Gå til innhold
Hundesonen.no

Crate Games


Mirai

Recommended Posts

Kan noen forklare meg hva Crate Games er, og hvordan/hvorfor det brukes? Har forstått at det innebærer mye bruk av bur/stenge hunden vekk fra seg?

Har forstått at noen bruker f. eks på trening (hunden løper til buret og komme på innkalling derfra).

Er det noen forskjell fra learn to earn (som jeg også vet lite om)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crate Games er burleker som gjør at det er morsomt å være i buret for hunden. Det har ingenting med å sperre hunden vekk (som andre her tydeligvis tror). Det er rett og slett en lek. Samtidig er det veldig bra trening for hundeeieren i å holde på kriteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, grunnen til at jeg "tydeligvis tror" det :whistle: , er fordi jeg leser i blogger rundt omkring av folk har begynt å ta dette over til mer enn treningen, og går over til å "sulte" hundene på kontakt med folk for å få dem mer gira til det tidspunktet på dagen de skal trene. Altså mer enn bare Crate Games på trening, men også i hverdagen er det mye burbruk? Jeg spør fordi jeg ikke vet, men jeg har mistanke om at dette kan være lett å misbruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crate games har som sagt ingenting med att stänga hunden ute och "sulte" den på kontakt att göra. Det har heller ingenting direkt att göra med Ruff Love eller Learn to Earn. Enkelt beskrivet består burlekar av att du lär hunden springa in i sin bur i full fart, från alla vinklar och avstånd. Perfekt avslut på ett träningspass, tycker jag. Istället för att be en hund att motvilligt hoppa in i bilen, kan jag avsluta på ett positivt sätt och belöna hunden ända in i det sista. Dessutom kan jag använda buren som "target" vid framåtsändningar i agility tex. Du lär också hunden att sätta sig upp när du tar i dörrhandtaget och att sitta stilla utan att röra en tass oavsett störningar. Till slut lär du också hunden att lämna buren på kommando och springa i full fart ut till dig. Jag tränar ibland båda mina hundar samtidigt och använder öppna burar. När den ena är klar och springer till sin plats, får den andra lämna sin öppna bur och komma ut och träna. Jättebra träning på självbehärskning samtidigt som det laddar upp hundarna inför deras tur. Kan inte du PM:a mig adresser till några bloggar som tar upp det här med att stänga hunden borta? Skulle bli förvånad om det hade något med crate games att göra, i så fall har någon missförstått rejält...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer fra svensk Hundsport nr 06/2007: Side 104, "Några grunder i Susan Garretts agilityträning", av Mari Edman som har på kurs med oppfinneren selv:

"..... Burleken

Susan Garrett förespråkar absolut inte at valpar eller hundar ska förvaras i bur jämt och ständigt. Däremot tycker hon att man ska göra buren till en plats där hunden älskar att vara genom att belöna den när den uppför sig korrekt i buren, antingen genom att låta beteendet leda till en godisbelöning inne i buren eller genom att låta det leda till hunden få komma ut och vara med och träna.

Ökas värdet på burvistelsen kommer hunden efter lite träning att ha lärt sig att springa in i den och vänta tålmodigt. Denna lek har flera fördelar. Dels jobbar man upp motivationen hos hunder när den lär sig att springa inn i den roliga buren, vilket ökar hundens förväntan på nya uppgifter ytterligare. Dels lär sig hunden självbehärskning eftersom den inte får gå ur buren utan en inkallningssignal, vilket en agilityhund har nytta av att kunna i till exempel starten. Och dels lär sig hunden att hitta öppningen från alla möjliga vinklar, precis som den måste lära sig göra med tunnlar.

På köpet får man en hund som trivs med att koppla av och ta det lugnt i sin bur mellan sina agilitylopp."

I klartekst betyr det at "leken" består i å lære hunden å løpe fort inn i bur - og som belønning for å klare det får den enten en godbit eller allernådigst lov å komme ut av buret igjen og gjøre noe den liker enda bedre... Best av alt er altså at man får en hund som "trives med å koble av og ta det rolig i buret sitt mellom agilityløpene"... Det skulle jaggu ikke forundre meg om hunden lærer å ligge rolig i bur resten av tida også ... (f eks mens eieren er på seminar en hel dag...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg ikke har forstått noe særlig av dette i det hele tatt :whistle: Vil ikke gi link til noen blogger eller sider, sånt blir det veldig fort dårlig stemning av, eller misforståelser :P

Bare leste i blogg at det ble brukt store deler av dagen, og DET syns jeg er å dra det litt langt, om noen gjør det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crate Games er burleker som gjør at det er morsomt å være i buret for hunden. Det har ingenting med å sperre hunden vekk (som andre her tydeligvis tror). Det er rett og slett en lek. Samtidig er det veldig bra trening for hundeeieren i å holde på kriteriene.

Ja, så neste gang dere skal ut og kjøpe leker til hunden så blir det ikke lett å bestemme seg for en tauknute eller et nytt nettingbur, folkens! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - så da fortjener jeg vel en belønning i form av et svar på mine spørsmål til deg i en annen tråd - hvorfor klikkertreningen ikke har fungert på Shejpa, f eks...

Som man frågar får man svar... Och en sådan fråga orkar jag inte ens bry mig om att svara på :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg ikke har forstått noe særlig av dette i det hele tatt :P Vil ikke gi link til noen blogger eller sider, sånt blir det veldig fort dårlig stemning av, eller misforståelser :whistle:

Bare leste i blogg at det ble brukt store deler av dagen, og DET syns jeg er å dra det litt langt, om noen gjør det sånn?

Ja - det finnes ingen klare grenser for hvor lang "burvistelsen" skal være - eller hvor ofte/hyppig den skal benyttes. M a o så putter du hunden i bur så lenge du mener det er hensiktsmessig selv :P

(og som vi vet så kan jo det bli en stund...)

Som man frågar får man svar... Och en sådan fråga orkar jag inte ens bry mig om att svara på :P

Hvorfor ikke? Du sier jo at Ruff Love-"programmet" er beregnet på problemhunder, og deltar selv med en ung hund som dere har klikkertrent etter boka helt fra starten av - kanskje ikke så merkelig at det blir stilt spørsmål til hvorfor dere må skifte strategi totalt, enda så flinke dere er (om jeg skal tro bloggen din da, Fanny?)

----

Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hmmm..... er det bare meg som kanskje synes at å bruke bur i fremadsendingstrening i LP og Agility kanskje er en smule "overkill"??

Jeg ser liksom for meg at en godbitskål eller targetstick må være langt mer handy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..... er det bare meg som kanskje synes at å bruke bur i fremadsendingstrening i LP og Agility kanskje er en smule "overkill"??

Jeg ser liksom for meg at en godbitskål eller targetstick må være langt mer handy?

... eller hva med å ha buret i enden av sporet :whistle: ? Gleder meg til å dra med et bur når jeg legger spor neste gang gitt - for ikke å snakke om å sende buret med mine treningskompiser som legger spor for meg *flir*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. dette her appellerte helt uimotståelig til mitt behov for å ironisere.. (ja jeg vet, dårlig egenskap men noen laster skal et perfekt menneske ha, for ellers blir alle så misunnelige..!)

Bur som belønning ja - jeg bruker det litt selv ved burtrening (fyller buret opp med godbiter og herligheter og lukker døra, så må bisken gå og glo på det der hele dagen uten å få tilgang på det. Og etterhvert tar vi en treningsøkt og som belønning får hunden adgang til buret. Men jeg bruker det kun som innlæring av bur, ikke noe mer - jeg bruker kun bur i bil til vanlig, men det er geit å vite at hunden kan ligge i bur hvis den må..), men jeg skjønner jo at det er mye jeg har gått glipp av her. Bur som target og som belønning ved sporslutt er jo nevnt - men det må jo kunne brukes til avstandsbelønning også da - istedenfor å kaste en ball eller godbit så kaster man buret.. Noen som blir med og utvikler ekstremt lette, skal vi kalle det, "sportsbur" - kastbare og bærbare!

Jada, alvorlige greier dette desverre, men måtte bare lette på trykket for dette, som et ledd i forbindelse med Ruff Love, må jeg innrømme byr meg imot like mye som tvangsapport.. uansett hvor gode formål og prinsippene er (eller som et klokt ordtak sier: veien til ******* et brolagt med gode hensikter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal ut og kjøpe ny leke til hunden min kjøper jeg selvfølgelig ikke et nytt bur. Jeg kjøper en leke. Men jeg kan ikke skjønne at leker som gjør at hunden syntes det er morsomt å være i buret, og oppsøker det frivillig er galt. Jeg liker at hunden min hopper inn i buret i bilen når vi skal på tur, heller det enn at jeg må tvinge den inn. Ingen som ser det aspektet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å tvinge den inn, eller lære den at i bilen må man faktisk være i bur. Joda, det er sikkert praktisk når man har to hunder og kan sende den ene inn i buret og den andre ut samtidig, men jeg (og sikkert flere med meg) syns det blir litt mye bur. Også når man drar det over til hverdagen, som Lotta skrev er det jo ingen regler eller grenser for hvor mye/ofte/lenge man skal gjøre dette? :whistle:

Håper jo ikke det er så mange som stapper hundene brutalt inn i buret når de skal kjøre bil, uten å i de hele tatt prøve å venne hunden til buret engang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg tror jeg har nevnt det før, men mine hunder må være noe helt spesielt og enestående og hele pakka, for de går faktisk inn i buret uten noe helst slags dillete innlæring - i bilen hender det sågar at de er så ivrige at de "glemmer" å vente til jeg har åpna burdøra før de prøver å hoppe inn, faktisk.. Og det er helt uten at de måtte lære at bur er gøy gjennom organisert trening :rolleyes:

Lurer på om jeg burde fortelle hvordan mine hunder lærer seg å bli i buret til de får lov å komme ut jeg? For det er ganske enkelt, sånn i forhold til dette fikse "crate games"-opplegget? Jeg bare lukker igjen døra om de prøver før jeg har sagt "værsågod", liksom.. Det tar ikke veldig mange repetisjonene før de venter, faktisk.. Fortsatt helt uten at jeg har lekt inn at det skal være moro å være i bur..

Og å sitte opp og vente når jeg kommer, det gjør mine hunder helt av seg selv.. Tenk det, de er klare når de tror de får komme ut og jobbe de, fortsatt helt uten organisert trening.. Flinkeste belgerkrapylene til mor, det tenker jeg..

Det er mulig jeg bare har skikkelig tungt for det, men jeg ser ikke helt poenget med å gjøre bur til en viktig del av trening - som belønning, faktisk.. For meg er bur på trening der hunden hviler, og det klarer vel de aller fleste bikkjer uten å ha måtte gått gjennom et fancy lekeprogram først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har tenkt å bruke dette, så er det ikke verre enn at hunden venter til jeg sier værsågod med å spise maten sin..

Bonusen er en hund som hopper frivillig inn i buret sitt (fordi du nå husker å belønne det oftere, og fordi den får forventninger til aktiviteter utenfor buret (trening/lek)), den hopper ikke ut av buret før den får frikommandoen, og den setter seg opp når du åpner døra, sånn at det er lett å få på halsbånd. Hvor mange av dere har hunder som presser på og skal ut så fort du åpner døra?

Om noen bruker dette for å unnskylde at de har hunden i buret hele dagene, så har de misforstått.

Som ToneC sier, så er dette også en aktivitet som får deg til å tenke litt mer på kriterier, og på å holde de, noe som er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har tenkt å bruke dette, så er det ikke verre enn at hunden venter til jeg sier værsågod med å spise maten sin..

Pleier du å sette bikkja i bur før den får mat, liksom? Eller? HVA skal du oppnå med å bruke bur i treningen som du ikke kan oppnå uten? (Og hvor lenge om gangen ser du for deg at hunden din skal stå i buret - eller fortrinnsvis "sitte pent langt bak i buret" - som jo "metoden" anbefaler?)

Bonusen er en hund som hopper frivillig inn i buret sitt (fordi du nå husker å belønne det oftere, og fordi den får forventninger til aktiviteter utenfor buret (trening/lek)), den hopper ikke ut av buret før den får frikommandoen, og den setter seg opp når du åpner døra, sånn at det er lett å få på halsbånd. Hvor mange av dere har hunder som presser på og skal ut så fort du åpner døra?

Så målet ditt med "crate games" er å få en mer "vellykket" burbruk - for burbrukens egen del.

(Mine hunder presser seg ikke ut av buret, fordi de ikke bruker bur - og de gangene det har vært aktuelt - som etter flyreiser, f eks, så venter de på lov! Selvsagt!! - men så er de ganske hyggelige bikkjer også, da...)

Om noen bruker dette for å unnskylde at de har hunden i buret hele dagene, så har de misforstått.

Siden du har skjønt noe som ikke jeg har fått med meg - gidder du å spesifisere HVOR lenge en hund kan være i buret etter denne "metoden", pr gang, pr døgn, pr uke?

Som ToneC sier, så er dette også en aktivitet som får deg til å tenke litt mer på kriterier, og på å holde de, noe som er veldig bra.

Jaha. Da så. For egen del må jeg si det eneste det får meg til å tenke på er kvalitet - livskvalitet, nærmere bestemt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er keiserens nye klær for meg, dette - å bli avhengig av "dingser" i treningen, der man kan gjøre en haug andre ting, slik Belgerpia skriver.

Crate games meg her og der... her har hundene alltid sittet i bur i bilen, og det har da aldri vært noe problem å "trene" det inn - det kommer som en naturlig del av pakka, hundene vil være med der jeg er, de har tillit til meg, og de liker å være med der ting skjer, og som en helt normal hundeeier uten kursing er det jo innlysende å si "flink bisk" når hunden har gått inn i buret?

Men det er visst ikke så innlysende, når en som altså er instruktør ved klikkerkurs ikke klarer å lære inn en hund å sitte i bur - uten å måtte lære "crate games"; sorry Fanny - men du er instruktør, og skal lære andre om hund og atferd, og da blir du på en måte ditt eget "symbol". Eller, som ToneC, som fremdeles har tatt tak i den ene burbiten - og later til å tro at de som ikke går på den trenden, "banker" hundene sine inn i buret. Hallo liksom...

Jeg synes buret blir et noe tåpelig symbol på noe som egentlig er helt grei hundetrening, som handler om grensesetting, kontroll over hunden og styring - og jeg tror sikkert at Susan Garrett er en fullstendig patent trener, som utnytter det at mange folk liker "treningsfilosofier" og "dingser og greier" og trenger ytre symboler for å henge seg med.

Husker Lundqvist for endel år siden, da gikk det i kastelenker og vannsprøyter som aversiver - man måtte ha "redskap", for å kunne bedrive den grensesettingen som han på det tidspunktet prediket. Lommene tøt over av dingsene og greiene på en vanlig hundetur. Folk "flest" tror også at selve klikkeren - altså boksen - er såååå viktig, mens et velplassert "ja" eller lignende kan funke like greit; det er jo hele filosofien bak som er poenget - og som flere kunne hatt nytte av å tenke over, selv bare deler av den, som ikke blir så fascinert av selve klikkegreia eller har motforestillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonusen er en hund som hopper frivillig inn i buret sitt (fordi du nå husker å belønne det oftere, og fordi den får forventninger til aktiviteter utenfor buret (trening/lek)), den hopper ikke ut av buret før den får frikommandoen, og den setter seg opp når du åpner døra, sånn at det er lett å få på halsbånd. Hvor mange av dere har hunder som presser på og skal ut så fort du åpner døra?

Om noen bruker dette for å unnskylde at de har hunden i buret hele dagene, så har de misforstått.

Som ToneC sier, så er dette også en aktivitet som får deg til å tenke litt mer på kriterier, og på å holde de, noe som er veldig bra.

Nå føler jeg meg stokk dum her.. men ser fortsatt ikke poenget her... Bruke bur så intenst og sært for å få inn hverdagslydighet? Nei, mine hunder fyker ikke ut av hoveddøren uten lov, kaster seg ikke ut av bil - eller bilbur - uten lov heller, sitter pent i bilburet og venter til jeg sier de kan gå ut av buret, venter så pent på ny for å få på bånd og å få lov å hoppe ut av bilen - er ikke det det normale da? Også for klikkertrente hunder? Trodde jeg hadde ihvertfall en klikkertrent hund men har visst ikke det da.. brukte ikke selve klikker-boksen for å lære inn det, men trodde jeg brukte "filosofien" bak i det minste.

Sukk.. grusomt skuffende dette synes jeg.. er det virkelig slik at kritikken er riktig - at klikkertrente hunder er noen ulydige greier som ikke kan de mest elementære hverdags-tingene uten å måtte gjennom et helt vitenskaplig oppsett med bur som treningsverktøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier du å sette bikkja i bur før den får mat, liksom?

Nei, jeg setter ned maten, venter til hun ser på meg, og sier værsågod. Jeg bruker ikke buret til dette..

Eller? HVA skal du oppnå med å bruke bur i treningen som du ikke kan oppnå uten? (Og hvor lenge om gangen ser du for deg at hunden din skal stå i buret - eller fortrinnsvis "sitte pent langt bak i buret" - som jo "metoden" anbefaler?)

Fra jeg har åpnet burdøra til jeg er klar til å trene, alt fra tre sekunder til et par minutter

Så målet ditt med "crate games" er å få en mer "vellykket" burbruk - for burbrukens egen del.

(Mine hunder presser seg ikke ut av buret, fordi de ikke bruker bur - og de gangene det har vært aktuelt - som etter flyreiser, f eks, så venter de på lov! Selvsagt! - men så er de ganske hyggelige bikkjer også, da...)

Målet mitt er at hunden skal hoppe inn mer lystbetont enn det er nå, at jeg skal kunne trene en og en hund uten alt for mye dill og dall.

Utenom treningene så er hundene mine løse, går rundt, snuser, tisser, legger seg på treningsbanen og stirrer på meg for å få meg til å trene. Jeg har ikke hundene mine i bur untatt når jeg kjører bil (da skal hunden være sikret), når jeg trener den andre hunden, og når jeg er opptatt med andre ting

Siden du har skjønt noe som ikke jeg har fått med meg - gidder du å spesifisere HVOR lenge en hund kan være i buret etter denne "metoden", pr gang, pr døgn, pr uke?

Det styrer du helt selv. Den totale tida i bur går ikke opp pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har faktisk prøvd Crate Games en dag på kurs. Og det er ganske morro :P Men så syns jeg det meste med hundetrening er morro.

Kommer jeg til å bruke det, nei... Jeg ser at mann gjerne vil bruke det om mann har en hund som ikke er lett motivert, konsentrasjon problemer o.l.

Å bruke det som en "oppdragelse" av hunden i buret ser jeg faktisk ikke problemet i. (Da snakker jeg ikke om at dem skal sitte der i flere timer, men om du har en hund som kaster seg ut av buret så det blir problematisk så ER det faktisk lurt å trene det for å unngå uhell)

Selv har jeg aldri hatt problemer med at hundene ikke vil inn i buret evt så "forvirrer" jeg hundene så mye under trening at jeg bruker "gamle" metoder for å lære dem det med bur døren som smekker igjen om ikke jeg sier dem skal komme :whistle:

Hundene mine er lettmotiverte å få i buret i bilen. Litt for motiverte, da jeg har problemer med å gå forbi bilen på tur uten at dyrene skal prøve å hilse på/hoppe inn i bilen..

Som 2ne sier så har jeg også hatt hund som prøvde hoppe inn i buret av iver før jeg åpnet buret :PHeldigvis er AK'en litt smartere enn Schäferen...

Men jeg ser en fordel ved å strukturere "burbruken" om du har problemer, og Nei jeg tenker ikke hele dagen, men når dyret først skal ut/inn av buret så ser jeg ikke noe feil ved å trene på det med den metoden du finner behagelig for deg/hunden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller, som ToneC, som fremdeles har tatt tak i den ene burbiten - og later til å tro at de som ikke går på den trenden, "banker" hundene sine inn i buret. Hallo liksom..

Nå syntes jeg du tillegger meg mange meninger som jeg ikke har. Jeg tror ikke (og håper ikke) at noen banker inn hundene sine i buret.

Igjen; burleker går ikke ut på at hunden skal sitte i buret i en evighet. Burleker er noen morsomme leker som involverer buret... Både hunden og jeg syntes det er morsomt, og jeg kan ikke se dyremishandlingsaspektet noen steder. Burleker er bra trening for meg, for hunden OG det er morsomt. Det blir litt som at jeg trener på at både kloklipping og tannvisning skal være gøy, men det er kanskje dyremishandling det og?

Min hund får masse turer hver dag, mye trening, aktivisering, kos, nok mat, og er en glad liten fyr som finner på mye sprell. Jeg kan virkelig ikke se at han har tatt skade av å trene på hvordan man skal gå inn/ut av buret. Jeg ser bare på det som fordelsaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet "banke" brukes kanskje en smule ironisk av de av oss som mener at vettug og hyggelig hundetrening også eksisterte før klikkeren ble "oppfunnet" i Norge, siden de unge og nyfrelste tror at all trening før den tid involverte mer eller mindre onde og hardhendte metoder... :whistle:

Ble kanskje litt internt...

Men du skriver altså:

"Jeg liker at hunden min hopper inn i buret i bilen når vi skal på tur, heller det enn at jeg må tvinge den inn. Ingen som ser det aspektet?"

Det du later til å hevde, er at hvis man ikke praktiserer såkalt "crate games", så tvinger man hunden. Du ser hva det er du har skrevet, men kanskje det kan være på sin plass å minne om litt nyansering ikke er så dumt?

For det later til å være mange andre langtidshundeeiere her som har samme erfaring som meg, at mange hunder er så positive at de kaster seg inn selv uten at eier har gått kurs... vi hadde endatil en så ivrig hund at den ikke alltid ventet til BILdøren bak var åpnet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...