voksen, da han stadig har pussige og barnslige innfall. Jeg merket riktignok en endring når han ble 3-4 år, men voksen er han ennå ikke. Og det er jeg glad for, jeg vil ha han ung, barnslig og sprek så lenge som mulig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sakt at de er gammle når de er 9 år uansett rase. Uti fra det at 1 menneske år er 7 hunde år så er jo hunden noe med 60 år når den er 9 menneske år. Og jeg syns at mennesker regnes som gamle når de kommer opp i 60 åra.

Men det kommer jo også opp på individet. Vi har en cocker her hjemme som har vært veldig uheldig. Fått gjikt og noe i leddene osv i ung alder når hun var rundt 4 år ca. Da begynte hun å oppføre seg gammelt. Hun orket ikke lange turer. Leker nesten ikke fordi hun er redd for å få ondt osv. (Hun er helt annerledes nå etter at vi fikk Blondie og etter at hun er blitt klippet helt kort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes jo Baghera er en gammel mann, han er nå 6 år, og gjennomsnittelig levealder på bullene er 6-8 år. Men han er sprek, og det var ei som nekta å tro at han var eldre enn 2 år da vi var i Tr.heim (og gjett hvem som ikke var reint lite stolt da :rolleyes: ). Jeg håper på at jeg får beholde han mye lenger enn to år til, da.

Men generelt sett ser jeg ikke på en hund på 6-7 år gammel, men ja, det kommer ann på rase osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det er vel ganske individuelt fra rase til rase... Store hunder blir jo gjerne klassifisert som gammel når dem er 7-8 år gammel. Selv vil jeg nok påstå at min snart 11 år gamle hund er gammel :D Selv om det ikke merkes da.... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjellig fra rase til rase, føler jeg.. Miniatyrer er jo som oftest blitt voksne når de er ett år. Jeg ser på Emma som voksen nå som hun fyller året. Hun er absolutt ikke valp eller unghund lengre. Hun ble bare mer og mer "veslevoksen" ettersom hun fyllte 9mnd.

En gammel hund for meg, blir når de har passert 10år. Da kan jeg begynne å kalle dem gamle. Men igjen, så er det jo noen raser som knapt blir 10 år.. De må da bli gamle lenge før isåffal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...