Gå til innhold
Hundesonen.no

Russisk Tsvetnaya Bolonka: Theo


Ninahz

Recommended Posts

Hei hei alle sammen jeg har nå vært hundeeier i 1 uke :wacko:

Så da er min lille Theo 9 uker gammel og jeg må si jeg kunne ikke vært mer fornøyd med lillemannen. Dagene har gått altfor fort. Siste dagene har vi utforsket mye, vært på stranden og truffet mange nye mennesker. Theo er en russisk tsvetnaya bolonka (Bolonka Zwetna) og får jo litt oppmerksomhet siden det ikke er så mange av rasen i Norge. Ellers har han blitt bestekompis med min mors bolonka Felix som er 10 mnd. Han har en enorm tolmodighet med bøllefrøet mitt som henger i ørene og napper etter beina hans til stadighet. For en herlig tid vi har. Å når de sover sitter jeg her eller prøver å fikse hjemmeside så jeg kan skryte å vise frem gutten så mye jeg kan :Laugh:

post-2376-1184015522_thumb.jpg

post-2376-1184015551_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Nei, rasen er ikke internasjonalt registrert i FCI. Rasen er registrert i toppklubber i Russland (RKF), Tsjekkia og Luxembourg som er tilknyttet FCI. Og fra og med mai 07 har Sverige (SKK) registrert Bolonka i annexregister. Det vil si rasen registreres i Sverige. Så det jobber med å få rasen godkjent internasjonalt. Rasen er ikke registrert i Norge (NKK).

Min hund har Tysk stamtavle, tilknyttet UCI. Det er i Tyskland man betegner Tsvetnaya Bolonka som Bolonka Zwetna. Det er en meget spennende rase synes jeg :whistle:

Anbefaler å bruke linkene Link på hjemmesiden for å få mer info om rasen og registreringsarbeidet. På hjemmesiden min kan man også finne rasestandard til den Russiske Tsvetnaya Bolonka hunden.

:D Hehe ja kunne gjort det så enkelt egentlig : hehe rasen er ikke registrert i FCI... enda..

Og takk synes også han er heeelt nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må jo si at det er morro det. "Jeg" har aldri vært så populær for å si det slik. Hehe kommentarer som : ååååå han ser jo ut som en bamse hører vi hver dag. Er jo ganske stolt hundeeier :D Vi har det hvertfall kjempe morro med å lære oss nye ting hver dag. Dette er min først hund, som bare er min. Og alt har gått utrolig mye bedre enn forventet, men ja vi har vel mye i vente ennå :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny hund :icon_fun: Har vært inne på hjemmesidene dine og sett på flere bilder. Han er helt nydelig og har en kjempefin farge. Beholder bolonkaen valpefargen sin, eller kan den endre seg når hunden blir voksen?

Bolonkaen er en rase det hadde vært morsomt å bli bedre kjent med. Jeg har lest en del om den, men aldri møtt noen. Det virker som om de har en del til felles med havanaisene. Blir spennende å se om de blir FCI-godkjent etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei ja takk for det, ja jeg sliter nok ut kamera snart og for å ikke snakke om batteriene:) Så bilder til hjemmesiden skal det nok bli mer av. Ja blir spennende, man avler jo og jobber med å få den registrert i FCI fra mange land, og at toppklubber i land som er tilknyttet FCI registerer rasen (slik som Sverige) er jo positivt. Så selv om det kan ta tid, tror jeg nok at det en dag vil bli en registrert rase internasjonalt i FCI.

Fargen til Theo er faktisk litt spesiel for Bolonka, oppdretter fortalte at det er en sjelden farge og så å si umulig å oppdrive i Tyskland (oppdretter er opprinnelig Tyske). Bolonka kan forandre farge, å jeg tror ikke Theo beholder valpefargen. Oppdretter mente han kommer til å få en lysere brunfarge enn nå noe som jeg kan si meg enig i. Men akkurat hvordan fargen blir er vanskelig å si noe om. Tror ogå at beina vil få en lysere farge, da han er noe lysere under potene på alle fire. Og ansiktet vil nok også få en lysere farge:) Men ja dette blir ren fantasi. Vi får se :rolleyes:

Felix (bilder på hjemmesiden) var som valp veldig mørk brun/og svart i fargen, nå har han fått ett slags sølv skjær på ryggen så fargen hans er i forandring. I tillegg blitt veldig lys i ansikt og bein :D

Ja her ser dere at det ble en avhandling igjen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei rasen er en russisk selskapshund altså en " fanghund".

Det er i utgangspunktet det han er for meg også, men vi får prøve ut og teste ut litt forskjellige aktiviteter etterhvert håper jeg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Legger ut litt flere bilder. Blitt 18 uker, ser tydelig hvordan fargen har forandret seg:)

Soler seg

BigTheo.jpg

Våt og kald etter en dusj

Bilde006.jpg

Fullstendig klar over skamklippen, men sjekk fargen som kommer frem

Bilde032-1.jpg

Tror Theo forandrer seg fra brun til en lysere farge

Bilde056.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg syns han var søt med klippen sin, jeg :D Med sånne små rufsehunder syns jeg ikke at det er så viktig at det er 100%perfekt. Dessuten ser det som regel penere ut når det får vokst en ukes tid etterpå.

Blir spennende å se hvordan fargen hans blir etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei Shira :P

Jeg har ennå ikke møtt en reservert Bolonka. Rasen er omgjengelig og åpen. De har ett rolig og balansert temperament.

Lettlærte og passer til de fleste familier. Jeg er veldig glad i rasen (såklart :P Kunne lagt ut i lange baner om rasen, men dere får heller spør så skal jeg svare etter beste evne. :P

Takk for alle fine kommentarer, (vi elsker oppmerksomheten) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ;)

Tsvetnaya Bolonka ble avlet etter andre verdenskrig. På begynnelsen av 1950- tallet ble russiske hvite Bolonka Franzuska krysset med forskjellige miniatyrhunder som Lhasa-Apso, Toy Puddel, Shih-Tzu, franske Bolognese, Pekingeser samt noen blandingshunder med kraftig, krøllete pels.

Der er ett utdrag fra hjemmesiden som besvarer spørsmålet ditt. Morsomt at du synes rasen er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...