Gå til innhold
Hundesonen.no

sukk... om salg av valper/hunder

Meg

Recommended Posts

Skrevet

En kjapp titt på diverse salgssider (kan jo ikke dy meg, mååå jo bare sjekke..) gjorde meg litt oppgitt.

Er det flere enn meg som har lagt merke til en mer eller mindre planlagt blandingsavl? ("Tispa har hatt tre kull tidligere, med samme far... ", "valper fra forrige kull ble så bra at vi gjentok kombinasjonen...")? her er det folk som vil tjene penger på hundene sine.. og det verste er jo at de faktisk gjør det.. har du 18 valper (over flere kull) og selger alle for 3-4000 sitter du igjen med betydelig mer enn utgiftene du har hatt, tør jeg påstå...

Og hva med prisene? 4-6000 for BLANDINGSHUNDER???? HVORFOR?? Oppdretter, om man kan kalle det, er ikke forpliktet til noe som helst; ingen helseundersøkelse (HD, AA, PRA E.L) før foreldra avles på, ikke noe markkurer eller veterinærattester på valpene, ingen registreringsavgifter... Det er vel snakk om å tjene penger ja.. Ikke søren om alle useriøse hundekjøpere utelukkes ved å ta mer for hundene, folk flest har generelt bedre råd nå... "easy come easy go" er argument for å la folk betale for hundene, men altså, du trenger ikke nødvendigvis være mer seriøs om du kjøper enn blandings for 600 eller 6000..

Sukk...

Skrevet

jeg synes priser på blandingshunder er kjempevanskelig. Jeg ville ikke betalt stort for en selv, men samtidig gråter jeg mine tårer når jeg ser små valper selges for 1000 kr. Og undt denne annonsen, står det ti annonser om 9-12 uker gamle valper, som selges fordi den som har kjøpt den ikke har tid til den alikevel.

FOlk har så mye penger og altfor mange plukker med seg små billige valper og finner vel ant ut når de kommer hjem at det var da fryktelig mye jbb med denne valpen.... (Hva annen forklaring kan man ha når man har hatt en valp i en til to uker og finner ut at man ikke har tid ... da har man ikke tenkt mye igjennomdette ) jeg synes i våres at det har vært utrolig mange 9-12 ukers valper som selges igjen , og da ikke fra oppdretter :) ALle er blandinger .

Jeg synes det har blitt utrolig mye renrasede valper uten papirer også jeg . JE ser mye på schæfer annonser, og det er utrolig mange billige schæfervalper nå .. som ikke kan registreres på grunn av foreldrene .

Alt ialt er vel mye avl der ute fryktelig lite gjennomtenkt ....

Skrevet

Hei :P

Ja jeg sier meg enig i det trådstarter her sier. Har også spanet på annonse sider, bare for å se. Og synes jo prisene er helt utrolige for mange såkalte "uhell". Skjønner argumentet om at man setter en pris for at ikke hvem som helst på impuls kan få seg en valp. Men samtidig kan man ikke ta en prat med potensielle kjøpere og stille spørsmål? Skjønner selvsagt at hvem som helst kan lyve, men det kan nok en med penger også. Så kunne ikke vært mer enig jeg :wacko:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...