Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpe på asfalt


Recommended Posts

Jeg bor i by, og det er langt til nærmeste vei som ikke er med asfalt. Så dette blir jo et lite problem med tanke på sykling, og nå også saccovogn. Det er jo ikke gunstig å løpe mye på asfalt, og igår etter en runde med vogna, ser jeg at det slites under potene. Jeg føler ikke at jeg har så lyst å la hunden løpe på asfalt, men hva kan man gjøre da? Er potesokker noe man kan bruke, eller er det håpløst? De bruker jo det med sledehunder, men da er det jo på snø...

Hvis ikke potesokker går, hva kan gjøres? Salve er vel ikke noen løsning heller? Og potene blir de herdet?

Å kjøre til veier med grus er vanskelig med tanke på å putte sykkel eller vogn i vår knøtt lille bil, og de grus, skogsveiene her hos oss går somregel oppvoer, mot fjell ol. og det klarer ikke hunden å trekke.

Er det håp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde jo isåffal være veldig forsiktig med hvor mye hun får løpe på asfalt. Det er jo utrolig belastende. Jeg har sett folk sykle med potesokker på.. Finner man riktig modell som sitter veldig godt så burde det beskytte tredeputene. Men det er jo ikke tredeputene det går værst utover dette med løping på asfalt, det er jo selve KROPPEN... En blanding av gode potesokker og en god potesavle hadde nok vært lurt å ha liggende. Så kan man smøre labbene godt inn etter trimmen, og la salven synke inn over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nes Sledeverksted har noen sokker forsterket med elgskinn som er ganske slitesterke. I hvert fall til lange turer på hardt underlag. Løping på asfalt har jeg ingen erfaring med de på, men du kan jo forsøke de. Mener det skal finnes noen potesokker/sko med demping, og trur jeg egentlig ville sjekka ut det mer om du skal ha henne til å løpe på hardt underlag. Det er jo ikke akkurat det mest gunstige underlaget for hunder...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link Nirm! Ser det står at sokkene er til bruk på bla. asfalt, så det var jo bra. Men spørsmålet da er jo hvor lang tid det tar før hunden har vent seg til sokkene :)

Gidder ikke å venne hundene til sokkene her. Setter de på, og så ut å gå tur, jobbe, trene. Nå har aldri Vida gått med 4 sokker på da, men Nirm er godt sokkevant, og Bogar brukte fleecesokker vinterstid pga kladding (han "tråkka ned" i sokkene da jeg tok de på faktisk. :D). Jo mindre styr man lager av de, jo lettere synes jeg det går.

Må bare skryte litt av Nes Sledeverksted. Sendte mail i natt og lurte på om de kunne sende avgårde sokker i dag til Nirm for Sølen uka (han har ekstremt dårlige labber), og jaggu fikk jeg svar tidlig i morges om at de skulle gjøre det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke pga slitasjen under potene at hundene ikke skal løpe så mye på asfalt, men pga det harde underlaget som er belastende for hele kroppen...

(Om man selv har løpt litt, vet man at uansett demping i skoene er det ikke særlig behagelig å løpe for lenge på asfalt.)

Jeg ville derfor funnet en annen treningsform, og heller begrenset løpingen på asfalt, om det var eneste mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi prøver å finne små gruseveier vi kan benytte. Og begrenser løpingen på asfalt. Synd at alt asfalteres her i strøket og alle skogsveiene går oppover. (har lite flatmark her) Men vi tenkte vi skulle høre med travbanen her om vi kunne få låne den og kjøre på. :D det må jo være perfekt. Må bare få lånt en stor nok bil til vogna først. Det hadde vært moro. Blir nok ikke å parkere bort vår nye vogn.

Så bra de gir god service da Nirm. Det er alltid positivt! :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Ja vi prøver å finne små gruseveier vi kan benytte. Og begrenser løpingen på asfalt. Synd at alt asfalteres her i strøket og alle skogsveiene går oppover. (har lite flatmark her) Men vi tenkte vi skulle høre med travbanen her om vi kunne få låne den og kjøre på. :D det må jo være perfekt. Må bare få lånt en stor nok bil til vogna først. Det hadde vært moro. Blir nok ikke å parkere bort vår nye vogn.

Så bra de gir god service da Nirm. Det er alltid positivt! :icon_cry:

Hæ? Gjør det noe at de går oppover da? Blir det for tungt kan du jo gå av vogna og jogge ved siden av? Oppoverbakker er da det er aller minst fare for skader og belastningsskader (men husk å bremse godt nedover igjen, for det belaster hardt for fremparten). Og det går vel ikke oppover i all evighet? Men det blir jo selvfølgelig ganske begrensa når man ikke får med seg vogna på bilen.

Sokker er jo ingen dum ting på asfalt, men jeg tror nok at de som brukes på trekkhunder på vinterføre vil slites veldig fort på asfalt. Men så er de jo billige da... Men kanskje det finnes noen som tåler mer? De fra Nes er jo sikkert verdt forsøket. Men hadde jeg vært deg hadde jeg fortsatt vært veldig forsiktig med trekking og/eller sykling på asfalt. Labbene kan jo beskyttes med sokker og ved å smøre, men leddene er veldig utsatt for belastning og slitasjeskader på så hardt underlag. Selv på oss mennesker er det hardt for knærne å jogge på asfalt, og husk at vi har joggesko med demping, det har ikke hundene. Men, dette avgjør du selv. Kos dere masse med den nye voga da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om doberdyret ditt er like glad i å løpe og jobbe som han jeg hadde, så er det nok bare å kjøpe sko.

Hadde store problemer med tilvenningen, da de jeg fant i en engelsk hundesportsbutikk var med ganske tykk gummisåle.

Satt perfekt, og når han med hjelp av å gå med vanlige menneskesokker inne ble vant med å ha noe på føttene fungerte dette helt perfekt.

Begynte å leite etter sokker selv, etter en episode hvor idioten var i full galopp løs (på asfalt) og hvor han bråstoppet for å snuse på noe i veikanten.

Resultatet var 3 totalt opprevne t-poter, stakkaren visste ikke hvilken fot han skulle halte på.

Det tok ukevis før han var seg selv igjen.

Men så lenge han likte løpingen og jobbingen så måtte sko også innføres.

Sko på jobb, og barbeint på tur.

Han jeg hadde skjønte godt etterhvert at trekk-selen ikke kom på før skoene også var der, så arbeidsgleden forble akkurat som før.

Syklet aldri med han, men noe av det gøyeste han visste var å ha meg på rollerblades etter på slep.

Farlig, ja... Men gøy for oss begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...