Gå til innhold
Hundesonen.no

Råklining av valp


Pus

Recommended Posts

:o Hva er det som skjer med presumtivt voksne, oppegående damer når de ser en valp?

Rett ned og løfte opp valpen for å "kosemose" den halvt i svime. Som eier prøver jeg å si ifra på en pen måte, at dette kanskje ikke er det morsomste valpen vet, men blir jeg hørt?

Nei da, "dikke, dikke, kosemose" fortsetter.

Jeg prøver igjen, tydligere denne gangen: det er kanskje nok, nå? Du kan sette ham ned NÅ!

"Næmmen herregud da, han må jo lære å bli håndtert av andre?", fornærmet fjes og tonefall.

"Ja, men det tar vi når valpen selv tar kontakt, og da skal håndteringen skje på bakken, og med alle fire beina som støtte!

Og når jeg synes timingen er rett!

Sure fjes, og ingen forståelse å hente, men det driter jeg i.

Det viktige er at valpen er min, og det er jeg alene som skal bestemme hvordan hans liv skal være, og hva han skal utsettes for, og når!

Så neste gang noen gjør en antydning for å bøye seg ned og løfte opp pelsen uten at det er klarert, da blir jeg "hunden fra ******* i rabiesrus"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fremmede plukker opp valpen må være ett jenteproblem, men her må du bare gi blaffen i alt som heter "takt og tone". Å gå bort å løfte opp en fremmed valp er like utidig som å løfte opp ett fremmed barn fra en barnevogn. Gjelder å lære å være i forkant av situasjoner som hundeeier, vis tydelig både med kropp og ord at "jeg beskytter min valp med alle midler".

Men ikke gå i "rabiesrus". Det er definitivt ikke betryggende for valpen om eieren hisser seg for mye opp. Det gjelder å være rolig, men bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så merkelig er at folk anser valpen for felleseie.? Og ikke viser respekt verken for valpen eller meg.

Dette er noe som har gnagd meg siden i fjor sommer. Da fikk jeg min oversosiale sheltievalp (gjett hvem som har problemer med å sitte "fot" ved tannvisning nå?) Han har vokst opp i den villfarelsen at folk er til å klatre på... Jo da, jeg sa ifra, den gangen også...

Denne gangen valgte jeg en rase (pyreneisk gjeterhund) som er mer reservert av natur, og som derfor ikke løper bort til alle han ser for å bli klina med.

Men hva skjer? Nå løper folk etter han, for han er jo så SØT!!

Djeezzes, jeg savner rottisene og belgerne mine! De vokste såpass fort ut av "kosemosetilbøylighetene", at det ikke ble noe problem, liksom:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ææ, en innrømmelse, disse damene er venninder av meg(rødme).

Ingen fremmede tør å nærme seg valpene mine uten tillatelse.

Og fordi de er venner så forsøker jeg i det lengste å være diplomatisk, men noen av dem må visst ha det inn med STORE bokstaver, så får vi se om de tåler det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ææ, en innrømmelse, disse damene er venninder av meg(rødme).

Ingen fremmede tør å nærme seg valpene mine uten tillatelse.

Og fordi de er venner så forsøker jeg i det lengste å være diplomatisk, men noen av dem må visst ha det inn med STORE bokstaver, så får vi se om de tåler det?

Skjønner problemet, men ville absolutt sagt klart og tydelig i fra <_<

Jeg har hatt et lignende problem med mine hunder på treninger, det er alltid noen som av en eller annen grunn bare MÅ forsøke å stappe i dem godbiter. Står jeg med de i bånd så må jeg følge med hele tiden, noen forsøker til og med å tilfeldigvis gi godbit i det de går forbi eller skjule det fordi jeg har sagt de skal la det vær. Det har da ført til at hundene fort trekker mot folk rundt banen hvis det er noe som blir litt vanskelig eller hvis de ser noen putter henda i lommene og rasler.... Mye smartere å løpe til forings maskiner i steden for å jobbe for belønning.

Det endte med at jeg måtte si kraftig i fra og nå er det ingen som forsøker å gi de noe lenger...

Det handler om å respektere andre mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner problemet, men ville absolutt sagt klart og tydelig i fra <_<

Jeg har hatt et lignende problem med mine hunder på treninger, det er alltid noen som av en eller annen grunn bare MÅ forsøke å stappe i dem godbiter. Står jeg med de i bånd så må jeg følge med hele tiden, noen forsøker til og med å tilfeldigvis gi godbit i det de går forbi eller skjule det fordi jeg har sagt de skal la det vær. Det har da ført til at hundene fort trekker mot folk rundt banen hvis det er noe som blir litt vanskelig eller hvis de ser noen putter henda i lommene og rasler.... Mye smartere å løpe til forings maskiner i steden for å jobbe for belønning.

Det endte med at jeg måtte si kraftig i fra og nå er det ingen som forsøker å gi de noe lenger...

Det handler om å respektere andre mennesker...

Hjemme hos tante må det få lov til diverse ting som ikke er lov til hjemme,vist ikke så vil jeg ikke være tante lenger :o:o men jeg skal være snill pike når du trener :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spør ALLTID om å få lov til å hilse på en hund, valp eller voksen.

Jeg er nok en av dem som liker å "kosemose" alle valper, jeg synes de er så søte og herlige! men kunne ALDRI tenkt meg å gjøre det uten å spørre om lov fra eieren først, for enkelte ganger passer det rett og slett ikke for eieren at jeg hilser på, og noen liker det ikke (selv om jeg personlig er av den mening at valper bør få hilse på flest mulig pga sosialisering).

Selv har jeg chihuahua, og det verste jeg vet er når folk skal bort å hilse uten å spørre, og de sier til ungene ååå se på voffen! og de kommer løpende bort og skal klappe og hyler samtidig.

eller alle de voksne som skal løfte opp hundene mine uten forvarsel! Det er rett og slett uhøflig! Selv om de er små, så SKAL man vise forsiktighet. For hvis de blir skikkelig skremt, så KAN de bite slik som alle andre hunder.

Jeg ville bare sagt klart i fra til alle sammen om at de må SPØRRE først, før de får klappe valpen min :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det ikke merkelig, at barn klarer fint å ta i mot en beskjed, men de man trodde var oppegående voksne mennesker de hører knapt en brøkdel...

I mitt tilfelle hjelper det heller ikke å si at han er litt engstelig, når Birk står å hopper, bjeffer og logrer mot hvem som helst. Han har nok ikke lest standarden :rolleyes:

Du får ta en prat med venninnene før de får hilse på valpen neste gang så kanskje de skjønner at du mener alvor.

"Jeg vil ha det sånn og sånn fordet at...."

Det går nok bra allikevel, selv om Birk er oversosial så klarer han fint å holde fokus når jeg sier at det skal jobbes :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Først og fremst: Navnet på emnet var utrolig vekkende :)

Og for det andre, så kunne jeg aldri se for meg at noen kommer bort og løfter opp valpen sånn helt uten videre :) Det burde da være ganske enkelt å skjønne for de med vett i huet at det ikke passer seg... Eller tydeligvis ikke? <_<

Det at folk kommer bort uten videre og klapper hunden din eller hvem som helsts er nok noe som skjer oftere, men som blir tatt like hardt. Jeg reagerer veldig når slikt skjer, men jeg har ikke akkurat 'guts' til å si ifra ;)

Men som de andre sier her... "Den har lus" :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...