Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôring av valp.

SCRM

Recommended Posts

Skrevet

Ja, jeg fikk med Oliver`s fra oppdretter da jeg hentet min lille engel. Fikk en 15 kg sekk.

Opdretter sa at hun skulle ha voksenfôr når hun ble 5 mnd:S Men da jeg var på en dyrebutikk idag, snakket jeg med en dame som hadde hund selv, og hun syntes det hørtes rart ut. Hun anbefalte og gi valpefôr til hun hvertfall ble 1 år.

Hva gjør/gjorde dere?

Jeg må også bestille föret fra Danmark, og det kan bli dyrt, bør jeg da bytte til et for som jeg kan kjøpe her hjemme? Jeg ble anbefalt og kjøpe Eukanuba, har noen erfraringer med denne sorten?

:D

Takker for alle svar :D

Skrevet

Synes 5 mnd høres veldig ungt ut når det gjelder å gå over på voksenfor, er jo bare valpen enda da..

Men så har jeg liten rase og ingen erfaring med store raser :D

var jeg deg vile jeg heller byttet over til Royal Canin, Hills eller Eukanuba, hvis du må bestille fra danmark. er kvalitetsfor som man får kjøpt i dyrebutikker og hos veterinærer.

Mine chi går på valpefor til de er rundt 9mnd gamle :D

Skrevet

Jeg bruker Olivers og må ikke bestille fra Danmark.. Får fôret levert på døra av mine fôrforhandlere her i Trondheim

Edit: Fôret også hunden min på valpefôr til hun var rundt ett år ca.

Skrevet

Jeg har stor rase og brukte Hills large breed puppy til hun var like over ett år gammel. Synes 5 måneder høres ungt ut til å gå over til voksenfôr. Trodde man kunne få Olivers fôr levert rett hjem på døra, men det er kanskje ikke sånn lenger?

Skrevet

Til de små hunderasene trenger man ikke fôre med valpefôr lenger enn til de er 6-7 mnd gamle. Mellomstore-store hunder skal ha til ca 12-14 mnd, mens veldig store hunderraser (grand danois), burde ha valpefôr til de er 16-18 mnd.

Guest Jonna
Skrevet

Olivers kan du bestille her og få levert på døren.

Hentet fra Olivers sin side:

Hunder som blir mellom 15 og 25 kg som voksne, fôres fra 3 ½–4-månedersalderen med OLIVER’S LARGE BREED START. Før dette brukes OLIVER’S START.

Du skal altså ha Large Breed Start til hunden din.

Skrevet

Ok. Jef fikk høre av oppdretter at jeg måtte bestille fra danmark:S Ikke vet jeg. Men nå har jeg hvertfall Oliver`s start. Så jeg skal egentlig gå på Oliver`s large breed start til hun er året??

Guest Jonna
Skrevet
Ok. Jef fikk høre av oppdretter at jeg måtte bestille fra danmark:S Ikke vet jeg. Men nå har jeg hvertfall Oliver`s start. Så jeg skal egentlig gå på Oliver`s large breed start til hun er året??

La henne spise opp den 15kg sekken med Start først du. Om du vil fortsette med Olivers så lar du henne spise Large Breed Start til hun blir 12mnd.

Hvis du vil bytte merke så følger du bare förlevrandørens anbefaling for din hund (str.) Årsaken til at det fins valp/unghund för er for at valpen og unghunden har ett annet behov for vitaminer og mineraler enn det en utvokst hund har.

Skrevet
La henne spise opp den 15kg sekken med Start først du. Om du vil fortsette med Olivers så lar du henne spise Large Breed Start til hun blir 12mnd.

Hvis du vil bytte merke så følger du bare förlevrandørens anbefaling for din hund (str.) Årsaken til at det fins valp/unghund för er for at valpen og unghunden har ett annet behov for vitaminer og mineraler enn det en utvokst hund har.

Ja jeg hadde tenkt det. Vill fortsette med Oliver`s ja, men hvor i Trondheim er Oliver`s leverandøren? Å har noen evt et nummer til de? Er det slik at jeg må bestille 2 sekker for og få gratis frakt på døren? :)

Guest Christine
Skrevet
Ja jeg hadde tenkt det. Vill fortsette med Oliver`s ja, men hvor i Trondheim er Oliver`s leverandøren? Å har noen evt et nummer til de? Er det slik at jeg må bestille 2 sekker for og få gratis frakt på døren? :)

De bor på sørsiden av byen, v. nidarvoll/risvollan.

Når vi brukte fôret på eldstemann så kjøpte vi bare en sekk av gangen og den ble alltid levert på døra.

Skal se om jeg finner nummeret til deg :D

Edit: Sendt deg PM.

Skrevet

Bare bestill over nett. Og bestiller du over 200 kr (noe du sikkert gjør) leverer de gratis rett på døra.

Skrevet

Det var en ting til jeg lurte på, hvor lenge forer/foret dere valpen med 3 måltider for dagen??

Guest Christine
Skrevet

Vi fôrer 4 måltider om dagen vi, og skal snart begynne på 3. Tror nok det blir 3 måltider om dagen hos oss en god stund iallefall :)

Skrevet
Det var en ting til jeg lurte på, hvor lenge forer/foret dere valpen med 3 måltider for dagen??

Hvis jeg husker rikitg var det til hun var 6 eller 8 mnd.

Skrevet
Hvis jeg husker rikitg var det til hun var 6 eller 8 mnd.

Ok, men når begynte du og øke mengden med fôr? Nå har hun 300g pr dag, alltså 100 g pr måltid.

Skrevet

Nå spør du vanskelig gitt, husker ikke. Er jo tross alt to år siden og min hukommelse er kjempe dårlig. Men fikk med sånn veiledningshefte fra oppdretter der det bl.a sto litt info om det du lurer på.

Skrevet

Det var en annen ting også, hvor lenge bløtet dere opp foret før foring, og hadde i Kefir melk?

Skrevet

Det med å bløte opp fôret, ha på kefir etc er ikke nødvendig for hundens/valpens del.

Hvis valpen liker bedre å få tørr mat - så kan den like gjerne få det. Og hvis man VIL gi kefir/cultura - og valpen liker det - så funker det helt fint å drikke rett fra en skål også, eller bare en skvett rett oppe på det tørre tørrfôret (alltid snadder her hjemme, forresten)..

Det finnes ikke noen fasit på akkurat når det er best å redusere måltider, øke mengde etc. Man MÅ se det på egen valp/hund, og prøve seg fram. På enkelte hunder så kan det også funke å få 3 måltider den ene dagen, 2 den neste, etc. Det vesentlige er jo bare at velpen får i seg tilstrekkelig mat til å holde seg i form (ikke for tykk og ikke for tynn).

Susanne

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...