Gå til innhold
Hundesonen.no

Blue Dobermann

Red Merle

Recommended Posts

Skrevet

I dag så jeg et bilde av en Blue doberamnn, og ble helt forelsket!

Men hvorfor er ikke denne fargen tillat? er den helse skadelig på noen måte? Eller blir fargen betraktet som en skjønnhets feil?

Hadde vert kjekt å vite :oops:

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Det er godtatte farger i USA, blå og fawn. Ikke hvit da. Vet ikke hvorfor det ikke er gotatt i Norge.Fragene er vel noe som har kommet i senere tid der borte. Du vet jo Amerikanerner, da skal jo lage så mye nytt av alt. Også hunder.

Skrevet
I dag så jeg et bilde av en Blue doberamnn, og ble helt forelsket!  

Men hvorfor er ikke denne fargen tillat? er den helse skadelig på noen måte? Eller blir fargen betraktet som en skjønnhets feil?  

Hadde vert kjekt å vite  :oops:

Når Lois Dobermann lagde rasen,og for de første oppdretterene,var det kun de sorte dobberene som var tillatt.

Et år etter rasen ble registrert hos FCI, ble også de brune dobberene godkjent.

Blå og fawn dobbere er avvik fra sort og brun,og mange blå og fawn blir kverka ved fødselen. Dette fordi blå og fawn har helseproblemer som følge av genetisk avvik. I hvor stor grad,er man ikke helt sikker på,men et utbredt fenomen heter "blue doberman syndrome",og er en pels/hudlidelse utbredt hos de blå dobberene. Skjoldbrukskjertelen fungerer ofte ikke slik som den skal heller hos disse to fargene,og de er ømfintlig for sterk sol,blir lett solbrent,o.s.v.

Det er kun i U.S.A at blå og fawn dobber er godkjente farger,og personlig syns jeg det er ok. Det som er synd,er at man ikke vet hvor utbredt disse avvikene er i europa,da de ikke blir registrert noen steder før de blir avlivet.

Det hadde vært intressant å vite hvilke linjer/hunder som gir disse avvikene.

Skrevet

OI! du har sikelig peiling =D>

Jeg tenkte på det, at det følger med noe herk med de spesielle fargene.

Sånn er det jo med Cocer spaniel, de røde plutselig viser aggressive tebdenser og de flekkete( roane?) aldri viser disse tendensene?!

Skrevet
OI! du har sikelig peiling =D>  

Jeg tenkte på det, at det følger med noe herk med de spesielle fargene.

Sånn er det jo med Cocer spaniel, de røde plutselig viser aggressive tebdenser og de flekkete( roane?) aldri viser disse tendensene?!

Det er sant. Nå kan jeg ikke så mye om cocker spaniel,men jeg mener huske at hos de røde,er det hypofysen det er noe feil med,hos de røde. Ingen er vel helt sikker på hvordan det gir utslag på akurat de røde,men at de har et problem,er sikkert og visst.

Jeg har hatt flere kunder hos meg som har måttet avlive sine røde cockere pga at de ble agressive.

Skrevet
Finnes der hvite doberman?

Ja, det gjør det. de hvite har blå øyne,som veldig ofte blir ravgule etterhvert,i lyse og mørke nyanser.

Men de hvite har og problemer med hud og pels,mange blir agressive og må avlives i ung alder.

Skrevet

Albinoer er vel aldri sunne, uansett hvilke arter eller raser det er. Det er i alle fall vanlig med helseproblemer på albinohester. Men det er ikke så ille at de ikke får vokse opp eller noe.

Skrevet
Litt rart og se en hvit doberman når man er vant til og se de svarte og brune :)

Det blir jo som å se en hvit shæfer.. :wink: -går en hanne her hvor jeg bor - han er snart 14 år gammel nå. :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hvis hun spiser opp maten er det vel bare å enten gi henne mer, eller mer energirik mat? Høyenergifôr for jakthunder er for eksempel et godt alternativ.
    • Maten blir som oftest spist opp med en gang. Jeg har sett at hun spiser både tørr for og vom men hun spiser ikke nok siden hun fortsatt er undervektig. Skal bestille en time hos vetrinæren.
    • Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...