Gå til innhold
Hundesonen.no

Collie


Lilleulv

Recommended Posts

Søk på nettet, lån bøker og benytt raseklubben: www.nck.no

Har hatt collie i 15, men å bare fortelle "alt" om rasen blir litt søkt - mye lettere om det er spesifikke ting du er ute ette å vite.

Kortest fortalt om collie - verdens beste og vakreste rase (helt objektivt selvfølgelig :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Er det ikke slik at collien kan ha mye sykdommer/feil? Jeg sier ikke at det er gitt at alle har det, men har hørt om flere collier som ikke er friske. En stakkar oppi veien her fikser ikke tregulv, og må gå på tepper. De har trent så mye de kan, men uten resultat (han er vanligvis ikke bortskjemt, såvidt jeg vet).

Ellers er de jo utrolig fine og staselige. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye jeg lurer på... men bl.a. hva kan man bruke de til med tanke på brukshund-egenskaper? vi går mye turer i skog og mark, både på beina og på ski. Vi hadde opprinnelig tenkt oss en samojed som kunne bære kløv, dra pulk, trekke på ski og sånn, men nå har vi møtt en collie og fattet interesse for den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collien er en allround hund - mine går LP, spor, trasker i skog og mark, bærer kløv, sykles med, drar spark, svømmer og vannapporterer m.m.

Du kan bruke den til det du vil - det er sågar en norsk collie som er både viltchampion og ettersøkshund, og denne er også med på elgjakt.

Som alle andre raser har også collien sine svakheter/sykdommer - bl.a. HD, redsler og dårlig avreagering og sensitivt fordøyelsesystem. Men her handler det jo om å stille krav til oppdretter, foreldredyr osv. som man gjør med hvilken som helst annen rase.

Når det kommer til dette med fobier/redsler er det veldig, veldig viktig å ikke dikke og dulle med hunden. Collien er veldig myk og førervar så jo mer man dikker jo mer "redd" blir hunden.

Min ene syntes plutselig gulvet ble så innmari skummelt etter at jeg la laminat, men da gjorde jeg kort prosess: kasta ut alt jeg hadde av gulvtepper og lot bikkja stå der til han selv fant ut at han ikke ville dø av å gå på gulvet. Nå løper han rundt i huset igjen som alle de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fra før av en portugisisk vannhund, tispe på 3 år. I september skal jeg flytte til en gård med stor plass, og jeg ønsker at jenta mi skal ha selskap på gården. Har lenge tenkt på valp, helst samojed, men har liksom ikke tid nå. Jeg ønsker å ha så utrolig mye tid når jeg skal skaffe meg valp, og tror ikke det går nå. Så kikket jeg litt på finn.no og kom over en annonse som fattet min interesse. Det var en flott og staselig collie! Jeg har egentlig aldri vurdert collie, men så har jeg ikke kunnet så mye om de heller. Jeg googlet collie, leste det jeg kom over, og synes det hørtes utrolig bra ut!

Collien er hos meg nå på prøve. Han er 4 år gammel og utrolig rolig og grei. Han er kosete, snill, vennlig, rolig, går pent i bånd, bjeffer ikke, er ikke nervøs... jeg er imponert over han og synes han er veldig fin. Foreløpig viser han ikke mye interesse for tispa mi, men jeg håper det kommer etter hvert. Tanken er jo at dette skal bli en kompis for henne, og at de skal leke sammen og aktivisere hverandre. Foreløpig er det ikke mye kontaktsøking mot hverandre, men han har bare vært her i 3 dager da. Gir det litt mer tid

Jeg vurderer seriøst å beholde han. Men jeg lurer på en del ting som jeg håper noen med skikkelig peiling på collie kan hjelpe meg med. Jeg må jo sette meg ordentlig inn i rasen dersom jeg skal bli collie-eier! Dersom jeg overtar han tenker jeg å trene litt lydighet med han. Han er utstillingshund, og kan ikke mye. Verken sitt eller dekk... Portisen jeg har har jeg jobbet masse med. hun kan mye og er godt lydighetstrent. Ønsker han her også litt mer lydighetstrent. det må da være mulig å få til selv om han er 4 år... Andre ting jeg kommer til å gjøre med han er å bruke han litt til friluftsliv. Kløv og kanskje litt snørekjøring hvis han liker det. Han kommer til å være med på rideturer (han er vant til hester!) og sykkelturer, fotturer. Han kommer til å få kos og selskap av andre hunder, han kommer til å være mye ute på gården. Dette er vel ting som passer godt for en collie vel? Han virker veldig veldig rolig, jeg vet ikke hvor førerorientert han er men kommer til å jobbe en del med kontakt. Jeg tror ikke han vil egne seg til f.eks. agility da han nok er litt for rolig og sindig til dette. Men hva slags andre aktiviteter kan passe for han?

ønsker også gjerne at noen forteller meg masse om rasen. hva er typisk for rasen? hva må jeg være obs på? hva burde jeg gjøre og ikke gjøre, og hva vil han like?

dersom jeg overtar han vil jeg jo gi han et godt hjem og et godt liv videre! Så da må jeg vite litt Håper på litt hjelp herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en colliehann som blir 9 år i september, og han er en super familiehund!

Han er med på det meste, og takler ting veldig bra.

Han kan løpe masse den ene dagen, og så ta det helt rolig andre dager. Veldig snill og grei, eneste er at han ikke liker glatte gulv. Men dette er jo veldig typisk collier, da... På utstillinger må det ofte legges vegg til vegg tepper for at collien skal klare å gå ordentlig. Også er det noen som er fryktelig hårsåre! Bokstavelig talt, altså. Min takler ikke at man tråkker på pelsen hans når han ligger på gulvet. Men det skjønner jeg jo, jeg hadde heller ikke godtatt at noen tråkket på håret mitt når jeg sov! Må jo gjøre utrolig vondt.

Min er også utrolig morsom da. Er vannskålen tom, så slutter han ikke å bjeffe før han har fått nytt vann. Den trenger forresten ikke å være helt tom, vannet må også byttes om det ikke er helt rent.

Også er han utrolig pratsom! Kan ligge å "prate" lenge.

De gangene vi har prøvd agility med han, har han kost seg masse. Han elsker å hoppe over hinder og slike ting. Så agility er noe de liker, tror jeg.

Om han har kommet seg ut når vi f. eks henter posten, så tar han seg en tur på kanskje 10 minutter før han kommer tilbake og setter seg foran utgangsdøren. Han stikker sjeldent langt avgårde!

Dette med pelsstellet er en ting mange lurer på... Mange vi møter på tur tror vi børster vår hele tiden, fordi han har så fin pels. Det jeg og faren min tror, er at mange som har collie tror man må børste de masse hver dag for at pelsen skal holde seg fin. Men vi børster ikke ofte, og han har ikke en eneste floke! Så vi tror at mange "ihjel-børster" de. Altså, at pelsen blir litt sånn rar fordi de børster for mye.

Noe mer du lurer på? Bare å spørre, så skal jeg prøve å svare!:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har i hvert fall skjønt at collie er en fantastisk rase! :icon_confused: for meg som har en portis fra før er det jammen uvant at han nye lukter hund, og røyter! :P

Nå har jeg bestilt 2 collie-bøker av bokklubben. her skal det leses. Men har i hvert fall fått litt innsyn i rasen. nå trenger jeg bare å bli kjent med han her... og at han og jenta mi skal fungere. for jeg kunne gjerne tenke meg en collie jeg :P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, Therese! Hvis du velger å beholde han (eller egentlig uansett) vil jeg gjerne se bilder :icon_confused:

Vi har hatt Collie hannhunder som nabo i alle år, og sett både bra og dårlige individer. Dersom hunden er stabil er Collie en svært flott rase spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med collie og lykke til med valget. :lol: Det er en herlig rase, har en på fire år selv. Hva pelsstell angår så er ikke min videre bortskjemt med det. Så det hender jeg må frem med saksa og ta noen floker bak ørene på han sånn omtrent en gang i halvåret om jeg ikke børster dem ut etterhvert. Resten av kroppen er det bare å dra over med underullrake og naturbørste så er den superfin, lenge. Bare husk å børste godt før vask.

Hva du kan gjøre med en collie er nok veldig individuelt, så det er bare å prøve seg frem. Min er veldig glad i å trene, men tur og lek er best av alt. Det er noen helseissues med collie, de kan ha blant annet: hd/aa, cea, hjertefeil og bukspyttkjertelfeil, allergi er heller ikke ukjent. I tillegg kan de ha en arvelig hud/muskelsykdom som man stort sett bare finner hos collie og sheltie, men jeg har intrykk at at man ikke finner den så ofte i norge.

Collier er somregel myke hunder, og når jeg leser på colliegruppa på nettby blir jeg litt skremt over hvor mange det er som har collier der som ikke tør å gå på glatte eller blanke gulv, og som gjerne har totalt vannskrekk i tillegg. :) Min har heldigvis ikke problemer med hverken vann eller gulv av noen slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte forresten å si at da pappa kjøpte denne collien, så han ikke på mange forskjellige hunder før han bestemte seg. Vi var utrolig heldige. Kan jo godt hende colliene var bedre for rundt 9 år siden, men uansett så syns jeg vi var heldige. Har hørt om mange collier som har masse sykdommer, men min har ingenting. Eneste er at han hadde litt problemer med øynene noen dager en gang, rant ut litt gul guffe. Han har også en fettkul i "armhulen". Men det er det. Vann elsker han, hopper uti med en gang om vi teller til tre.

Pelsen fikser han så og si helt selv, han er litt "bærte". Har aldri fått ordentlige floker!

Så collien er utrolig fin om den er stabil, men kanskje ikke helt bra når den ikke er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...