Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er hunden "eldre" og "gammel"?

Renate A

Recommended Posts

Mulig jeg bare er rar, men jeg syns ikke en hund er gammel når den er 7 år, samme hvor mye veteran de er da..

Det kommer selvsagt an på rasen, men ingen av rasene jeg har hatt, blir gamle fort. Det brukes 8-9 år gamle alaska huskyer i Iditarottrail, liksom. Belgeren er jo knapt nok voksen når den er 5-6 år, så at den skal være gammel når den er 7, er ulogisk for meg :wub:

En voksen hund er fra 2-3 år til 7-8 år.. Så er de eldre, og gamle blir de når de oppfører seg sånn - Gubbelille var ingen gammel hund før han ble 11, da ble han stiv i hoftene og ikke sitt gamle spreke seg - men han ble voksen når han var halvannet.. Dina er voksen, men jeg håper det er lenge til hun blir eldre, og at når hun blir gammel, så blir hun brå-gammel.. Emma kan jeg ikke se for meg som voksen engang, hun er sikkert valp/unghund til hun blir gammel..

Var ikke det enkelt forklart? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel vanskelig å sette en bestemt alder på når hunder generelt blir gamle. Det kommer bl.a veldig an på rasen og det er jo også store individuelle forskjeller. Og det er vel kanskje sånn med hunder som med mennesker at de som har levd sunt holder seg friskere på sine gamle dager?

Det blir drøyt å kalle en havanais på 6-8 år for eldre/gammel når forventet levealder ligger på rundt 15 år. Isak er snart 8 år, og han er ikke gammel, til tross for skaden sin. Theo er 9,5 år og jeg begynner å merke at han tar det litt roligere nå enn han gjorde da han var 3, men det er fortsatt mye futt i han. I går løp han rundt som en tulling på stranda og kastet pinner høyt i været :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg bare er rar, men jeg syns ikke en hund er gammel når den er 7 år, samme hvor mye veteran de er da..

Det kommer selvsagt an på rasen, men ingen av rasene jeg har hatt, blir gamle fort. Det brukes 8-9 år gamle alaska huskyer i Iditarottrail, liksom. Belgeren er jo knapt nok voksen når den er 5-6 år, så at den skal være gammel når den er 7, er ulogisk for meg :wub:

En voksen hund er fra 2-3 år til 7-8 år.. Så er de eldre, og gamle blir de når de oppfører seg sånn - Gubbelille var ingen gammel hund før han ble 11, da ble han stiv i hoftene og ikke sitt gamle spreke seg - men han ble voksen når han var halvannet.. Dina er voksen, men jeg håper det er lenge til hun blir eldre, og at når hun blir gammel, så blir hun brå-gammel.. Emma kan jeg ikke se for meg som voksen engang, hun er sikkert valp/unghund til hun blir gammel..

Var ikke det enkelt forklart? hehe

Mener dette jeg også, jeg hører så mange som kaller hundene sine "eldre" og da er de 6-7år gamle.. ;)

Hører det ofte når folk kommer med hunder til behandling og kaller 7åringen sin for eldre eller gammel.

Chicka er 6år i mars og jeg vil ikke kalle hun for "eldre", voksen ja, men ikke eldre eller gammel.

-forresten så må jeg si at du er så flink til å fortelle om hundene dine Tone, noen ganger klarer jeg ikke å holde igjen latteren når du forklarer hvordan de er osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at en må se på rase, vanlig levealder og sånt:) Huskyen er jo allerede nevnt, de lever jo ganske så lenge og holder seg som oftest godt. Aussien lever også ganske lenge, og bestefaren til min hund ser jeg ikke på som gammel. Han er rundt 8år nå, men på agilitybanen ser han ut som en unghund;) Setteren var gammel da hun var 8 år derimot, det merket jeg.. Hun var en "seiglivet" dame derimot og levde en god stund til, heldigvis.

Det med når de er voksne er jo også veldig forskjellig. Huskyen var voksen da hun var knappe året, aussien derimot.. han tror jeg ikke blir voksen før han er 5år :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Det kommer jo veldig an på både rase og individ. Min er jo 5 år nå og sprek som bare det, så jeg tviler sterkt på at han kommer til å være verken "eldre" eller "gammel" om 2-3 år (forutsatt at han plutselig ikke utvikler seg i den retningen veldig fort :wub:). Jeg klarer fortsatt ikke å se på han som helt voksen, da han stadig har pussige og barnslige innfall. Jeg merket riktignok en endring når han ble 3-4 år, men voksen er han ennå ikke. Og det er jeg glad for, jeg vil ha han ung, barnslig og sprek så lenge som mulig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sakt at de er gammle når de er 9 år uansett rase. Uti fra det at 1 menneske år er 7 hunde år så er jo hunden noe med 60 år når den er 9 menneske år. Og jeg syns at mennesker regnes som gamle når de kommer opp i 60 åra.

Men det kommer jo også opp på individet. Vi har en cocker her hjemme som har vært veldig uheldig. Fått gjikt og noe i leddene osv i ung alder når hun var rundt 4 år ca. Da begynte hun å oppføre seg gammelt. Hun orket ikke lange turer. Leker nesten ikke fordi hun er redd for å få ondt osv. (Hun er helt annerledes nå etter at vi fikk Blondie og etter at hun er blitt klippet helt kort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes jo Baghera er en gammel mann, han er nå 6 år, og gjennomsnittelig levealder på bullene er 6-8 år. Men han er sprek, og det var ei som nekta å tro at han var eldre enn 2 år da vi var i Tr.heim (og gjett hvem som ikke var reint lite stolt da :rolleyes: ). Jeg håper på at jeg får beholde han mye lenger enn to år til, da.

Men generelt sett ser jeg ikke på en hund på 6-7 år gammel, men ja, det kommer ann på rase osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det er vel ganske individuelt fra rase til rase... Store hunder blir jo gjerne klassifisert som gammel når dem er 7-8 år gammel. Selv vil jeg nok påstå at min snart 11 år gamle hund er gammel :D Selv om det ikke merkes da.... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjellig fra rase til rase, føler jeg.. Miniatyrer er jo som oftest blitt voksne når de er ett år. Jeg ser på Emma som voksen nå som hun fyller året. Hun er absolutt ikke valp eller unghund lengre. Hun ble bare mer og mer "veslevoksen" ettersom hun fyllte 9mnd.

En gammel hund for meg, blir når de har passert 10år. Da kan jeg begynne å kalle dem gamle. Men igjen, så er det jo noen raser som knapt blir 10 år.. De må da bli gamle lenge før isåffal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...