Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring av feltsøk

Nina

Recommended Posts

Vi også! :icon_confused: Men spekulerer på om vi må trene litt apport først, da det ikke er alltid at gjenstandene blir med hele veien inn... Ofte ramler de ut av munnen halvveis, og der blir hun liggende.

På en konkurranse så er vel feltet 50x50m (?) og for å "markere" feltet så skal det være overtråkket på forhånd. Dvs. du/andre mennesker skal ha gått rundt i feltet sånn at det er "menneskelukt" all over the place. Hunden skal søke etter gjenstandene, og ikke lukten etter deg når du gikk ut i feltet for å legge ut gjenstandene.

Jeg har en hund som ikke er noe overdrevent interessert i gjenstander utendørs, så jeg har brukt litt påvirkning på henne først i alle "lukteøvelser" egentlig, bortsett fra sporet da.. Da har jeg hatt noen til å holde hunden i lina eller bundet henne fast til et tre mens jeg selv går ut et 50m langt felt som er ca. 4-5m bredt. Bredden øker jeg etterhvert som vanskelighetsgraden må opp. Et godt stykke ut i feltet så kaster jeg en leke opp i lufta og "hærjer" litt med den selv før jeg legger den ut og går tilbake i sikk-sakk. Jeg slipper IKKE hunden løs før hun er forhåndsvis rolig og holder pipesmella lukket.

Har sett flere mene at man gjør lurest i å legge gjenstandene ganske langt ut i feltet fra begynnelsen av slik at man får en hund som søker helt ut og igjennom hele feltet - og ikke bare løper et stykke for SÅ å slå på nesa. Nesa burde være på hele tiden.

Mener det var her det sto en del forskjellige innlæringsmetoder på blant annet feltsøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...