Gå til innhold
Hundesonen.no

Crate Games


Mirai

Recommended Posts

For det later til å være mange andre langtidshundeeiere her som har samme erfaring som meg, at mange hunder er så positive at de kaster seg inn selv uten at eier har gått kurs... vi hadde endatil en så ivrig hund at den ikke alltid ventet til BILdøren bak var åpnet :whistle:

Blir litt OT det her kanskje, men den mye omtalte Gubbelille hoppet en gang opp i motorrommet på bilen fordi at panseret sto oppe :rolleyes: Han var svært glad for å få være med på biltur, kanskje litt i overkant og, kan man vel si.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Nå syntes jeg du tillegger meg mange meninger som jeg ikke har. Jeg tror ikke (og håper ikke) at noen banker inn hundene sine i buret.

Igjen; burleker går ikke ut på at hunden skal sitte i buret i en evighet. Burleker er noen morsomme leker som involverer buret... Både hunden og jeg syntes det er morsomt, og jeg kan ikke se dyremishandlingsaspektet noen steder. Burleker er bra trening for meg, for hunden OG det er morsomt. Det blir litt som at jeg trener på at både kloklipping og tannvisning skal være gøy, men det er kanskje dyremishandling det og?

Min hund får masse turer hver dag, mye trening, aktivisering, kos, nok mat, og er en glad liten fyr som finner på mye sprell. Jeg kan virkelig ikke se at han har tatt skade av å trene på hvordan man skal gå inn/ut av buret. Jeg ser bare på det som fordelsaktig.

*sukk*

Vi får samme leksa omat og omattatt så jeg gidder ikke si noe mer om bur...

Men jeg lurer på en ting, hvorfor skal alt i en hunds liv være så forbanna morsomt?

For å være ærlig, jeg blåser en lang marsj hva mine hunder måtte mene om klo-klipp - de har å ligge rolig til jeg er ferdig - punktum liksom - NEI, jeg banker de ikke til å ligge rolig - men jeg hindrer dem i å forlate plassen før jeg sier det er greit. (og de får forøvrig hverken godbit eller lekestund etterpå heller). Samme med generell sjekk av hunden - uansett hva - inkludert børsting - det er ting de MÅ og dermed lager vi ikke unødig vesen av det, vi gjør det og ferdig med det. Og det morsomme er vel at tross mangel på ekstrem moro under de seansene så synes de at både klo-klipp, pelsstell og tannvisning er gøy liksom.......

(det er muligens mine hunder som er unike, for jeg har aldri jobbet med at det skal være gøy - de bare liker det rett og slett - helt uten fuzz)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurer på en ting, hvorfor skal alt i en hunds liv være så forbanna morsomt?

Men du skjønner det BP, at dersom hunden ikke har det sinnsykt morsomt, så har den det vondt !! Det er sånn det er nemlig. For en hund kan ikke ha et nøytralt forhold til noe - enten har man det moro, eller man lider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ikke at dersom man ikke bruker crate games så tvinger man hunden. Jeg har heller ikke hevdet det, Akela. Jeg sier at dette er EN måte å gjøre det på. Jeg er fullt klar over at folk flest ikke banker livsskiten ut av hundene side hverken før eller etter klikkertreningen kom til. Jeg tror tvert i mot at klikkertrenere kan ha mye å lære av "gamle metoder", er selvfølgelig ikke alt, men noe av det. (Jeg kjøper fremdeles pipedyr til hunden min selv om det i følge "Du er sjefen" kommer til å gjøre hunden min til en morder. :whistle: )

Det at folk mener jeg hevder det ene og det andre/mener noe som ikke har kommet til uttrykk på forumet blir helt far fetched syntes jeg. Det er vel strengt tatt FRP sin diskusjonsmetode man bruker da. (Oh; den her kommer jeg sikkert til å høre mye av.. *fnis*)

Nå må jeg lese. Dere får heller sende meg en PM om jeg får noen nye meninger i løpet av dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... eller hva med å ha buret i enden av sporet :whistle: ? Gleder meg til å dra med et bur når jeg legger spor neste gang gitt - for ikke å snakke om å sende buret med mine treningskompiser som legger spor for meg *flir*.

Ekstremt OT og ørlite granne internt:

Nekter!! *truer med en skikkelig feit stek med MASSE fett på*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekter!! *truer med en skikkelig feit stek med MASSE fett på*

TRUER ???? Godt stekt svinefett er jo snadder (det er der smaken sitter vøtt)... *flir*. Det er iallefall super forsterker for meg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg oppfatter dette med crate games slik at hundene ligger å venter i bur med åpen dør, mens eier trener hund nr 2, da tenker jeg at disse hundene aldri får slappet av. De vil vel ligge i helspenn og vente på å få slippe ut mens de ser eierens andre hund får den aktiviteten den selv (forhåpentlig) ønsker seg?

I mitt lille hode vil en pause i bilburet med lukket dør og vannkopp være et bedre alternativ, og vi forutsetter da at hunden opplever buret som et avslappende sted å være.

Hunden min er kjempeivrig på å hoppe inn i buret for å få en pause i treningen, og når pausen er over venter han pent på "versågod" før han hopper ut og er klar for en ny runde med trening.

På denne måten er buret en avslappning, med CG er det trening hele tiden, og for meg blir det et unødvendig stress og press for hunden. Derfor kjenner jeg at dette blir helt feil.

Bur her og bur der, hvor skal det ende liksom?

Skjønner at endel unge, fremadstormende liker å teste nye teorier, men det er lov å tenke kritiske tanker, også!

Jeg liker også å lære nye måter å trene på, og mye av det nye gir fantastisk glede i læring og samværet med hunden. Men når det er sagt er jeg glad for at jeg har ett langt livmed hund i "ryggmargen", sånn at jeg lettere kan skille skitt fra kanel:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ToneC, jeg siterte jo det DU SELV skrev - la oss gjenta: "Jeg liker at hunden min hopper inn i buret i bilen når vi skal på tur, heller det enn at jeg må tvinge den inn. Ingen som ser det aspektet?"

Er det da du selv som tillegger deg meninger du ikke har.....?

Det er DU som sier "enten-eller" her, at alternativet til crate games-inntrening av burelskende hunder, er å tvinge dem? Ser du ditt EGET "aspekt" her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg oppfatter dette med crate games slik at hundene ligger å venter i bur med åpen dør, mens eier trener hund nr 2, da tenker jeg at disse hundene aldri får slappet av. De vil vel ligge i helspenn og vente på å få slippe ut mens de ser eierens andre hund får den aktiviteten den selv (forhåpentlig) ønsker seg?

I mitt lille hode vil en pause i bilburet med lukket dør og vannkopp være et bedre alternativ, og vi forutsetter da at hunden opplever buret som et avslappende sted å være.

Hunden min er kjempeivrig på å hoppe inn i buret for å få en pause i treningen, og når pausen er over venter han pent på "versågod" før han hopper ut og er klar for en ny runde med trening.

På denne måten er buret en avslappning, med CG er det trening hele tiden, og for meg blir det et unødvendig stress og press for hunden. Derfor kjenner jeg at dette blir helt feil.

Bur her og bur der, hvor skal det ende liksom?

Skjønner at endel unge, fremadstormende liker å teste nye teorier, men det er lov å tenke kritiske tanker, også!

Jeg liker også å lære nye måter å trene på, og mye av det nye gir fantastisk glede i læring og samværet med hunden. Men når det er sagt er jeg glad for at jeg har ett langt livmed hund i "ryggmargen", sånn at jeg lettere kan skille skitt fra kanel:-))

Veldig bra innlegg Pus... jeg er helt på linje med deg.

... og dersom man faktisk må ty til bruk av bur i treningen av en hund for å få den til å konsentrere seg, roe seg, lade opp til videre trening, så har man kanskje enten valgt feil rase, feil individ/linjer - eller tatt seg vann over hodet og begitt seg ut på trening av en hund man kanskje ikke helt behersker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest noen av innleggene her, samt et par blogger om temaet, men sitter igjen med noen spørsmål.

Slik jeg tolker noen av innleggene, så avslutter man ikke treningen positivt dersom man ikke bruker denne Crate games. For det er visst bedre å sende hunden inn i dette buret, enn å putte den motvillig (tvinge fysisk?) inn i bilen. Hjelper denne treningen på lysten hundene deres har til å sitte i bilburet?

Hva er hensikten med å bruke buret som target? Hvilke fordeler oppnår man ved å bruke buret, og ikke en musematte eller targetstick? (Det må jo være en veldig fordel ved det, eller hadde man vel ikke drasset med seg et digert bur?)

Og hvordan hjelper dette en til å bli en bedre hundetrener som klarer å holde kriteriene sine bedre? Mye av det som beskrives som skal være så bra med denne treningen, er ting mine hunder lærer automatisk gjennom daglige rutiner.

Akkurat nå veit jeg ikke helt hva jeg skal mene om temaet. Unødvendig tulletrening med en lykkeamulett, en morsom lek som gjør at hunder som ikke liker bilen kanskje trives mer der eller om dagens hundeavl har blitt så dårlig at hunder får traumer med å avslutte treningsøkta med å sitte i bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Unødvendig tulletrening med en lykkeamulett, en morsom lek som gjør at hunder som ikke liker bilen kanskje trives mer der eller om dagens hundeavl har blitt så dårlig at hunder får traumer med å avslutte treningsøkta med å sitte i bil...

Dette er bekymringsfullt, vi har i ti år etter ti år plaget hundene våre til å sitte i bilburet mot deres vilje, så hadde det bare vært å ha med seg det lille hendige reiseburet, så hadde alt vært løst.. Ikke minst hva slags skader og traumer vi må ha påført deres sjelsliv over så mange år..

OH MY GOD!

Sier som Nirm jeg, det må være noe alvorlig galt med hundeoppdrettet her i landet, siden alle bikkjer har blitt så ekstremt nervøse og udugelige å trene. Alt trenger vel ikke å være så himla festlig til en hver tid.. Jeg syns ikke det er toppen av lykke å gå på jobb hver dag jeg heller, men jeg har i realiteten ikke noe valg. Det har ikke hundene mine heller når det gjelder enkelte ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg Pus... jeg er helt på linje med deg.

... og dersom man faktisk må ty til bruk av bur i treningen av en hund for å få den til å konsentrere seg, roe seg, lade opp til videre trening, så har man kanskje enten valgt feil rase, feil individ/linjer - eller tatt seg vann over hodet og begitt seg ut på trening av en hund man kanskje ikke helt behersker ?

Med fare for å spore helt av her - den samme Susan Garrett anbefaler omplassering som alternativ problemløsning hun:

Svensk Hundsport, nr 06/2007, side 106:

"Mycket teori

Det blev tre dagar fyllda med mycket teori. Naturlitvis. Det var ju ett helhetskoncept som Susan var här för att förmädla. En inställning och ett förhållningssätt, båda till hundar och hundträning.

- Älska din hund. Tycker du att det är svårt bör du tänka om, var ett av hennes första råd.

Susan menar att antingen är det bara att inse att du har valt fel hund. Och då är det bästa för både hunden och dig att omplacera den."

"...)

"Beprövade träningsmetoder

Och även om inte alla Susans råd var lika revolutionerande nya för alla av oss som Susan ibland tycktes tro ... "

(...)

"Men det tålamod och den struktur som Susan tycks ha när hon tränar hund visade hon tyvärr inte alltid oss kursdeltagare. För trots at hon påstod att hon gillar att jobba med människor, märktes det inte alltid under de första kursdagarna"...

(Jeg anbefaler igjen på det varmeste et abonnement på svensk Hundsport! Det er vel verdt hver eneste kroner! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk skal gjøre det og ha hund,og trene hunden så forferdelig mye mer komplisert enn det trenger å være fatter jeg ikke.Alt det der dillet...jeg blir sliten av å se det...Greit å lære nye ting liksom,men det finnes tydeligvis ingen grenser for nye påfunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg dette??

Er det for å lære hunden å frivillig hoppe inn i buret og like det som er poenget, eller er det at hunden skal "kjede" seg når ikke eier trener, eller for at eier skal bli god på dette med kriterier eller hva...?

Jeg spør fordi jeg ikke helt finner den røde tråden her....? Har i grunn hørt veldig lite om dette før trådene her.. :)

Når det gjelder det å hoppe frivillig inn i buret (eller gjøre andre ting frivillig) så handler vel det mye om miljøtrening? At hunden er vandt til å bli utsatt for forskjellige ting hjelper ofte på, liksom...

Min hund sitter i bur i bilen og kun der, og ja, han hopper høyst frivillig inn, og er vi på treningsplassen og jeg sier "bilen" spurter han inn og setter seg i buret (selv om jeg tror det er kulere å være ute å trene) Jeg har aldri gjort noen tilvenning av dette, jeg har plassert han i buret når vi kjører bil og ferdig med det. Ofte har bursittingen (altså bilturen) ført til noe morsomt, som turer, trening eller sonentreff, mens like mange ganger fører det ikke til annet enn et lite opphold i bilen (evt. langt), før vi er hjemme igjen på samme plass...

For en stund siden var han hos veterinær og måtte tilbringe noen timer i bur der. Når jeg kom for å hente han, lå han henslengt på siden som om han lå på en divan, hadde dandert tepper til hodeputer og så virkelig ut til å storkose seg. Jeg fikk og kommentarer fra vet om at han var så veltilpass i buret, lå der og logret når noen passerte, tittet på "livet" og koste seg...

Jeg velger å tro at dette handler om at jeg har en hund som er trygg i de fleste situasjoner. At han ikke har dårlige erfaringer av at jeg har "truet" han til å gjennomføre ting. At han har lært seg at ting som han kanskje ikke synes er så kult, allikvel er til å overleve, og at det er greit å gjøre det beste ut av det liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det veldig mange som lurer på poenget med crate games i forhold til trening og jeg venter fortsatt spent på en forklaring. Kommer det eller blir jeg ignorert her?

Jeg leser og har skjønt hva det er, men skjønner ikke hvorfor. Og da mener jeg i forhold til trening. Dette blir jo også en del av ruff love tråden, men siden de bruker bur der å så lurer jeg litt jeg. Dere har jo forklart så fint at det skal være morro å gå i buret sitt, men det er ikke det jeg vil vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...