Gå til innhold
Hundesonen.no

Katten biter helt plutselig etter kos!

Papillon

Recommended Posts

Skrevet

Idag når jeg så på TV kom katten vår Fia og la seg på fanget mitt. Hun vred seg i alle mulige liggestillinger på fanget, men jeg bare fortsatte å kose henne. Så snudde jeg meg for å se vidre på TV'en da hun hogger tak i armen min! Det gikk hull på huden. Jeg blir selfølgelig sur og hun hopper ned på golvet og går bort til pappa som sitter på gulvet og leker med hunden Frøken.

Så går hun raskt rett bort til meg igjen med et helt rart intenst/psyko utrykk i øynene. Den "stripen" inne i øyet erhelt smal og øynene forstørret. Hun skal akkurat til å bite meg i leggen da jeg roper strengt "Fia!" til henne. Da løper hun vekk.

Det skumle er at sekunder etterpå har hun de vanlige, snille øynene sine igjen.

Hjelp! Dette har aldri hendt før! :)

Skrevet

Høres skummelt ut. Jeg har også opplevd at jeg sitter og koser med en katt, den legger seg på rygg og maler, og plutselig begynner den å klore og bite. Ikke hardt da. Katter er rare skapninger..

Skrevet

Sånn er min også.. Den ligger i fanget og blir kost med, og plutselig så biter den og klorer :shocked:

Dæven, katter er rare assa! :)

Skrevet

Gamlepusen vår var livsfarlig! Han kunne plutselig bli helt sprø, halen ble lodden, pelsen reiste seg på ryggen, han kom hoppende sidelengs mot oss og hvis vi ikke passet oss satt han plutselig fast i oss med alle klørne! :) Hadde han vært hund så måtte han jo ha blitt avlivet, han var helt uberegnelig. Noen minutter etterpå var han gode gamle kosepus igjen. Skikkelig creepy!

Skrevet

"Kosekick" er vel noe de fleste katter får. Jeg opplever "angrep" både når jeg slutter å kose (det var visst ikke lov) og når jeg har kost for lenge (tydeligvis). Går an å unngå om man setter bort katten når halen begynner å gå rytmisk frem og tilbake ganske fort. Men man skal ikke se bort fra at man får seg et tygg da også. :rolleyes:

Ja, heldigvis er katter så små som de er, ellers kunne vi ikke hatt dem. Et lite apropos til alle de som synes det ser artig ut med en tiger i hagen. :icon_cry:

Skrevet

Mine puser er også sånn, ofte når vi koser dem på magen og det kan bli litt for mye for dem. Det rare er at det ikke sjelden etterfølges av at de slikker oss på hånden! Som for liksom å gjøre det godt igjen?!?

Takk for tipset om haleviftingen, jeg skal følge med når den begynner å vaie frem og tilbake...

Skrevet

Du ser det gjerne på pupillene også - de blir kjempestore, så katten blir helt svart i øynene. Skumle dyr! :D

Skrevet

Leste dette i en kattebok hos mamma. Tar det ikke helt ordrett da.

Når du koser med katten vil adrenalinivået stige (hos noen katter raskere enn andre.) Før den går til 'angrep' vil den gi ulike varsler som å vifte raskt og stivt med halen eller krummer klørne. Når adrenalinivået er "på topp" vil den avgeagere ved å bite/klore for å komme bort fra handlingen.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...