Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er hverdagslydighet?


tinah

Recommended Posts

Hva bør en hund kunne i hverdagen? Hva bør en trene valpen i når man bare skal bruke hunden til selskap og det er viktig at den fungerer i hverdagen? Jeg holder på å lage en liste her, men er litt nysgjerrig på hva dere mener. Så kan jeg heller presentere min liste senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...det er mye, og det er mye som kommer etterhvert som hunden vokser eller nye situasjoner dukker opp :icon_redface:

Her er noe av det jeg ville lagt vekt på:

- Miljøtrening og sosialisering. La valpen møte masse hunder, mennesker dyr, steder, miljøer, buss, tog, bil osv osv

- Innkalling. En god innkalling som sitter uansett er alltid en fordel, samme hva hunden skal brukes til.

- Gå pent i bånd

- Kontakt! Kontakten mellom deg og hunden er kjempeviktig. Det lønner seg å ha en hund som er obs på deg.

- Øvelser som sitt, dekk og bli.

- Nei, eller en annen kommando for og stoppe hunden i det den holder på med.

- Hverdagslige ting som kloklipp, tannskjekk, helsesjekk osv. Hunden må tolerere og bli tatt på :) (også av andre enn deg)

Kom faktisk ikke på mer i farta..hehe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...det er mye, og det er mye som kommer etterhvert som hunden vokser eller nye situasjoner dukker opp :icon_redface:

Her er noe av det jeg ville lagt vekt på:

- Miljøtrening og sosialisering. La valpen møte masse hunder, mennesker dyr, steder, miljøer, buss, tog, bil osv osv

- Innkalling. En god innkalling som sitter uansett er alltid en fordel, samme hva hunden skal brukes til.

- Gå pent i bånd

- Kontakt! Kontakten mellom deg og hunden er kjempeviktig. Det lønner seg å ha en hund som er obs på deg.

- Øvelser som sitt, dekk og bli.

- Nei, eller en annen kommando for og stoppe hunden i det den holder på med.

- Hverdagslige ting som kloklipp, tannskjekk, helsesjekk osv. Hunden må tolerere og bli tatt på :) (også av andre enn deg)

Kom faktisk ikke på mer i farta..hehe. :D

I tillegg til dette, så liker jeg å ha en stopp/fryse kommando som skal fungere på avstand (jeg gir blaffen i om hunden sitter, dekker eller står da).

En annen "filleting" jeg liker at hundene mine kan, er å ta på halseband og sele på kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange hunder vi møter har en imponerende hverdagsulydighet. Selv om de har eiere som hevder de trener på både dette og hint.

Men for en nybegynner, så er det to ting som burde prioriteres: Innkalling og det å forstå hva som menes med kontakt (for da kommer mye med på kjøpet, kanskje til og med en hund som er interessert i hva eier gjør og som blir interessert i å samarbeide).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hverdagslydighet være imponerende da?

Jeg syns nå det er ganske imponerende med en hund som kan ta på seg båndet og selen på kommando. Jeg må gjøre det for mine hunder, jeg.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har kun hverdagslydighet på mine hunder......

Det vil si:

1. De kommer når jeg roper (så og si uansett hva de ser eller hvor de er på vei)

2. De kan sitt og bli

3. De kan kommandoen "gå og legg deg"

4. De kan kommandoen "vær der, eller vent"

...og that's it.......

Jeg jobber alltid med kontakt når mine hunder unge, sånn at de alltid forstår at når jeg ber om oppmerksomheten så skjer det noe positivt - Det med kontakt er ofte undervurdert - men faktum er at har man kontakt med hunden så trenger den egentlig ikke kunne noenting annet. For en hund som har lært at kontakt med fører er bra vil så og si alltid ta kontakt - dermed får man mye gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nå det er ganske imponerende med en hund som kan ta på seg båndet og selen på kommando. Jeg må gjøre det for mine hunder, jeg.. :D

Vet ikke om det er det som menes, men jeg sier "Bånd" når jeg tar frem selen eller halsbånd for tur, så vet jo hunden at han ikke får gå før han har puttet hodet inni. Han vil på tur ;-) (Å kneppe fast selen må nok jeg gjøre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå... skulle denne tråden handle om å ironisere over andres innlegg som ikke er helt bombesikkert formulert så det ikke kan misforstås? I see :D

Nei bevares, jeg skal da ikke tøyse med andres innlegg. Det kan jo være at noen kan trekke på smilebåndet, eller snurpe litt. Alt ettersom... :D

Hverdagslydighet er vel den lydighet som trengs i hverdagen. Vi har kanskje ulike behov, men i tillegg til BPs greie instrukser, kan "stopp" kommandon være kjekk å ha inne for oss med hunder som noen ganger er i ferd med å finne på ting som kan få uheldige konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. De kommer når jeg roper (så og si uansett hva de ser eller hvor de er på vei)

2. De kan sitt og bli

3. De kan kommandoen "gå og legg deg"

4. De kan kommandoen "vær der, eller vent"

Helt enig. Et stopp\nei kommando kan også være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv stiller jeg spørsmål ved hva hverdagslydighet egentlig er? Å kunne en serie grunnatferder som stå sitt og dekk, komme på innkalling og gå pent i bånd? Hva jeg tenker når jeg hører "hverdagslydighet" er at hunden har lært å lære etter de spilleregler vi bruker og at jeg får dens kontakt når jeg ber om den og at jeg har den så lenge jeg trenger den. Det holder for meg og alle andre atferder driver vi med fordi det er gøy og bruker dem der de trengs..enten det er i hverdagen, på apellplassen eller når vi driver med noe bruksgreier i skog og mark. Jeg skiller altså ikke særlig på hverdag og fest for å si det slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdagslydighet for meg, er at hunden takler alt som vi mennesket 'utsetter' den for. Hvor flink den er til å ligge, spiller liten rolle hvis hunden din ikke fungerer i hverdagen. Dvs. at den takler å være med deg på hverdagslige ting - f.eks det å få besøk av unger, være der når dere har bursdagsselskap osv.

Det med å gå pent i bånd er en hverdagslydighet for de som vil det. Det gjør 'hverdagen enklere' når man går tur..

Hvor mange ting hunden din skal kunne (som basis hverdagslydighet) er helt opp til hver enkelt. For noen hunder innebærer det å ikke komme inn i stua når man har besøk, eller ligge på plassen sin. For noen hunder får de lov til 'alt' når man får besøk - leke med ungene, ligge ved bordet osv.

Når du er trygg på at hunden din ikke gjør noe som kan få deg eller besøkende/andre personer utilpass, og er trygg i alle situasjoner - da har du hverdagslydigheten du vil ha :D

F.eks så kan hunden min å gå pent i bånd, men han er liten, så når vi kommer i skogen lar jeg ham dra som han vil. Når vi går på fortau, eller der det kan være mennesker som kanskje ikke liker hunder/er redd - da får han gå pent ved siden av meg. Det for meg, er en god hverdagslig ting, der jeg tar hensyn til andre for å ikke gjøre noen utilpass.

For det finnes jo folk som er livredd hunder, uansett størrelse. Derfor er det betryggende for forbipasserende at hunden holder seg i nærheten av eieren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdagslydighet for meg er når hundeholdet er slik at det er en glede og ikke en belastning. Stort sett ihvertfall. Noen små utfordringer kan tåles. Litt spenning i hverdagen må man jo ha :D

Her er lista mi ihvertfall:

Kom

Vent

A-a = ikke rør

NEI = ikke tenk på å jage den katta

Hilse pent = 4 føtter i bakken

Gå bak

Nå er det nok = slutt på oppmerksomhet

Vær her du = får ikke bli med meg

Pass deg = flytte seg unna

Rolig = sitt i ro mens jeg plukker flått, klipper klør o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...