Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeeier, jobbe eller ta ut ferie?

Teddy2007

Recommended Posts

Skrevet

Det er jo ikke alle som har en jobb der valpen kan være med, hva gjør dere da når valpen er kommet i hus å mandagen kommer? Velger dere å få valpen da dere har ferie eller hva? Kanskje noen gode tips:)

Skrevet

Vi har tatt oss pappa/mamma permisjon når det har kommet valper i hus. Minst en uke, og helst også lengre. I de siste årene har jeg vært student og velsignet med korte dager og hjemmelesing.

I tillegg har vi min samboers bestefar i underetasjen som mer enn gjerne valpesitter.

Skrevet

Er vel mest normalt å anskaffe seg valp når det er ferie ja, eller å kunne ha med seg valpen alle plasser der du skal..

Eg hadde med meg valpen min på skulen i 3 veker før eg fekk ferie.. :)

Skrevet
Er vel mest normalt å anskaffe seg valp når det er ferie ja, eller å kunne ha med seg valpen alle plasser der du skal..

Eg hadde med meg valpen min på skulen i 3 veker før eg fekk ferie.. :)

Jeg lurer på hvordan det gikk å ha med valpen på skolen? Jeg har vurdert dette, da jeg har et krevende studie som gjør at jeg må ha med meg samtlige forelesninger. På døra inn til hallen er det et skilt med hund med kryss på. Selvom jeg har sett hunder på skolen før (i kantina tilogmed) så er jeg av den litt sjenerte typen, og ønsker ikke å bli bortvist fra forelesninger, hehe.

Skrevet
Jeg lurer på hvordan det gikk å ha med valpen på skolen? Jeg har vurdert dette, da jeg har et krevende studie som gjør at jeg må ha med meg samtlige forelesninger. På døra inn til hallen er det et skilt med hund med kryss på. Selvom jeg har sett hunder på skolen før (i kantina tilogmed) så er jeg av den litt sjenerte typen, og ønsker ikke å bli bortvist fra forelesninger, hehe.

Det gjekk heilt fint. No går eg på ein jordbruksskule, og der har di hundelinje med kennel, så er ikkje så stort problem der som på andre skuler kan eg tenke meg.. Men ho var ikkje akkurat kjempe fornøyd med å stå i bur, når me hadde timer og sånn. Men ho godtok det til slutt :D Hadde ho i klasserommet og ikkje i kennelen. Ho var for liten til å stå åleina i kennelen syns eg.

Skrevet

Når jeg fikk Cane tok jeg ut 2,5 uke ferie i forbindelse med påsken. Så da fikk jeg i overkant av tre uker hjemme sammen med nøstet. Vi tok også fri da vi fikk Varja, husker ikke helt hvor lenge.

Synes det er helt naturlig å ta ut litt av ferien når man får valp. :D

Skrevet

Jeg har også lurt litt på dette.

Da Toya kom til verden tok jeg 1-2 ukers ferie og deretter var hun med x'n min på jobb, lå i bilen og fikk noen tisseturer i løpet av dagen. Deretter var hun hjemme og svigermor kom hjem i lunsjen og luftet henne til hun ble eldre.

Nå er jeg alene og på en normal arbeids dag er Toya hjemme alene 10 timer. Dette synes jeg er for lenge for en valp, uansett om jeg har vært hjemme 2-3 uker. Hvordan løser folk den delen ?

Skrevet

Når jeg fikk valp nå var ferien min allerede oppsatt.

De to første ukene var han med meg på jobb og lå i bur rett bak arbeidsplassen min.

Så hadde jeg to ukers ferie før det bar tilbake på jobb, men siden en av kollegene mine reagerte på han ble det til at noen dager lå han i bilen og ble luftet 2-3 ganger, mens andre dager var han hjemme og ble luftet 2 ganger av naboen.

Nå har jeg to ukers ferie igjen og den skal vi nyte!

Skrevet

Du risikerer å bli bortvist ja. Kommer an på om det er noen allergikere som har forelesninger sammen med deg, eller om du støter på noen på vei hit eller dit. Når det er sagt så mener jeg at man faktisk skal respektere et forbudsskilt jeg da..

Skrevet

Da valpen kom i hus var jeg nettopp ferdig utdannet. Det var vanskelig å få jobb så jeg jobbet ekstravakter på kvelder og i helger sånn at det alltid var noen hjemme med valpen. Utrolig koselig gå gå hjemme med valpen på dagtid, og tror hun var et halvt år da jeg begynte å jobbe vanlig turnus og hun måtte være hjemme alene regelmessig.

Skrevet

Jeg tenker hardt på hvordan jeg skal få det til når valp kommer i hus her... Jeg jobber og studerer, så det er bare én dag i uka jeg har absolutt helt fri. Regner med at jeg må droppe noen forelesninger (så få som mulig håper jeg), ta meg litt fri fra jobb, og i tillegg spørre familie og venner pent om de kan være barnevakt av og til den første tiden.

Jeg skal riktignok ikke bo alene, så forhåpentligvis er hun jeg skal bo med hjemme en del av tiden jeg er borte.

Det ordner seg nok :lol:

Skrevet

Med Rex så hadde ingen ferie, men av en eller annen grunn fikk vi dette til å fungere.

Bocca fikk jeg en mnd før jeg sluttet på skolen, og skal ærlig innrømme at jeg ikke var så ofte der da (kun eksamen, og ute-dager). PÅ utedagene ble Bocca med fra første stund. Og på eksamen så var ho alene en time (da hadde vi trent på alene trening i 2-3 uker). Så vi fikk det til på en måte her også. Selvom drømmetidspunktet er akkurat da ferien min begynner.

Skrevet

Hadde tre dager fri med valpen, så var hun med på jobb etter det. Prøvde å ha henne i bur på jobb, men siden jeg ikke har en stillesittende jobb ble hun pent nødt til å bli kompis med hunden der så hun fikk være løs. Det gikk forsåvidt bra. Nå er hun 7 mnd, og må begynne å være alene noen timer stort sett hver dag. Tror ærlig talt det blir værst for meg. :) Vandt med å stort sett ha henne rundt meg. Vi har selvsagt trent på å være alene hjemme og det går stort sett fint. Men nestegang jeg skal ha valp skal jeg ha ferie først mnd. og dermed få en mer konsentrert hjemmealenetrening. Forhåpentligvis blir det lenge til.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...