Gå til innhold
Hundesonen.no

Diarè

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

Hm.

Var ute med Mona nå nettopp, og først kom den en omtrent vanlig en, bare litt lysere i farge om litt mykere enn vanlig. Så satt hun seg ned igjen, og det kom bløtt. Det gjentok seg tre ganger.

Hva skal jeg gjøre? Ikke gjøre? Det er vel ikke så kritisk at jeg må ringe dyrlegen?

Skrevet

er dette første dagen hun har diaree så trenger du ikke ringe vetten nei :) Fra tid til annen kan det være at eiere opplever at hunden har diarè. Dette kan være ubehagelig både for hund og eier. Diarè kan oppstå når hunden har spist noe den ikke tåler, den blir stresset i forbindelse med for eksempel jakt, ferie eller plassering på kennel, eller det kan være andre årsaker.

Men hvis det fortsetter i tre fire dager bør du ringe..

Ikke gi henne noe mat i dag, og imorgen gir du henne kokt ris (med eventuelt kylling eller tunfisk i) så går det nok fort over...

Du kan og behandle diaree med Zoolac eller diarsanyl. (skrives det sånn momn tro?)

Pass på at hun får i deg veske, hvis hu ikke gjør det så ta en telefon til vet.

Skrevet

Ja, det er første gangen... Hun skal få babymat med gulrøtter i kveld, og så får vi se hva som kommer ut de neste dagene.

Blir bekymra! Hehe..

Skrevet

Du trenger ikke å være bekymret for diare. Så lenge hunden ikke har det over mange dager og blir slapp eller har blod i avføringen så går det over. Min hund har diare nå og da, men det går alltid over etter en dag eller to. Varer diareen lengere, bruk zoolac fra dyrlegen. Men diare er ikke det værste som kan skje, men for en hønemor bli det jo litt bekymring nå og da! hehe :wink:

Skrevet

Jeg ville hatt Zoolac evt. Biola/Kefir alltid i huset. Da er det bare å gi hunden dette med en gang det er litt diare. Diare kan ofte føre litt sprukne blodkar ytterst i tarmen, og dette kan blø en del. Jeg ville sørget for at dette ikke skjer med å styrke de gode bakteriene så fort som mulig.

Skrevet

Går det greit om jeg kjøper Biola i morgen og bare heller på maten hennes? :? Ca hvor mye skal hun ha?

Vi er hos faren min og her er ikke huset hundeutstyrt skjønner du :)

Så det kan komme av stress... Eller at vi måtte kjøpe ett annet for enn vi pleier. Det er fortsatt Royal Canin, men det var det fòret som er det aller første fòret for valper - ikke det nr to som vi vanligvis bruker.

Pluss at hu fikk stappa huet nedi en bolle med "M." Det er det jo både sjokolade og peanøtter i :-o

Skrevet

Det kan nok være litt av alt her da skjønner jeg. Nytt for, kanskje litt stress å være på besøk og litt sjokolade ja!

Ja, kjøp Biola i morgen tidlig og ha det rett i foret. Ca. 4 spiseskjeer er greit. Biola er noe bedre enn kefir.

Skrevet

Ja, kjøp Biola i morgen tidlig og ha det rett i foret. Ca. 4 spiseskjeer er greit. Biola er noe bedre enn kefir.

Jeg har hørt det motsatte i en annen tråd her. Skal se om jeg finner den,

Skrevet

Hmm. Har hørt det motsatte jeg da. Ikke greit nei!!

Selv bruker jeg mest Kefir da jeg selv liker det. Slurper det i meg med t-skje. Nam, nam!!

Kanskje IW skal kjøpe begge deler... :wink:

Skrevet

Jeg kjøper begge deler og gir 2 ss av hver..? :) Så er jeg sikra :D

Forresten: Impega, er du syk eller :D Man skal IKKE ha i seg Kefir, da det smaker som enden på en syk kamel!

Skrevet

Hi, hi!! Bra kommentar fra deg!!

Neida, er bare oppvokst med det. Har gjerne i litt sukker også...

Hjemmebakt brød med rømme og sukker er digg!!

Og så har vi kavringer med melk og sukker!!

:)

Skrevet
Og så har vi kavringer med melk og sukker!! :)

DET er digg :D

Jeg smører gjerne rømme og sukker utover pannekakene mine jeg :D

Skrevet

Litt OT her?? :) Vafler med jordbærsyltetøy og rømme- det er digg. men ikke så mye rømme da, bare litt

Skrevet

Forresten: Impega, er du syk eller :) Man skal IKKE ha i seg Kefir, da det smaker som enden på en syk kamel!

hæhæhæ :D

Skrevet

Da har det kommet ut mer!

Var sånn som i går, først kom en vanlig en, så bittelitt mykt, og så litt mykere enn det igjen. Men det var ikke helt rennende.

Skrevet
Da har det kommet ut mer!

Var sånn som i går, først kom en vanlig en, så bittelitt mykt, og så litt mykere enn det igjen. Men det var ikke helt rennende.

Jeg vil anbefale å gi henne kun ris i dag da... eller det vanlige foret, uten å bløte det opp...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...