Gå til innhold
Hundesonen.no

Bare en anatomisk feil?


Taz

Recommended Posts

Ja, da ble det plutselig to tråder om Diego.

Men Diego subber med frambena, som igjen gjør at han ofte har blodige klør pga klørne blir slitt helt ned..

Pelsen oppå potene er også slitt, pga han drar jo hele poten under seg, sånn at oversiden på poten også blir slitt.

Jeg prøver å unngå å gå på asfalt og prøvde en periode potesokker, men de blir slitt ned i løpet av en tur, eller så nekter han å gå..

Så jeg prøver så godt jeg kan å heller være forsiktig, noe som har gått ganske bra en stund nå..

Men ja, til spørsmålet, kan han bare ha en anatomisk feil som gjør at han subber? Altså ikke klarer å løfte bena skikkelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos veterinærer med han, og det va de som sa at det bare var en anatomisk feil som det ikke gikk an å gjøre noe med...

Men stemmer det? Er det så enkelt?

Altså, anatomisk feil og ingenting å gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke slått meg til ro med et slikt svar... Fikk du noe forklaring på akkurat hva den anatomiske feilen går ut på? Har han alltid vært slik? Kan det være så enkelt at han har vondt og ikke bruker musklene riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han alltid vært sånn eller blitt sånn plutselig?

Han har alltid vært sånn

Jeg renger med at veterinæren tok en neurologisk undersøkelse og konkluderte med at alle reflekser og slik fungerte som det skulle. Dersom alt dette var i orden så er det sikkert rett.

De sjekket reflekser og nerver ol.. Ingenting galt der.

Han er også røngtet, da pga sjekke for AA.

Jeg hadde ikke slått meg til ro med et slikt svar... Fikk du noe forklaring på akkurat hva den anatomiske feilen går ut på? Har han alltid vært slik? Kan det være så enkelt at han har vondt og ikke bruker musklene riktig?

Nei, han visste ikke, så han bare gikk ut ifra at det var en anatomisk feil..

Alltid vært slik, og vondt? Hvor da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har alltid vært sånn

De sjekket reflekser og nerver ol.. Ingenting galt der.

Han er også røngtet, da pga sjekke for AA.

Nei, han visste ikke, så han bare gikk ut ifra at det var en anatomisk feil..

Alltid vært slik, og vondt? Hvor da?

Grunnene til subbing kan være mange, fult mulig at det er en konstruksjonsfeil, anatomisk defekt på bikkja som gjør det, men da burde noen som har peiling på hundens bevegelsesapparat se på han. Da jeg kom til vet. som også er fysioteraput og akupunktør på hund fikk jeg beskjed om at vinkler og sånt kan gjøre at hunden syns det er mer behagelig eller lettvindt å ikke løfte på beina, men at det da er et treningsspørsmål om å få han til å bruke beina. Vanskelig å forklare, men her var det snakk om bakbeina og at beina står "innunder" kroppen på en måte. Dermed er det "lettere" å subbe enn å løfte beina skikkelig. Dette kunne trenes for å få hunden til å bruke musklene riktig.

Smerter kan gjøre at hunden ikke bruker musklene rett, f.eks rygg/nakkesmerter, nerver i klem, press på ryggmargen ol. Går utifra at vet. sjekka bevegeligheten i frembeina hans og at han da finner ut at bikkja fysisk kan løfte beina, at det ikke er noe som stopper? Hva skjer om du legger en stige på bakken og får han til å gå over den? Løfter han beina da eller snubler han? At han sliter poter og klør til blods er jo ikke bra, det må jo gjøre vondt for hunden. Du kjenner hunden din best, hva syns du om hvordan han er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnene til subbing kan være mange, fult mulig at det er en konstruksjonsfeil, anatomisk defekt på bikkja som gjør det, men da burde noen som har peiling på hundens bevegelsesapparat se på han. Da jeg kom til vet. som også er fysioteraput og akupunktør på hund fikk jeg beskjed om at vinkler og sånt kan gjøre at hunden syns det er mer behagelig eller lettvindt å ikke løfte på beina, men at det da er et treningsspørsmål om å få han til å bruke beina. Vanskelig å forklare, men her var det snakk om bakbeina og at beina står "innunder" kroppen på en måte. Dermed er det "lettere" å subbe enn å løfte beina skikkelig. Dette kunne trenes for å få hunden til å bruke musklene riktig.

Smerter kan gjøre at hunden ikke bruker musklene rett, f.eks rygg/nakkesmerter, nerver i klem, press på ryggmargen ol. Går utifra at vet. sjekka bevegeligheten i frembeina hans og at han da finner ut at bikkja fysisk kan løfte beina, at det ikke er noe som stopper? Hva skjer om du legger en stige på bakken og får han til å gå over den? Løfter han beina da eller snubler han? At han sliter poter og klør til blods er jo ikke bra, det må jo gjøre vondt for hunden. Du kjenner hunden din best, hva syns du om hvordan han er?

Jeg vet ikke om noen i Stavanger området som har peiling på hundens bevegelsesapparat..

Får vel søke litt rundt, men hvis noen vet så skrik ut..

Tror han sjekket bevegeligheten i frambena ja, men jeg aner faktisk ikke om han faktisk kan løfte bena skikkelig, han har liksom aldri gjort det.

Han kan løfte bena, men ikke sånn veldig høyt og han snubler litt.

Diego elsker å gå tur, til tross for den lille subbingen, han er en aktiv liten hund..

Og det virker ikke som han lider pga subbingen, med unntak av når det faktisk blir slitt ned til blods.

Men kan ryggplager forårsake subbingen? Han er veldig var for ryggen, altså legger du en hånd oppå så legger han seg eller setter seg ned.. Og da er det bare en forsiktig hånd oppå ryggen, null pressing..

Men han prøvd å klemme litt rundt på ryggen før, og det har vel veterinærene også gjort, uten at han har reagert noe på det.

Edit: Han klarte å gå over en stige.. Løftet bena skikkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggplager kan føre til subbing, ja. Det er vel den vanligste grunnen vil jeg tro. Det at han kan løfte beina kan bety at han bare er "lat" og aldri har lært å bruke musklene skikkelig. Men det kan også bety at det er vondt å løfte beina så høyt og han unngår det om han kan. Hvordan er han i trapper? Veldig vanskelig å si noe om siden jeg hverken har utdannelse på området eller sett bikkja. Hadde det vært min hund ville jeg funnet en vet. som tok det på alvor. En hund skal ikke subbe beina til blods...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han subber beina til blods, tyder vel på at han ikke kjenner at han blir sår? Er vel ingen hund som går og subber på seg sår av rein latskap, liksom.. Vil jo tro at nervene er numne fordi de ligger i klem eller han har mista hudfølelsen? Er ikke helt sikker på om det har noen sammenheng med evt diabetes, men det kan jo være greit å sjekke ut.. Han drikker jo ganske mye ifølge den andre tråden din, så en ordentlig sjekk hos en veterinær som tar dere på alvor, kan nok være på sin plass? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han subber beina til blods, tyder vel på at han ikke kjenner at han blir sår? Er vel ingen hund som går og subber på seg sår av rein latskap, liksom.. Vil jo tro at nervene er numne fordi de ligger i klem eller han har mista hudfølelsen? Er ikke helt sikker på om det har noen sammenheng med evt diabetes, men det kan jo være greit å sjekke ut.. Han drikker jo ganske mye ifølge den andre tråden din, så en ordentlig sjekk hos en veterinær som tar dere på alvor, kan nok være på sin plass? :)

Han begynner ikke å småhalte før det ser skikkelig gale ut.. Eller, egentligt så har han bare haltet 1 gang..

Til tross for at det er blod og åpne nerver..

Du kan egentlig ta på det også uten den store reaksjonen fra han..

Men når veterinæren testet refleksene, så virker alt helt OK.

Men nervene ligger i klem, da mener du at han ikke kjenner at han slitt klørner helt ned?

Det er de to klørne i midten på hver frampote som han sliper ned, og pelsen oppå.

De klørne helt ytterst får lite slitasje.

Jeg skal til veterinæren med han ja.. :) Venter på at han skal komme tilbake fra ferie..

Men, er litt greit å vite på forhånd hva jeg skal få han til å teste..

Men hva burde jeg få testa? Med tanke på subbingen..

Raksha: Han går fint i trapper.. Ikke sånn som de andre hundene går opp trapper, men han har ikke problemer med trapper sånn sett..

Edit: Det var en gang han ble gitt medisiner for borrelia, da pga veterinæren kun mistenkte det.

Han begynte å småhalte helt uten grunn... og hadde hovnet opp pga ett flått bitt, men i ettertid så har han alltid hovnet opp av det.

En annen gang jeg var innom veterinæren med han så sjekket han hele bikkja, fant ingenting galt, vi kom hjem også klarte han plutselig ikke å tråkke ned på den ene framfoten.. Sånn skikkelig gale, du kunne ikke ta på foten uten at han fikk vondt.

Vi gikk tilbake igjen, veterinæren var veeeldig overrasket og ga han smertestillende.. Etter det så haltet han ikke igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han begynner ikke å småhalte før det ser skikkelig gale ut.. Eller, egentligt så har han bare haltet 1 gang..

Til tross for at det er blod og åpne nerver..

Du kan egentlig ta på det også uten den store reaksjonen fra han..

Men når veterinæren testet refleksene, så virker alt helt OK.

Men nervene ligger i klem, da mener du at han ikke kjenner at han slitt klørner helt ned?

Det er de to klørne i midten på hver frampote som han sliper ned, og pelsen oppå.

De klørne helt ytterst får lite slitasje.

Jeg skal til veterinæren med han ja.. :lol: Venter på at han skal komme tilbake fra ferie..

Men, er litt greit å vite på forhånd hva jeg skal få han til å teste..

Men hva burde jeg få testa? Med tanke på subbingen..

Noe galt er det helt klart når han subber beina såpass at han får åpne sår, og jeg ville gått til en veterinær som kanskje har litt erfaring med kiropraktikk eller lignende, få i det minste veterinæren til å se på hunden mens den beveger seg.. Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom gode reflekser og manglende følelse på oversiden av foten. Fortell om alt som plager han på samme konsultasjonen, det kan være en sammenheng der (diabetikere har vel ofte nedsatt blodsirkulasjon og derfor nedsatt følsomhet i beina, om jeg ikke husker helt feil?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er diabetiker selv, og om han drikker mye og du merker at han er annerledes (slapp, tisser mer, osv. ) så burde du sjekke det. Diabetikere kan lett få infeksjoner i sår, spesielt på beina. Skal ikke så mye til!

Diabetikere kan også ha andre problemer med beina. Har man ustabilt blodsukker lenge, kan skjelettet bli ødelagt.

Så vær forsiktig, og få sjekket det ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med nummenhet i tærne kjenner jeg selv igjen fra ryggprolapset mitt. Har Diego blitt tatt i CT med kontrast for å sjekke om det kan være noe bakerst i ryggen som klemmer av enkelte nerver?

For meg høres det helt fremmed ut at en hund subber seg til blods og ikke lar seg merke av det. Ikke bare en gang men på det jevne. Det sammen med at han er nummen i visse deler av tærne og reagerer når du såvidt er borti ryggen så plinger det hos meg i alle fall på ryggproblematikk.

Klart han kan også være makelig og ikke gidde å lette på beina (jamfør trøtte ungdommer :rolleyes: ) men det blir noe annet når det blir blødninger osv. av det. Da er det andre ting ute og går.

Veterinæren der du bor har kanskje mulighet for CT? Eller i alle fall henvise dere videre til en større klinikk som har slike fasiliteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe galt er det helt klart når han subber beina såpass at han får åpne sår, og jeg ville gått til en veterinær som kanskje har litt erfaring med kiropraktikk eller lignende, få i det minste veterinæren til å se på hunden mens den beveger seg.. Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom gode reflekser og manglende følelse på oversiden av foten. Fortell om alt som plager han på samme konsultasjonen, det kan være en sammenheng der (diabetikere har vel ofte nedsatt blodsirkulasjon og derfor nedsatt følsomhet i beina, om jeg ikke husker helt feil?)

Tror ikke det er noen veterinærer i nærområdet som har erfaring innen kiropraktikk eller ortoped.

Men som sagt, hvis noen vet, om endten i Rogalandsområdet eller gjerne Oslo også, så si ifra..

Veterinæren har sett på bevegelsene hans, og fant ut at det mest sannsynlig var en anatomisk feil.

Men syns det virker litt for tynt.. Hvis du forstår?

Har vært hos andre veterinærer med det også, men de sa bare "Jo, han subber" og ikke noe mer enn det..

Jeg er diabetiker selv, og om han drikker mye og du merker at han er annerledes (slapp, tisser mer, osv. ) så burde du sjekke det. Diabetikere kan lett få infeksjoner i sår, spesielt på beina. Skal ikke så mye til!

Diabetikere kan også ha andre problemer med beina. Har man ustabilt blodsukker lenge, kan skjelettet bli ødelagt.

Så vær forsiktig, og få sjekket det ordentlig.

Men Diego har alltid drukket ekstremt mye vann, men det er vel heller nå i ettertid at han har begynt å tisse inne.

Det med nummenhet i tærne kjenner jeg selv igjen fra ryggprolapset mitt. Har Diego blitt tatt i CT med kontrast for å sjekke om det kan være noe bakerst i ryggen som klemmer av enkelte nerver?

For meg høres det helt fremmed ut at en hund subber seg til blods og ikke lar seg merke av det. Ikke bare en gang men på det jevne. Det sammen med at han er nummen i visse deler av tærne og reagerer når du såvidt er borti ryggen så plinger det hos meg i alle fall på ryggproblematikk.

Klart han kan også være makelig og ikke gidde å lette på beina (jamfør trøtte ungdommer :rolleyes: ) men det blir noe annet når det blir blødninger osv. av det. Da er det andre ting ute og går.

Veterinæren der du bor har kanskje mulighet for CT? Eller i alle fall henvise dere videre til en større klinikk som har slike fasiliteter.

Det er frambena han subber med.

Det har ikke blitt tatt CT, og aner faktisk ikke om noen som tar det, men skal spørre veterinæren min. :)

Eneste som er blitt tatt er HD og AA røntging..

Men noen andre foreslo problemer i skulderpartiet? Kan det være en mulighet.

Må skrive en liste nå, over alt det kan være og alle symptomer, sånn at jeg kan gi den til veterinæren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ang det at det kanskje er latskap som gjør at han subber, han er ikke en lat hund og han subber også når han traver.. Han traver ofte istedenfor å gå, det er jo ofte enklest for hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar CT i Haugesund i alle fall dersom du tar turen over fjorden. Karmsund Dyrehospital heter de.

Jeg må bare anbefale denne veterinæren jeg også :) Ring og snakk med Bernt Lande, og spør om råd. De er ikke så flinke med service, men han er en utrolig dyktig veterinær.

Denne veterinæren ligger ca 5 minutter utenfor Haugesund.

Her har du hjemmesiden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig dårlig erfaring med veterinærer når det gjelder å ringe å snakke med de utenom å bestille time.

De vil ikke si noe annet enn at "Du må komme ned til klinikken med hunden, vil du bestille time?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig dårlig erfaring med veterinærer når det gjelder å ringe å snakke med de utenom å bestille time.

De vil ikke si noe annet enn at "Du må komme ned til klinikken med hunden, vil du bestille time?"

Det er gjerne den du får der også, men prøv :) Det kan være at man kan sende de en mail, det er jeg ikke helt sikker på. Bernt er vår veterinær, og mitt inntrykk er at han ikke gir seg før han finner ut av det. Han har både CT og MR, noe som veldig få har.

I tillegg så er han også en av de billigste her i området. Det har egentlig ingenting å si, men det er greit å vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig få veterinærer som har CT eller MRmaskiner. Begge er fryktelig dyre og krever god kompetanse for å gi riktig avlesning. MR har de i bergen og haugesund (?) samt jeløy og muligens vet.høyskolen. CT vet jeg bare om vet.høyskolen som har, men det er sikkert flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig få veterinærer som har CT eller MRmaskiner. Begge er fryktelig dyre og krever god kompetanse for å gi riktig avlesning. MR har de i bergen og haugesund (?) samt jeløy og muligens vet.høyskolen. CT vet jeg bare om vet.høyskolen som har, men det er sikkert flere.

De har begge deler i Haugesund, som jeg skrev ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...