Gå til innhold
Hundesonen.no

sukk... om salg av valper/hunder

Meg

Recommended Posts

Skrevet

En kjapp titt på diverse salgssider (kan jo ikke dy meg, mååå jo bare sjekke..) gjorde meg litt oppgitt.

Er det flere enn meg som har lagt merke til en mer eller mindre planlagt blandingsavl? ("Tispa har hatt tre kull tidligere, med samme far... ", "valper fra forrige kull ble så bra at vi gjentok kombinasjonen...")? her er det folk som vil tjene penger på hundene sine.. og det verste er jo at de faktisk gjør det.. har du 18 valper (over flere kull) og selger alle for 3-4000 sitter du igjen med betydelig mer enn utgiftene du har hatt, tør jeg påstå...

Og hva med prisene? 4-6000 for BLANDINGSHUNDER???? HVORFOR?? Oppdretter, om man kan kalle det, er ikke forpliktet til noe som helst; ingen helseundersøkelse (HD, AA, PRA E.L) før foreldra avles på, ikke noe markkurer eller veterinærattester på valpene, ingen registreringsavgifter... Det er vel snakk om å tjene penger ja.. Ikke søren om alle useriøse hundekjøpere utelukkes ved å ta mer for hundene, folk flest har generelt bedre råd nå... "easy come easy go" er argument for å la folk betale for hundene, men altså, du trenger ikke nødvendigvis være mer seriøs om du kjøper enn blandings for 600 eller 6000..

Sukk...

Skrevet

jeg synes priser på blandingshunder er kjempevanskelig. Jeg ville ikke betalt stort for en selv, men samtidig gråter jeg mine tårer når jeg ser små valper selges for 1000 kr. Og undt denne annonsen, står det ti annonser om 9-12 uker gamle valper, som selges fordi den som har kjøpt den ikke har tid til den alikevel.

FOlk har så mye penger og altfor mange plukker med seg små billige valper og finner vel ant ut når de kommer hjem at det var da fryktelig mye jbb med denne valpen.... (Hva annen forklaring kan man ha når man har hatt en valp i en til to uker og finner ut at man ikke har tid ... da har man ikke tenkt mye igjennomdette ) jeg synes i våres at det har vært utrolig mange 9-12 ukers valper som selges igjen , og da ikke fra oppdretter :) ALle er blandinger .

Jeg synes det har blitt utrolig mye renrasede valper uten papirer også jeg . JE ser mye på schæfer annonser, og det er utrolig mange billige schæfervalper nå .. som ikke kan registreres på grunn av foreldrene .

Alt ialt er vel mye avl der ute fryktelig lite gjennomtenkt ....

Skrevet

Hei :P

Ja jeg sier meg enig i det trådstarter her sier. Har også spanet på annonse sider, bare for å se. Og synes jo prisene er helt utrolige for mange såkalte "uhell". Skjønner argumentet om at man setter en pris for at ikke hvem som helst på impuls kan få seg en valp. Men samtidig kan man ikke ta en prat med potensielle kjøpere og stille spørsmål? Skjønner selvsagt at hvem som helst kan lyve, men det kan nok en med penger også. Så kunne ikke vært mer enig jeg :wacko:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...