Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå over til fôr for overvektige hunder?


Ingvild

Recommended Posts

Tinka (kastrert labradortispe på nesten fire år) ligger nå på den vekta hun bør ligge på - 25,5-26 kilo. Hun får ca 220 gram tørrfôr om dagen (to måltider) + godbiter. Nå går hun på Eukanuba Maintenance, men neste sekk skal være Hills, bare for å få litt variasjon.

Hun er helt sjuk etter mat, og det kommer hun nok til å være uansett hvor mye jeg gir henne, men jeg lurte litt på om et fôr med mindre energi/kalorier - altså et fôr for hunder som har lett for å bli feite - kan være bedre for henne. Med et slikt fôr vil hun få mer om dagen for å holde vekta der den er nå (nå er det svært lett å kjenne ribbeina på henne, og hun har fin midje). Tenker jeg riktig, og vil det være fornuftig å gjøre det slik? Sånn at hun kan få en mer metthetsfølelse og litt mer påfyll i magen?

Det faktum at hun er labrador og kastrert skulle jo tilsi at hun faktisk har behov for et slikt fôr, men det har hun jo ikke... Hun er som sagt akkurat passe sånn som hun er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sånn fôr Kira går på, iallefall etter hva jeg er blitt fortalt. Hun bruker Olivers Weight Loss, og det er et sånn type fôr som du er på utkikk etter. Andre fôrtyper har dessverre ikke peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo et "lett" fôr i Hills serien som heter w/d og som det går an å prøve. Er ikke et direkte slankefôr men mer et fôr for å holde vekta. Veldig mange går over på w/d etter at de har brukt r/d (som er slankefôret) for å holde på idealvekta.

Skader uansett ikke å prøve :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo uansett ikke farlig å prøve det, og hvis du syns hun får for lite energi av lightfôr er det jo bare å gå over til normalfôr neste sekk :P

Twinki har gått på det meste av fôr innenfor Hills serien da vi får det gratis, jeg har også prøvd et light fôr på henne. Tror kanskje det het for Adult Light? Det største problemet med det syns jeg var avføringsmengden, det ER faktisk kjedelig å plukke dritt 3-4 ganger daglig. Og da er det ikke små mengder det er snakk om heller! (Ikke at hun trenger light for, men vi fikk nå den sekken )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert å prøve RC sitt spesialfôr for labrador retriever?

Nei, egentlig ikke.... RC har ikke fungert noe særlig på henne tidligere, så da vil jeg heller prøve en runde med Hillsfôr - som hun har fungert veldig mye bedre på. Skal ikke avslå det uten å ha prøvd det, selvsagt, men vi får se hvordan det går med Hills først nå.

Da prøver jeg en sekk med lettfôr, så trenger jeg ikke gå rundt å ha dårlig samvittighet fordi hun får så lite å spise, haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka har Labradorens lyst etter mat og det jeg gjør er å gi hun light for, men fordi hun går litt sent ned så gir jeg hun mat tre ganger om dagen, da holder hun vekten der jeg har slanket hun ned til og hun får stilnet matlysten sin.

Eukanuba har light for så du kan bare fortsette å fore på det merket, bare gå over til Light varianten.

Jeg er også med på den tanken å heller fore light så hunden (og spesiellt Labradorer) får følelsen av å få mer mat enn at den kun får bitte litt av normal maten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg byttet for til Merethe (labbis) med en gang hun ble sterilisert for å gi en en viss metthetsfølelse og samtidig forhindre tønnefasong. Synes det har fungert bra, hun gikk på light til hun gikk over på senior. Faktisk enda lettere å holde vekten på henne nå, mulig vi har funnet "riktig" fortype :rolleyes:

Synes derimot at hun ble lettere tørr i pelsen av light foret, hører flere har den erfaringen også, så vi supplerte med litt fiskeolje og rå eggeplomme en gang i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...