Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken forsikring skal jeg velge?

mushi

Recommended Posts

Jeg skal forsikre gjennom Agria, men jeg veit ikke hvilken som vil passe best. Får hanne.

Noen som kan komme med anbefalinger? Hvor mye koster de forskjellige forsikringene pr år? Fant ingenting om det på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker ikke jeg navnene på de forskjellige forsikringene til Agria. Men, du må for all del ikke gå for den nest dyreste (er vel stort sett to å velge i...). Jeg hadde den tidligere, og etter hva jeg har skjønt velger de fleste hos Agria den fremfor den dyreste. Den dagen jeg måtte bruke forsikringen, satt jeg meg ned å finleste vilkårene, og ble overrasket over hvor mye dårligere den nest dyrest var i forhold til den dyreste (for min del gjalt det mulighet til MR og rehabilitering).

Dersom du hører med veterinæren din vil nok også han ha sitt å si om Agria. De er til tider kjent for å skape mye ekstrabeid for veterinæren ved å krangle på småting osv.

Jeg byttet over til Gjensidige så fort som mulig. Minst like bra som den dyrest til Agria (ting endrer seg hele tiden, men var bedre på det gitte tidspunkt) og Gjensidige er kjent for å være greie med tilbakebetalingene. Bittelitt dyrere (snakk om 10% i året), men klart verdt det når man finleser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Gjensidige i alle år på mine hunder og både har vært og er kjempefornøyd!

Kjøpte ny valp nå som var forhåndsforsikret i Agria men etter å ha lest litt i forsikringspapirene, sammenlignet med Gjensidige og hørt med vet. hva han anbefaler flyttet jeg også valpen over til Gjensidige.

Valpen er Schäfer, forsikret for 9.000,-, betaler 1.940,- i premie og egenandel på 20 % (min. 1.000,-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringer koster fort i underkant av 2000 kroner. Men, store forskjeller på rase (hvilken forsikringsgruppe rasen din er plassert i), og det har desverre ikke bare å gjøre med sykdomsfrekvens osv.

I eksempelet vi fikk fra agria hadde de tatt utgangspunkt i en golden. Det skulle (med den nest dyreste til agria) koste 850 kroner i året. Da vi sa vi hadde SBT gikk prisen opp til ca 1400. Nå betaler vi vel 1850 hos Gjensidige, og de 450 kronene er det 100% verdt.

PS: Når vi ba om pris fra If fikk vi først beskjed om at de ikke forsikret rasen vår fordi den var ulovlig i Norge. Da vi opplyste om at dette nok ikke var riktig, fikk vi en årspris på 3500... Mon tro hvorfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med min kommer til å havne i den øverste forsikringsklassen, siden de spiser alt de kommer over, og det er en vanlig dødsårsak.

Skal ringe med gjensidige og høre :) Virker som folk er mer fornøyd med den en agria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med min kommer til å havne i den øverste forsikringsklassen, siden de spiser alt de kommer over, og det er en vanlig dødsårsak.

Du kan være 100% sikker på å havne i den øverste klassa fordi rasen din heter, evt. noe med, bull terrier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da veit jeg jammen ikke om jeg gidder å forsikre. 2k i året blir fort masse penger. Da setter jeg heller tilsvarende sum inn på sparekonto hvert år. 15 år*2.000=30.000 kr. Bikkja skal bli seriøst syk for at det ikke lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da veit jeg jammen ikke om jeg gidder å forsikre. 2k i året blir fort masse penger. Da setter jeg heller tilsvarende sum inn på sparekonto hvert år. 15 år*2.000=30.000 kr. Bikkja skal bli seriøst syk for at det ikke lønner seg.

Vel, min hund ble syk før den fylte 2 år og den regninga kom totalt på kr. 19.000,-. Jeg er sjeleglad for at jeg hadde forsikret hunden! Denne hunden er forsikret for 6.000,- og koster meg 1.300,- i året og det betaler jeg gladelig.

For noen år siden hadde jeg en hund som mistet det ene øyet sitt, måtte fjerne analkjertlene og led av gikt - den bikkja ble noe helt sinnsykt dyr for å si det slik. Det var da jeg fant ut at forsikring er et must - man tegner jo forsikring pga at ting KAN skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er bullterrier du skal ha, så er ikke det en ganske frisk rase. Ta en titt på den svenske bullterrierklubben sine sider. De advarer om høye forsikringssummer pga. mye sykdom på rasen. Snuste på den rasen selv da jeg skulle ha valp, men valgte en annen blant annet fordi det er mye sykdommer på dem.

Hva som lønner seg og ikke kommer helt an på flaksen. Måtte avlive ene hunden min i januar og på de to årene hun var syk så har jeg brukt godt over 30 000 på behandling og rehab.

Collien min ble syk nå, og bare siden påske har han kosta meg over 10 000 kr siden vi ikke finner ut hva som er galt med han.

Kan tro jeg er glad for forsikring. Hatt gjensidige på alle hunder frem til valpen min, den var forhåndsforsikra i Agria så jeg gir dem en sjanse. Betaler drøye 2000 kr året. Kan forsikre valpen i mange år fordi pengene jeg har fått igjen på de to andre. :) Som så mange andre så anbefaler jeg forsikring på det varmeste. Har hørt endel klager på Agria, og var selv veldig fornøyd med gjensidige. Men har ikke noen erfaring med Agria selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jo jeg ha en ganske frisk rase, og så lange jeg passer på burde det vel gå greit? Det er vel heller unntak det du snakker om enn regel.

Det var en shi-ztu som, den gang for 10 år siden, ble regnet som en veldig frisk rase. Øyet mistet han i en ulykke.

Den andre hunden er en collie som har en kronisk mage-tarm betennelse - noe som kan ramme ALLE raser.

Og det er riktig som raksha sier at en bulle ikke er å regne for den sunneste/friskeste rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp forsikring...!

Alle forsikringer basserer seg selvfølgelig på at totalsummen "alle" betaler inn er større enn totalsummen som betales ut til de samme "alle". Men, et relativt lite drypp i året svir mindre enn en regning på 25000 etter femurbruddop + rehab.

Blir som vaksiner, du kan ta en sjans på at bikkja de ikke smittes med noen av de akutelle sykdommene og dermed spare noen hundrelapper, men, det er kanskje greiest å bruke 4-500 kroner i året på å beskytte seg alikevel.

Er som reklamene sier, vi forsikrer jo alt annet i livet vårt, fra kameraer og sykler til hus og båter, hvorfor ikke der vi er glaest i og som potensielt kan koster oss skjorta og litt til dersom uhellet er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp forsikring...!

Alle forsikringer basserer seg selvfølgelig på at totalsummen "alle" betaler inn er større enn totalsummen som betales ut til de samme "alle". Men, et relativt lite drypp i året svir mindre enn en regning på 25000 etter femurbruddop + rehab.

Blir som vaksiner, du kan ta en sjans på at bikkja de ikke smittes med noen av de akutelle sykdommene og dermed spare noen hundrelapper, men, det er kanskje greiest å bruke 4-500 kroner i året på å beskytte seg alikevel.

Er som reklamene sier, vi forsikrer jo alt annet i livet vårt, fra kameraer og sykler til hus og båter, hvorfor ikke der vi er glaest i og som potensielt kan koster oss skjorta og litt til dersom uhellet er ute.

Må si meg enig med Staffie her! Det er videre mer lett å betale 2000 til en kreditor enn å "beholde" de 2000 du setter inn på en konto.. (kanskje bare meg, men hvis jeg har pluss et sted, så er det lett for å dippe hendene nedi hvis det kniper andre steder :S).

En annen ting er "Murphys lov"... altså, hvis du ikke har forsikring så kan du nesten banne på at du får et stort utlegg. Sånn har det iaf vært for meg. Før jeg fikk pelsen hadde jeg katter som var uforsikret. Men etter enormt mange utlegg grunnet merkverdige hendelser (skjønner ikke helt hva kattene mine drev med på den tiden :/), så fant jeg ut at når hunden kom i hus (som også vil koste ENDA mer hvis uhellet er ute) så skulle forsikring kjøpes. Så nå er både hund og katter forsikret. Og det har nærmest ikke vært bruk for den selvfølgelig. Men uansett, som student og alenemor, jeg er sjeleglad for å vite at HVIS det blir nødvendig, så er de forsikret alle mann :icon_cry:

Jeg ville heller ringt rundt til de forskjellige og hørt på prisen OG hvilke argumenter de har for å ha den prisen de har. Agria har jeg selv, og kan ikke si meg noe misfornøyd. Men har heller ikke hatt noen andre forsikringsbyråer, så hva vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...