Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid

Recommended Posts

Skrevet

Når har jeg gått rundt og lurt litt på dette en stund, så nå måtte jeg bare lufte tankene litt, og høre hva dere mener..

Chica var 1 år da hun fikk sin første løpetid. Tegnene på løpetiden var at hun hadde hoven tiss, hun ble veldig opptatt av lukter, passet ekstra nøye på "rumpa si", hun sov litt mer enn vanlig, og så fant vi noen få dråper blod. Hun vasket seg masse og veldig nøye, og hver gang hun hadde vasket seg, fikk hun en spesiell grimase - hun var veldig renslig:)

Vi har jo hørt at det vanligvis er mest normalt at hunden får løpetid 2 ganger i året, altså omtrent hver sjette måned. Jeg vet at det finnes tisper som får det hver 9.måned, osv..

Men nå har ikke Chica hatt løpetid på over et år. Det har gått omtrent 1 år og en måned siden sist hun hadde det.

Jeg har i hvert fall ikke merket at hun har hatt det. Foreldrene mine sier at de tror hun hadde det rundt juletider, men jeg skjønner ikke hvor de får det fra, for ingen av tegnene som nevnt over, har vært noe særlig utpreget. Jeg har dessuten hele tiden sjekket om tissen har vært hoven, og det har den ikke. Om hun i så fall hadde det rundt juletider, skulle hun jo hatt det omtrent nå også..(?)

Kan det være sånn at Chica ikke får de store tegnene på løpetiden, og at hun er veldig flink til å skjule det?

Jeg har hørt om tisper som nesten ikke blør i det hele tatt, så lite at det kan virke som at de ikke har løpetid..

Eller kan det være at hun får løpetid veldig sjeldent? En gang i året, og at det er uregelmessig?

At jeg ikke har lagt merke til noe løpetid på over et år, er det noe å bekymre seg over?

Fint om noen kan svare meg på dette, da jeg er ganske ny på dette med løpetid, og ikke helt vet hvordan jeg skal forholde meg til akkurat dette med Chicà`s løpetid. Må si at jeg heller ville foretrukket at løpetiden syntes, slik at jeg visste når jeg måtte passe esktra godt på Chica i forhold til hannhunder.

Skrevet

Jeg tror du kan ta det helt med ro. Fibi var 17mndr. før hun fikk første løpetid. Så gikk det 13mndr før hun fikk den neste. Det er jo veldig greit for meg at det er så skjelden. De aller fleste tisper har løpetid som merkes veldig godt, så jeg syns ikke du skal bekymre deg for det heller! :icon_cry:

Skrevet

Jeg tror det skal godt gjøres å IKKE merke en løpetid. Jeg trodde Emma hadde hatt en "skjult" løpetid i 7-8mnd alderen, men når den kom når hun var 10mnd så var det ingen tvil om at løpetiden var her, om du skjønner. Hun var veldig opphovnet i rumpa, men vi så ikke mer enn piiiiittelitt blod. Merket aldri noe blod på gulv eller tepper, men kunne såvidt skimte noe rødt "der" hvis hun ikke hadde vasket seg på en stund. Forøvrig så var hun veldig flink til å vaske seg :D

Nå er løpetiden over for denne gang, og jeg er spent på når den kommer neste gang. Emma var nok sen med å få løpetid til å være så lita som hun er. Skal ikke små hunder få løpetiden mye tidligere? Ja iallefall. Jeg er også helt fersk på løpetid og alt dette, har aldri hatt et "nært" forhold til tisper før. Alt av hunder jeg har vært i kontakt med har vært hanhunder. :icon_cry: Når burde man begynne å se etter løpetid igjen, etter den første?

Skrevet

Hei!

Det er nok ingen ting bekymre seg for nei! Det vanligste er jo 2 ganger i året noen har 3.Men,det er endel som kun har en gang i året.Forige hunden min hadde det,syntes det var utrolig greit jeg :icon_cry: Og noen ganger tok det litt over 1 år også så det blir nok løpetid på hun til deg snart også.Det er jo noen hunder som blør svært lite og merker lite på.Men,vil tru at dere sikkert har møtt hann hunder i den perioden dere tenkte hun hadde "hemmelig" løpetid og de merker jo det svært god.

Skrevet

Okay, takk for svar! Det høres ut som at jeg ikke behøver å bekryme meg i hvert fall, og så får tiden vise hvordan dette med Chica`s løpetid blir :D Burde finne svar blant hannhundene og ja, hehe..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...