Gå til innhold
Hundesonen.no

BARF/Råforing vs tørrfor

Recommended Posts

Men er det noen som har noe styring på hvor mange prosent proteiner det er i rå-foringen? På noen raser, som eks de jeg har, skal man gi lite proteiner pga de lett kan få urinstein. Pga noe spesiell spalting av proteiner i urinen har jeg forstått. Utfra mitt skjønn er det MYE rene proteiner i rått kjøtt, og da ikke så bra å fôre på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til råforing så har jeg bare godt å si om det, mer muskler, bedre pels, mindre (nesten ingen) avføring, mer energi, mer aktiv hund og en mye gladere hund, det eneste potensielle minuset er tannsten, men dette løser man med å fore hunden frossen V&H mat pølser i 3-4 dager / til tannsten er vekke, fungerer som en vidunderkur, ingen vits i å bruke PlacOff i 4-8 uker for å KANSKJE få noe resultater ;)

Kunne aldri tenkt meg å bruke tørrfor igjen, det ville vært dyreplageri for min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har faktisk råforing så og si reddet livet til min ene hund - han har en kronisk infeksjon/betennelse i mage/tarm, sliter med gallevæske som renner ut i magesekken i stedet for ut i tarmen og på toppen av alt har han utviklet allergi ovenfor storfeprodukter i varmebehandlet tilstand (f.eks i tørrfor og våtfor). Denne lidelsen gjør at han er svært sentsitiv når det kommer til proteiner og fett - litt for mye av det ene eller det andre og vi har diare og oppkast i noen dager.

Men når det kommer til dette med proteiner og fett i råfor kan ikke dette sammenlignes med det som er i tørrfor - animalsk og vegetabilsk er to forskjellige verdener og hunden nyttiggjør seg av animalske proteiner på en helt annen måte enn vegetabilske, for ikke å snakke om det som er rått og det som er behandlet!

Forer nå 3 voksne (hvorav en er senior) og en valp på V&H spedd ut med vann og havrekli, tilsatt grønnsaksrester (og event. annet) etter vår middag og får annet rått i ny og ne (lam, fisk, kylling etc.). Valpen får kun V&H enn så lenge da dette inneholder nok kalsium for valper, så jeg venter litt med å gi han ben og annet rått en stund.

Her kommer det ikke mer tørrfor inn døra i hvertfall - sjuklingen min kan faktisk nå, etter en lang diett utelukkende bestående av V&H, spise ALT av rått kjøtt uten å bli noe dårlig. Men noe tørrfor eller våtfor - spying og driting tvert!

Virker som om det er en del misforståelser ute og går, og ikke minst begrepsforvirring: BARF, råfor, våtfor og tørrfor er 4 forskjellige ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant det med BARFing.. men sånn ca, hvor mye koster det i måneden? Får vel omtrent 20 kg V&H (som etter hva jeg forstår ikke er ekte barfing...??) for 300 kr eller noe, men fôrer man på rått kjøtt ved siden av, vil jeg tro det blir dyrt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant det med BARFing.. men sånn ca, hvor mye koster det i måneden? Får vel omtrent 20 kg V&H (som etter hva jeg forstår ikke er ekte barfing...??) for 300 kr eller noe, men fôrer man på rått kjøtt ved siden av, vil jeg tro det blir dyrt??

http://www.barfworld.com/ Her er all info om BARF.

Personlig mener jeg BARF er unødvendig mye jobb, da jeg ikke er enig i at hunden MÅ ha frukt og grønt. Det behøver ikke være mer komplisert enn å gi V&H. V&H er rått kjøtt og det er et fullverdig fôr - så spiser hunden din dette så trenger den ikke mere. Evt kan du gjøre som mange av oss gjør: suppler med ymse innmat, høne, forskjellig kjøtt/fisk, kjøttfulle bein. Det er ikke dyrere enn "kvalitetsmaten" fra Hills, Iams etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo nevne min erfaring med VH (blir det råfôring i følge "ekspertene"?). Min hund går på en kombinasjon av VH og tørrfôr. VH har jeg begynt med rett og slett fordi han liker det, på tørrfôr er han anorektiker så det suser etter. Han vil forøvrig kun spise ren storfevom fra VH, de andre alternativene liker han ikke <_<

Uansett: vi har hatt et problem med tørre og sprukne poter, dette har blitt MYE bedre etter at vi begynte med VH. Nå er de glatte, myke og ser generelt mye sunnere ut. Ellers så gleder det meg at han faktisk spiser, med tørrfôr går det maks 50 gram om dagen. Han er sunnere og sprekere enn på lenge, så jeg er veldig fornøyd. Han spiser faktisk mer av den tørre maten sin nå også, rett og slett fordi det er en "variasjon".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som forer rått: er det noen som har tenkt på bakterier som f.eks salmonella og kamfelobakter som man dreper med varmebehandling??

For hvis bikkja skulle få i seg det, blir det rimelig kritisk.

En god grunn til at NP er bra. :wub: Den er varmebehandlet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som forer rått: er det noen som har tenkt på bakterier som f.eks salmonella og kamfelobakter som man dreper med varmebehandling??

For hvis bikkja skulle få i seg det, blir det rimelig kritisk.

En god grunn til at NP er bra. :wub: Den er varmebehandlet... ;)

Dypfrysing gjør samme nytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H inneholder vel mer enn nok kalsium. Jeg mener å ha lest at man skal være veldig forsiktig med å tilsette ting i foret (meieriprodukter?) som kan inneholde kalsium når man forer en valp på V&H da det fort kan bli for mye. Ang. bein og slikt når man råforer, så er det jo mye pga at tennene skal ha noe å bruke seg på. V&H er jo rimelig VÅTT når det ikke er frossent.

Både V&H og tørrfôr inneholder kalsium/fosfor i et balansert forhold. Tilsetning av kalsiumsrike matvarer som f.eks. meieriprodukter kan - over tid - gi for mye kalsium. Og det kan igjen gi leddproblemer.

Vom & Hundemat inneholder oppmalte bein, og har konsistens omtrent som grov kjøttdeig. For tyggegledens og tannhygienens skyld er det greit å også gi råe bein. Det gir tennene arbeid, masserer gommene, og gir også kjevemuskulaturen trim. Men akkurat for- og hjørnetennene er det uansett vanskelig å få renset, fordi hunden fortrinnsvis bruker jekslene til å tygge. Det kan hjelpe å gi kjempedigre bein som hunden kan rive og slite i, for da bruker de også for-/hjørnetennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen som har noe styring på hvor mange prosent proteiner det er i rå-foringen? På noen raser, som eks de jeg har, skal man gi lite proteiner pga de lett kan få urinstein. Pga noe spesiell spalting av proteiner i urinen har jeg forstått. Utfra mitt skjønn er det MYE rene proteiner i rått kjøtt, og da ikke så bra å fôre på...

De rasene som lett får urinstein bør kanskje ikke få for mye proteiner, men de bør da heller ikke få tørrfôr med mindre man også får dem til å drikke masse vann. Hunder kan få urinstein av å drikke for lite, slik at urinen blir for konsentrert. I så måte er proteiner et mindre problem. RÅTT kjøtt inneholder mye proteiner, men også mye vann. Dessuten er rått kjøtt en langt mer fordøyelig proteinkilde for hunder enn vegetabilske proteiner som soya og lignende. Og mangelen på ufordøyelige karbohydrater i rått kjøtt bidrar også til at hundens fordøyelsessystem fungerer bedre.

Heldigvis er det ikke så mange hunderaser som er arvelig betinget for urinveislidelser. En frisk hund uten slike lidelser trenger man ikke å spesialfôre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rasene som lett får urinstein bør kanskje ikke få for mye proteiner, men de bør da heller ikke få tørrfôr med mindre man også får dem til å drikke masse vann. Hunder kan få urinstein av å drikke for lite, slik at urinen blir for konsentrert. I så måte er proteiner et mindre problem. RÅTT kjøtt inneholder mye proteiner, men også mye vann. Dessuten er rått kjøtt en langt mer fordøyelig proteinkilde for hunder enn vegetabilske proteiner som soya og lignende. Og mangelen på ufordøyelige karbohydrater i rått kjøtt bidrar også til at hundens fordøyelsessystem fungerer bedre.

Heldigvis er det ikke så mange hunderaser som er arvelig betinget for urinveislidelser. En frisk hund uten slike lidelser trenger man ikke å spesialfôre.

Av den grunn får mine ALLTID vann oppi tørrfôret :lol:

Men når vetten sier at hunden skal ha lite proteiner i fôret, så tror jeg det har lite med vann å gjøre......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når vetten sier at hunden skal ha lite proteiner i fôret, så tror jeg det har lite med vann å gjøre......

Igjen - det er forskjell på ANIMALSKE og VEGETABILSKE proteiner OG forskjell på hvordan hunden nyttiggjør seg det varmebehandlet og ikke!

Vil virkelig anbefale deg å lese denne artikkelen: http://amerikanskbulldog.no/artikler.php?id=667&art=0

Litt før du kommer halvegs i den står det litt om dette med proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - det er forskjell på ANIMALSKE og VEGETABILSKE proteiner OG forskjell på hvordan hunden nyttiggjør seg det varmebehandlet og ikke!

Vil virkelig anbefale deg å lese denne artikkelen: http://amerikanskbulldog.no/artikler.php?id=667&art=0

Litt før du kommer halvegs i den står det litt om dette med proteiner.

Og hunden min får laksefôr.... :lol: animalske proteiner ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hunden min får laksefôr.... :D animalske proteiner ???

Ummm... Fiskialske proteiner, kanskje....? :closedeyes:

Greit nok, det, men jeg går ut ifra at veterinæren uttaler seg om proteiner i tørrfôr. Veterinærer får jo det meste av sin ernæringskunnskap fra tørrfôrprodusentene, og de har neppe drevet forskning på effektene av ren råfôring.

Det er elementær kunnskap at råe råvarer har et annet næringsinnhold og/eller en annen fordøybarhet enn kokte, stekte, tørkede, røkte osv råvarer. Det gjelder for menneskers matvarer også. I mange tilfeller må råvarer varmebehandles for å kunne fordøyes optimalt (for oss mennesker er f.eks. varmebehandlede tomater mer fordøyelige enn råe), men for nromale, friske hunder er det ikke noe problem å fordøye råe, animalske råvarer. Fordøyelsessystemet deres er jo nettopp utviklet for sånn mat.

Men når fordøyelsessystemet får en større utfordring, som for eksempel å skulle bryte ned komplekse karbohydrater, blir det noe helt annet. Det er et kjent problem at råvarer med lav fordøybarhet, sånn som stivelse og fiber, gir hundens korte fordøyelsessystem en ekstra utfordring. For mye av slike lavt fordøyelige råvarer i maten kan også hindre opptaket av andre råvarer. Resultatet blir da en tarm full av dårlig fordøyd mat, og det gir også en ekstra belastning til nyrene.

Mine hunder er heldigvis ikke plaget med fordøyelsesproblemer av noe slag, og yngstemann eter til stadighet ting han ikke skal (han er en svært fantasifull og alldeles uforbedrelig mattyv). Men alt sammen går gjennom samme kverna, og kommer ut igjen - i ulik fasthetsgrad, riktignok - men uten problemer. Tilogmed de to år gamle, slimete, delvis forkullede beinrestene av en halv gris som den forrige leietakeren hadde slengt på en søppeldunge og brent utfor stabburet, passerte uten noen begivenheter. Men så ble yngstemann da også avvent fra morsmelk direkte på Vom & Hundemat.

Hadde jeg hatt dalmatiner igjen (jeg hadde en tørrfôret dalmis for 20 år siden) ville jeg prøvd å svitsje til råfôring, og så ville jeg sett det an i noen måneder. For sikkerhets skyld ville jeg ha blandet V&H med en god del vann, og brukt det som basis. Dalmiser legger jo også på seg bare de hører rykter om mat, så utblandet V&H ville kanskje blitt nødvendig i all tid. Men man kommer også langt med magre kjøttyper, selvfølgelig. Høns uten skinn og fett ville vært bra i så måte. Og mager innmat. Og egg. Lammekjøtt, derimot, ville jeg holdt meg unna pga fettinnholdet. Men proteiner ville jeg ikke hatt noen bekymringer med å gi, så lenge det dreide seg om råe, animalske proteiner - i form av kjøtt, som jo inneholder minst 50% vann.

Men om en dalmiseier spurte meg om råd, ville jeg nok heller sagt at vedkommende selv burde finne ut av det. Ingen bør gi hundene sine noe de ikke har satt seg inn i, enten det dreier seg om råfôring eller fôring med tørre, kornholdige pellets (isj!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg til NP og bittelitt pro plan med laks.

Hundene går kjempefint på det. Dalmisen ER for tykk så har gått ned på dosen med NP. Nå er han veldig sensitiv og får fort eksem, men på den foringen han har nå er han nesten prikkfri (ironi?? :D). Har sorte prikker da... hehe

Men skulle han begynne å reagere på det han får nå, så vil jeg nok vurdere v&h :lol: ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...