Gå til innhold
Hundesonen.no

k-test, funksjonsanalyse og mentaltest

Benedicte

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Hvorfor blir den for "tøff"?

Det vet ikke jeg *ler* - Jeg synes malen er grei jeg - men det er jo en generell motvilje mot å si at sånn og sånn skal de være liksom (gjelder vel alle raser).

Så hvor den er for tøff er antagelig ett definisjonsspørsmål - sånn sett i forhold til hvordan man tolker standarden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipser dere oppdrettere som vil ha tester hele kull om at man faktisk kan leie inn seg på en Brukshundsklubb her i Sverige og få hjelp med å anordne et MH - med bane, beskrivere, testledere og figuranter.

Å gjöre MH på et individ i et kull har egentlig ikke noe for seg, så sant man ikke som eier vil vite hva man har i koppelet eller bare for at man, her i Sverige i allefall, vil konkurrere i bruks.

Et MH blir först interessant når hele kullet beskrives (ja et MH er en beskrivelse, IKKE en test), först da blir det den avelsutverderingen som den er tenkt til å väre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg oppdretter, men når et kull spres omtrent over hele Norges langstrakte land, så KAN det være et problem å få samlet alle valpekjøperene til en MH, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene får det til og jeg vet mange norske oppdrettere som har värt hos oss og gjort sine kull MH. Så det går med litt planlegging.

Man kanskje ikke kan forvente at alle 10 kommer, men de jeg har sett når jeg har värt figurant så har de i alle fall greid å samle ihop minst 80-90% av kullet.

Og da har det også kommet folk ganske så langt fra også ja.......

Vet en hund som bröt allerede ved dumpen, husker ikke hvor langt den hadde reist for MH, men det var et godt stykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg veit at det går an, jeg veit om oppdrettere som gjør sånt i Norge til og med - med langhårsbelger :) Men for å ta første kullet til eldstetispa her, der er det bare min yngstetispe som har gått MH. De andre bodde den gangen vi var på det i Bergen (1), Trøndelag (3) og Troms (1) - de var 6 stk. Det er og begrenset med plasser på sånne MH'er, og ikke altfor mange som arrangerer sånt her i landet, det var vel mer flaks at jeg fikk med tispa mi, liksom. Ikke kan man forlange at de tester hundene heller, da må man beholde halvparten av alle valpene da, liksom, det er opp til valpekjøperen hva de vil og ikke vil gjøre - det er jo bare å se på hvor mange som ikke røntger eller øyenlyser det, det er ikke bare mentaldelen man sliter med å få en status på..

Og når vi er inne på det, forresten.. Rart med det, er det ikke, at en hund som ikke røntges for AA/HD eller øyenlyses er fri "til det motsatte er bevist", mens en hund som ikke mentalt-testes/-beskrives, er et vrak til det motsatte er bevist? Samme hvilken rase vi snakker om, nesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst er det merkelig :)

Det var det samme som de sa til meg når jeg gjorde MH med Zorro "Grattis till ett bra MH. Det här känns vel bra?"

Akkurat som jeg ikke visste fra för hvilken bra hund jeg har??? Det föltes ikke noe bedre å eie ham etter MH' som före :)

Her i Sverige anbefales jo alle foreldredyr ha kjent mental status innen de brukes i avl, men det er ikke helt det samme som at de dyrene som går i avl har de beste MH'ne.

Jeg synes at det er synd at Norge ligger så langt etter Sverige når det gjelder synet på MH som et instrument til å bruke i aveln.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns og det er synd at det ikke er et krav om kjent mentalstatus på avlsdyr i Norge. Men noe av problemet med MH er vel at det er manko på både dommere og figuranter? Interessen hadde vel antageligvis vært større om tilbudet var bedre, håper og tror jeg? I Norge, altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre tilbud samt bedre informasjon tror jeg. Forsöke å folk til å forstå hvorfor det er så viktig med å utverdere mentalstatusen på hundene og på så sett etterhvert også få folk til å ville utdanne seg til figuranter og dommere på sikt.

Jeg har gått mentalfigurantutannelse her i Sverige og har lärt meg masser om hundens mentalitet som jeg har enormt brukt for i dagliglivet også. Ikke bare når jeg er utkledd som spöke eller drar i ei line.

Et bra tips kan väre å "lure" folk til å lese "Mentalitetsboken" av Kenth Svartberg og Kurt & Inga-Lill Blixt.

Tror mange kan få svar på flere av de problemene de har med sine hunder med å lese den. Samt også til å forstå viktigheten av å gjöre MH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg veit at det går an, jeg veit om oppdrettere som gjør sånt i Norge til og med - med langhårsbelger :) Men for å ta første kullet til eldstetispa her, der er det bare min yngstetispe som har gått MH. De andre bodde den gangen vi var på det i Bergen (1), Trøndelag (3) og Troms (1) - de var 6 stk. Det er og begrenset med plasser på sånne MH'er, og ikke altfor mange som arrangerer sånt her i landet, det var vel mer flaks at jeg fikk med tispa mi, liksom. Ikke kan man forlange at de tester hundene heller, da må man beholde halvparten av alle valpene da, liksom, det er opp til valpekjøperen hva de vil og ikke vil gjøre - det er jo bare å se på hvor mange som ikke røntger eller øyenlyser det, det er ikke bare mentaldelen man sliter med å få en status på..

Og når vi er inne på det, forresten.. Rart med det, er det ikke, at en hund som ikke røntges for AA/HD eller øyenlyses er fri "til det motsatte er bevist", mens en hund som ikke mentalt-testes/-beskrives, er et vrak til det motsatte er bevist? Samme hvilken rase vi snakker om, nesten?

Ja, men ble ikke du med når en annen oppdretter arrangerte da? Slik jeg har forstått det, så er det mer vanlig i sverige at oppdretterne SELV arrangerer MH for kullene sine. Altså, de ordner alt og styrer på - og noen betaler til og med en del av pengene det kostet! En oppdretter jeg var i kontakt med fortalte at hun betalte tilbake noe av kjøpesummen til sine valpekjøpere som fikk hundene sine igjennom en MH. Jeg ble litt paff nesten! På en positiv måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri hørt om noen som har mentaltestet hunden sin. Og da har jeg møtt alt fra avlshunder til kosehunder.

Blir min sin en flott hannhund når den tid kommer, og noen vil bruke han i avl, så vil jeg gjerne at alt skal være i orden!

Litt kjedelig at man må reise så langt. Nærmest til meg er i Trondheim. 2-3 timers kjøring. Ikke såå ille men.

Imre:

Får man Mentalitetsboken på norsk, eller er det kun svensk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ble ikke du med når en annen oppdretter arrangerte da?

Nei, hun arrangerte ikke MH'en, hun bestilte alle MH'ene hos Eurasierklubben den ene av de 2 dagene de arrangerte. Jeg fikk plass sammen med dem fordi hun hadde en ekstra, men det er ikke sikkert jeg hadde fått være med om hun hadde hatt med seg en valpekjøper til.

Så skal man kanskje ikke nevne at det er pinlig at Eurasierklubben arrangerer MH, mens ens egen raseklubb ikke gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde det kanskje også vært enklere å arrangere MH'er her i Norge om ikke NKK satte et krav om at de skulle være terminfestet for å våre "gyldige" ? Det hadde vært så mye enklere for oppdrettere om de kunne arrangere slike MH'er i egen regi (med godkjente dommere og baner selvsagt), uten å måtte innom terminlista til NKK for å få det registrert liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant at mange oppdrettere legger inn MH i kjöpesummen når de selger valper her i Sverige. En del også HD/AD-röntgen. For da vet de at det blir gjort!

Og mange oppdrettere arrangerer MH selv på samme vis som jeg beskrev tidligere - de leier inn seg på en bane ved en brukshundklubb og får alt ordnet.

Her i Sverige er det såpass greit at man kan ansöke om et MH 3 uker innen man har tenkt til å arrangere, så det gjör jo saken litt lettere. Så er det mange oppdrettere som også planlegger 12-18 måneder i forveien.

At om kullet er födt 1. januar 2008, ja da planlegger de allerede når valpene er bittesmå at de skal ha et MH feks i mai 2009. Vanskeligere enn det er det ikke og da har også valpekjöperene god tid på seg til å sette av den helgen til MH også.

MariaN; Mentalitetsboken finns bare på svensk, men det er ikke så vanskelig å lese. Om ikke annet så er det vel verdt å stave seg igjennom den da jeg er sikker på at du kan läre deg masser om hvorfor din hund reagerer som den gjör.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg at det burde være ett system for MH testing her i Norge, for alle raser egentlig - men det er det ikke. Man kan - om man har flaks få MH-testet ett kull - men det er jo meningsløst sålenge ingen gjør noe med resultatene - eller lager en mal for hva som er det ideelle. Sånn egentlig så er MH en vits i Norge slik det er i dag.

Man kan selvsagt bruke den svenske malen - men den blir antagelig for "tøff" liksom...

Jeg hopper slett ikke i taket av ordet testing. Jeg synes det er greit å teste - men sålenge det ikke finnes noe system for sånt her så synes jeg det er meningsløst å skulle teste enkeltindivider. Det sier ingenting om noe som helst, hverken om hunden selv, foreldredyr eller noe annet.

Hva skal en oppdretter med resultatet fra EN hund i en test? Skryte av det i alle andre sammenhenger?

Joda, det kan være greit å kjøre gjennom en MH - men jeg mener jo at man bør få med flere i kullene ikke bare enkeltindivider og sålenge det arrangeres MH litt i hytt og pine så er det ikke råd å få til.

Og det er nesten ikke mulig å få til å arrangere flere heller - for det finnes ikke dommere eller beskrivere nok.

Det er ingenting forøvrig som tilsier at en eier av en groenendael MÅ teste hunden. Har man en vanlig familiehund og er fornøyd med den så er det meningsløst.

Jeg er stort sett enig i det du sier Belgerpia, men jeg er ikke enig i at det er meningsløst å teste enkeltindivider. Et sted må man begynne, så da begynner man kanskje med det? MH satt i system, som et avlsverktøy, slik det egentlig er meningen, vil selvfølgelig gi mye mer informasjon om linjer og oppdrett, og ikke minst mer statistisk pålitelig informasjon.

Uansett forteller jo beskrivelsen litt om hvordan akkurat den hunden er (selv om MH ikke er en "fasit"), og denne beskrivelsen er mer objektiv enn oppdretters egen beskrivelse av individet. Kennelblindhet er en farlig sykdom. Langhårsbelgeren sliter med at enkelte linjer et skuddberørt og en MH dokumenterer feks hvordan hunden takler skudd. Personlig synes jeg slike ting er kjekt å vite om et individ det skal avles på.

Ja det er desverre for lite folk som er utdannet til figuranter og dommere.

Men det er gøy å teste! Man lærer kanskje noe om si egen hund, samtidig som man lærer mye av å observere andre hunder.

Tipser dere oppdrettere som vil ha tester hele kull om at man faktisk kan leie inn seg på en Brukshundsklubb her i Sverige og få hjelp med å anordne et MH - med bane, beskrivere, testledere og figuranter.

Å gjöre MH på et individ i et kull har egentlig ikke noe for seg, så sant man ikke som eier vil vite hva man har i koppelet eller bare for at man, her i Sverige i allefall, vil konkurrere i bruks.

Et MH blir först interessant når hele kullet beskrives (ja et MH er en beskrivelse, IKKE en test), först da blir det den avelsutverderingen som den er tenkt til å väre.

Jeg misunner svenskene. De er mye flinkere enn oss.

Ja, jeg syns og det er synd at det ikke er et krav om kjent mentalstatus på avlsdyr i Norge. Men noe av problemet med MH er vel at det er manko på både dommere og figuranter? Interessen hadde vel antageligvis vært større om tilbudet var bedre, håper og tror jeg? I Norge, altså :lol:

Bedre tilbud samt bedre informasjon tror jeg. Forsöke å folk til å forstå hvorfor det er så viktig med å utverdere mentalstatusen på hundene og på så sett etterhvert også få folk til å ville utdanne seg til figuranter og dommere på sikt.

Så skal man kanskje ikke nevne at det er pinlig at Eurasierklubben arrangerer MH, mens ens egen raseklubb ikke gjør det?

De fleste oppdretterne av langhårsbelgere i Norge er ikke interessert/ser ikke behovet/vitsen med å bruke MH som avlsverktøy. :wallbash:

Det er flaut at belgerklubben ikke arrangerer MH, fordi dette ville gitt en viktig signaleffekt. I et nr av belgerbladet (2007) var det en artikkel om MH, så informasjon blir gitt. Jeg tror det er vi som kjøper langhårsbelgere som må begynne å stille krav til kjent MH-status og på den måten presse på for å få til en forandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...