Gå til innhold
Hundesonen.no

Angrerett på kamera?

Jeampi

Recommended Posts

Som jeg skrev lengre nede så har jeg kjøpt meg nytt kamera, men jeg syns ikke at kameraet holder det det lover...Bildene blir ofte uklare,mørke og det er dårlig til å ta bilder av motiver i fart. Det skal også kunne taes gode nærbilder, men jeg syns at gamlekameraet er bedre (!) på det området...Så jeg lurer, går det an å angre på kjøpet å få levere det inn igjen? For jeg kunne heller tenkt å spyttet i en tusing til så hadde jeg fått kjøpt meg et speilrefleks...

Har kjøpt det på expert og der står det:

"En komplett og uskadet vare kan leveres tilbake innen 30 dager fra leveringsdato etter avtale med vårt kundesenter. Du får da alle pengene tilbake. Varen(e) må returneres i original emballasje og være pakket på samme måte som da den ble mottatt.

NB! Bytte- og returretten gjelder ikke ved kjøp av personlige pleieprodukter, data-, foto- og teleprodukter. "

Er kamera et foto produkt? eller mener de tilbehør til kamera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kjøp over internett har man 14 dagers angrerett. Kjøpte du det i butikk?

Fra VG, artikkelen gjaldt mobil i butikk kontra på nett, kan leses i sin helhet her, går utfra det samme gjelder kamera osv.

Om du kommer hjem og finner ut at telefonen ikke var det du så etter, kan du ha et problem om du har handlet i en vanlig butikk. Når du handler over disk, er det ingenting som heter angrerett eller bytterett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om du ikke har rettigheter, så skader det jo ikke å prøve..... Jeg fikk bytta et to måneder gammelt PC-spill hos Elkjøp fordi cd-en plutselig splintra i to idet jeg skulle ta den ut fra pakningen. Hadde jeg rettigheter der? Nei, sikkert ikke.... Men jeg fikk jo bytta det. Ta med kvittering og embalasje og prøv, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kamera er i aller høyeste grad fotoutstyr ja :P

Det som kan være grunn for bytte er dersom selger har påstått kvaliteter ved kameraet som du finner ikke stemmer. Men i utgangspunktet har du ingen slike rettigheter nei.

MEN! selvom man ikke har RETT på å bytte, er det mange butikker som er villige til å la deg gjøre det, om varen er tilsynelatende ubrukt (og i selgbar stand), kun av den enkle grunn at de er interessert i å fortsette å ha deg som fornøyd kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt det i butikk......Det er et Nikon P5000 og jeg har brukt det tre ganger og alle tre "øktene" ble jeg ikke ordentlig fornøyd med noen av bildene...Skal prøve å bytte det i morgen, hvis ikke vurderer jeg å prøve å selge det...Men hvor mye kan jeg ta for et kamera jeg anser som å være splitter nytt og som jeg betalte 3 499 kr for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P5000 skal gi skarpe bilder det...

Men du har uansett bytterett angrerett eller hva det heter...

Selge brukt så får du kanskje 2500kr...

Det koster under 3000kr nytt og 500kr avslag kan noen kjøpe det for vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 3 500 kr for det...

Men hvorfor får ikke jeg bra bilder med det da? må man bruke flittig de manuelle instillingene som er på det for å få supergode bilder? For de har jeg ikke satt meg inn i enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men når folk kan få det nytt for 2979kr så frister jo det mere en å kjøpe brukt for 3500kr..

Om det var overskyet så får du jo mye kjedeligere bilder...

Å det at du kan å bruke det gamle å det nye er helt nytt å uvant...

Eller det kan være feil på kamera...

Vet ikke hva du mener med dårlige bilder, men man får ikke et vidunderkamera som tar bedre bilder en forholdene tilsier for 3000kr, å merkbar forbedring mot et gamlere kamera ser man nok heller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokus er satt på buskene bak hunden, buskene er i fokus å skarpe å greie...

Les bruksanvisningen på hvordan/hvor kamera setter/beregner hva som skal være i fokus... Hvordan du ønsker at kamera skal beregne hva som skal være i fokus er også noe du kan stille inn på kameraet...

Det er kanskje annerledes en hva du er vandt til på det gamle...

Er nok mere snakk om en tilvenning fra brukeren side en et elendig kamera... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at det er et elendig kamera :) For det er det slett ikke, men jeg trodde at når det skryter sånn av at bildene skal være skarpe så det første som skjer er at omtrent alle bildene er uklare...

Men anyway, nå har jeg prøvd å sette meg litt inn i disse instillingene, men ordet blender og lukkehastighet er gresk for meg. Jeg vet hvordan jeg justerer dem men hva er de godt for? Har noen et eksempel på et hverdagssituasjon en skal ta bilde av og må ha høy/lav lukkerhastighet? Og høy/lav blender åpning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyt blendertall = stor dybdeskarphet

Lavt blendertall = lav dybdeskarphet

Høyt blendertall bør f.eks brukes ved familiebilder, så ikke tante Olga er uklar, mens lille Fritjof er sylskarp midt i bildet. Lavt blendertall brukes f.eks ved nærbilder slik at det som er i fokus trer tydelig frem, mens alt annet duses ut.

Rask lukker - hunder som springer. Lengre lukker - familiebilder, landskapsbilder. Hvor rask lukkertid du kan få avhenger av hvor høy blenderverdi du har, lyset ute og ISOinnstillinger. Desto høyere blendertall, desto mer lys må du ha for å få en rask lukkertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Så på bildet over av Stella som ble uklart så burde jeg hatt lavt blendertall slik at fokuset kom på henne og ikke på alt annet rundt?

Nja... det er vel heller det at du har bommet på fokusen på hunden, for det rundt hunden er jo skarpt som bare det :). Øvelse gjør imidlertid mester. Jeg ville nok gikk kameraet en sjanse og heller øvd på å ta masse bilder under ulike lysforhold og slikt, sånn at du ser hva som fungerer bra og ikke. Jeg har tatt et utall dårlige og uskarpe bilder fordi jeg har glemt ett eller annet mht innstillingene i kamera - eller jeg har fokusert feil, vært urolig på avtrekkern når jeg har brukt litt lang lukkertid etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...