Gå til innhold
Hundesonen.no

Tegn for å skille avstand og innkalling..


tuppetroll

Recommended Posts

Skrevet

Vi har begynt å jobbe med innkalling med stå og dekk. Siden man nå skal kalle inn fra dekk får man jo et problem i forhold til at hunden skal skille. Jeg vil ha et signal jeg kan gi til Ace i ringen når det er innkalling, sånn at hun vet det fra jeg dekker henne. Noen forslag til hva det kan være? Det må jo ikke være synlig eller tolkbart..

Skrevet

Du kan f.eks si bli, når det er avstand, og ikke noe når det er innkalling. Jeg sier aldri bli uansett jeg da... Men på svatnd viser man jo tegn i tillegg til kommando, så det burde være ganske tydelig at det er "stå" hunden skal gjøre, og ikke kom. Jeg tror det vil bli bedre med litt erfaring for hunden :)

Du kan også fortelle hunden din hva neste øvelse er, før du tar henne inn i utgangsstilling.

Skrevet

Jag säger faktiskt "beredd" när jag lägger ner hunden för inkallning och "ligg" inför fjärrdirigering

Skrevet
Hvorfor vil man gjøre det? Får hunden en bedre innkalling av det? Er bare nysgjerrig, er ikke så inne i denne lydigheten. :icon_confused:

Bedre innkalling får den nok ikke, men når innkallinga plutselig foregår fra dekk og ikke sitt, kan det fort bygges opp en forventning fra hunden at når den blir dekket ned og eier går ifra så er det innkalling som skal skje (hunder med litt fart i seg syns jo gjerne det er mye morsommere enn fjerndirigering liksom). Når eier da står på avstand og skal kommandere hunden opp i sitt eller stå, kan det hende at kommandoordet blir en utløser for hunden, og at den egentlig ikke tenker på akkurat HVA som ble sagt - om det er stå, sitt eller kom. I alle fall om øvelsene ikke sitter godt nok/hunden er litt for gira på å få innkalling i stedet for fjerndirigering.

Om du skjønner?

Skrevet
Bedre innkalling får den nok ikke, men når innkallinga plutselig foregår fra dekk og ikke sitt, kan det fort bygges opp en forventning fra hunden at når den blir dekket ned og eier går ifra så er det innkalling som skal skje (hunder med litt fart i seg syns jo gjerne det er mye morsommere enn fjerndirigering liksom). Når eier da står på avstand og skal kommandere hunden opp i sitt eller stå, kan det hende at kommandoordet blir en utløser for hunden, og at den egentlig ikke tenker på akkurat HVA som ble sagt - om det er stå, sitt eller kom. I alle fall om øvelsene ikke sitter godt nok/hunden er litt for gira på å få innkalling i stedet for fjerndirigering.

Om du skjønner?

Jepp, skjønner. Tenkte omvendt jeg, at den skulle få en treg innkalling fordi den forventet fjerndirigering, så det var det jeg mente med bedre innkalling. Men selvsagt er det jo mer logisk at det er omvendt, slik du beskriver. :icon_confused:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dyrebutikker har som regel dette.  Ville begynt med ørepudderet.  Hvis du har en smal pinsett, kan du bruke det istedenfor veneklemme.
    • Er det det samme hvor jeg kjøper sånn tang? Ja hvis det hjelper så er det verdt det men var redd å kjøpe enda en ting som ikke blir brukt. Hehe😉
    • Ja mente røytefri hund.
    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...