Gå til innhold
Hundesonen.no

Er min hund virkelig understimulert?


ida

Recommended Posts

Leit å høre om fremtredende adferdstrekk på rasen din? Syns sånne er greie å vite om jeg da. Hun sa vel ikke at din hund var nervøs...

Rasen min? Du har belger du og, så vidt jeg har fått med meg? (Ja, malle ER belger det og, om enn noe mer ekstrem)

Men jo, det er greit å få høre om fremtredende atferdstrekk hos rasen, når man kanskje ikke har noe erfaring med rasen fra før, men - og det ser man jo igjen i denne tråden - må man virkelig komme med sine "gode råd og erfaringer" bestandig? Må man alltid gå ut fra at den andre personen er totalt uvitende og trenger helt basic info enten de ber om den eller ikke?

Jeg syns forøvrig sånt er uhøflig, jeg forteller IKKE folk om "fremtredende trekk på rasen" deres sånn i hytt og pine bare fordi at de forteller at de har boxer, malle, schäfer, mops, puddel, whatever.. Det er ingen kickstart på en hyggelig samtale, liksom..

Ikke MH likevel? Du velger vel ikke test etter hva du tror hun vil score bra på? Må jo være bra å få vite hva som bor i hunden din siden hun avles på? Det er bare en beskrivelse, vet du. Du går ut og inn av testen med samme hund...

Jeg har to hunder, mor - som ikke er mentalttestet enda, hun har jeg tenkt å gå en k-test med. FA og MH baseres jo bl.a på at hunden tar opp igjen leken, da ser jeg ikke helt poenget med å gå FA eller MH med en hund som ikke leker.. Datteren, som er et år nå i august, skal jeg gå MH med.

Der har du forøvrig den noe nedlatende tonen igjen - det er flott at det bare er en beskrivelse, og jeg var jammen ikke sikker på om jeg kom til å gå hjem med samme hund jeg, så det var kjempefint at du oppklarte det for meg! :)

Tro det eller ei, jeg er fornøyd med mentaliteten til mine hunder jeg, selv helt uten å ha testa eller mentalbeskrevet de på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 168
  • Created
  • Siste svar
Kan noen kanskje forklare meg en ting? Ang dette med å ta hunden med på utstilling; en bruksmalle (siden det har vært brukt som eksempel før), kan man ikke ta med på utstilling og forvente at hunden bare blir liggende i ro, og så skrev Therese at hunden også måtte få mulighet til å avreagere. Så har du en vanlig hund da, som min. Jeg kan ta henne med på utstilling, og om jeg forventer det eller ikke, så ligger hun i ro og døser litt, og denne avreageringen, hvor får hun tid til den? Mulig jeg har misforstått veldig, men jeg trodde at hunder som brukes (bruksmaller i militæret fx) skulle "tåle en støyt", stress osv. Men slik det beskrives at de ville reagert på en utstilling, så høres det ikke ut som om de tåler så mye inntrykk? Hvis en hund ikke kan være på utstilling en gang (noe mange av de utstillingsavla hundene er, haha), uten å måtte avreagere etterpå, hvorfor er de så mye "sterkere" i hodet sitt enn fx min? Når de skal inn og søke etter narkotika, er det ikke da bedre om de klarer å konsentrere seg om oppgaven i stedet for alt som skjer i omgivelsene?

Ja, jammen begynte ikke jeg å lure på det der nå. En skikkelig brukshund skal tåle å ligge i ro og slappe av på utstilling. Det er ren skjær unnskyldning å si at den ligger på ank og på lydighet om den ligger der. Jah om du tar den med på Bjerke for første gang uten å ha lært dyret at det går ann å slappe av, så poenget er å trene på dette fra dyret er bitteliten. Så tullpreik fra ende til annen. Den nevnte mallen til Anita som også er fra heftige linjer, slappet fint av på Bjerke han for to år siden, og da var han bare unggutten. Hvordan tror du vi med høyaktive bc klarer det der? De fleste av oss har hundene liggende i åpent bur på stevne dagen, og der ligger de til de får beskjed om annet, der ligger de å dormer, følger med og tar livet med ro, men det er selvfølgelig trent på som alt mulig annet. Likevel kan vi gå ett fullt program med hund som er på høyden.

Nei Therese den der må du lenger på landet med. At du ikke har lært din hund å slappe av er en ting, men ikke si at alle er slik, de å kan slappe av. For ett mareritt å ha en hund du må stue bort for å få en pustepause selv. For regner da med at dyret ditt er klar og oppgående de timene du er hjemme fra jobb, selv etter trening. De er jo så kjappe og kan ikke slappe av annet enn på natten eller når de er alene hjemme, eller i bur i bilen fordi klarer ikke å slappe av nok hjemme og herper huset...

Heldigvis kjenner jeg bare skikkelige brukshunder som kan ligge på armen til mor/far om kvelden og slappe av på stevneplasser eller i parken. Hvorfor man på død og liv skal gå på slike steder er en annen sak. Jeg mener sterkt at en hund som ikke tåler den type belastning er overhodet ikke ett godt mentalt emne.

Hvor avknappen er spør du: Man bruker tid på å lære hunden å slappe av, om den ikke har det naturlig. Altså evnen til å slappe av når det ikke skjer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det beste rådet må være at de som tviholder på sitt, kanskje lærer å kjenne noen hunder av rette sorten? Traff forresten noen bruksavlede hunder igår - i parken!, og det er lett å se hvor landet ligger. Særlig den ene var "på" hele tiden, den voktet på de andre hundene, den var hele tiden "klar" i tilfelle det ble noe bråk - og det var for "moro skyld", den spanet etter anledninger, for dette parklivet var ganske kjedelig, ja. Den er på, på, på, og da handler det om for en eier hele tiden å stoppe eller dempe det - for hunden vil prøve igjen og igjen og igjen og igjen...

Den andre, litt yngre "så" bare eieren sin - og var et hakk mer dempet, men den er godt trent - den går på en måte "under kommando" likevel. Det samme med min eldstehund, den "slapper ikke av" i parken - den driver med sitt, er relativt uinteressert i de andre hundene, men nå sitter jo lydigheten relativt godt da, så den kalles inn når den har tenkt å "leke politi" og det ikke passer. Du står ikke og skravler deg bort, du følger med HELE tiden. Nå går det rimelig automatisk for meg med årene, men det ser jeg jaggu det ikke gjør for andre :)

Joda, jeg har hatt med eldstehunden på kafe også - senest igår på restaurant der den lå under bordet og ble kjempekompis med kelneren. Klart hun er miljøtrent, og klart hun har lært å ligge stille og vente og vente - i mange timer, der hun TILSYNELATENDE slapper av. Men jeg slapper ikke av for det... fordi dersom det kommer én tulling, så er hunden helt klar.

Den kobler aldri av, men den... venter... på å gjøre sin innsats. Da jeg skulle sove i bilen på en svensk rasteplass for et par år siden, midt under alle avisskriveriene om bobilranerne som dopet folk ned, så parkerte jeg bare så det var 5-6 meter klar bane rundt bilen på alle sider, låste dørene, og la meg til å snorke i vei. Hunden hadde jeg liggende i setet bak meg, den lå tilsynelatende og sov den også, men langt på natt så gikk alarmen tvert - og ganske riktig, da kom det noen festlige mannfolk, antagelig festdeltakere (ingen ranere heldigvis) som sikkert hadde tenkt å spørre om jeg skulle kjøre dem et sted eller så. Hunden får med seg det på femti meters avstand, "der er det folk som oppfører seg annerledes enn de skal på en rasteplass", så vi bare startet og kjørte avgårde til et nytt sted.

Den er ikke trent til noe som helst, den er bare en fenomenal vakthund i utgangspunktet - det sitter i genene. Samtidig så er den en pussig sammenskrudd hund. Men den pakka den har med seg, gjør at den i mange tilfeller gjør mer enn den "burde" ut fra sin ganske ranglave, svært trivelige mentalitet (den er den mest barne- og valpesikre hund jeg noensinne har møtt) - den "må", så hardt er dette avlet inn i disse hundene, noe som kommer frem til fullt i FAer og Ferdselsprøver og MHer og greier og greier på denne.

Min mening er at ALLE burde ta slike tester på brukshundrasene, forøvrig, for å få status kjent, så det ikke blir "personlig synsing" om hvordan en hund er eller ikke er; det er forøvrig mange eiere som er blitt overrasket over hva som bor i hundene deres - og det på positivt vis! Minsten her har en FA, og han overrasket stort på lek blant annet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper vel ikke malle som en cafè hund ? å ja da du kan godt ta med din malle på Karl Johan, sitte på fortauscafè og nyte folkreivet og sola. va som lMen oppstår det noe uvanelig bør eieren være klar over hva som er i andre enden av båndet. Er ikke du oppmerksom på situasjonen, vil mallen helt sikkert sjekke den ut for deg. :)

Men som oftest på plasser med masse folk så vil en malle oppføre seg akkurat som "andre" hunder. Skulle jeg mot formodning begi meg i en i en tvilsom gate (Skippergata) så ville jeg vært extra obs på hvor jeg hadde min hund. Min første malle kunne i utgangspunktet gå løs overalt , men det jeg/vi aldri klarte å ta bort var om noen ukjente kom bort til meg og f.eks la hånden på min skulder, Da var hunden der staks og "korrigerte" avstanden mellom meg og den ukjente om jeg da ikke la inn en bli kommando først. Men etter at våre hilseritualer var ferdige var hunden nullstillt igjen.For meg så var det uproblematisk for jeg var klar over hundens reaksjonsmønster.

Min nåværende riesen har mer en nok vokter/beskyttelsesinstinkt han også men det blir som å samenligne Volvo240 med Ferrari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det jammen gått unna, mens jeg har vært på ferie noen dager... I og med at den opprinnelige turen det viser til inkluderer meg og min hund, tar jeg meg den frihet å hive meg inn i diskusjonen, og kommer vel til å prøve å holde meg innenfor topic....

For det første synes jeg det er merkelig at enhver diskusjon om brukshunder eller -raser alltid ender opp med å handle om bruksmalle eller bruksschäfer... Til nød kan en skikkelig avlet BC komme inn i samme kategori. Jeg skjønner at dette er "ferrari-typen", men vi har da virkelig mange flere tyoer som kommer innom samme kategori, altså bruksraser....?

Nå kjenner ikke jeg noen maller såpass at jeg kan uttale meg så bombastisk om deres liv, men jeg kjenner et par bruksschäfere... Den ene har faktisk akkurat nå tilbrakt en uke hos eiers aldrende foreldre sammen med en liten cavalier, uten noe form for trening utover lange turer i skog og mark.. Eier påstår han vanligvis bruker mist 40 timer i uka i skogen med bikkja, men den tåler fint en uke hos bestemor og bestefar fordet... Dårlig hund denne godkjente redningshunden da kanskje...??

Men jeg synes uansett at det er merkelig at en 5 timers tur i skogen (som jeg ser noen plutselig kaller tusling eller rusletur) ikke er nok trening for disse rasene... Det er jo ikke snakk om rusling i bånd, men en løs hund som går litt spor her, tar en spurt der, plukker litt blåbær, bader, tigger litt av nistepakka osv... Tar ikke hundene deres på seg egne oppgaver som gjør dem slitne i hodet når den er på tur i skogen? Jeg skjønner liksom ikke at 2 timer med trening hvor den kan øvelsene kan gjøre den mer sliten...

Om det er snakk om en båndtur ved siden av mor/far skjønner jeg problemet, jeg klarer heller ikke slite ut min dårlig avlede BC med å gå tur i bånd i 2-3-4 eller 5 timer, men her var det altså ikke snakk om det... Men de uforisigbare kruttønnene av noen bikkjer kan kanskje ikke gå uten bånd....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg har hatt med eldstehunden på kafe også - senest igår på restaurant der den lå under bordet og ble kjempekompis med kelneren. Klart hun er miljøtrent, og klart hun har lært å ligge stille og vente og vente - i mange timer, der hun TILSYNELATENDE slapper av. Men jeg slapper ikke av for det... fordi dersom det kommer én tulling, så er hunden helt klar.

Den kobler aldri av, men den... venter... på å gjøre sin innsats. Da jeg skulle sove i bilen på en svensk rasteplass for et par år siden, midt under alle avisskriveriene om bobilranerne som dopet folk ned, så parkerte jeg bare så det var 5-6 meter klar bane rundt bilen på alle sider, låste dørene, og la meg til å snorke i vei. Hunden hadde jeg liggende i setet bak meg, den lå tilsynelatende og sov den også, men langt på natt så gikk alarmen tvert - og ganske riktig, da kom det noen festlige mannfolk, antagelig festdeltakere (ingen ranere heldigvis) som sikkert hadde tenkt å spørre om jeg skulle kjøre dem et sted eller så. Hunden får med seg det på femti meters avstand, "der er det folk som oppfører seg annerledes enn de skal på en rasteplass", så vi bare startet og kjørte avgårde til et nytt sted.

Den er ikke trent til noe som helst, den er bare en fenomenal vakthund i utgangspunktet - det sitter i genene.

Kjenner meg kjempegodt igjen i dette, og jeg har BARE vorsteher. Hun er en super vakthund, og hun er alltid klar for å gjøre jobben sin. Dermed er det ofte sånn at hvis vi er på visse plasser, så går det nesten ikke an å snakke med meg fordi jeg er så oppmerksom på hunden. Hun er heller aldri trent noe på dette, ikke annet enn at vi har prøvd å dempe det litt.

Jeg kjenner ingen voksne maller, men har jo ikke vanskelig for å forestille meg hvilken type hunder det ofte er. Traff på et valpekull da vi var på NM i IPO, og man merker det jo til og med på små valper. De utstråler jo noe helt annet enn naboens pointerkull liksom. Synes det er vanskelig å forklare, men hele væremåten deres allerede som noen få måneder gamle vitner jo om at dette ikke er hunder for absolutt alle.

Jeg forstår ikke at noen kan mene det er nedlatende å beskrive forskjeller på hunder, det er jo ingen som har sagt at den ene rasen er dårligere enn den andre? Bortsett fra de som mener at alle brukshunder som har litt i seg må være skrudde i hodet kanskje. Det er jo den veien all 'drittkastingen' går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var tråden i gang igjen ja. :)

Kan noen kanskje forklare meg en ting? Ang dette med å ta hunden med på utstilling; en bruksmalle (siden det har vært brukt som eksempel før), kan man ikke ta med på utstilling og forvente at hunden bare blir liggende i ro, og så skrev Therese at hunden også måtte få mulighet til å avreagere. Så har du en vanlig hund da, som min. Jeg kan ta henne med på utstilling, og om jeg forventer det eller ikke, så ligger hun i ro og døser litt, og denne avreageringen, hvor får hun tid til den? Mulig jeg har misforstått veldig, men jeg trodde at hunder som brukes (bruksmaller i militæret fx) skulle "tåle en støyt", stress osv. Men slik det beskrives at de ville reagert på en utstilling, så høres det ikke ut som om de tåler så mye inntrykk? Hvis en hund ikke kan være på utstilling en gang (noe mange av de utstillingsavla hundene er, haha), uten å måtte avreagere etterpå, hvorfor er de så mye "sterkere" i hodet sitt enn fx min? Når de skal inn og søke etter narkotika, er det ikke da bedre om de klarer å konsentrere seg om oppgaven i stedet for alt som skjer i omgivelsene?

Utløsende stimuli (som igangsetter adferd som jakt, kamp osv.) er jo veldig individuelt da. Brukslinjene avles for at de skal ha lave terskler for å "fyre" slike adferder (ta en titt på MH-statistikken), og på et sted som f.eks. Bjerke, vil det være et hav av slike stimuli for hunden. Jeg påstår ikke at hunden ikke kan ligge der, men at den slapper av...nei, det gjør den ikke. Når hunden så ligger der (fordi den har fått beskjed om det), oppfatter situasjoner som den egentlig ville agere på, men uten å få lov til nettopp det, bygger det seg opp et ganske betydelig stressnivå i hunden, og det må ut på én eller annen måte. Når vi f.eks. trener dekk med forstyrrelser, skjer jo akkurat det samme. Det bygger seg opp et stress som må ut. Det får de ta ut gjennom belønning med lek etterpå (eller fri ut, eller hva man nå gjør).

Kanskje din hund ikke bygger seg opp i stress på Bjerke fordi terskelen for stimuli som utløser disse adferdene er litt høyere hos den? Den vil ikke ha behov for å avreagere da.

Ja, jammen begynte ikke jeg å lure på det der nå. En skikkelig brukshund skal tåle å ligge i ro og slappe av på utstilling. Det er ren skjær unnskyldning å si at den ligger på ank og på lydighet om den ligger der. Jah om du tar den med på Bjerke for første gang uten å ha lært dyret at det går ann å slappe av, så poenget er å trene på dette fra dyret er bitteliten. Så tullpreik fra ende til annen.

Men Margrete da, klart vi trener på det. Jeg sa jo nettopp det; at vi tar de kun med i slike situasjoner hvis vi skal trene. Nå er det likevel slik at de ikke slapper av selvom vi lærer dem å ligge rolig. Hvis jeg lærer hunden min å ligge rolig mens en tennisball blir kastet i nærheten, ligger hun jo der, men den vil aldri lære å slappe av når det skjer. Tvert imot må den virkelig ta seg sammen for å bli liggende i stedet for å løpe etter, ikke sant. Samme greia med Bjerke. Tenk på det som en million tennisballer som flakser rundt hunden, mens den skal ligge stille (jeg vet at det ikke er så mange tennisballer der, men som jeg sa tidligere er det veldig mye mer enn baller som er utløsende stimuli for f.eks. maller)

Nei Therese den der må du lenger på landet med. At du ikke har lært din hund å slappe av er en ting, men ikke si at alle er slik, de å kan slappe av. For ett mareritt å ha en hund du må stue bort for å få en pustepause selv. For regner da med at dyret ditt er klar og oppgående de timene du er hjemme fra jobb, selv etter trening. De er jo så kjappe og kan ikke slappe av annet enn på natten eller når de er alene hjemme, eller i bur i bilen fordi klarer ikke å slappe av nok hjemme og herper huset...

Nei, alle er ikke slik. Har vel skrevet opptil flere ganger før at selv hos brukslinjer er det store individuelle forskjeller? Jeg har nå kommet borti en god del brukslinjehunder opp gjennom, og noen av dem kan slappe av ja, men de fleste (ihvertfall maller) kan du faktisk ikke lære å slappe av med en hel haug action rundt. Da snakker vi lydighet, og det er selvsagt en helt annen sak.

Nå vet ikke jeg hvor du leser at jeg ikke har trent på at hunden min skal slappe av, men når begynte denne diskusjonen å dreie seg om min hund? Jeg har veldig mange flere referanser som bakgrunn for det jeg skriver enn min egen hund, bare så det er sagt.

Jeg tror det beste rådet må være at de som tviholder på sitt, kanskje lærer å kjenne noen hunder av rette sorten?

:D

Den ene har faktisk akkurat nå tilbrakt en uke hos eiers aldrende foreldre sammen med en liten cavalier, uten noe form for trening utover lange turer i skog og mark.. Eier påstår han vanligvis bruker mist 40 timer i uka i skogen med bikkja, men den tåler fint en uke hos bestemor og bestefar fordet... Dårlig hund denne godkjente redningshunden da kanskje...??

Nei, mest sannsynlig fenomenal. :P

Men jeg synes uansett at det er merkelig at en 5 timers tur i skogen (som jeg ser noen plutselig kaller tusling eller rusletur) ikke er nok trening for disse rasene... Det er jo ikke snakk om rusling i bånd, men en løs hund som går litt spor her, tar en spurt der, plukker litt blåbær, bader, tigger litt av nistepakka osv... Tar ikke hundene deres på seg egne oppgaver som gjør dem slitne i hodet når den er på tur i skogen? Jeg skjønner liksom ikke at 2 timer med trening hvor den kan øvelsene kan gjøre den mer sliten...

Om det er snakk om en båndtur ved siden av mor/far skjønner jeg problemet, jeg klarer heller ikke slite ut min dårlig avlede BC med å gå tur i bånd i 2-3-4 eller 5 timer, men her var det altså ikke snakk om det... Men de uforisigbare kruttønnene av noen bikkjer kan kanskje ikke gå uten bånd....?

Forstå det den som kan, men sånn er det bare...for noen av dem (og kanskje regelen heller enn unntaket).

Og joda, de går løse de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det beste rådet må være at de som tviholder på sitt, kanskje lærer å kjenne noen hunder av rette sorten? Traff forresten noen bruksavlede hunder igår - i parken!, og det er lett å se hvor landet ligger. Særlig den ene var "på" hele tiden, den voktet på de andre hundene, den var hele tiden "klar" i tilfelle det ble noe bråk - og det var for "moro skyld", den spanet etter anledninger, for dette parklivet var ganske kjedelig, ja. Den er på, på, på, og da handler det om for en eier hele tiden å stoppe eller dempe det - for hunden vil prøve igjen og igjen og igjen og igjen...

Vet ikke om det er meg du sikter til, men da tror jeg kanskje det er lurt å lære å kjenne de du diskuterer med, for du har åpenbart ikke peil på hva jeg er borti eller har vært borti, til tross for at jeg har vært ærlig og fortalt alt når det gjelder minstemann her i huset. Lurer noen på hva det er så ta gjerne kontakt via pm, samt at jeg kanskje ikke har fortalt hva jeg har gjort i fortiden :P Jeg mener fortsatt at en hund som ikke klarer å slappe av i normale miljø er en dårlig hund.

Den andre, litt yngre "så" bare eieren sin - og var et hakk mer dempet, men den er godt trent - den går på en måte "under kommando" likevel. Det samme med min eldstehund, den "slapper ikke av" i parken - den driver med sitt, er relativt uinteressert i de andre hundene, men nå sitter jo lydigheten relativt godt da, så den kalles inn når den har tenkt å "leke politi" og det ikke passer. Du står ikke og skravler deg bort, du følger med HELE tiden. Nå går det rimelig automatisk for meg med årene, men det ser jeg jaggu det ikke gjør for andre :P

Det å stille seg opp å skravle bort turen er tullball, uannsett hvilken rase du har med deg, synes nå jeg. Og når en da attpå lar hunden leve livet uten noen som helst form for tilsyn enda mer tull.

Joda, jeg har hatt med eldstehunden på kafe også - senest igår på restaurant der den lå under bordet og ble kjempekompis med kelneren. Klart hun er miljøtrent, og klart hun har lært å ligge stille og vente og vente - i mange timer, der hun TILSYNELATENDE slapper av. Men jeg slapper ikke av for det... fordi dersom det kommer én tulling, så er hunden helt klar.

Poenget er vel ikke nødvendigvis at man SKAL ta med hunden på kafe, men at det skal kunne la seg gjøre. Og den skal være mentalt sterk nok til å ikke tygge på en dust som kommer seg vekk. Dette har jeg da hatt inntrykk av at du har ment tidligere er en viktig ting i mentaliteten hos brukshunder.. har jeg tatt så feil, mener du virklig at du ikke klarer å stole på hunden din når du sitter på kafe fordi en tulling kan komme bort og h*n kan finne på å tygge på personen? Eller er det du som ikke slapper helt av, rett og slett fordi du er redd for at noen skal være slemme mot den? For det gjelder vel uannsett hvilken type hund du har, sofa hund eller hardcore brukshund

Den kobler aldri av, men den... venter... på å gjøre sin innsats. Da jeg skulle sove i bilen på en svensk rasteplass for et par år siden, midt under alle avisskriveriene om bobilranerne som dopet folk ned, så parkerte jeg bare så det var 5-6 meter klar bane rundt bilen på alle sider, låste dørene, og la meg til å snorke i vei. Hunden hadde jeg liggende i setet bak meg, den lå tilsynelatende og sov den også, men langt på natt så gikk alarmen tvert - og ganske riktig, da kom det noen festlige mannfolk, antagelig festdeltakere (ingen ranere heldigvis) som sikkert hadde tenkt å spørre om jeg skulle kjøre dem et sted eller så. Hunden får med seg det på femti meters avstand, "der er det folk som oppfører seg annerledes enn de skal på en rasteplass", så vi bare startet og kjørte avgårde til et nytt sted.

Igjen, i diskusjoner der det har blitt tatt opp hvorvidt vi ønsker at hunden skal forsvare oss eller ei, har jeg da virkelig hatt inntrykk av du mener at hunden skal forholde seg i ro... Dette gjelder kanskje kun i våken tilstand hvor du kan faktisk kan være trygg slik at hunden ikke føler den må gå inn å forsvare alt rundt seg? Jeg liker at mine hunder, holder kjeft inntil det viser seg at det faktisk er alvor. Holder eventuelt dust på avstand, eller slik at den står fast.

Den er ikke trent til noe som helst, den er bare en fenomenal vakthund i utgangspunktet - det sitter i genene. Samtidig så er den en pussig sammenskrudd hund. Men den pakka den har med seg, gjør at den i mange tilfeller gjør mer enn den "burde" ut fra sin ganske ranglave, svært trivelige mentalitet (den er den mest barne- og valpesikre hund jeg noensinne har møtt) - den "må", så hardt er dette avlet inn i disse hundene, noe som kommer frem til fullt i FAer og Ferdselsprøver og MHer og greier og greier på denne.

Supert det vel! Men ville ikke likt at min voktet så ille i byen..

Min mening er at ALLE burde ta slike tester på brukshundrasene, forøvrig, for å få status kjent, så det ikke blir "personlig synsing" om hvordan en hund er eller ikke er; det er forøvrig mange eiere som er blitt overrasket over hva som bor i hundene deres - og det på positivt vis! Minsten her har en FA, og han overrasket stort på lek blant annet :P

Og det er jeg helt enig med deg i!

Man kjøper vel ikke malle som en cafè hund ? å ja da du kan godt ta med din malle på Karl Johan, sitte på fortauscafè og nyte folkreivet og sola. va som lMen oppstår det noe uvanelig bør eieren være klar over hva som er i andre enden av båndet. Er ikke du oppmerksom på situasjonen, vil mallen helt sikkert sjekke den ut for deg. :P

Klabert, hunden blir vel forhåpentligvis ikke kjøpt inn for å gå på kafe, hehe. Men å si at den er så mentalt ustødig at du må sitte på ank hele tiden blir litt vansklig for meg å se...

Den skal jo reagere, men kjære vene er du ikke en god nok oppdrager til å fortelle hunden din uannsett rase at den pent kan holde seg tilbake i slike situasjoner til du sier noe annet har en ett problem. Gud hjelpe meg om en slik hund trenes i bitearbein, men ikke har stødig sitt før den får gå i armen... auauauau

Men som oftest på plasser med masse folk så vil en malle oppføre seg akkurat som "andre" hunder. Skulle jeg mot formodning begi meg i en i en tvilsom gate (Skippergata) så ville jeg vært extra obs på hvor jeg hadde min hund. Min første malle kunne i utgangspunktet gå løs overalt , men det jeg/vi aldri klarte å ta bort var om noen ukjente kom bort til meg og f.eks la hånden på min skulder, Da var hunden der staks og "korrigerte" avstanden mellom meg og den ukjente om jeg da ikke la inn en bli kommando først. Men etter at våre hilseritualer var ferdige var hunden nullstillt igjen.For meg så var det uproblematisk for jeg var klar over hundens reaksjonsmønster.

Min nåværende riesen har mer en nok vokter/beskyttelsesinstinkt han også men det blir som å samenligne Volvo240 med Ferrari.

hihi... stakkars riesen... tung epatraktor han. Det kan nå ligge en hel del i disse å, og jeg må si at de jeg har sett som har skrudd på all tyngden i både kropp og sjel på en skyddsbane ser mye mer skummel ut enn en malle. Det er nå meg, liker nå likevel den type hund i stedet, de virker mer ærlige.

Glemte å sitere Molly:

Men de uforisigbare kruttønnene av noen bikkjer kan kanskje ikke gå uten bånd....?

Åpenbart ikke...

Vi dobbeltposter så det synger etter nå :)

Da var tråden i gang igjen ja. :D

Viste jeg det ikke, du var kun ute etter bråk :P

Utløsende stimuli (som igangsetter adferd som jakt, kamp osv.) er jo veldig individuelt da. Brukslinjene avles for at de skal ha lave terskler for å "fyre" slike adferder (ta en titt på MH-statistikken), og på et sted som f.eks. Bjerke, vil det være et hav av slike stimuli for hunden. Jeg påstår ikke at hunden ikke kan ligge der, men at den slapper av...nei, det gjør den ikke. Når hunden så ligger der (fordi den har fått beskjed om det), oppfatter situasjoner som den egentlig ville agere på, men uten å få lov til nettopp det, bygger det seg opp et ganske betydelig stressnivå i hunden, og det må ut på én eller annen måte. Når vi f.eks. trener dekk med forstyrrelser, skjer jo akkurat det samme. Det bygger seg opp et stress som må ut. Det får de ta ut gjennom belønning med lek etterpå (eller fri ut, eller hva man nå gjør).

Kanskje din hund ikke bygger seg opp i stress på Bjerke fordi terskelen for stimuli som utløser disse adferdene er litt høyere hos den? Den vil ikke ha behov for å avreagere da.

Du har nok helt sikkert rett her, men likevel... den behøver da vel ikke å avreagere med å gå fullstendig opp i limingen? Det bør vel holde med at en rolig lar den jobbe litt så den får ut litt steam?

Men Margrete da, klart vi trener på det. Jeg sa jo nettopp det; at vi tar de kun med i slike situasjoner hvis vi skal trene. Nå er det likevel slik at de ikke slapper av selvom vi lærer dem å ligge rolig. Hvis jeg lærer hunden min å ligge rolig mens en tennisball blir kastet i nærheten, ligger hun jo der, men den vil aldri lære å slappe av når det skjer. Tvert imot må den virkelig ta seg sammen for å bli liggende i stedet for å løpe etter, ikke sant. Samme greia med Bjerke. Tenk på det som en million tennisballer som flakser rundt hunden, mens den skal ligge stille (jeg vet at det ikke er så mange tennisballer der, men som jeg sa tidligere er det veldig mye mer enn baller som er utløsende stimuli for f.eks. maller)

Joda, men dette blir jo ligg i fellesdekk? Ikke rolig ligg som i "slapp av" og ta det med ro. Jeg ville nå aldri pælme tennisballer (i mitt tilfelle metallen) når jeg satt i stolen min og slappet av med hunden liggende ved siden av, mens jeg så på de andre trente.

Nei, alle er ikke slik. Har vel skrevet opptil flere ganger før at selv hos brukslinjer er det store individuelle forskjeller? Jeg har nå kommet borti en god del brukslinjehunder opp gjennom, og noen av dem kan slappe av ja, men de fleste (ihvertfall maller) kan du faktisk ikke lære å slappe av med en hel haug action rundt. Da snakker vi lydighet, og det er selvsagt en helt annen sak.

Nå vet ikke jeg hvor du leser at jeg ikke har trent på at hunden min skal slappe av, men når begynte denne diskusjonen å dreie seg om min hund? Jeg har veldig mange flere referanser som bakgrunn for det jeg skriver enn min egen hund, bare så det er sagt.

Det virket bare som om du ikke hadde greid å få din hund til å slappe og derfor mente det ikke gikk sånn generelt. Beklager det.

Nei, mest sannsynlig fenomenal. :P

Ikke nødvendigvis, de brukshundene jeg kjenner kan ligge på ryggen å kose seg over tid de... Og det er ikke utstillingslinjer :P (unnskyld 2ne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man ikke konkurrere, men mener du virkelig at noen vet hva de går til hvis de kjøper en sånn hund uten å ha ambisjoner om å trene? Som mange har gjentatt utallige ganger her, så er ikke lange turer nok (selvom jeg registrerer at du mener å vite bedre).

Er det noe galt i at vi som gjør litt mer med hundene våre enn å gå tur får kjøpe disse hundene?

Hvor er denne fabelaktige av-knappen? Jeg har lett fra halespiss til snute, men enda ikke funnet noe som ligner... Det nærmeste jeg kommer er lydighet, men av...eh-nei!

Tro det eller ei, de må ha mental stimulering nesten hver dag ja. De går ikke i stykker med én fridag, men mange på rad går ikke bra.

Nei, en hund blir ikke understimulert på én dag.

Kanskje fordi den er trent til å reagere på visse situasjoner med å bite? Mener du at hunden skal kunne skille jobb-fritid i den grad at den ikke skal reagere på settinger der den er hjernevasket på å agere hvis det er etter arbeidstid?

Amen!

Starter litt på toppen her med å kommentere, litt jeg da. Nei, hva i all verden skal man med en sånn hund uten ambisjoner om å trene? Helt enig. Nå er jeg vel etterhvert blitt så glad i å jobbe med hunden at jeg ikke ser helt vitsen med å ha hund i det hele tatt uten å trene, jeg da. Så vi trener altså litt på turer i skogen også, selvom de godbitene som bel kastet ut da vi rastet, eller den tennisballen som ble funnet igjen x antall ganger ikke er det jeg kaller trening, fordi det er mer eller mindre tilfeldig og ikke noe særlig målstyrt trening. Men klart, det vet jo ikke hunden så hun blir sliten uansett. (Sist vi var og badet oppi et tjern her, svømte hunden min forresten rett uti noe tett siv. Etter to minutter kom hun ut igjen med en ball hun rota bort et par uker før! Hvorfor fant hun den ikke den dagen den ble borte og hvordan i all verden fant hun den så kjapt nå?) Trene gjør vi også, men da er det det vi gjør, med en plan og et mål!

Nei, det er helt flott at dere som gjør mer enn å gå tur får kjøpt slike hunder, men det er altså flere av oss som gjør mer enn å gå tur. Så er det noe med det Molly nevner, at det er forskjell på tur og tur. Vi trener når vi går båndtur også, vi. Da blir det jo mye passering av andre hunder, syklister (de kondomrytterne er bare sååå irriterende), ender, gjess, småunger, stavgjengere) og merkelige mennesker i flagrende gevanter (ja, hunden min er en smule rasistisk). Dessuten kombinerer jeg som regel en slik tur med en god treningsøkt for at hunden skal få brukt seg litt på noe vettugt. Det er da vel ingen hunder som har godt av å bare være på "stas".

Av- knappen er hundens evne til å skru av treningsiver og "stress" når treningen eller leken er over. Vi brukte iallfall ett år på å etablere en funksjonell av - knapp på den hunden vi har nå. Hun var rimelig stressa da vi fikk henne i hus, kan du si. Hun rev i filler alt og angrep (dvs hopping, nafsing i armen, bjeffing, truing) alt og alle uten noen annen foranledning enn at de (vi) var i nærheten.

Av - knappen ble etablert bl.a ved å fjerne alt som kunne "drepes" (bamser, barbidokker som ble "glemt" nede etc.), la vekk alt som kunne "jages" (baller etc.), gikk aldri inn på invitasjoner til drakamp (fordi hun enten brukte våre kær, eller kroppsdeler til dette formål). Etter mye trening, kursgåing og enda mer trening (med godbitfordterkere), ble leking gradvis reintrodusert. Nå kan hun igrunnen leke med hva som helst og når jeg sier "nok", eller putter ballen i lomma, så er hun umiddelbart ferdig med den saken og klar for ny oppgave, eller at det ikke skal skje noenting alt ettersom sammenhengen.

Sånn jeg ser det, er det jo ekstremt viktig at hunder som atpåtil har det som jobb å angripe, har en av - knapp og at det er et skarpt skille mellom jobb og fritid! En ting er å varsle med et knurr eller slik på at nå er det en ubehagelig situasjon her, noe helt annet er å angripe på eget initiativ.

Min fetter som er hundeinstruktør i tollvesenet har jo også disse hundene som familiehunder når de ikke er på jobb. Det er jo ikke slik at de snuser rundt etter dop hver gang de ser en bil! Det som kan skje, er jo at bikkja markerer på forbipasserende, eller slikt og det blir en litt dilemmasituasjon fordi vedkommende sansynligvis hadde dop på seg, eller nettopp hadde brukt det, så hunden blir på en måte ikke forsterket i en situasjon den er trent til å markere for et kast med ballen eller whatever. Nå er jo ikke dette nødvendigvis maller, men like gjerne en spanielvariant, eller retriver for den del, men det er nå forskjell på jobb og fritid likevel.

Jeg forstår ikke at noen kan mene det er nedlatende å beskrive forskjeller på hunder, det er jo ingen som har sagt at den ene rasen er dårligere enn den andre? Bortsett fra de som mener at alle brukshunder som har litt i seg må være skrudde i hodet kanskje. Det er jo den veien all 'drittkastingen' går?

Det er jo ikke beskrivelsen av hundene som er nedlatende, men menneskene som blir veid og funnet for lette til å ha dem (uten engang å ha ønsket seg en)!

Slike ord som "drittkasting" blir vel ikke sant før det blir nevnt. Jeg for min del syns denne diskusjonen er ganske spennende, jeg har lært noe nytt og vi tåler vel å bli satt litt på plass, eller snakket litt usaklig til uten at det dermed er "drittkasting"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Handler det egetntlig ikke om at i dem rette hendene så er faktisk en brukshund uproblematisk for omverden. :)

Om det er i hendene på en erfaren som har den som hverdagshund med nok stimuli og kontroll eller en som har det som tjenestehund eller konkurransehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler det egetntlig ikke om at i dem rette hendene så er faktisk en brukshund uproblematisk for omverden. :icon_cry:

Om det er i hendene på en erfaren som har den som hverdagshund med nok stimuli og kontroll eller en som har det som tjenestehund eller konkurransehund.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke beskrivelsen av hundene som er nedlatende, men menneskene som blir veid og funnet for lette til å ha dem (uten engang å ha ønsket seg en)!

Slike ord som "drittkasting" blir vel ikke sant før det blir nevnt. Jeg for min del syns denne diskusjonen er ganske spennende, jeg har lært noe nytt og vi tåler vel å bli satt litt på plass, eller snakket litt usaklig til uten at det dermed er "drittkasting"?

Jeg synes jo en må ha en viss interesse for å trene hund mye og regelmessig hvis man skal ha av de 'heftigste' rasene. Har man ikke det, så passer man kanskje ikke til å ha en sånn hund - uten at det har noe med intelligens å gjøre?

Det var derfor jeg skrev 'drittkasting' med disse tegnene rundt, brukte ordet for å sette det litt på spissen. Enkelte med 'utstillingsavlede' hunder tar seg nær av at andre mener det ligger mer i en bruksavlet hund, mens selv tar det dem ikke 5 øre å snakke om hvor dårlige brukshundene må være mentalt hvis de ikke er slitne etter å gå tur i 5 timer osv.

Og jeg er helt enig med deg i at diskusjonen er interessant, selv om synspunktene til oss med hunder i mellom 'selskapshund' og 'malle etter superbrukslinjer' ser ut til å falle litt vekk fordi det ikke er relevant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIL man ikke forstå, så vil man ikke forstå - jeg observerer jo at de som ønsker å forstå og ikke har alle piggene ute, de gjør det. For ikke å snakke om dem som kjenner slike hunder, de forstår nyansene i dette - hva det kan handle om, i alle avskygninger, siden det jo ikke finnes noen "ideell" hund av NOE slag.

Og hvor mange har deltatt på denne tråden nå, og likevel klarer ÉN av dem å ta det ytterst personlig? Hørt om en GENERELL diskusjon, Margrete? Slapp av, her er ingen henvendelser rettet til én enkelt person - hvorfor skulle jeg gidde det? Det er dette jeg mener med den hårsåre greia her inne, at folk tar til seg ting og tror det er AKKURAT dem noe er ment på, og det er tidvis litt merkelig?

Jeg vet akkurat hva jeg mener om hunder, også bruksavlede hunder, og jeg husker godt, takk, hva jeg har skrevet før :D

Så det handler nok om hva du leser - leser INN - i det, i akkurat denne tråden. Synd du tar det så grusomt personlig, jeg fatter og begriper ikke helt hvorfor? Derfor gidder jeg heller ikke å gjøre som deg, og gjøre det til et fullstendig personlig spørsmål - slik du gjør det i forhold til meg - og kommenterer heller ikke de tidvis nokså kunnskapsløse formuleringene dine om meg og mitt.

Nei, det er liksom ikke bryet verdt å fortsette her, det finnes mer konstruktive og hyggelige ting å gjøre. Og det viktige er sagt, og så får andre blåse på de hårsåre tærne videre her inne, hvis de mener det trengs :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

o

Den skal jo reagere, men kjære vene er du ikke en god nok oppdrager til å fortelle hunden din uannsett rase at den pent kan holde seg tilbake i slike situasjoner til du sier noe annet har en ett problem. Gud hjelpe meg om en slik hund trenes i bitearbein, men ikke har stødig sitt før den får gå i armen... auauauau

hihi... stakkars riesen... tung epatraktor han. Det kan nå ligge en hel del i disse å, og jeg må si at de jeg har sett som har skrudd på all tyngden i både kropp og sjel på en skyddsbane ser mye mer skummel ut enn en malle. Det er nå meg, liker nå likevel den type hund i stedet, de virker mer ærlige.

Joda, forstår hvor du vil og hunden(mallen) var vant med bitearbeid. Den var godkjent bevaktingshund, om det ikke kom fram under innlegget så var mitt poeng at hunden ligger/sitter i 99% av gangene men det er den ene % man må være obs over. Jeg har faktisk til gode å se en hund som er 100% lydig. Noen ganger feiler hunden,har jo sett vm vinnere som i ettertid har reist seg på felles dekk. Men ingen på Karl Johan har blitt antastet. Og heldigvis for meg og hunden, og potensielle offer så hadde hun et temmelig tydelig språk/holdning når det kunne være noe på gang <_<

Og en kommentar til min Epa traktor, han er 4 år, 54 kg. mankehøyde på 78, har fortsatt den valpetendensen at personer han liker/er begeistret for , møter han med å bite over armen, "Hyle" og geleide personen dit han vil ha vedkommende ( Helst i sofaen) :icon_cry:

post-2308-1185545268_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

o[quote name=

Den skal jo reagere, men kjære vene er du ikke en god nok oppdrager til å fortelle hunden din uannsett rase at den pent kan holde seg tilbake i slike situasjoner til du sier noe annet har en ett problem. Gud hjelpe meg om en slik hund trenes i bitearbein, men ikke har stødig sitt før den får gå i armen... auauauau

hihi... stakkars riesen... tung epatraktor han. Det kan nå ligge en hel del i disse å, og jeg må si at de jeg har sett som har skrudd på all tyngden i både kropp og sjel på en skyddsbane ser mye mer skummel ut enn en malle. Det er nå meg, liker nå likevel den type hund i stedet, de virker mer ærlige.

Joda, forstår hvor du vil og hunden(mallen) var vant med bitearbeid. Den var godkjent bevaktingshund, om det ikke kom fram under innlegget så var mitt poeng at hunden ligger/sitter i 99% av gangene men det er den ene % man må være obs over. Jeg har faktisk til gode å se en hund som er 100% lydig. Noen ganger feiler hunden,har jo sett vm vinnere som i ettertid har reist seg på felles dekk. Men ingen på Karl Johan har blitt antastet. Og heldigvis for meg og hunden, og potensielle offer så hadde hun et temmelig tydelig språk/holdning når det kunne være noe på gang <_<

Og en kommentar til min Epa traktor, han er 4 år, 54 kg. mankehøyde på 78, har fortsatt den valpetendensen at personer han liker/er begeistret for , møter han med å bite over armen, "Hyle" og geleide personen dit han vil ha vedkommende ( Helst i sofaen) :icon_cry:

Godt godt :D Da er vi dønn enige og jeg hadde ikke hatt problemer med å treffe den i det hele tatt.

Var du som nevnte Volvo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIL man ikke forstå, så vil man ikke forstå - jeg observerer jo at de som ønsker å forstå og ikke har alle piggene ute, de gjør det. For ikke å snakke om dem som kjenner slike hunder, de forstår nyansene i dette - hva det kan handle om, i alle avskygninger, siden det jo ikke finnes noen "ideell" hund av NOE slag.

Svarer selv om du mener du har andre hyggelige ting å gjøre, jeg har forøvrig vært å gått en god tur og trent hund.

Nei det finnes ikke noen ideel hund! Hvilket jeg er helt enig i.

Og hvor mange har deltatt på denne tråden nå, og likevel klarer ÉN av dem å ta det ytterst personlig? Hørt om en GENERELL diskusjon, Margrete? Slapp av, her er ingen henvendelser rettet til én enkelt person - hvorfor skulle jeg gidde det? Det er dette jeg mener med den hårsåre greia her inne, at folk tar til seg ting og tror det er AKKURAT dem noe er ment på, og det er tidvis litt merkelig?

Jeg vet akkurat hva jeg mener om hunder, også bruksavlede hunder, og jeg husker godt, takk, hva jeg har skrevet før :D

Så det handler nok om hva du leser - leser INN - i det, i akkurat denne tråden. Synd du tar det så grusomt personlig, jeg fatter og begriper ikke helt hvorfor? Derfor gidder jeg heller ikke å gjøre som deg, og gjøre det til et fullstendig personlig spørsmål - slik du gjør det i forhold til meg - og kommenterer heller ikke de tidvis nokså kunnskapsløse formuleringene dine om meg og mitt.

Det holder vel i grunn å bare si "nei, det var ikke ment på deg"... men for all del om du må få ut steam, så ta det ut på en som er enig i det meste, bortsett fra svadaet at en malle ikke klarer å ligge i ro. (siden du ikke quoter, så er det veldig vansklig å vite hvem du sikter til)

Nei, det er liksom ikke bryet verdt å fortsette her, det finnes mer konstruktive og hyggelige ting å gjøre. Og det viktige er sagt, og så får andre blåse på de hårsåre tærne videre her inne, hvis de mener det trengs :icon_cry:

Ja, ta deg en lang og god tur i skogen, gjør underverker med humøret :D Ikke regner det i dag heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo en må ha en viss interesse for å trene hund mye og regelmessig hvis man skal ha av de 'heftigste' rasene. Har man ikke det, så passer man kanskje ikke til å ha en sånn hund - uten at det har noe med intelligens å gjøre?

Det var derfor jeg skrev 'drittkasting' med disse tegnene rundt, brukte ordet for å sette det litt på spissen. Enkelte med 'utstillingsavlede' hunder tar seg nær av at andre mener det ligger mer i en bruksavlet hund, mens selv tar det dem ikke 5 øre å snakke om hvor dårlige brukshundene må være mentalt hvis de ikke er slitne etter å gå tur i 5 timer osv.

Og jeg er helt enig med deg i at diskusjonen er interessant, selv om synspunktene til oss med hunder i mellom 'selskapshund' og 'malle etter superbrukslinjer' ser ut til å falle litt vekk fordi det ikke er relevant..

Veit ikke helt hvem av oss som er fornærma jeg, Pointerguri? Jeg som fint lever helt greit med mine utstillingsavlede hunder og som gang på gang har sagt de er "rå" nok? Eller kan det være deg som ikke føler du får nok "cred" over å ha bruksavlede hunder? Men, jeg kan jo forklare ENDA en gang, jeg føler meg litt tålmodig i dag :icon_cry:

Jeg sa ikke at bikkja behøvde å være sliten - ikke en gang mine utstillingsavlede hunder blir slitne (som i å ikke orke mer) etter en 5 timer lang skogstur - men å være FORNØYD bør de være, som i "ikke understimulert" den dagen - ser du? DEN dagen, ikke HVER dag, ikke som ENESTE aktivitet.. Og jeg mener fortsatt at om vorstheren din ligger og dirrer av arbeidslyst og er klar for mer etter 5 timer skogstur, så mangler den evnen til å slappe av, og det er ikke ønskelig det heller - at de ikke kan slappe av, samme hvor bruksavla de er.. (sier JEG, Therese, så slipper du å spørre om det igjen)

Så hvem er fornærma - jeg spør igjen? Bare fordi ikke alle tar bølgen for bruksmaller og bruksschäfer og BC og sier at "jo, det er helt naturlig at de må skjermes for resten av samfunnet, for de er så høye på drifter at de tygger på alt som kommer for fort innpå - de skal være sånn"? Eller er det grusomt å tro på at ikke alle ønsker seg en sånn høyoktan hund?

Syns jo hele diskusjonen begynner å bli latterlig jeg, det er ikke sånn at det ikke ligger noe trening bak mine rolige utstillingsavlede hunder på stevne, sonentreff, kafebesøk, whatever. Det er sånt vi har gjort med jevne mellomrom mens valpen vokste opp, og TRENT på at vi ikke trenger å ta fullstendig av eller bry oss med alt mulig på et sånt evenement.. Vi tusler ikke inn på NKK Bjerke for første gang med en utrent hund og forventer at den legger seg å slappe av, faktisk.. Ikke engang med utstillingsbelgere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at bikkja behøvde å være sliten - ikke en gang mine utstillingsavlede hunder blir slitne (som i å ikke orke mer) etter en 5 timer lang skogstur - men å være FORNØYD bør de være, som i "ikke understimulert" den dagen - ser du? DEN dagen, ikke HVER dag, ikke som ENESTE aktivitet.. Og jeg mener fortsatt at om vorstheren din ligger og dirrer av arbeidslyst og er klar for mer etter 5 timer skogstur, så mangler den evnen til å slappe av, og det er ikke ønskelig det heller - at de ikke kan slappe av, samme hvor bruksavla de er.. (sier JEG, Therese, så slipper du å spørre om det igjen)

Ja, det er noe jeg har lurt litt på i det siste. Hvorfor skal bikkjene være så forbaska slitne hele tiden? Jeg er ikke det. Det er igrunnen dager i mitt liv det skjer nesten ingenting og det er egentlig deilig. Men jeg har jo venner som lever et turboliv med studier, jobb, unger og et utstrakt sosialt liv og gjerne alt på en gang. Egentlig tror jeg ikke de har det noe bedre enn meg. Egentlig vet jeg det. :icon_cry: Men klart, de er ho ikke bruksavla, da. Eller, kanskje det bare burde vært lagt lokk på dem. Skal si fra, jeg. Nei, nå skal jeg slutte å tulle! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel ikke nødvendigvis at man SKAL ta med hunden på kafe, men at det skal kunne la seg gjøre. Og den skal være mentalt sterk nok til å ikke tygge på en dust som kommer seg vekk.

Helt enig, Margrete. Det lar seg også gjøre, men de slapper ikke av en millimeter, ergo kan ikke eieren gjøre det heller.

Viste jeg det ikke, du var kun ute etter bråk :D

Hehe, ikke bråk kanskje, men litt action liker både jeg og bikkja, vet du. :rolleyes:

Du har nok helt sikkert rett her, men likevel... den behøver da vel ikke å avreagere med å gå fullstendig opp i limingen? Det bør vel holde med at en rolig lar den jobbe litt så den får ut litt steam?

Neida, de går ikke helt opp i liminga. Poenget var vel heller at siden de ligger på lydighet, så må de få et sted å ta ut stresset. Altså ikke ligge rolig ved siden av stolen mens eieren forventer at de skal slappe av. Man lar ikke hunden ligge på fellesdekk med forstyrrelser vinter og vår heller.

Joda, men dette blir jo ligg i fellesdekk? Ikke rolig ligg som i "slapp av" og ta det med ro. Jeg ville nå aldri pælme tennisballer (i mitt tilfelle metallen) når jeg satt i stolen min og slappet av med hunden liggende ved siden av, mens jeg så på de andre trente.

Du misforstod meg nok litt her. Man kan ikke tvinge en hund til å slappe av, ikke sant? Man kan kreve at de skal ligge rolig, og håpe at de etterhvert skjønner at det da ikke vil skje noe, men for mallen skjer det noe hele tiden. Noen reiser fort, stoler blåser overende, barn løper på ene siden mens noen huier etter oppmerksomhet fra en hund på andre siden. Det var disse forstyrrelsene jeg sammenliknet med tennisballer. Alle er stimuli som de fleste maller jeg har vært borti vil reagere/agere på. Grunnen til at de ikke gjør det i en gitt situasjon, er fordi de har fått beskjed om å ligge og vet at "hvis jeg bare konsentrerer meg om å ligge her, får jeg en belønning som er bedre enn å løpe bort og rive den stolen i filler".

Nå er jeg vel etterhvert blitt så glad i å jobbe med hunden at jeg ikke ser helt vitsen med å ha hund i det hele tatt uten å trene, jeg da.

Så bra!

Nei, det er helt flott at dere som gjør mer enn å gå tur får kjøpt slike hunder, men det er altså flere av oss som gjør mer enn å gå tur.

Jeg mente absolutt ikke at dere andre ikke trener. Håper ikke du forstod det sånn.

Av- knappen er hundens evne til å skru av treningsiver og "stress" når treningen eller leken er over. Vi brukte iallfall ett år på å etablere en funksjonell av - knapp på den hunden vi har nå. Hun var rimelig stressa da vi fikk henne i hus, kan du si. Hun rev i filler alt og angrep (dvs hopping, nafsing i armen, bjeffing, truing) alt og alle uten noen annen foranledning enn at de (vi) var i nærheten.

Sånn jeg ser det, er det jo ekstremt viktig at hunder som atpåtil har det som jobb å angripe, har en av - knapp og at det er et skarpt skille mellom jobb og fritid! En ting er å varsle med et knurr eller slik på at nå er det en ubehagelig situasjon her, noe helt annet er å angripe på eget initiativ.

Jeg tenkte i all hovedsak på patruljehunder som, når de jobber, skal kunne fyre uten en masse arbeidstegn og ritualer som sportshunder og andre typer tjenestehunder får.

Hvis de i det ene øyeblikket skal kunne slippes ut av bilen for å rydde gata i massetjeneste, sier det seg selv at hvis de slippes ut av bilen på fritiden i en situasjon de tolker som massetjeneste, vil de ikke automatisk forstå at de ikke skal rydde opp.

Handler det egetntlig ikke om at i dem rette hendene så er faktisk en brukshund uproblematisk for omverden. :icon_cry:

JO! :D

Og jeg er helt enig med deg i at diskusjonen er interessant, selv om synspunktene til oss med hunder i mellom 'selskapshund' og 'malle etter superbrukslinjer' ser ut til å falle litt vekk fordi det ikke er relevant..

Neida, syns argumentene dine er flotte jeg. Har lest hvert eneste ett, men siden jeg er enig med deg, blir det ikke så mye å kommentere. Kan bli flinkere til å si "helt enig", men det blir det fort litt kjedelig diskusjon av. Stå på!

Og jeg mener fortsatt at om vorstheren din ligger og dirrer av arbeidslyst og er klar for mer etter 5 timer skogstur, så mangler den evnen til å slappe av, og det er ikke ønskelig det heller - at de ikke kan slappe av, samme hvor bruksavla de er.. (sier JEG, Therese, så slipper du å spørre om det igjen)

Åja, hvis du sier det, så er det vel sånn da... :rolleyes:

Syns jo hele diskusjonen begynner å bli latterlig jeg, det er ikke sånn at det ikke ligger noe trening bak mine rolige utstillingsavlede hunder på stevne, sonentreff, kafebesøk, whatever. Det er sånt vi har gjort med jevne mellomrom mens valpen vokste opp, og TRENT på at vi ikke trenger å ta fullstendig av eller bry oss med alt mulig på et sånt evenement.. Vi tusler ikke inn på NKK Bjerke for første gang med en utrent hund og forventer at den legger seg å slappe av, faktisk.. Ikke engang med utstillingsbelgere..

I motsetning til oss med bruksvarianter, som aldri trener på noe som helst? Eller mener du at "siden vi får våre utstillingsbelgere til å slappe av på Bjerke, bør da dere klare det med brukslinjene også"? Som sagt så er hundene våre skrudd sammen litt forskjellig, og det er ikke noe problem for meg at min hund ikke kan lære å slappe av på Bjerke. Er det greit for deg, tror du? Hun fungerer nemlig ypperlig til det jeg bruker henne til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke helt hvem av oss som er fornærma jeg, Pointerguri? Jeg som fint lever helt greit med mine utstillingsavlede hunder og som gang på gang har sagt de er "rå" nok? Eller kan det være deg som ikke føler du får nok "cred" over å ha bruksavlede hunder?

Knis! Ja, følte virkelig jeg trengte litt credit for at jeg har bruksavlede hunder, takk skal du ha. :rolleyes: Det var liksom ikke det som var poenget, poenget var mer det at med mindre du har supermalle så er det ikke alle som tror du aner hva du snakker om hvis du nevner at hunden din er krevende. Hvis jeg hadde hatt tre maller, så hadde sikkert du sluttet å diskutere med meg for lenge siden.

Jeg sa ikke at bikkja behøvde å være sliten - ikke en gang mine utstillingsavlede hunder blir slitne (som i å ikke orke mer) etter en 5 timer lang skogstur - men å være FORNØYD bør de være, som i "ikke understimulert" den dagen - ser du? DEN dagen, ikke HVER dag, ikke som ENESTE aktivitet.. Og jeg mener fortsatt at om vorstheren din ligger og dirrer av arbeidslyst og er klar for mer etter 5 timer skogstur, så mangler den evnen til å slappe av, og det er ikke ønskelig det heller - at de ikke kan slappe av, samme hvor bruksavla de er.. (sier JEG, Therese, så slipper du å spørre om det igjen)

På bakgrunn av dette kan jeg jo si at du neppe har peiling på hva det vil si å ha en sånn hund i hus. Når hun får det hun trenger av fysisk og psykisk stimuli, og det er forøvrig MER enn å BARE gå tur i skauen, så ligger hun som en engel og sover i skinnsofaen sin. Hun mangler slett ikke evnen til å slappe av, men ingen hunder klarer å slappe av dersom de er understimulerte - enten det er belger eller vorsteher.

Edit: Forøvrig vil jeg legge til at skulle jeg slippe henne slik at hun fikk jakte de 5 timene, så hadde storyen vært en annen. Da hadde hun vært tilfreds både fysisk og psykisk.

Syns jo hele diskusjonen begynner å bli latterlig jeg, det er ikke sånn at det ikke ligger noe trening bak mine rolige utstillingsavlede hunder på stevne, sonentreff, kafebesøk, whatever. Det er sånt vi har gjort med jevne mellomrom mens valpen vokste opp, og TRENT på at vi ikke trenger å ta fullstendig av eller bry oss med alt mulig på et sånt evenement.. Vi tusler ikke inn på NKK Bjerke for første gang med en utrent hund og forventer at den legger seg å slappe av, faktisk.. Ikke engang med utstillingsbelgere..

Begynner den å bli latterlig fordi du får noen svar du ikke liker/er enig i? Det er vel ingen som har sagt at du ikke har trent på ting med jentene dine? Vi har trent på masse sånne ting med alle våre tre også, men det krever kanskje mer av en god vakthund å slappe av på et sted med mange rare mennesker enn en hund uten masse vakt? Ser det på våre iallefall, det er enorm forskjell på pointeren og vorsteheren, både i energinivå og alt annet.

I motsetning til oss med bruksvarianter, som aldri trener på noe som helst? Eller mener du at "siden vi får våre utstillingsbelgere til å slappe av på Bjerke, bør da dere klare det med brukslinjene også"? Som sagt så er hundene våre skrudd sammen litt forskjellig, og det er ikke noe problem for meg at min hund ikke kan lære å slappe av på Bjerke. Er det greit for deg, tror du? Hun fungerer nemlig ypperlig til det jeg bruker henne til.

Ja, her sier jo faktisk Therese det jeg prøvde å si rett ovenfor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til oss med bruksvarianter, som aldri trener på noe som helst? Eller mener du at "siden vi får våre utstillingsbelgere til å slappe av på Bjerke, bør da dere klare det med brukslinjene også"? Som sagt så er hundene våre skrudd sammen litt forskjellig, og det er ikke noe problem for meg at min hund ikke kan lære å slappe av på Bjerke. Er det greit for deg, tror du? Hun fungerer nemlig ypperlig til det jeg bruker henne til.

Flirer.. Hvem var det som ble fornærma, sa du? :icon_cry:

Jeg regner da med at dere trener hundene deres (flere timer om dagen hver dag var jo nødvendig, var det ikke?), det var ikke det som var greia nå. Det virker derimot som at med "utstillingsavlede hunder", så er det bare å troppe opp hvor som helst og når som helst, uten å legge noe jobb i det i det hele tatt - det er ikke helt sånn det er, vi er nok nødt til å lære hundene våre å være lydige vi og, selv om vi altså ikke gjør det flere timer hver dag, eller nødvendigvis med tanke på konkurranse (noen av oss gjør begge deler da, konkurrerer i lydighet eller bruks OG drar på utstillinger, sonentreff eller lignende - jeg har aldri hatt med meg hundene mine på kafe da, må jeg innrømme.. hehe) :D

Knis! Ja, følte virkelig jeg trengte litt credit for at jeg har bruksavlede hunder, takk skal du ha. :rolleyes: Det var liksom ikke det som var poenget, poenget var mer det at med mindre du har supermalle så er det ikke alle som tror du aner hva du snakker om hvis du nevner at hunden din er krevende. Hvis jeg hadde hatt tre maller, så hadde sikkert du sluttet å diskutere med meg for lenge siden.

Ja, det ser virkelig ut som at rasevalgene til de jeg diskuterer med har noe med saken å gjøre, syns du ikke?

På bakgrunn av dette kan jeg jo si at du neppe har peiling på hva det vil si å ha en sånn hund i hus. Når hun får det hun trenger av fysisk og psykisk stimuli, og det er forøvrig MER enn å BARE gå tur i skauen, så ligger hun som en engel og sover i skinnsofaen sin. Hun mangler slett ikke evnen til å slappe av, men ingen hunder klarer å slappe av dersom de er understimulerte - enten det er belger eller vorsteher.

Edit: Forøvrig vil jeg legge til at skulle jeg slippe henne slik at hun fikk jakte de 5 timene, så hadde storyen vært en annen. Da hadde hun vært tilfreds både fysisk og psykisk.

Nei, det ser jo ikke sånn ut, gjør det vel?

Begynner den å bli latterlig fordi du får noen svar du ikke liker/er enig i? Det er vel ingen som har sagt at du ikke har trent på ting med jentene dine? Vi har trent på masse sånne ting med alle våre tre også, men det krever kanskje mer av en god vakthund å slappe av på et sted med mange rare mennesker enn en hund uten masse vakt? Ser det på våre iallefall, det er enorm forskjell på pointeren og vorsteheren, både i energinivå og alt annet.

Når ble vorsteh en vakthund, egentlig? Og tror du ikke det er vakt i belgeren?

Den begynner å bli latterlig fordi det ser ut til at "dere" tror at "våre" hunder er sånn helt av seg sjøl. Nei, de er ikke skyhøye på drifter hele tiden, og de reagerer ikke eksplosivt på "tennisballene" på NKK Bjerke (heldigvis), men de er ikke født dopa, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mitt første innlegg (tror jeg) i denne tråden, men dog, etter noen av de siste innleggene føler jeg at jeg må si noe. Jeg har lest hele tråden, med mindre det er noe som er blitt slettet som har gått meg hus forbi.

Jeg blir litt småprovosert dersom noen mener at det er enkelt for alle med "utstillingsavlede" hunder å få en hund som er rolig og avslappet i alle sammenhenger, fremfor en bruksavlet hund. Etter min mening går dette mer på eier enn hund, ALLE hunder skal kunne greie å slappe av, uavhengig av rase, linjer og situasjonen de er i. Selvfølgelig er noen raser og individer mer mottakelige for å reagere i visse situasjoner, men på et vis synes jeg det er drøyt å påstå at hunden "aldri" slapper av, men snarere er rolig fordi det er "kommando".

Greit, jeg har kanskje en hund mange her ser på som utstillingsavlet og "ikkebrukshund", men det betyr ikke at det har vært lett å lære denne hunden å være rolig. Han har jaktlinjer bakover i sin stamtavle (ja, jeg vet dette ikke er brukshund i den settingen dere setter det i), noe som gjør han aktiv, i tillegg til at individmessig har vært mer krevende enn de fleste av samme rase jeg har vært borti. Sett bort i fra working lines innenfor rasen selvfølgelig.

I denne saken er jeg enig med 2ne med tanke på at det virker som at visse har inntrykk av at våre "enkle" hunder blir sånn av seg selv, noe som alldeles ikke er tilfelle. Kanskje må vi ikke jobbe like hardt, men det ligger søren meg mye jobb bak de fleste hunder når det gjelder å fungere i ALLE sosiale sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen snart komme med konkret HVA en brukshund (les malle) trenger av daglig stimuli please!

Det gjentas og gjentas at 5 timer tur (løs i skogen) ikke er godt nok, men det sies lite om HVA denne type hund får daglig... Jeg vil nevne at det ikke var snakk om kun 5 timers turer i skogen hver dag, men at enkelte dager var slik...

Min dårlig avlede BC igjen, er ALDRI såååå sliten at han ikke er klar for nye oppgaver (stakkars liten), men han har likevel evnen til å slappe av. På NKK Bjerke ligger han i ro, om han slapper av som hjemme på stuegulvet tviler jeg på, men jeg er allikevel ikke redd for at han skal sitte i leggen på noen liksom... (kanskje han "overfaller" noen i pur glede, men...)

Og har man ingen tro på at folk kan "vokse med oppgaven?" Jeg innrømmer glatt at jeg aldri hadde trodd at min BC krevde såpass mye som han gjør. Selv om jeg ikke helt hadde trodd han var født lydig som mange gjør, hadde jeg trodd han var enklere å få til og kanskje ikke krevde såååå mye... Men nå har jeg nå engang tatt han til meg, og gir han det han trenger (med glede). Jeg tviler på at noen her inne, som velger å bruke tid på et hundeforum, sliter med understimulerte hunder liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er stimuli som de fleste maller jeg har vært borti vil reagere/agere på. Grunnen til at de ikke gjør det i en gitt situasjon, er fordi de har fått beskjed om å ligge og vet at "hvis jeg bare konsentrerer meg om å ligge her, får jeg en belønning som er bedre enn å løpe bort og rive den stolen i filler".

Det kan ikke være sånn at hvis de ikke gjør det, så er det noe eier har tenkt på fra 8 ukersalderen - dvs. trent på og "vent hunden til" ? For eksempel hylende unger og diverse andre "tennisballer" ... Det er vel noe "dere" må gjøre under oppveksten til deres superhunder også, -og det er noe vi "vanlige" gjør med "utstillingshundene" våre for å få dem til å fungere der de skal fungere. Mange vanlige hunder har utrolig lyst til å løpe bort til hunder og andre "tennisballer" de også - og mange "vanlige" hunder har vokt i seg, men holdes på matta alikevel. Tja, jeg tror vel kanskje enda at det kommer ann på trening? Hadde dere med supermaller vært innom en utstilling ofte under oppveksten til hunden og trent MYYYYE på å beherske seg og ro-trening, så ville vel en malle overlevd en utstilling de også. Forøvrig så er det vel slike hunder som iallefall burde TÅLE stressende miljøer osv. uten å ta fram det "verste" de har i seg.

Jeg bare lurer jeg altså... Jeg har absolutt null peiling på belgere, og iallefall ikke mallen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flirer.. Hvem var det som ble fornærma, sa du? :icon_cry:

Har aldri påstått at noen er fornærmet her jeg.

Det skal nok også litt mer enn en sonendebattant med sleivete kommentarer til for at jeg skal bli fornermet.

Det virker derimot som at med "utstillingsavlede hunder", så er det bare å troppe opp hvor som helst og når som helst, uten å legge noe jobb i det i det hele tatt - det er ikke helt sånn det er, vi er nok nødt til å lære hundene våre å være lydige vi og, selv om vi altså ikke gjør det flere timer hver dag, eller nødvendigvis med tanke på konkurranse (noen av oss gjør begge deler da, konkurrerer i lydighet eller bruks OG drar på utstillinger, sonentreff eller lignende - jeg har aldri hatt med meg hundene mine på kafe da, må jeg innrømme.. hehe) :D

Virker det sånn? Det er overhode ikke meningen! Selvsagt er alle her klar over at alle hunder må trenes for å bli lydige, slappe av, eller hva det nå skal være. Noen hundetyper er det lettere å lære å slappe av enn andre, akkurat som ikke alle hunder kan være egnet til f.eks. IPO. eller jakt.

Kan det være så vanskelig å innse at man med forskjellige hundetyper får forskjellige utfordringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...