Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase ville dere IKKE hatt?


Cathrine og Killja

Recommended Posts

Dette er ikke vondt ment mot noen som har disse hundene,men dette er bare hunder som ikke paser til meg

  • Alle slags type puddler
  • Naken hunder (selv om jeg synes noen er skjønne)
  • Border collie
  • Settere (selv om jeg elsker gordon og irsk) synes de er helt fantastiske,men kommer ikke til å ha selv fordi.
  • Fuglehunder og jakt (beagel osv)
  • Mastiffer
  • Terrierer,som weaten terrier & JRT osv..
  • Rottweiler
  • Dobberman
  • Bartehunder
  • Borzoi,mynder og wippet eller lignende raser
  • Dachs
  • Blodhunder
  • Bischon frise og andre dolleraser
  • IKKE raser som skal klippes ned pels på eller nappes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

I motsetning til mange her så kunne jeg virkelig tenkt meg en Meksikansk naken hund, stor... Og jeg håper at engang i fremtiden det blir det og.

Men min liste;

Ingen i gruppe en utenom; Sheltie, Collie lang&kort

Ingen i gruppe to

Ingen i gruppe tre

Ingen i gruppe fire/seks

Ingen i gruppe fem utenom, Etnahund, Faraohund, Basenji & Mex

Ingen i gruppe syv

Ingen i gruppe åtte

Gruppe ni kunne jeg tenkt meg; Puddel(Stor/dverg) Chinese Crested, Løwchen.

Og ingen i gruppe ti jeg ikke kunne tenkt meg engang i livet. Jo forresten, Greyhound.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke korthårede hunder så godt bortsett fra basenji og Dalmatiner.. men raser jeg ikke kunne tenke meg i det hele tatt er rottweiler, staff, buller og hunder med bredt, flatt ansikt. og ikke hunder med tunge lepper som sikler mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til mange her så kunne jeg virkelig tenkt meg en Meksikansk naken hund, stor... Og jeg håper at engang i fremtiden det blir det og.

Men min liste;

Ingen i gruppe en utenom; Sheltie, Collie lang&kort

Ingen i gruppe to

Ingen i gruppe tre

Ingen i gruppe fire/seks

Ingen i gruppe fem utenom, Etnahund, Faraohund, Basenji & Mex

Ingen i gruppe syv

Ingen i gruppe åtte

Gruppe ni kunne jeg tenkt meg; Puddel(Stor/dverg) Chinese Crested, Løwchen.

Og ingen i gruppe ti jeg ikke kunne tenkt meg engang i livet. Jo forresten, Greyhound.

hva med kelpie da, hehe :ahappy::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Egentlig veldig mange raser, men de jeg VET aldri kommer inn hos oss, er:

Schnauser- både stor og liten, dårlig erfaring, men det finnes sikkert mange, mange fine...

Bulldog- Liker å gå i fjellet, og vil gjærne ha med meg bikja

Settere- Ikke begeistret for å sykle, og disse ville nok fått for lite mosjon av meg

Elghunder- Igjen... dårlig erfaring

Puddler-Jeg synes de er kjempetøffe, men kommer jeg hjem med en sånn, blir jeg og bikja hjemløse...

Liker vel egentlig alle raser jeg, men det er nok mange som ikke ville passet til mitt bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan jo ikke ta seg nær av at folk har andre preferanser når det gjelder utseende, størrelse eller bruksområde :P

Det jeg syns er trist, er hvis noens motvilje mot en rase bare er basert på fordommer og manglende kunnskap. Opplever ofte at folk har gjort seg opp en mening om rasen basert på størrelse og utseende, uten at de egentlig har den fjerneste idé om hvilke egenskaper rasen egentlig har.

Man kan bli lei seg når folk skriver flåsete om hvorfor de ikke vil ha slik eller sånn rase. Derfor er slike tråder litt risikable.

Puddel eller andre "rotter!" :P

Ville aldri hatt Schæfer.

Schæferen er jo støgg og ikke minst gæren i huet!

puddel og andre vaskemopper :wink:

Ser dere at disse uttalelsene er nokså unødvendige. Ingen av dem er fra den "eldre" garde forøvrig, hvis noen husker på andre aktuelle tråder der det blir påpekt at vi ikke er så snille mot hverandre her inne....

Jeg så forresten at jeg skrev for et år siden at jeg sikkert tok den neste bikkja som kom rekanes på ei fjøl! Gjett hva som skjedde! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Border collie.

Alle typer jakt/fugle hund.

Små hunder (chihuahua, cairn terrier osv osv)

Hunder med bart.

Veldig tynne hunder (greyhound, whippet, mynde osv)

Jeg foretrekker medium/store hunder med kort pels, som er litt "tøffe" og kompakte. Rottweiler for eksempel.

Må si meg enig.

Vil tilføye puddel på den lista også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miniatyrhunder og hunder som ikke er "brukshunder".

PS: Morsomt å se at nesten samtlige ikke ønsker rasen jeg har :lol:. Er vel en grunn til at det er såpass få som har den :huh:

Nuffer er vel ikke akkurat brukshunder de heller? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke hatt:

Chihuahua eller noen andre små raser med utstående øyne

Noen form for terriere eller schnauzere, synes mange av dem er veldig søte og pene, men slike hunder passer meg rett og slett ikke. Sånn utseendemessig er jeg mest glad i hunder uten bart.

Corgier og andre hunder med lang kropp. Med unntak av basset hound og strihåret dachs kanskje.

Spisshunder. Synes rett og slett ikke det finnes noen særlig pene hunder innenfor denne gruppen, er mest glad i hengeører og hale uten krøll. "Innholdsmessig" er de heller ikke noe for meg. Da særlig ikke elghund, de er søte som valper, men etter det finner jeg dem direkte stygge. Unntaket her ville kanskje vært husky, de kan bli ganske flotte synes jeg. Men kommer aldri til å ha en slik, overhodet ikke en hund for meg.

Skulle til å skrive mynder, men når jeg tenker meg litt om har jeg faktisk fått sansen for denne gruppen, møtte en herlig saluki her om dagen. Greyhound og whippet vil jeg aldri ha, men irsk ulvehund (det er en mynde?) og sloughi liker jeg veldig godt utseende på. Vet ikke hvordan de er i hodet da.

Noen form for puddel og vanskelighårhund vil jeg heller ikke ha, men skulle jeg være så uheldig å bli allergisk en gang (bank i bordet), kunne jeg nok vurdert en sort storpuddel.

Hunder jeg kunne tenkt meg er:

Grand danois, vakre i kropp og i sinn

Dalmatiner såklart

Leonberger- har virkelig falt for denne rasen i det siste, og hadde det skjedd litt før kan det godt hende det hadde blitt vanskelig å velge mellom dalmatiner og denne.

Newfoundlandshund - Flott rase!

Amerikansk bulldog - Det går bare på utseende, for jeg visste faktisk ikke om denne rasen før noen mnd. siden, så aner veldig lite om hva som foregår oppe i hodet på dem. Kunne da tenkt meg den slanke varianten, husker ikke hva den heter. De veldig kraftige synes jeg er... for kraftige ja.

Gordon setter. Det blir hvis jeg flytter på gård eller noe engang, og har større muligheter til å bruke en skog osv. Kommer aldri til å jakte, så det blir vel lite sansynlig uansett. Men elsker denne rasen, har jo hatt en nydelig gutt, og for meg er en "kraftig" skotsk gordon noe av det vakreste som finnes i hundeverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser noe positivt i alle rasene, og har store problemer med å finne en jeg ikke kunne tenkt meg om jeg fikk den slengt etter meg. Under de rette omstendigheter kunne jeg til og med tenkt meg en border collie jeg :rolleyes: , og hvorfor ikke en chihuahua? Shar pei er vel en av dem jeg ikke helt ser poenget med kanskje. De har verken et temperament eller utseende som apellerer til meg. Gremmes også over en del små, nervesvake schæfere. Samtidig så finnes det maaange kjempeflotte schäfere også. I det hele tatt syns jeg det er vanskelig å generalisere hele raser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker,men kunne nok ikke hatt fuglehund...Jeg liker Gordon Setter utrooolig godt!

Det samme med Vorsther og Weimaraner..men tror de er litt drøye,og har inntrykk av at fuglehunder stikker av!

Så jakter jeg ikke heller...Den jegerprøven gikk i dass da vi skulle skjære i dyr!Wææh!

Ellers kunne jeg ikke hatt Afganer,fordi det er for mye pels.

Dill med pels er greit,men ikke såå mye.Collie faller vel også bort da.

Ellers er jeg ikke glad i hunder med krøller.Selv om jeg må innrømme at kongepudler er imponerende flotte.

Det har mer med at jeg synes det ser rart ut med krøller.haha..Og at det krever arbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdatert liste: SHAR PEI, MEXIKANSK NAKENHUND, LAGOTTO,BEDLINGTON TERRIER,BICHON,CHOWSHOW,AKITA INU,RIESEN,MELLOM OG DVERG SNAUZER, HUNDER MED FLATT ANSIKT(BOXER, BULLDOGG OSV) SORT FLAT, AIRDALE TERRIER, K OWCARKA, OG SIKKERT MANGE FLERE, HEHE. TROR NEPPE JEG SKAL HA ROTTWEILER MER. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det mange raser som ekskluderes.

Jeg skal nemlig ikke ha:

-Hund med utpregede jaktinstinkter.

-Hund med gjeterinstinkter.

-Hund som sikler.

-Stor hund (høyere enn ca 50cm)

-Tung hund (mer enn ca 30-35kg)

-Langhåret pels

-Skrukkehud

I tillegg har jeg konkrete krav til hva hunden SKAL ha:

-Muskuløs kroppsbygning

-Godt med arbeidsvilje

-Kort, glatt pels, UTEN underull

Om det er en terrier er det positivt, men ikke en bjeffeterrier.

I praksis vet jeg om noen få raser som passer..

APBT, Amstaff, Staff, og Bull(miniatyr) (alle terriere altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange raser jeg ikke kunne tenkt meg som mynder,dogo canario,presa, schæfer,groendal,mallanois,puddel,diverse settere,diverse småhunder untatt fransk bulldog,bull terrier,cane corso,"polar/trekk" hunder,dobermann,retriver rasene,sheltie,collie,alle terriere(untatt amstaff), nakenhunder,ulvehunder,st. bernards,newfoundlender,leonberger..

Kan godt hende jeg skifter mening etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden av utstillingslinjer (men vet for lite om jaktlinjene til å utelukke de).

Flatcoat

Toller

Gordon og engelsk setter

Dverg & mellom schnauzer

Jack Russel

Briard

Alle typer pudler

Amerikansk cocker

Bearded collie

Japansk Spisshund

Chihuahua + flere små selskapshunder

Alle typer bulldogs, mops + lignende

Alaskan malamute + store trekkhundblandinger

Münsterländer av alle typer

Dogger

Berner Sennen, newfoundlender, leonberger

Labrador

Belgiske fårehunder

Boxer

Sheltie

Bullterrier

og hel god del flere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vanskelig for gå i gjennom gruppene da. Skriver opp de jeg ikke kunne tenke meg i hver gruppe.

Gruppe 1 - De hundene med pels ned til bakken f.eks komondor, puli. (alt for mye pels for min del :P

Gruppe 2 - Boxer, mastiffer, dobermann, shar pei og bulldog typer.

Gruppe 3 - Alle.

Gruppe 6/4 - Alle

Gruppe 5 - Mexikansk nakehund + de som har vært kamphunder. men generellt elsker jeg spisshunder :P

Gruppe 7 - Alle

Gruppe 8 - Spaniel typene!

Gruppe 9 - puddel, spaniel typene, chihuahua!.

Gruppe 10 - Alle utenom saluki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kunne ha trivdes med mye og mangt, bare det er en hund som er sosial, god i kontakten, stabil, trygg og ikke minst teit og morsom. Jeg ser kjapt forbi slikt som et...mindre tiltrekkende ytre, for å si det pent...dersom bikkja er morsom og sjarmis. Men jeg kjenner likevel at jeg ikke akkurat er frista til å skaffe meg noen nakenhund, samme hvor kul bikkja måtte være liksom, og INGEN anna miniatyrhund (unntatt kanskje en dvergpincher?). Ikke er jeg interessert i hunder med veldig mye vokt i seg, og ikke mange av gjeter- og jakthundene heller. Jeg orker i alle fall ikke noen nervøs, flagrende og stressa setter! Jepp, det er sånn jeg opplever settere. Sitrende, flagrende, nervøse og stressa, sjelvende og pistrete, på grensa til å eksplodere. Jeg har kanskje ikke møtt mange tilstrekkelig stimulerte settere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...