Gå til innhold
Hundesonen.no

Eukanuba vs Pro Plan


Lilleulv

Recommended Posts

Collien vi er på vei til å bli fôrverter for (vi har ikke signert enda, skal ta full dyrlege-sjekk i morra...) skal gå på enten Eukanuba eller Pro Plan har vi fått beskjed om. Det fôret han står på i dag er ikke særlig bra, og han liker det heller ikke... han spiser halvparten av det han egentlig burde spise. så jeg håper han vil like det nye fôret bedre. men først må jeg velge fôr. Hva synes dere?

Jeg tenker egentlig Pro Plan jeg da, for jeg innbiller meg at det er hakket bedre...

Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig har bedre erfaringer med Proplan enn Eukanuba, men hunder er individer.

Fordelen med proplan er at dem har varrierte smaker som kan passe bra til en "matlei" hund, da du kan bytte innbyrdes innen samme förtype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Sånn først og fremst - hva spiser han idag? Hvorfor får han DET nå for tiden? osv..

Både Eukanuba og ProPlan er meget gode og riktig høykvalitets-fôr og absolutt noe som de aller fleste normale og sunne hunder tåler å leve på resten av sitt liv.

Så hvilket av dem du velger spiller neppe noen større rolle for hunden (såfremt han ikke reagerer på noen av dem!).

Men tilbake til "først og fremst" tanken - hva kan egentlig en veterinær SE av ting på en (jeg antar) voksen hund??

Jo da, hvis hunden går på et skikkelig-skikkelig "drittfôr" så kan vet'em kanskje se at pelsen er tørr, han er for tynn, eller noe tilsvarende.. Men neppe noe annet, dessverre.

For å få en "full" veterinærsjekk så må det tas full-spekter av blodprøver, røntgen av nærmest hele kroppen, etc... men det kan jo selvsagt hende at det er nettopp DET du skal, da..

Lykke til, og uansett merke/type av kvalitets-fôr så har hunden det selvsagt helt bra med det!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg ( og bikkja ) Pro Plan bedre enn Eukanuba.

Jeg tror ikke at Eukanuba har så mye mer / høyere kjøtt prosent enn Pro Plan...

I tillegg inneholder Pro Plan kjøtt/lam i alle sine for, mens Eukanuba har mest mais ( står som nr 1 på ingredienser ) på bla light forene ( mener jeg å huske ).

Pro Plan benytter ris og ikke hvete som Eukanuba bruker.

Hvete er billigere og vet at det er mange hunder som reagerte på Eukanuba når de gjorde dette/byttet ( deriblandt min hund ).

Men som en annen nevnte, det er inviduelt og en må prøve seg frem.

Begge er gode for.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekken han skal ha i dag består av klinisk sjekk; dyrlegen ser over han og lytter på han, kikker i øyne og ører, kjenner på han + blodprøver.

I tillegg skal han fjerne tannstein som han har masse av stakkar. da blir det nok en bedre lukt av han etterpå. han har den verste ånden nå...

Han står på iams i dag. vet ikke hvorfor.... fikk bare beskjed om at jeg enten kunne velge eukanuba eller pro plan videre fordi de ikke er fornøyde med iams.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekken han skal ha i dag består av klinisk sjekk; dyrlegen ser over han og lytter på han, kikker i øyne og ører, kjenner på han + blodprøver.

I tillegg skal han fjerne tannstein som han har masse av stakkar. da blir det nok en bedre lukt av han etterpå. han har den verste ånden nå...

Han står på iams i dag. vet ikke hvorfor.... fikk bare beskjed om at jeg enten kunne velge eukanuba eller pro plan videre fordi de ikke er fornøyde med iams.

Iams er "datter selskapet" til Eukanuba div ett billigere alternativ. SÅ om han ikke fungerer på det så hadde jeg nok gått for noe helt annet... som feks Proplan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg ( og bikkja ) Pro Plan bedre enn Eukanuba.

Jeg tror ikke at Eukanuba har så mye mer / høyere kjøtt prosent enn Pro Plan...

I tillegg inneholder Pro Plan kjøtt/lam i alle sine for, mens Eukanuba har mest mais ( står som nr 1 på ingredienser ) på bla light forene ( mener jeg å huske ).

Vel, det stemmer ovenhodet ikke. Eukanuba har IKKE mais som hovedingrediens, de har enten kylling eller lam. Derimot inneholder pro plan mere vegetabilske proteiner (det var derfor vi sluttet å selge det i vår dyrebutikk). I eukanuba lam og ris bruker de ris, men de bruker også hvete for å stabilisere blodsukkeret.

Dersom hunden reagerer på det, så kan man prøve en serie som labradoren min går på, eukanuba sensitive skin med fisk som hovedingrediens + egg som eneste proteinkilde (for mindre allergi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig umulig å si hvilket fôr som er best.. Hunder er så individuelle; det som passer godt for noen, kan være "katastrofe" for andre.

Men siden du spør etter erfaring kan du godt få det ;) På min hund var verken Eukanuba eller ProPlan noe tess, men hvis jeg skal velge synes jeg vel ProPlan fungerte best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det stemmer ovenhodet ikke. Eukanuba har IKKE mais som hovedingrediens, de har enten kylling eller lam.

På light forene inneholder de mest mais ....

http://208.173.184.68/Norge/products/203.htm

Jeg stusset litt på dette da jeg leste en Eukanuba brosjyre mens jeg var hos dyrlegen.

En må prøve og se hva hunden fungerer på. Det finnes alltid hunder som ikke fungerer godt på et for.

Smaken er som baken.

Jeg tror at de fleste dyrene forene ( Pro Plan, Eukanuba, RC, Hills osv ) er gode og bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På light forene inneholder de mest mais ....

http://208.173.184.68/Norge/products/203.htm

Jeg stusset litt på dette da jeg leste en Eukanuba brosjyre mens jeg var hos dyrlegen.

En må prøve og se hva hunden fungerer på. Det finnes alltid hunder som ikke fungerer godt på et for.

Smaken er som baken.

Jeg tror at de fleste dyrene forene ( Pro Plan, Eukanuba, RC, Hills osv ) er gode og bra.

Åh, beklager for at jeg var så sikker på den der... ;) Men i så fall er det bare lightfôret, for de andre har jeg studert ganske mange ganger.

Ja, man må se hva hunden fungerer best på, men jeg prøver alltid å velge fra øverste kvalitet først, og dersom ikke det går, så ser jeg etter det nest beste (nå tenker jeg på opptaksevne på proteiner, hvor godt an de ligger i forskning osv).

Men som du sier, så er alle de fôrene du nevner kvalitetsfôr, og derfor (nesten) optimale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm ja jeg får bare prøve ;)

Nemi står på Vom og hundemat. Hun tåler ingen tørrfor i det hele tatt. Nykommeren kommer nok til å få litt vom i fôret sitt også! Men nå er jeg bare fôrvert, og eierene vil at han skal på eukanuba eller proplan. så de bestemmer. litt vom skal han nok få allikevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collien vi er på vei til å bli fôrverter for (vi har ikke signert enda, skal ta full dyrlege-sjekk i morra...) skal gå på enten Eukanuba eller Pro Plan har vi fått beskjed om. Det fôret han står på i dag er ikke særlig bra, og han liker det heller ikke... han spiser halvparten av det han egentlig burde spise. så jeg håper han vil like det nye fôret bedre. men først må jeg velge fôr. Hva synes dere?

Jeg tenker egentlig Pro Plan jeg da, for jeg innbiller meg at det er hakket bedre...

Erfaringer?

Når du sier "halvparten av det han burde spise", ser du på angitt mengde på pakken da? Eller er det det at han er tynn? Av og til har vi eiere en lei tendens til å se oss blind på pakkene i den tro at hunden bare måååå spise det som står der. Noen hunder spiser mindre, men ser ikke sultet ut av den grunn.. bare en tanke fra meg altså...

Utover det, så bruker pelsen her Pro-plan.. Han røyter som et uvær, men jeg fortsetter å fôre med det til jeg får hendene på et annet fôr han gidder å spise (småspist jævel mao). Ellers er det futt, fart og alltid liv i ham ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd Eukanuba men har hørt fra flere bekjente at de ikke var fornøyd, tørr og stygg pels + dårlig ånde.

Har nå gått over til Pro Plan m/laks som fungerer veldig bra her, forøvrig og det eneste foret Birk sluker. Har prøvd mye på han men matlysten tidligere har vært så som så.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmisen her har gått på mye forskjellig fôr. Eukanuba, Sportmans Pride, RC, Hills, NP og nå Pro Plan. Fôrer 50/50 NP og Pro Plan. Må si jeg er veldig fornøyd med Pro Plan. På Hills ble han ikke mett, og på de andre fôrene ble han bare full av eksem...

Spiser Pro Plan laks og ris siden han er så sensibel. Veldig bra fôr og han får i seg mye omega 3 så pelsen sitter litt bedre ;)

Men som sagt før i denne tråden; det er forskjell på individer... Prøv deg fram. Blir du og hunden fornøyd med førstevalget så er du veldig heldig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte faktisk opp med å prøve Precept jeg! :wub: Startet med Precept plus i håp om at han får litt bedre matlyst. Han prøvde færst å slutte å spise når han var halvveis ned i matfatet, men når jeg satt og strøyk på han og oppmuntret han spiste han opp nesten alt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får han et eller to måltider om dagen?? Hvis han får bare ett, kan det jo være lurt å dele det på to... siden han ikke spiser opp alt mener jeg...

Ja, tenkte jeg skulle begynne med det! :wub: Han får opprinnelig bare ett måltid pr dag, men tror det er lurt å begynne å gi han 2. har også kjøpt fiskeolje til han ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...