Gå til innhold
Hundesonen.no

Et av de styggeste angrepene jeg har sett


Cathrine og Killja

Recommended Posts

var i sverige i helgen på en meget stor utst(ransæter) på lørdag i det jeg var på tur ut av omr skjer følgende : jeg hører plutselig et fryktelig leven, hyl og bråk. løper for å sjekke. der står en skambitt collietispe på 10 år. eieren gråter, og hunden er mer eller mindre i sjokk. damen med collien hadde stått og snakket med noen, hunden hennes var rolig ved siden av. plutselig kommer en diger hann hund- en kaukasisk ovtcharka, og hiver seg rett på og biter. den var løs, og rundt halsen henger det en munnkurv! en forbipasserende får omsider dratt faenskapet av et beist bort, og collien ligger på ryggen å hyler. ryggen ser da ut som en u.... så kommer en mann som har med seg dette beistet. han forklarer at hunden hadde slitt seg fra der han bandt den. munnkurv brukte han pga at hannhunden ikke likte andre hunder! men jævelskapet hadde fått av munnkurven. hva i ******* gjør du her på en utstilling sa jeg til ham? den hunden har ikke livets rett, og det var colliens enorme pels , som gjorde at den ikke ble drept. jeg vet ikke hvordan collien nå har det, men dyrlegen på stedet mente at den kunne ha fått indre skader, og knusninger! må si at dette rystet meg. hva skal man med en slik rase? det finnes jo så uendelig mange andre å velge mellom! dette kunne skjedd med hvilken somhelst hund. han tok første og beste. ingen snusing, ingen knurring og ingen forvarsel. bare rett på! :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, fryktelige greier. Kjenner ikke rasen, men det er tydelig at dette individet i hvert fall ikke hadde noe på en utstilling å gjøre. Uansett rase, mener jeg det er et betydelig avvik når hanhunder angriper tisper. Ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde hatt vedkommende rase hadde jeg ikke likt at folk skjærer hele rasen over en kam som morderhunder etter èn hendelse...Så hva man skal med en slik rase? Nå vet jeg ikke hvilken rase du har, men det har sikkert skjedd at den har "driti på draget" også..

Men du har rett, jeg ville ikke hatt en slik hund (hund, ikke rase!) på utstilling både for dens egen og andres del, og jeg ville mest sannsynlig avlivet den. Eieren skulle vel kanskje heller ikke hatt hund etter det du skriver hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva skal man med en sånn hund".. Tror du alle K.O angriper andre hunder slik om denne gjorde? Jeg har sett schæfer angripe andre hunder og jeg ha sett en shih tzu angripe en annen hund. Ingen av disse rasene burde altså eksistere?

Rett og slett et idiotisk utsagn og man kan jo begynne og lure på hvem du er. :D

EDIT: Da det er sagt så mener også jeg at denne hunden absolutt ikke hadde noe på utstilling og gjøre.

Hvordan er det med reglene der egentlig, får man stille hund med munnkurv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om bikkja er så aggressiv så vil den vel forsøke og angripe hunder i ringen også?

Sannsynligvis - ja. Det er i alle fall det som er mest nærliggende å tro... Men så kan det hende at eieren på et eller annet merkeligvis har kontroll på hunden så lenge eier er konstant oppmerksom på hunden osv, og at det var i et ufokusert øyeblikk at hunden sleit seg.

Uansett så er det noe galt med mentaliteten til hunden (ikke rasen) når den som hannhund går inn og angriper ei tispe uten å ha noen åpenbar grunn for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så fælt! :D Kan ikke ha vært noe gøy å se! Men noe jeg ikke skjønner er hvordan en hannhund kan angripe en tispe?? Er dette normalt?? Bare dette i seg selv beviser jo at noe måtte ha vært riv ruskende galt med bikkja... :)

Utrolig trist for eieren med colien å oppleve noe slikt.. (og forsåvidt også kanskje eieren av angriperhnden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så fælt! :D Kan ikke ha vært noe gøy å se! Men noe jeg ikke skjønner er hvordan en hannhund kan angripe en tispe?? Er dette normalt?? Bare dette i seg selv beviser jo at noe måtte ha vært riv ruskende galt med bikkja... :)

Utrolig trist for eieren med colien å oppleve noe slikt.. (og forsåvidt også kanskje eieren av angriperhnden)

I mitt hode, så hadde ikke den hunden noe å gjøre på utstilling, og hvis dette er noe den har gjort tidligere, så ville den vært avlivet hvis den tilhørte meg.

Men, en ting, det virker som om denne historien er verre for de fleste her inne fordi det er snakk om en hannhund som angriper en tispe? Ville det vært mer forståelig hvis det var en hannhund som angrep en hannhund? Nå tenker jeg ikke på en hund som løper ut og markerer ved å få den andre på rygg, her reagerer jeg på en hund som regelrett spiser en bit av den andre... Det er da totalt irrelevant om det er en tispe eller en hannhund den spiser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Denne hunden virkert ikke god uansett. Men hanhunder ryker i tottene på hverandre rett som det er, og mange plages jo med hannhundaggresjon. Det blir liksom mer vanlig det . (uten at jeg sier at det er ok at de blir en såå alvorlig situasjon) Men at en hannhund angriper tispe blir galt i mine øyne, like galt som at en mann slår en kvinne. (som en liten sammenligning.. Det skjer, men det er ikke riktig..)

Nei denne hunden virket farlig for omgivelsene.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der har vi noen av problemene med ko (og andre lignende raser). De er avlet for ett formål her i livet og det er å beskytte deres omgivelser. De jobber kun selvstendig er veldig primitive (instinkt baserte) og ofte veldig aggresive. Det er også en rase som nesten ikke kan sosialiseres på en måte som andre hunder kan. Det vil si at å ta en ko med til byen hvor det er mange mennesker, bo i en leilighet bitte liten befolket forstads hage osv.. passer den fryktelig dårlig. Jeg kjenner mange ko oer som har vert "sauegjetere" altså de som passer på sauene mens mindre hunder gjeter dem. Det er mange jeg har sett med ett øye, ingen hale ogkun ett øre. Hvorfor? De har gjort alt for å beskytte flokken sin. Mot alle mennesker og dyr (ulv, bjørn andre hunder) De er så tøffe at de sloss til de dør for det som er deres og de gir seg aldri! Alle gårder der hvor jeg kommer fra blir passet på av "slike" raser. Hvorfor for de beskytter både dyr hus og mennesker og blir aldri redde. I det landet jeg kommer fra er det flest menneske bitt/og drap av slike hunder. En annen ting man må vite om denne rasen er at om den for altfor mye stimulanse og blir stresset og ofte i høy alder kan den bli "gal" Og da er det som regel ingenting en kan gjøre bortsett fra å avlive. Gal blir det samme i mine øyne som angriper eier for å drepe. og det har skjedd mange ganger før.

Etter det jeg kan lese i denne tråden her er en hund som ikke burde ha vert på den utstillingen fordi han rett og slett ikke tålte det. Denne mannen om han hadde lit rasekunskaper skulle enten ha puttet dyret i ett bur eller i bilen ut når han skulle i ringen og så hjem igjen. Og en annen ting en ko skall man om man er fremmed aldri klappe. da den er veldig sky for fremmede og biter med en gang. det finnes selvfølgelig untak slik som den ene tispen til mannen min. Hun er kjempe søt trivel tispe som er kjempe kosen og snill. Hun blir egentlig kun beholdt p¨å gården fordi hun var så snill ikke pga av vokter egenskapene. Men må legge til at hun har bitt tre folk i familien og skammbitt naboen. Og denne hunden anses som trygg og kjempe søt tispe innenfor sin rase. Som ikke har alverdens med vokteregenskaper.

Og jeg vil jo ikke nevne en viss opdretter her i norge som selger og markedsfører disse hundene som søte kosebamser og koselig familie hund samt at hun sammenligner den med en bamsete schafer :D Så ulykker må jo skje en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil, så beskriver vel Dorab01 et hundehold i et annet, og østeuropeisk land, der man kanskje kan si at visse deler av hundeholdet ses på som nokså annerledes - uansett rase? Blir litt som i "gamle dager" her til lands, hvor det var ens egen dumhet som gjorde at man ble bitt - dersom man gikk bort til vakt/lenkehunden.

Det illustrerer vel bare hvor viktig det er å forstå hvordan ulike raser er bevart i opprinnelsesland, uten den "sosiale tilpasningen" som er gjort med mer etablerte raser - som har vært lenger i et land der man har andre forventninger til hundeholdet.

En god del raser har vært MYE skarpere før, men så har man tilpasset dem. Idag er det store krav til hundene, og da må man ta dette i betraktning når man drar inn nye hunderaser; at det er krevende, og at det er et stort ansvar.

Denne KO burde neppe vært tillatt på en utstilling, jeg håper at utstillingens leder/collieeier har rapportert dette til SKK så hund og eventuelt eier blir utelukket fra utstillingsvirksomhet og deltagelse. Dette er en FARLIG hund, som ingen her til lands forventer å møte på en utstilling. I andre land, ja, kanskje - bare spør noen av dem som dømmer "vokter/vaktraser" i Øst-Europa; husker en dommer som fortalte om "trygg avstand" og at eierne fikk vise tennene til hunden selv. Men nå antar jeg at disse eierne heller ikke drar med seg hunder i hytt og pine, setter på dem munnkurver som passer så dårlig at hunden får dem av, og later til å gå fra hunden bundet.

Hannhund kontra tispe? Vel, jeg personlig anser det faktisk som verre at en stor hannhund går rett på en mindre, gammel tispe - da er det noe vesentlig som mangler, der er det ikke mulig å "føle seg provosert" eller truet. Jeg reagerer på hunder man møter som tar igjen med tisper eller slåss med dem; det er en stor mangel, særlig hvis det kommer "uprovosert" (har sett hannhunder som setter en overstreng, hysterisk tispe kontant på plass, uten at noe mer har skjedd). At hunden mangler fullstendig bitehemning og kontroll over aggresjonen gjør ikke det noe bedre; i dette tilfellet er vel egentlig "alt" feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke at hunden ble stillt, men kan ikke se det for meg ettersom den var aggressiv mot a l l e andre hunder... er jo uinterresant egentlig. den oppholdt seg jo innen noen få meter. det skummle er jo at den var helt stille, og så rolig ut, men det var på ingen måte slik den var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil, så beskriver vel Dorab01 et hundehold i et annet, og østeuropeisk land, der man kanskje kan si at visse deler av hundeholdet ses på som nokså annerledes - uansett rase? Blir litt som i "gamle dager" her til lands, hvor det var ens egen dumhet som gjorde at man ble bitt - dersom man gikk bort til vakt/lenkehunden.

Det illustrerer vel bare hvor viktig det er å forstå hvordan ulike raser er bevart i opprinnelsesland, uten den "sosiale tilpasningen" som er gjort med mer etablerte raser - som har vært lenger i et land der man har andre forventninger til hundeholdet.

En god del raser har vært MYE skarpere før, men så har man tilpasset dem. Idag er det store krav til hundene, og da må man ta dette i betraktning når man drar inn nye hunderaser; at det er krevende, og at det er et stort ansvar.

Denne KO burde neppe vært tillatt på en utstilling, jeg håper at utstillingens leder/collieeier har rapportert dette til SKK så hund og eventuelt eier blir utelukket fra utstillingsvirksomhet og deltagelse. Dette er en FARLIG hund, som ingen her til lands forventer å møte på en utstilling. I andre land, ja, kanskje - bare spør noen av dem som dømmer "vokter/vaktraser" i Øst-Europa; husker en dommer som fortalte om "trygg avstand" og at eierne fikk vise tennene til hunden selv. Men nå antar jeg at disse eierne heller ikke drar med seg hunder i hytt og pine, setter på dem munnkurver som passer så dårlig at hunden får dem av, og later til å gå fra hunden bundet.

Hannhund kontra tispe? Vel, jeg personlig anser det faktisk som verre at en stor hannhund går rett på en mindre, gammel tispe - da er det noe vesentlig som mangler, der er det ikke mulig å "føle seg provosert" eller truet. Jeg reagerer på hunder man møter som tar igjen med tisper eller slåss med dem; det er en stor mangel, særlig hvis det kommer "uprovosert" (har sett hannhunder som setter en overstreng, hysterisk tispe kontant på plass, uten at noe mer har skjedd). At hunden mangler fullstendig bitehemning og kontroll over aggresjonen gjør ikke det noe bedre; i dette tilfellet er vel egentlig "alt" feil.

Ja akela du har helt rett dette er ikke norge. Det er ett annet syn der hva det gjelder hunder. Etter min mening er det ett mye sunnere syn på hundeholdet en det det er i norge i dag. Hvor hunden nesten må bli ett menneske for å bli aksptert i dette samfunnet. Det jeg skule vise med hun snille tispen at for denne rasen regnes den som snill og her i norge blir jo det helt hårreisende ikke sant. avlivet for lenge siden. Så egentlige konklusjonen min er at om man har lyst på en slik hund så må man ha erfaring fra en lignende rase, man må være forberedt på det og ta forhåndsreglene samt være over intersert i denne typen hund. Dette er det veldig få folk som har kapasitet til. Og de kommer vel til å importere om de ønsker det. Og at denne mannen ikke har kapasitettil denne hunden er jo fryktelig tydelig i akkurat dette tilfellet og skulle aldri ha kjøpt en slik hund. Om hun (eneste opdretteren) hadde vert seriøs nok så hadde en slik person aldri fått kjøpe den type hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun (eneste opdretteren) hadde vert seriøs nok så hadde en slik person aldri fått kjøpe den type hund.

Vil bare opplyse om at det per idag er tre oppdrettere i Norge av denne rasen og et for meg ukjent antall i Sverige (jeg vet om fire-fem stykker). Men du vet kanskje mer enn meg om hvor akkurat denne hunden kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt idioti å ta med seg en slik hund på utstilling!! Kjenner ikke rasen,så jeg vet ikke om dette er rasetypisk(håper da ikke det)....men alle hundereaser kan jo drite på draget... er enig i at en hannhund som uprovosert går til angrep på tisper er ett stort avvik,en slik hund ville ikke jeg hatt! Men for å si det slik, min tispe ble nettopp uprovosert angrepet av en boxerhanne som var 2 år eldre enn henne,uten at dette er typisk for boxere så vidt jeg vet.

Håper inderlig det går bra med den skadde hunden, håper at han med K.o får regningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhund kontra tispe? Vel, jeg personlig anser det faktisk som verre at en stor hannhund går rett på en mindre, gammel tispe - da er det noe vesentlig som mangler, der er det ikke mulig å "føle seg provosert" eller truet. Jeg reagerer på hunder man møter som tar igjen med tisper eller slåss med dem; det er en stor mangel, særlig hvis det kommer "uprovosert" (har sett hannhunder som setter en overstreng, hysterisk tispe kontant på plass, uten at noe mer har skjedd). At hunden mangler fullstendig bitehemning og kontroll over aggresjonen gjør ikke det noe bedre; i dette tilfellet er vel egentlig "alt" feil.

:icon_confused: Der er jeg helt enig med deg, Akela. En hannhund skal tåle myye fra en tispe uten å bry seg noe særlig. At hannhunder braker sammen, er mer normalt, men jeg synes at en hannhund som angriper en tispe helt uprovosert, mengler ett eller annet. Det er helt greit at hannhunden gir en beskjed i form av ett knurr for å vise at " nå holder det" , men den skal ikke gå kraftig til angrep til tispen.

Box f.eks har aldri gått til angrep på en tispe uansett hvor " sur" den er, Box bare vil leke og det virker nesten som om han synes det er morsomt med " smågretne" tisper :P Men så er han heller ikke typen til å slåss, verken med hanner eller tisper. Han synes tydeligvis at tispene er sjefen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vert med på noe av det samme. var ute i gikk med Sean i bånd (for 2 år siden) da en rottwailer kom springende uten forvarsel og beit Sean over ansikte og ville ikke slippe. eieren kom til slutt å fikk hunden vekk. Sean hadde noen hul i ansiktet. et ret ved øyet. Sean er enda red for store han hunder. knurrer bjeffer kommer de for nert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...