Gå til innhold
Hundesonen.no

inntrening av target.


IM

Recommended Posts

Jeg referer fra boken "klikkertrening for din hund": "legg musematta på bakken og klikk hvis hunden tilfeldigvis tråkker på eller snuser på musematta. Ikke klikk mer enn 2-3 ganger for snusing. Etter noen få gost timet klikk, vil hunden tråkke selvsikkert på target."

Vel. Hva om han BEVISST går RUNDT musematta?? Jeg beveger meg rundt for å få han til å bevege seg. Det han gjør er å stirre på lommen min som han vet det er godbiter i fordi jeg står med klikkeren. Når han nærmer seg musematta tar han et LANGT steg over eller mange små for å komme rundt. Han kikket ned mot matta en gang klikk+godbit. Så snuste han klikk+godbit og thats it! Jeg endte opp med å lokke han med hånden for å få han til å stå på matta. I ren frustrasjon. Ikke engang DA gjorde han det. Han gikk OVER!

Tramper jeg på den kikker han dumt ned også opp på meg igjen. Men jeg vil ikke klikke for at han bare kikker. Poenget er jo at han skal tråkke på matta!

Han begynner i stedet å tilby masse annet vi har trent på. Rygging, sitt, dekk, ligge på siden, gå i sirkel -begge veier-, ligge med hodet nede i sengen sin. Men han får ikke klikk for noe. Må være rimelig frustrerende for han, for han skjønner tydeligvis ikke hva han skal gjøre.

Har trent inn target stikk og det gikk kjempegreit. Et nysgjerrig snus og vi var i gang.

Men nå er jeg skikkelig frustrert over at han plutselig er så "dum"

Er det noen som har opplevd det samme?? Tips mottas veeeeldig gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki. i morra legger jeg frem et stort svart ark han skal tråkke på. fant et akkurat.

Burde jeg lage targeten mindre da etter hvert som han blir treffsikker???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg referer fra boken "klikkertrening for din hund": "legg musematta på bakken og klikk hvis hunden tilfeldigvis tråkker på eller snuser på musematta. Ikke klikk mer enn 2-3 ganger for snusing. Etter noen få gost timet klikk, vil hunden tråkke selvsikkert på target."

For det første: det som står i ei bok er ikke nødvendigvis fasiten for DIN hund.

Forslag til å løse problemet: Legg frem musematten. Ser han på den så klikk. Snuser han på den så klikk. Hvis det er slik at han har "hengt seg opp" i denne snusinga, så prøv å frustrer han litt. Kjør en økt hvor du pøser på med mange klikk for alt som har med musematten å gjøre. Klikk for snusing og kikking om hverandre sånn at han får mange klikk på rappen. Plutselig bråstopper du klikkinga (helst mens han er som ivrigst) og avventer. Forhåpentligvis blir han så frustrert at han begynner å krafse på musematta (eller gjør noe som ligner). Vanskelig å forklare shaping skriftlig, men du får prøve og se hva som skjer.

Altså: masse klikk for alt han gjør med musematta, bråstopp og avvent ny adferd.

For det andre: du MÅ slutte å hjelpe han, hvis ikke vil du bare møte på problemer hver gang du skal shape noe nytt. Klikkertrening fungerer ikke slik at "hunden skal forstå hva du er ute etter". Det er du som skritt for skritt skal forme hundens adferd :ahappy:

Redigering:

En ting vedr target. Targeten skal aldri være fremme når dere ikke trener target. Da vanner du ut targeten som "kommando".

Redigering2: "Hunden er dum" skriver du... Tren aldri hund når du er irritert :lærer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det som står i en bok ikke alltid er fasit. Innså i grunn det i dag, at min hund ikke skjønte hva jeg ville.

jeg hjalp han et par ganger, og tenkte at dette er feil. Gikk da veldig masse rundt om kring så han fikk en tå på matta og klikket. Avsluttet så økten. (Skal alltid lslutte positivt)

Jeg skrev at han er "dum", men ikke av den grunn at jeg var irritert. Skrev det mer for å forklare hvordan jeg oppfattet han. Vet at det er de bittesmå tingene han gjør som jeg ikke ser... Jeg tror at hvis jeg belønner han for å kikke og snuse, vil han henge seg opp i det, så det er muligens en løsning.

Bikkja er i grunn veldig glup egentlig. Når han først skjønner hva han skal. Er nok treneren her som er mer uppomerksom og ikke ser alt han gjør. Har ikke klikket sååå lenge.. ;)

Skal prøve i morgen med annerledes target og ny metode. Han begynner sikkert med det samme hvis jeg tar i bruk den samme matta som i dag. Nå er det nattatid og hunden må få litt hvile han å :ahappy:

Musematta eller targetstikken er godt gjemt når det ikke brukes forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis jeg belønner han for å kikke og snuse, vil han henge seg opp i det, så det er muligens en løsning.

Altså, den metoden jeg beskrev er noe du gjør 1 gang liksom. Poenget er at du først bygger opp massiv interesse rundt en gjenstand, for så å skape frustrasjon (når klikk uteblir) sånn at hunden bryter ut av det etablerte mønsteret.

Funker ikke dette (etter å ha testet 1 gang) prøver du en annen innfallsvinkel :ahappy:

Ikke dumt forslag det med en ny target heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte det med at jeg gjør det en gang da... :ahappy: Bikkja skal liksom ikke snuse på target ørten ganger før et tråkk. Med det mønsteret blir det vanskelig å bruke targetlæringen til noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte det med at jeg gjør det en gang da... :ahappy: Bikkja skal liksom ikke snuse på target ørten ganger før et tråkk.

Jo, det er nettopp det som er poenget med den metoden jeg beskrev!

Men som sagt, shaping egner seg ikke på trykk :)

Tren videre du. Du ser disse tingene selv etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som akkurat de samme start-problemene vi hadde. Emma gikk pent og pyntelig rundt kakelokket mitt hun for 1-2mnd siden, men nå krafser hun på lokket med stor iver! Vi har tilogmed fått til vår første target-overføring til en skapdør, men desverre var skapdøra veldig skummel når den slamret igjen, så vi står igrunnen fast vi og. :ahappy: Men det jeg gjorde for å få henne til å skjønne greia med musematta var å pirke på den med en finger en gang eller to. Hun så på meg mens jeg pirket på musematta, og krafset på den etterpå. Da fikk hun klikk og godbit. Ellers har jeg sprunget rundt musematta som en tulling for å få henne til å trø tilfeldig på den noen ganger, og det har sjeeeldent fungert. Man trør jo ikke på ting som ligger på gulvet på vite! :rolleyes:

Du kan jo kanskje også prøve å ha musematta i hånda de første gangene. Flytt den gradvis hvis hunden skjønner hva du vil at den skal gjøre, og til slutt ligger den på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ting kommer vel etter hvert. Prøvde dette med å lede. Men da bare kikket han dumt ned på matta... :ahappy:

"Og du tror DEN er interessant liksom...??" Hehe.. Må jo le av han litt å da... Gidder ikke gjøre noe unødvendig... :)

Men tipsene skal prøves ut. Virker de ikke i morra må dere komme med noen fler gode ideer, for da sier jeg høylydt i fra! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JESS!

Tusen takk folkens. Bytting av target (Et rødt ark på 40x40 cm) og klikk for alt som hadde med det å gjøre hjalp.

Etter ti minutter hadde jeg en hund som bevisst kikket på target og snuste på det noen ganger. Selvfølgelig bonus når han snuste.

Ved neste treningsøkt senere på dagen klikka jeg kun hvis han snuste på arket. 5 min og han hadde 6 av 6 rette på under 3 sek! Jippi! :ahappy: (altså tre sek mellom hvert klikk...)

MEN. Nå dytter han skikkelig godt til arket. Det blir vått liksom. Har unlatt å klikke for dette den siste treningsøkten nå, og han blir så frustrert at han rygger unna, setter seg ned og fiser... hihi... Den krafsingen med labben dere snakket om funket ikke... :) Men jeg fikk inn et par fulltreffere med en berøring av en labb ved at han gikk litt forover mens han snuste.

Virker som om han har låst seg litt på snusingen og blir frustrert hvis jeg ikke klikker ( Det var jo det jeg vill at han skulle da...)

Skal jeg bare fortsette slik, og avvente han og klikke for så vidt touching av target? Har hatt tre treningsøkter i dag + en tur, så blir ingen mer trening på dette før i morra.

Men hvor lenge kan jeg sitte å avvente før jeg avslutter. Og hvordan skal jeg avslutte positivt hvis han ikke har gjort det jeg forventet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er vanskelig med "shaping" helt i begynnelsen... Man låser seg fort på atferder lenge før man er kommet dit man egentlig vil. Been there done that. Kommer ikke på noe lurt noe, unntatt å skifte target igjen. :o Da glemmer kanskje hunden den snusinga. Men jeg vil bare tipse om å ikke gi opp på alle metodene du har fått tips om til nå. De funket ikke når jeg prøvde dem heller, men jeg ga ikke opp og etter noen dager med nesten bare musematte-target økter så satt det! Plutselig går det opp et lys liksom.

:icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble det ikke noe trening. Han var skikkelig sliten etter tre "harde" økter dagen før. På en halvtimes tur gikk han bare ved siden av meg og tussla... hmm... virker som han i hvert fall har brukt hodet skikkelig for å finne ut hva jeg egentlig vil med det dumme arket som ligger på bakken.. :o

Skal prøve å skifte target igjen... Det må jo gå opp et lys en gang.

Har fått klikket et par ganger for at han står på arket, men virker ikke som han er bevisst på at han tråkket på det..

Et annet spørsmål som dukket opp; skal han tråkke med begge beina, eller bare det ene? hva gjør dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min litt mindre smarte pointer (:o) var heller ikke så fryktelig ivrig på musematta. Så da gjorde jeg det om til en jaktlek. Holdt i matta og dro den bortetter gulvet, han kom etter og skulle ta den men det fikk han ikke. Når leken var litt 'opphetet' kastet jeg matta avgårde og han løp i full fart etter. Siden den var vanskelig å plukke opp med munnen (flat ting på glatt gulv) begynte han å krafse på den. Et par repetisjoner så satt det. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...