Gå til innhold
Hundesonen.no

Er min hund virkelig understimulert?


ida

Recommended Posts

Bare fordi den er søt og født lydig da? Hvorfor skal man ha BC? Når den barevskal få kose seg i sofaen? Finnes det ikke omtrent 400 andre raser som kler sofaen veldig mye bedre?

Er det virkelig enten eller, Margrete? Enten så har man hund for sofakos, eller så trener man for å konkurrere?

Dette sa Nirm

Så jeg kan ikke se at noen sier at absolutt alle bruksavla hunder ikke klarer seg med litt mindre enn fortjent.

Eh, hvis de sliter en del med "diller", så klarer de seg vel ikke med mindre enn fortjent? Da er de jo plutselig de understimulerte stakkarene med stereotype atferder som lysgjeting og skyggeboksing og det som værre er..

Og 5 timer i skogen ville slite ut de aller fleste. Dog er det veldig få som klarer å leve opp til dette prakteksemplaret av en eier. De aller fleste klarer ikke av å gi en hund så mye, og da ville den etterhvert bli så overstimulert at en sliter litt den dagen man ikke makter det lenger. Og det vil jo gjelde alle raser, uannsett.

Og det er jeg enig med deg i, men jeg har tråkket ut av tråden til Ida, og snakker generelt nå. For slike hunder er jo i vinden om dagen, skal en ikke ha armpynt, så skal det være et realt bruksdyr.

Du veit at jeg ikke syns folk skal kjøpe seg bruksmalle eller bruksschäfer bare fordi de er "søte" eller "sunnere" så sant man ikke veit hva man går til? Men jeg ser fortsatt ikke at man må trene for å konkurrere for å slippe å få en understimulert hund..

La oss nå si at Hermansen fra Hedmark leser her inne og tenker "malle, fin hund, slik vil jeg ha" Alle sier jo det går så fint å la den bare være hund og gå turer og slik. Hermansen er jo så flink til å gå i fjellet, gå på ski og sove i telt. Ordentlig friluftsmann er han. Men Hermansen vil ikke ha hvilken som helst malle, forhører seg litt rundt om i miljøet, hvor han flotter seg litt ekstra og juger litt med gutta og hører at Nederland er landet... Hermansen har ALDRI hatt ambisjoner om å trene aktivit mot konkuranse men vi alle sier at den vil ha det kjempefint fordi Hermansen går så mye fine turer og alt ser så bra ut. Hermansen reiser og henter seg en hann malle. Etter å ha fordelt huset i veldig veldig små biter, blir Hermansen fortalt at bur er lurt. For nå har Hermansen kommet i kontakt med ett miljø hvor han faktisk kan trene dyret litt å. *klappe* Dog har de vist glemt å si fra til Hermansen at han må ta ut hunden av buret. Jaja, alt er vel, frem til Mallesaken blir 2,5 år.... Da sier mallesaken som brått ikke får det den er vandt til lenger pga jobb/kjæreste osvosv, "din dritt, du kan pokker ikke fortelle meg hva jeg skal gjøre, her ligger jeg i buret mitt, ute en time og får litt mat, men får ikke noe annet, nei nå er det nok, jeg tar over her". Malledyret er historie, for den bet far skikkelig i armen, for far hadde glemt en ting, han satte en hund som han i utgangspunktet viste svært lite om i ett bur og glemte den... Nå skjønner Hermansen fra Hedemark at han hadde klart seg med en showmalle, med en dæsj brukslinjer i.

Okay.. Så Hvermansen kunne kjøpt seg bruksmalle om han bare hadde hatt ambisjoner om å trene? Hva om han faktisk gikk så mange fine turer, gikk i fjell og på ski og sov i telt osv.. Kunne han fortsatt ikke hatt malle, liksom? Eller, for å spørre på en annen måte, ville f.eks mallen til Lars Monsen vært understimulert?

Har vi ikke lært??? Jeg bare spør jeg, Nå er det 14 dager siden vi fikk den leie beskjeden om at Annette ikke greide av Lyra lenger. Lyra krevde mer enn Annette klarte å gi henne. (ære være henne for at hun innså det)

Har ikke VI lært? Stakkars Annette som plutselig har fått ansvar for å lære et helt forum med hundeidioter ei lekse..

Jeg føler jeg ikke får svar på hvorfor mange på død og liv skal ha seg reint og hardt bruksdyr, når de ikke skal bruke den. De blir ikke vakre av å dasse hjemme, på tur i parken med mor og bli en anelse overvektig. Nå snakker jeg om den gemene hop utenfor dette forumet, om noen føler seg tråkket på så er det opp til dem å ta det opp med seg selv.

Så jeg spør igjen : Hvorfor skal man ha hardcore brukshund, når en ikke skal bruke den?

(svar meg uten å drukne meg i fine ord er dere snille)

Den gemene hop har knapt nok hørt om bruksmalle og bruksschäfer - og har de hørt om de, så er det bare svada som at "bruksavla hunder er mer sunne og brukandes enn ihjelavla utstillingshunder" - kanskje noe å tenke på for alle de som reklamerer for de fantastiske brukshundene, det?

Det var vel heller aldri snakk om at Ida skulle ha seg hardcore brukshund i denne tråden hennes, så vidt jeg kan huske? Hun spurte hvilke raser som kunne passe for henne (om enn litt anderledes formulert enn de vanlige "hva passer for meg"-trådene), og fikk beskjed om at hun ikke kunne ha brukshund som belger eller schäfer.. Belger og schäfer er ganske vide termer, viser det seg - alle de belgerne jeg har hatt ville priset seg lykkelige over å få bo hos en som Ida, selv den aktive og beryktede Herverket ville fått mer enn nok stimulering hos Ida. Og da blir det - igjen - en smule eplekjekt å si at man må trene for å konkurrere for å kunne ha "bruksrase"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 168
  • Created
  • Siste svar
Det var vel heller aldri snakk om at Ida skulle ha seg hardcore brukshund i denne tråden hennes, så vidt jeg kan huske? Hun spurte hvilke raser som kunne passe for henne (om enn litt anderledes formulert enn de vanlige "hva passer for meg"-trådene), og fikk beskjed om at hun ikke kunne ha brukshund som belger eller schäfer.. Belger og schäfer er ganske vide termer, viser det seg - alle de belgerne jeg har hatt ville priset seg lykkelige over å få bo hos en som Ida, selv den aktive og beryktede Herverket ville fått mer enn nok stimulering hos Ida. Og da blir det - igjen - en smule eplekjekt å si at man må trene for å konkurrere for å kunne ha "bruksrase"..

Det var nok i en annen tråd, men det dreier seg jo om det samme ganske fort. Det er helt greit at en hardcore brukshund ikke er for alle, men det har vi liksom skjønt nå, da. Ikke det at jeg ville hatt det, uansett, men sånn generellt er det sikkert noen (mange?) som vil det. Kanskje det i enkelte hundemiljøer er status med "tøffe" brukshunder, slik det i andre miljøer er status med "tøffe" hunder med kamp/vokterhistorikk. Dette vet jeg lite om, og vil gjerne lære mer hvis det er det dere vil diskutere, men noe fornuftig svar kan jeg ikke gi, for jeg kjenner lite til det.

Men det er nå godt å høre at jeg kan utvide mitt rasesøk litt med tanke på neste hund... Men det var visst en annen tråd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok i en annen tråd, men det dreier seg jo om det samme ganske fort. Det er helt greit at en hardcore brukshund ikke er for alle, men det har vi liksom skjønt nå, da.

Misforstått skikkelig jeg da... Men til ditt spørsmål ang Fibi og deg, nei hunden din virker som den har bra gitt.

Nå har min BC gutt vært i skogen siden 1030 - 1300, Han fant på en måte ikke det nok, men det er nå han. Sikkert fordi han er vant til litt mer enn bare tur hver dag :)

Skal ikke kuppe tråden, men få lov til å svare 2ne før jeg gir meg.

Er det virkelig enten eller, Margrete? Enten så har man hund for sofakos, eller så trener man for å konkurrere?

Kverulant! Du vet hva jeg mener, om du bare gidder. Det er ikke enten eller, men kjekt med en mellomting.

Eh, hvis de sliter en del med "diller", så klarer de seg vel ikke med mindre enn fortjent? Da er de jo plutselig de understimulerte stakkarene med stereotype atferder som lysgjeting og skyggeboksing og det som værre er..

Les det en gang til, både han og jeg presiserer at NOEN får diller, men klart det kan vi som driver bruks/lp få å :D

Du veit at jeg ikke syns folk skal kjøpe seg bruksmalle eller bruksschäfer bare fordi de er "søte" eller "sunnere" så sant man ikke veit hva man går til? Men jeg ser fortsatt ikke at man må trene for å konkurrere for å slippe å få en understimulert hund..

Og jeg ser fortsatt ikke hvorfor man da skal ha seg en slik hund.

Okay.. Så Hvermansen kunne kjøpt seg bruksmalle om han bare hadde hatt ambisjoner om å trene? Hva om han faktisk gikk så mange fine turer, gikk i fjell og på ski og sov i telt osv.. Kunne han fortsatt ikke hatt malle, liksom? Eller, for å spørre på en annen måte, ville f.eks mallen til Lars Monsen vært understimulert?

hihi, igjen hva i all verden skal Lars Monsen med bruksmalle??? Han klarer seg fint med en polarhund han.

Har ikke VI lært? Stakkars Annette som plutselig har fått ansvar for å lære et helt forum med hundeidioter ei lekse..

Ja det er synd på Annette!

Den gemene hop har knapt nok hørt om bruksmalle og bruksschäfer - og har de hørt om de, så er det bare svada som at "bruksavla hunder er mer sunne og brukandes enn ihjelavla utstillingshunder" - kanskje noe å tenke på for alle de som reklamerer for de fantastiske brukshundene, det?

Håper da inderlig det ikke oppfattes som reklame det jeg sier. Da må jeg lese alt en gang til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Linjene rett og slett. En schäfer er jo en brukshund eks, men det er jo forskjell på en schäfer fra utstillingslinjer og brukslinjer. Og jeg tør å påstå at man får litt mer hund fra en fra brukslinjer enn en fra utstillingslinjer.
Litt mer hund i forhold til hva og for hvem? Emm er dette en generalisering og en noe nedlatende holdning til de som "bare" har "showline"-hunder.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det fort blir polarisering i en tråd som denne, og det er vel kanskje naturlig. Ting blir jo satt litt i klartekst for å få gjennomslag for sine poenger.

Det jeg tror det hele koker ned til er at det faktisk er veldig vanskelig å kjøpe valp, og spesielt når man hverken har kontakter innen rasen eller har særlige kunnskaper om rasen fra før. Slik er det ofte når man kjøper ny rase første gang. Det er jo derfor også mange kjøper samme rase igjen, fordi de vet mye om den og kan med relativt stor sikkerhet vite at valpen de velger kommer til å bli en hund som de hadde forestilt seg. Når man i tillegg snakker om bruksavlede hunder, så bli konsekvensene også så mye større om man skulle bomme på valget. Det nytter ikke å gå en 5 timers tur med en border collie som er en gud av en gjeter. Den vil fortsatt gjete biler, unger, syklister osv, rett og slett fordi at den ikke har fått stimulert DENNE delen av sin kapasitet. En slik hund er ekstrem, men ikke uvanlig. Når du så skal velge valp for første gang, så er det ikke lett å unngå å få en slik hund. På samme måte så er det maller der vanlig turgåing og tur i skog og mark faktisk ikke er tilstrekkelig for at hunden skal føle seg tilfredsstilt, selv om Belgerpia mener at dette må være hunder som er gale i nøtta. Kanskje de er det, men de finnes, og som brukshund er de fantastiske! I stua er de kanskje litt mindre fantastiske, og det er jo nettopp her problemhundene kommer inn.

Det var nok ingen som sa til Ida at hun ikke kunne ha brukshund, men "vi" som holder aktivt på med brukshund vet at det er svært vanskelig å finne en ålreit hund av denne typen, og når du kommer inn uten kontakter og kunnskap utover det som står i rasebeskrivelsen og "det man har hørt", så kan det være tryggere å velge noe annet. Jeg kjenner flere schäfere fra brukslinjer som går om familiehunder, og jeg har sett maller som ikke er anderledes enn en glad labrador, men de fleste har faktisk egenskaper som man ikke liker om man bare vil ha en hobbyhund. De er hannhundagressive, de utfordrer eieren på bytte, varsler, vokter og har andre drifter som gjør at man ikke kan regne med at de går veldig bra i en parksituasjon f.eks. (eller på "Sonentreff"). De er ikke alltid like lette å ta med seg rundt over alt, og man kan ikke regne med at man kan ta med seg hunden på NKK Bjerke, binde den til stolbeinet, og regne med at den blir liggende der uten å skape en situasjon.

Etter det jeg vet om tollere, så er ikke de ekstreme i noen retninger. Noen er mer aktive og har mer drifter generelt enn andre, selvfølgelig, men en slik hund kan ha det yppelig med et liv som din hund, Ida, har. Det er det ingen som betviler. Problemet er jo at du ikke kommer til å få en kloning av den du har nå. Dermed kan det hende at man får seg noen overraskelser eller to.

Siden du nevner welsh, og for å klargjøre et poeng, så er det rimelig å anta at en slik hund kanskje kan ha litt problemer med å titte opp og beholde kontakt med fører i lengre perioder. Dette fordi en slik hund ofte er ekstremt opptatt av å bruke nesa, og er utrolig flink til det også. Dette bør da ikke komme som en overraskelse på den nybakte hundeeieren. De kan også gå ganske vidt fra eier og gå så opp i søksarbeidet sitt at de kan være vanskelige å kalle inn. Når man velger hund skal man vite disse tingene, og være forbedret slik at man kan demme opp for det ved å trene valpe riktig fra første stund. Det samme gjelder de fleste raser selvfølgelig, men på mange brukshunder treffer man på adferder som tar eierene litt på senga. Det er ikke uten grunn at det er så mange hannschäfere til omplassering når de er rundt 18 måneder, og de aller fleste av de er ikke bruksavlede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at jeg har misforstått helt, men ut fra de tidligere trådene til Ida og startinnlegget hennes her virker det på meg som om hun spør om man MÅ konkurrere, eller trene én gren for at hunden skal være stimulert, og få det den trenger. Og det virker som det i hvertfall er en viss enighet om at hundene må få det de trenger av mosjon - både mentalt og fysisk - enten det er såkalte showlinjer eller brukslinjer. Jeg for min del vil gjerne tillegge oppdretterne en god del ansvar for å plukke ut riktige valpekjøpere, og bli (litt) flinkere til å si f.eks. "Nei, hr. Hvermansen, jeg tror faktisk en bc fra andre linjer hadde vært bedre. En hund som kommer fra gjeterlinjer må/bør få bruke seg på gjeting...". (Det gjelder selvfølgelig også bruksschäfer, -malle osv.) En av mine naboer har en skikkelig heftig bc, som absolutt burde få prøve seg på gjeting, hun kommer fra rene gjeterlinjer (begge foreldrene brukes eller har vært brukt til gjeting), men får ikke gjete annet enn skolebarn, biler og kongler (og selvfølgelig har jeg prøvd å fortelle dem at deres hund trenger mer enn det, men det faller for døve ører).

Her er forøvrig link til Idas tråd om raseopplysning - "Hvis jeg var potensiell valpekjøper"

Og her er link til Idas tråd om trening for de som trener aktivt innen en hundesport - "Hvor mye trener dere som driver aktivt (og alle andre)?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg vet om tollere, så er ikke de ekstreme i noen retninger. Noen er mer aktive og har mer drifter generelt enn andre, selvfølgelig, men en slik hund kan ha det yppelig med et liv som din hund, Ida, har. Det er det ingen som betviler. Problemet er jo at du ikke kommer til å få en kloning av den du har nå. Dermed kan det hende at man får seg noen overraskelser eller to.

Om min neste hund blir en toller, håper jeg da inderlig ikke hun blir en kloning av den jeg har nå. :shocked: Nei, bevare meg vel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kverulant! Du vet hva jeg mener, om du bare gidder. Det er ikke enten eller, men kjekt med en mellomting.

Det var ikke for å kverulere :) Det er akkurat det jeg mener, at det er en mellomting.. Det er ikke sånn at enten bruker man hundene sine og trener for å konkurrere, eller så har man sofahund..

Les det en gang til, både han og jeg presiserer at NOEN får diller, men klart det kan vi som driver bruks/lp få å :D

Ja? Og nå kverulerer jeg, men er dillene til bruks/lp-bc'er "bedre" enn dillene til "sofa-bc'ene"? Det er ikke det, ikke sant?

Og jeg ser fortsatt ikke hvorfor man da skal ha seg en slik hund.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil ha sånn hund i det hele tatt jeg, så sant man ikke skal bruke de i jobbsammenheng, men det er meg..

hihi, igjen hva i all verden skal Lars Monsen med bruksmalle??? Han klarer seg fint med en polarhund han.

Det gjør han, eksemplet var bare en vidre forlengelse av det at "sånne" hunder ikke klarer seg med "bare" turer..

Ja det er synd på Annette!

Jeg syns jo det jeg, jenta gjør en feil, og et hel forum skal bruke henne som skrekk og advarsel senere.. Må være kjedelig..

Håper da inderlig det ikke oppfattes som reklame det jeg sier. Da må jeg lese alt en gang til...

Var ikke først og fremst denne tråden jeg mente nå, eller hva du har sagt.. Men om man leser andre tråder, så blir jo utstillingsavlede (****** teit betegnelse, vesla her er ikke utstillingsavlet hun, selv om foreldrene hennes ikke er norgesmestre i IPO, liksom) beskrevet som ubrukelige om man vil ha hund å jobbe med - samme hva slags jobb man vil gjøre med de. Da er det ikke rart at en fersking med en liten konkurransedrøm går for turbovariantene, eller? For alt annet er jo for daft, for lite guts, har for lite drifter, er ganske enkelt ikke noe annet enn pene..

Jeg ser det fort blir polarisering i en tråd som denne, og det er vel kanskje naturlig. Ting blir jo satt litt i klartekst for å få gjennomslag for sine poenger.

Polarisering er kanskje ikke så lurt når det er mellomtingene man burde diskutert?

Det jeg tror det hele koker ned til er at det faktisk er veldig vanskelig å kjøpe valp, og spesielt når man hverken har kontakter innen rasen eller har særlige kunnskaper om rasen fra før. Slik er det ofte når man kjøper ny rase første gang. Det er jo derfor også mange kjøper samme rase igjen, fordi de vet mye om den og kan med relativt stor sikkerhet vite at valpen de velger kommer til å bli en hund som de hadde forestilt seg. Når man i tillegg snakker om bruksavlede hunder, så bli konsekvensene også så mye større om man skulle bomme på valget. Det nytter ikke å gå en 5 timers tur med en border collie som er en gud av en gjeter. Den vil fortsatt gjete biler, unger, syklister osv, rett og slett fordi at den ikke har fått stimulert DENNE delen av sin kapasitet. En slik hund er ekstrem, men ikke uvanlig. Når du så skal velge valp for første gang, så er det ikke lett å unngå å få en slik hund. På samme måte så er det maller der vanlig turgåing og tur i skog og mark faktisk ikke er tilstrekkelig for at hunden skal føle seg tilfredsstilt, selv om Belgerpia mener at dette må være hunder som er gale i nøtta. Kanskje de er det, men de finnes, og som brukshund er de fantastiske! I stua er de kanskje litt mindre fantastiske, og det er jo nettopp her problemhundene kommer inn.

Belgerpia har så vidt jeg veit ikke svart i denne tråden? Men om det er mitt svar du sikta til, så takker jeg for komplimentet..

Mulig jeg bare går tur på en veldig rar måte, men 5 timers skogstur betyr ikke 5 timer med tråkking langs stiene uten stans. Da går gjerne hunden og snuser litt, følger et spor nå og da, spiser litt blåbær eller elgebæsj, løper idiot et par runder, hopper over stokker og steiner osv.. Hvis DET ikke er nok til å stimulere en malle for en dag, så skjønner jeg ikke at de blir solgt utenom forsvaret/politiet i det hele tatt.

Hvordan har forsvaret sine maller, forresten? Står de ikke på kennel utenom den tiden de blir brukt? Hvor mye treningstid har hver enkelt hund?

Det var nok ingen som sa til Ida at hun ikke kunne ha brukshund, men "vi" som holder aktivt på med brukshund vet at det er svært vanskelig å finne en ålreit hund av denne typen, og når du kommer inn uten kontakter og kunnskap utover det som står i rasebeskrivelsen og "det man har hørt", så kan det være tryggere å velge noe annet. Jeg kjenner flere schäfere fra brukslinjer som går om familiehunder, og jeg har sett maller som ikke er anderledes enn en glad labrador, men de fleste har faktisk egenskaper som man ikke liker om man bare vil ha en hobbyhund. De er hannhundagressive, de utfordrer eieren på bytte, varsler, vokter og har andre drifter som gjør at man ikke kan regne med at de går veldig bra i en parksituasjon f.eks. (eller på "Sonentreff"). De er ikke alltid like lette å ta med seg rundt over alt, og man kan ikke regne med at man kan ta med seg hunden på NKK Bjerke, binde den til stolbeinet, og regne med at den blir liggende der uten å skape en situasjon.

Så vanlig lydighet funker ikke på en bruksschäfer eller en bruksmalle? Siden man ikke kan regne med at den blir liggende "der" uten å skape en situasjon? Eller tror du at vi som "bare" har utstillingsavla hunder kan binde de og gå fra? Skjønte ikke den greia der jeg.. Og hvis det er så vanskelig å stimulere en bruksmalle eller bruksschäfer nok, så har man vel ikke tid til å gå i parker eller på "sonentreff"? Turer sliter de jo ikke ut, det er det jo bare trening som gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg bare går tur på en veldig rar måte, men 5 timers skogstur betyr ikke 5 timer med tråkking langs stiene uten stans. Da går gjerne hunden og snuser litt, følger et spor nå og da, spiser litt blåbær eller elgebæsj, løper idiot et par runder, hopper over stokker og steiner osv.. Hvis DET ikke er nok til å stimulere en malle for en dag, så skjønner jeg ikke at de blir solgt utenom forsvaret/politiet i det hele tatt.

Jeg kan godt tenke meg at det ikke alltid holder for en hund som en bruksmalle. En sånn tur som du beskriver ville jo til og med fått våre hunder til å himle med øynene til oss - og de skal jo liksom være mindre krevende enn maller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt tenke meg at det ikke alltid holder for en hund som en bruksmalle. En sånn tur som du beskriver ville jo til og med fått våre hunder til å himle med øynene til oss - og de skal jo liksom være mindre krevende enn maller..

Okay, da må det være ****** slitsomt å ha tre sånne hunder som trenger MER enn det hver dag? Jobber ikke du, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, da må det være ****** slitsomt å ha tre sånne hunder som trenger MER enn det hver dag? Jobber ikke du, kanskje?

Jeg mener, og det ser vi på hundene, at 5 timer tur ikke er det samme som feks 2 timers trening. Spesielt de to minste våre trenger mye trening, de har et stort behov for å bruke hodene sine skikkelig. Og da holder det ikke å surre rundt på tur og lukte og snuse. Han eldste er ikke sånn kjempestor på dette med hodetrim, men å slite ham ut fysisk - det er vel omtrent umulig hvis man bare går tur.

Og ja, det synes kanskje for mange andre veldig slitsomt, men jeg liker hundene sånn jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener, og det ser vi på hundene, at 5 timer tur ikke er det samme som feks 2 timers trening. Spesielt de to minste våre trenger mye trening, de har et stort behov for å bruke hodene sine skikkelig. Og da holder det ikke å surre rundt på tur og lukte og snuse. Han eldste er ikke sånn kjempestor på dette med hodetrim, men å slite ham ut fysisk - det er vel omtrent umulig hvis man bare går tur.

Og ja, det synes kanskje for mange andre veldig slitsomt, men jeg liker hundene sånn jeg. :)

Alaska huskyen min var nok som din eldste - ikke veldig stor på dette med hodetrim, men klin umulig å slite ut fysisk.. Men han var fornøyd med 5 timer skogstur allikevel - som i at han ikke ble understimulert og fikk "diller"..

Mine nåværende trenger og hodetrim, men ikke samme dag som vi har gått 5 timer skogtur (vel, for å være ærlig, har jeg vel aldri vært på 5 timer skogtur med bikkjene, det er vel mer Ida sitt eksempel). De trenger ikke 2 timer trening HVER dag for å ikke bli understimulerte og få "diller". Men mine nåværende er jo utstillingsavla, så de bør vel egentlig bare nøye seg med sofakos og tisseturer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine nåværende trenger og hodetrim, men ikke samme dag som vi har gått 5 timer skogtur (vel, for å være ærlig, har jeg vel aldri vært på 5 timer skogtur med bikkjene, det er vel mer Ida sitt eksempel). De trenger ikke 2 timer trening HVER dag for å ikke bli understimulerte og få "diller". Men mine nåværende er jo utstillingsavla, så de bør vel egentlig bare nøye seg med sofakos og tisseturer..

Jeg er ikke den som sier noe negativt om utstillingsavlede belgere (eller andre brukshunder), jeg kan tenke meg de er mer krevende en mange andre raser. Samtidig synes jeg at folk rakker ned på bruksavlede hunder som om de ikke er 'noe spesielt'. Er litt ute etter å drepe den myten når jeg nå har fått min tredje bruksavlede hund i hus. Sistemann har ikke våknet enda, men det er jo ikke vanskelig å se hvor det kan bære hen til slutt. :)

Etter 5 timer med skogstur (altså ikke jakttur) så vil eldstemann legge seg i sofaen som han gjør selv om han bare har vært ute og tisset, mens den mellomste ligger på albuene og venter på at noe skal skje - hvis hun i det hele tatt har ro i seg til å ligge stille. Minstemann har ikke vært på så lang skogsstur enda, lengste er vel rundt 3 timer, men ser jo tendensene hos han og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "bruksbelger" og "utstillingsbelger" og helt ærlig så er det utstillingsbelgeren som krever mest. Mye pga alder og mye fordi hun har en motor ut av en annen verden. Hun kan fint gå fvf i 15 min (hun har nemlig gjort det helt frivellig på tur enkelte ganger), imens "bruksbelgeren" hadde falt ut etter 2 min med forstyrrelser.

Utstillingsbelgeren er i tilegg av en variant som skal være lugnere enn de 3 andre (haha!) så min ringe erfaring er at det er like mye individet man ender opp med som noe annet - i tillegg til hva de er vant med.Lyra har vært med på treninger fra hun var 9 uker gammel, Loke begynte ikke før jeg fikk han 16mnd gammel.

Nå skal det sies at begge mine er slakt etter 2 timers tur i skogen eller i byen, men nå går ikke de bare tur, de trenes i enkle øvelser og de får leke sammen og snuse rundt. Forskjellen ligger vel i at storegutt da gjerne er fornøyd resten av dagen, imens vesla tar en powernap og er på`n igjen innen to timer etterpå. Det samme gjør hun om det er mer organsiert trening vi driver med så jeg ser virkelig ingen forskjell. Hunden driter i om den apporterer en treapport eller en pinne, den blir ikke mer stimulert av det første bare fordi det står i et LP program. Faktisk er de aller fleste øvelsene trent inn i skogen eller på jobb med mine hunder, ikke på en treningsbane. (dekk og bli lærte Loke med blåbær som belønning!)

Loke blir feks like fornøyd med å trene "agility" på benker, paller og på trucker (det går ann, vi har prøvd) som på en agilitybane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke den som sier noe negativt om utstillingsavlede belgere (eller andre brukshunder), jeg kan tenke meg de er mer krevende en mange andre raser. Samtidig synes jeg at folk rakker ned på bruksavlede hunder som om de ikke er 'noe spesielt'.

Unnskyld meg men har du lest denne tråden? Så vidt jeg forstår er bruksavlete hunder så spesielle at man burde hatt prøvetid, referanser og lisens for å skaffe seg en! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg men har du lest denne tråden? Så vidt jeg forstår er bruksavlete hunder så spesielle at man burde hatt prøvetid, referanser og lisens for å skaffe seg en! :)

Nå vrir og vender du på alt. Men hva i all verden skal man med en formel1 hund når man klarer seg i mengder med en vanlig avlet hund (eller polarhund som Lars Monsen har *gliser ved tanken på malle i kano*)? Det får vist ikke jeg svar på... Mye jeg ikke får svar om dagen. Om jeg kan få ett svar i stedet for motspørsmål blir jeg kjempeglad :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Det var ikke for å kverulere Det er akkurat det jeg mener, at det er en mellomting.. Det er ikke sånn at enten bruker man hundene sine og trener for å konkurrere, eller så har man sofahund..

Selvsagt fins det en mellomting!

Jeg har selv en brukshund rase, men jeg ser ikke problemet med å selge en hund av min rase til en aktiv famillie/person. Jeg vet at min rase fint kan klare meg med en god tur daglig og være med famillien (der det skjer) bare den får mental stimuli også.

Det eneste en kjøper av en så aktiv rase må være klar over er at den faktisk må ha mental stimuli gjennom livet for å ikke få problem atferder eller bli en "problem hund".

Når det er sakt så hadde jeg nok aldri solgt en hund fra min rase som "famillie hund" til noen som var uerfaren med hund. Jeg ser ikke noe større problem med min rase enn f.eks Belger.

Men det er også snakk om hva hunden er bruksavlet for. Om den er avlet fram for å ha forsvar/gjeting/jakt så vil det være ett større problem enn en hund som "min" rase som for det meste blir avlet fra til bruk inne spor/runderings konkurranser eller redningshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt meningsløst å diskutere her, for det er tydelig at enkelte tar det som en personlig fornermelse at det sies at en utstillingsvariant kan være enklere å ha med å gjøre enn en bruksavlet variant. Jeg for min del kan ikke for mitt bare liv forstå hvorfor det nå vris til:

Så vidt jeg forstår er bruksavlete hunder så spesielle at man burde hatt prøvetid, referanser og lisens for å skaffe seg en! :)

Jeg kan bare forklare det med at det faktisk er noe i at det er status i å ha en "rå" hund, og dersom noen ymter frempå at man ikke har en rå hund, ja, da er det faktisk noe å bli muggen for. Det er en grunn til at man ikke ser mange groendal og terv i de heftigste brukshundsportene, og det er da vel helt greit, er det ikke? Det er jo slik de er avlet frem nå, og da må det da vært mange som mener at det er slik det skal være. Det burde være selvsagt at en malle som avles for tjeneste ikke vil oppføre seg nøyaktig på samme måte. Det er på samme måte helt innlysende at ikke alle kan ha en slik hund og at slike hunder vil ha drifter og egenskaper som er helt unødvendige i et vanlig hundehold. På samme måte er det svært få, unntatt politi og forsvaret, som trenger en hund med mye skjerpe, en hundkjører trenger en vorsther med lite fugleinteresse, en familie trenger ingen jaktcocker, og en konkurransemann trenger ingen chihuahua! Hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vrir og vender du på alt. Men hva i all verden skal man med en formel1 hund når man klarer seg i mengder med en vanlig avlet hund (eller polarhund som Lars Monsen har *gliser ved tanken på malle i kano*)? Det får vist ikke jeg svar på... Mye jeg ikke får svar om dagen. Om jeg kan få ett svar i stedet for motspørsmål blir jeg kjempeglad :)

Det er vel kanskje sånn at de hundene som er førerorienterte og med enn viss arbeidskapasitet (iallfall innen de rasene jeg kjenner litt til, som BC, toller) også er de som lett kan "tippe over" ved understimulering, overstimulering eller vi kan jo kalle det feilstimulering, så putter vi de som ikke helt vet hva de driver med inn i sekken også. Altså får du gjerne i både pose og sekk når du velger en slik type hund. Selvfølgelig finnes det sedate eksemplarer av disse rasene også, men det er da ikke noe gøy?

Jeg har kanskje hatt en tendens til å dempe driven i prinsessa her, fordi jeg ikke ønsket en hund som ble supergira og stadig mistet selvbeherskelsen, eller kontroll over av - knappen. Syns jeg har sett en del andre tollere som tipper over på AG - banen og dermed ville jeg altså enten trent masse på selvbeherskelse (og dermed er sjangsen stor for at en del av farten forsvinner og noe av poenget med å trene aktivt forsvinner, ikke sant), eller levd med en hund med et noe uoversiktlig temperament i en kortere eller lengre periode.

Vi trener derfor som også Loke er inne på Ag momenter på skolegården, i skogen, eller i Frognerparken, der vi får en hel pakke av miljøtrening på kjøpet!

Dessuten trener vi på freestylemomenter, eller det vil si alt mulig tøys som jeg også har sett at disse freestylefolka driver med. (Veldig gøy),

Spor er også en herlig aktivitet, som sliter ut bikkja uten at den blir helt tulling og må trappes ned for å finne roen. Dessuten er det nyttig å ha en Fibi som finner ballen som mora hennes har rota bort i gresset i et eneste kjør! :rolleyes:

Så her er vel bruksaktivitetene til en representant for Hvermannsen presentert (med begrunnelser) og kanskje også en representant for en potensiell brukshundkjøper over evne. Hva vet jeg?

EDIT: Har jeg nevnt at jeg nå har brukt to år på å få en nogenlunde harmonisk og grei hund ut av en tulling til hund som ble omplassert til oss åtte måneder gammel. Om det var arv, understimulering, feilstimulering eller hva, spiller ikke så stor rolle, men en del argumentasjon her inne virker rimelig allvitende og ekskluderende. Vi jobber mye og systematisk, men kanskje ikke helt slik man tenker i forhold til en mentalt sunn brukshund. Det er jo ikke slik at alle vi hverdagshundeeiere er idioter, selvom vi ønsker eller har hunder som er glade i å jobbe.

Èn ting til. En nogenlunde normaltfungerende hund skal vel egentlig takle å ikke være så forferdelig sliten hver eneste kveld, skal den ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke den som sier noe negativt om utstillingsavlede belgere (eller andre brukshunder), jeg kan tenke meg de er mer krevende en mange andre raser. Samtidig synes jeg at folk rakker ned på bruksavlede hunder som om de ikke er 'noe spesielt'. Er litt ute etter å drepe den myten når jeg nå har fått min tredje bruksavlede hund i hus. Sistemann har ikke våknet enda, men det er jo ikke vanskelig å se hvor det kan bære hen til slutt. :)

Etter 5 timer med skogstur (altså ikke jakttur) så vil eldstemann legge seg i sofaen som han gjør selv om han bare har vært ute og tisset, mens den mellomste ligger på albuene og venter på at noe skal skje - hvis hun i det hele tatt har ro i seg til å ligge stille. Minstemann har ikke vært på så lang skogsstur enda, lengste er vel rundt 3 timer, men ser jo tendensene hos han og.

Det blir litt meningsløst å diskutere her, for det er tydelig at enkelte tar det som en personlig fornermelse at det sies at en utstillingsvariant kan være enklere å ha med å gjøre enn en bruksavlet variant. Jeg for min del kan ikke for mitt bare liv forstå hvorfor det nå vris til:

Nei, jeg blir ikke sur når folk snakker stygt om utstillingsbelgere - så sant de ikke snakker stygt om MINE utstillingsbelgere da - men jeg blir lettere oppgitt når det i noen tråder hevdes at de ikke duger i de "heftigste brukshundsportene" samtidig som at de blir for mye for folk flest.. Da er det vel strengt tatt ingen som kan ha utstillingsbelger da, om de ikke er nok bikkje til det ene, men for mye bikkje til det andre..

(Også mumler jeg noe i skjegget om at jeg trodde at selv bruksavla bikkjer skulle ha av-knapp, og derfor klarte å slappe av etter flere timers tur)

Jeg kan bare forklare det med at det faktisk er noe i at det er status i å ha en "rå" hund, og dersom noen ymter frempå at man ikke har en rå hund, ja, da er det faktisk noe å bli muggen for. Det er en grunn til at man ikke ser mange groendal og terv i de heftigste brukshundsportene, og det er da vel helt greit, er det ikke? Det er jo slik de er avlet frem nå, og da må det da vært mange som mener at det er slik det skal være. Det burde være selvsagt at en malle som avles for tjeneste ikke vil oppføre seg nøyaktig på samme måte. Det er på samme måte helt innlysende at ikke alle kan ha en slik hund og at slike hunder vil ha drifter og egenskaper som er helt unødvendige i et vanlig hundehold. På samme måte er det svært få, unntatt politi og forsvaret, som trenger en hund med mye skjerpe, en hundkjører trenger en vorsther med lite fugleinteresse, en familie trenger ingen jaktcocker, og en konkurransemann trenger ingen chihuahua! Hva er problemet?

Ler.. Lurer litt på hva problemet er jeg og, for for min del ser det ut som at det er omvendt - at om man ikke sier at det er klin umulig å stimulere en hund på andre måter enn brukstrening i flerfoldige timer om dagen HVER dag, så veit man ikke hvor rå disse brukshundene er, og bør derfor ikke ha annet enn en selskapshund (og joda, mine er selskapshunder i forhold, jeg tror fortsatt det er noe galt med hunder som ikke blir slitne etter 5 timer i skogen)

Og bare for å ha sagt det, mine hunder ligger også til "lading", og vil etter kort tid være klar for å gjøre noe mer OM jeg vil.. Men de ligger ikke på hugget og venter og MASER om det ikke skjer noe - selv om de altså er klare for å gjøre mer OM jeg ber de.. Skjer det ingenting, så ligger de og slapper av - selv etter flere timers skogstur. En bra hund skal ha en AV-knapp og, ikke engang superdupermaller og schäfere skal være PÅ hele døgnet hele uka hele året.. Da er de stressa da..

Det går forøvrig en diskusjon på en mailingliste jeg er på nå, etter en reportasje i svenske Hundsport, om hvor vanskelige belgeren er/krever mye kunnskap og at de ikke egner seg for førstegangseiere og at de trenger så mye aktivitet osv.. Interessant nok så syns ikke folk flest at det er et helt velfortjent stempel på belgeren - at den er så vanskelig og uegna for førstegangseiere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg blir ikke sur når folk snakker stygt om utstillingsbelgere - så sant de ikke snakker stygt om MINE utstillingsbelgere da - men jeg blir lettere oppgitt når det i noen tråder hevdes at de ikke duger i de "heftigste brukshundsportene" samtidig som at de blir for mye for folk flest..

Ja, du klarer i alle fall ikke med dette å overbevise meg om at du ikke tar det personlig! Jeg vil gjerne at du viser til hvor det er skrevet stygt om utstillingsbelgeren? Jeg vil også vite hvor det står at de ikke duger i de heftigste brukshundsportene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du klarer i alle fall ikke med dette å overbevise meg om at du ikke tar det personlig!

Frankly my dear, I don't give a damn :)

Jeg vil gjerne at du viser til hvor det er skrevet stygt om utstillingsbelgeren? Jeg vil også vite hvor det står at de ikke duger i de heftigste brukshundsportene.

Tja.. Skal vi se?

Jeg kan bare forklare det med at det faktisk er noe i at det er status i å ha en "rå" hund, og dersom noen ymter frempå at man ikke har en rå hund, ja, da er det faktisk noe å bli muggen for. Det er en grunn til at man ikke ser mange groendal og terv i de heftigste brukshundsportene, og det er da vel helt greit, er det ikke?

Hva skulle grunnen være, om de duger på lik linje som de "rå" hundene? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frankly my dear, I don't give a damn :)

Charming!

Hva skulle grunnen være, om de duger på lik linje som de "rå" hundene? :D

Av samme grunn til at rottiser ikke lykkes i LP på lik linje med BC'er. Det er ikke lite rått og heftig, og da vinner de hundene som er råest, ganske enkelt! Har du ambisjoner i LP, så kjøper du ikke en rolig, treg rase. Har du ambisjoner i IPO, mondioring og dets like, så kjøper du en hund etter linjer som avler nettopp for dette. Dette er så åpenbart at jeg forstår ikke at du kan bli fornærmet over dette faktum. Jeg skriver ikke noe sted at dine hunder (siden vi tydeligvis plutselig snakker om dem!) ikke duger. Nei de "duger ikke" på lik linje med de rå brukjsavlede hundene, men er det virkelig noe du oppfatter som "styggprat"? Tror det er på tide du kommer over mindreverdighetskomplekset ditt og vær glad for at du har hunder som fungerer i en familiesituasjon og klarer seg med et normalt hundeliv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charming!

Av samme grunn til at rottiser ikke lykkes i LP på lik linje med BC'er. Det er ikke lite rått og heftig, og da vinner de hundene som er råest, ganske enkelt! Har du ambisjoner i LP, så kjøper du ikke en rolig, treg rase. Har du ambisjoner i IPO, mondioring og dets like, så kjøper du en hund etter linjer som avler nettopp for dette. Dette er så åpenbart at jeg forstår ikke at du kan bli fornærmet over dette faktum. Jeg skriver ikke noe sted at dine hunder (siden vi tydeligvis plutselig snakker om dem!) ikke duger. Nei de "duger ikke" på lik linje med de rå brukjsavlede hundene, men er det virkelig noe du oppfatter som "styggprat"? Tror det er på tide du kommer over mindreverdighetskomplekset ditt og vær glad for at du har hunder som fungerer i en familiesituasjon og klarer seg med et normalt hundeliv!

Mindreverdighetskomplekser? *ler* Jeg beklager virkelig om du blir fornærma over at jeg ikke blir fornærma over at mine hunder ikke er "rå" - jeg tror ikke jeg har skrevet noe sted at jeg vil ha eller trenger en "rå" hund heller, så nei, det er ikke noe tap om de ikke er "rå" nok. Hadde jeg hatt lyst på bruksmalle, så hadde jeg sagt ja den gangen jeg ble tilbydt en bruksmalle - selv om det hadde vært artig å prøvd seg i f.eks IPO med vesla her, så er det - som de andre hundesportene jeg har lyst til å drive med - ikke noe tap om hun/de ikke duger til DET, i og med at de fungerer i en familiesituasjon og klarer seg med et normalt hundeliv :)

Jeg tar det heller ikke som "styggprat", jeg syns bare det er litt artig at belgeren - i dette tilfellet sånne som mine - i det ene øyeblikket er for mye bikkje for eiere som ikke har kunnskap eller ambisjoner nok, mens i det andre øyeblikket ikke er nok bikkje for folk har kunnskaper og ambisjoner.. Hva er de da, når de er hverken fugl eller fisk?

- Jeg tror forøvrig at begge mine jenter hadde funka helt fint hos en førstegangseier uten større ambisjoner om å konkurrere, uten at det gjør de noe dårligere i mine øyne! Jeg har ikke mindreverdighetskomplekser fordi at jeg eier 2 velfungerende, sosiale, miljøsterke belgere - det ville vært for teit, selv om de neppe blir norgesmestre i IPO (og bare for å oppklare det med en gang - jeg har ingen ambisjoner om å bli norgesmester i NOE, selv om jeg liker å trene både bruks og lydighet med mine hunder.. Ikke fordi at bikkjene ikke er bra nok, men fordi det er mye mer trening bak enn jeg orker/klarer/gidder/har lyst til - stryk det som ikke passer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det heller ikke som "styggprat", jeg syns bare det er litt artig at belgeren - i dette tilfellet sånne som mine - i det ene øyeblikket er for mye bikkje for eiere som ikke har kunnskap eller ambisjoner nok, mens i det andre øyeblikket ikke er nok bikkje for folk har kunnskaper og ambisjoner.. Hva er de da, når de er hverken fugl eller fisk?

Det var du selv som begynte å snakke om dine hunder, ikke jeg. Jeg ser hverken på groendal eller terv som spesielt vanskelige hunder, en malle derimot! Det var her diskusjonen om rå hunder begynte, og så dro du inn "å snakke stygt om" dine egne hunder. Kunne ikke tolke det på annen måte enn at du mente at det var å prate stygt om rasen din at de ikke sees ofte i de heftigste brukssportene. Det var det du mente, var det ikke? I så tilfelle tror jeg du har misforstått hva "vi" mener. Det er nemlig et ubestridelig faktum at det er en del der ute som faktisk ikke ser forskjell på dine sosialt velfungerende groendaler og en bruksmalle. De lever nemlig i den villfarelsen at en belger er en belger, noe du sikkert vet ikke er tilfelle. Det som også bør nevnes er at hundene i denne gruppen (schäfer, belger osv) har en mental sammensetning av forsvar, skjerpe og vokting som gjør at konsekvensene er større for omgivelsene dersom man skulle være så uheldig å få et individ av rasen som ikke er godt sammensatt. Til forskjell fra f.eks. en jaktlabrador. De er som regel "bare" ivrige og viser ikke agressive tendenser om de skulle bli understimulert.

Om vi skal forsøke å komme tilbake til tema, som er understimulerte hunder, så er i alle fall mitt poeng at det aldri er noe poeng å skaffe seg mer trøbbel enn man må. En hund som er energisk krever naturlig nok mer stimulans, og det holder ofte ikke å bare gå lange turer fordi hunden også krever mental stimuli utover det en "vanlig familiehund" ville krevet. Det er dermed ikke sagt, og dette er viktig, at en "vanlig familiehund" ikke har kapasitet til å bruke hodet utover det som er vanlig. Det finnes mange eksempler på ymse raser som gjør det godt både som lydighetshunder og brukshunder, samtidig som de fungerer ypperlig både på treff og i parker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...