Gå til innhold
Hundesonen.no

Harry Potter

borderen

Recommended Posts

Jeg får ikke tid til å trene hund om dagen, nå er det lesing som gjelder!! Jeg er i dette minutt på side 200 i boka! Hvor langt er dere der ut kommet?

Denne boka er spennende hele veien og det dukker stadig opp nye ideer og oppdrag som gjør at boka nesten er umulig å legge fra seg!

Jeg er vant til å lese bøkene på norsk, siden jeg var 10 år når jeg leste den første boka. Derfor lurer jeg på om noen vet om et oppsalg med oversettelser av navnene? Hvis ikke kunne vi jo laget en liten alfabetisk navnliste her (engelsk til norsk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om de har lyst å diskutere boka så lag TYDELIGE tråder der det står at det er spoilere... sånn som Nirm gjorde med linken sin!

Jeg er snart ferdig jeg også, og hadde blitt veldig sur om noen røpte ting for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en ganske omfattende ordliste. Tast inn navn på den du lurer på engelsk, så kommer oversettelsen. Jeg aner ikke om det er spoilere her eller ikke, så alle søker der på egent ansvar.

Har lest litt gjennom den første linken, og det ser ut som om det bare er navn o.l. fram til bok 5 faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg som elsker fantasi bøker burde jo ha kastet meg på denne bølgen, men jeg har enda ikke lest en HP bok jeg :)

Kanskje jeg bør gjøre det snart... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ferdig på mandag - syns ikke engelsken i boka er spesielt vanskelig. Det er relativt lettfattelig og enkelt å lese. Var litt usikker på om jeg likte det siste kapittelet, men etter å ha lest det et par ganger til kan jeg klare å godta det. I det hele tatt syns jeg boka var ganske bra selv om jeg av en eller annen grunn ikke er 100% fornøyd. Den blir nok bedre når jeg får lest den etter å ha lest alle de andre en gang til først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ferdig med boka natt til tirsdag og var stor fornøyd - en fantastisk leseopplevelse :)

Jeg tror kanskje dette var den beste boka i serien jeg! Rowling er så flink til å dra med leseren inn i historien og ta en med på bølger av overraskelser, glede og spenning. Og ikke minst var boka veldig rørende. Jeg likte hvordan historien endte, men det aller siste kapiettelet burde vært lenger - der sitter jeg igjen med noen spørsmål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt hva spoilers er jeg?

Det er når noen forteller deg noe fra boka (for eksempel at han og hun dør) før du har lest den, om du skjønner? :icon_cry:

Ble ferdig med den for noen dager siden. En fantastisk bok, men utrolig trist. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 199 for den på Ark. Den er selvsagt veldig verdt å lese, absolutt, men ikke hvis du ikke har lest de seks andre før... Da blir den nok lettere uforståelig. :icon_cry:

Har lest nr 1 og 5 og sett alle filmen og har ingen problemer med å engasjere meg. Så at prisen skal stige til 249,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Går nok bra. Følg med på formen, men jeg ville ikke bekymret meg så lenge allmentilstanden er ok.
    • Hei!  Hadde kokt torsk til hundebassen min ca klokken 12 i dag, rett før jeg skulle reise på jobb… da var han ikke sulten og spiste det ikke. Leverte han til pass, dro på jobb og hadde helt glemt at der var fisk i skåla når jeg slapp han inn døra hjemme… han sprang selvfølgelig rett til skåla og innhalerte fisken, som da har stått ute i snart ni timer😫😫 Han viser ingen tegn på forgiftning foreløpig, men det er jo bare ca en time siden han spiste den også..  Er dette veldig farlig? Kan jeg avvente, eller må jeg ringe vetrinærvakta så han får brekningsmiddel??    Liten yorkie, 2 år 
    • Hei. Vi har en valp på 9 1/2 uker som er veldig selvstendig på dagtid. Finner roen alene i senga si eller buret. På nattestid er det verre. Vi har sovet på madrass i valpegården, han har et bur som står åpent og lå fint i buret sitt de første fire nettene uten problemer. Men de siste nettene vil han ikke sove i buret og kommer å legger seg på madrassen sammen med oss. Vi har prøvd å legge oss på utsiden av valpebingen, men da bare hyler han og valpehjertet klarer ikke å høre på hylingen mer enn 15min. Han roer seg ikke hvis vi putter hånda inn eller noe. Vi har prøvd å gå inn når han er rolig og han sovner. Men med engang vi går ut våkner han og hylekoret er igang igjen. Tips og triks for å få han til å sove alene uten og ligge oppå oss?
    • Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...