Gå til innhold
Hundesonen.no

Angrerett på kamera?


Jeampi

Recommended Posts

Som jeg skrev lengre nede så har jeg kjøpt meg nytt kamera, men jeg syns ikke at kameraet holder det det lover...Bildene blir ofte uklare,mørke og det er dårlig til å ta bilder av motiver i fart. Det skal også kunne taes gode nærbilder, men jeg syns at gamlekameraet er bedre (!) på det området...Så jeg lurer, går det an å angre på kjøpet å få levere det inn igjen? For jeg kunne heller tenkt å spyttet i en tusing til så hadde jeg fått kjøpt meg et speilrefleks...

Har kjøpt det på expert og der står det:

"En komplett og uskadet vare kan leveres tilbake innen 30 dager fra leveringsdato etter avtale med vårt kundesenter. Du får da alle pengene tilbake. Varen(e) må returneres i original emballasje og være pakket på samme måte som da den ble mottatt.

NB! Bytte- og returretten gjelder ikke ved kjøp av personlige pleieprodukter, data-, foto- og teleprodukter. "

Er kamera et foto produkt? eller mener de tilbehør til kamera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kjøp over internett har man 14 dagers angrerett. Kjøpte du det i butikk?

Fra VG, artikkelen gjaldt mobil i butikk kontra på nett, kan leses i sin helhet her, går utfra det samme gjelder kamera osv.

Om du kommer hjem og finner ut at telefonen ikke var det du så etter, kan du ha et problem om du har handlet i en vanlig butikk. Når du handler over disk, er det ingenting som heter angrerett eller bytterett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om du ikke har rettigheter, så skader det jo ikke å prøve..... Jeg fikk bytta et to måneder gammelt PC-spill hos Elkjøp fordi cd-en plutselig splintra i to idet jeg skulle ta den ut fra pakningen. Hadde jeg rettigheter der? Nei, sikkert ikke.... Men jeg fikk jo bytta det. Ta med kvittering og embalasje og prøv, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kamera er i aller høyeste grad fotoutstyr ja :P

Det som kan være grunn for bytte er dersom selger har påstått kvaliteter ved kameraet som du finner ikke stemmer. Men i utgangspunktet har du ingen slike rettigheter nei.

MEN! selvom man ikke har RETT på å bytte, er det mange butikker som er villige til å la deg gjøre det, om varen er tilsynelatende ubrukt (og i selgbar stand), kun av den enkle grunn at de er interessert i å fortsette å ha deg som fornøyd kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt det i butikk......Det er et Nikon P5000 og jeg har brukt det tre ganger og alle tre "øktene" ble jeg ikke ordentlig fornøyd med noen av bildene...Skal prøve å bytte det i morgen, hvis ikke vurderer jeg å prøve å selge det...Men hvor mye kan jeg ta for et kamera jeg anser som å være splitter nytt og som jeg betalte 3 499 kr for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P5000 skal gi skarpe bilder det...

Men du har uansett bytterett angrerett eller hva det heter...

Selge brukt så får du kanskje 2500kr...

Det koster under 3000kr nytt og 500kr avslag kan noen kjøpe det for vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 3 500 kr for det...

Men hvorfor får ikke jeg bra bilder med det da? må man bruke flittig de manuelle instillingene som er på det for å få supergode bilder? For de har jeg ikke satt meg inn i enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men når folk kan få det nytt for 2979kr så frister jo det mere en å kjøpe brukt for 3500kr..

Om det var overskyet så får du jo mye kjedeligere bilder...

Å det at du kan å bruke det gamle å det nye er helt nytt å uvant...

Eller det kan være feil på kamera...

Vet ikke hva du mener med dårlige bilder, men man får ikke et vidunderkamera som tar bedre bilder en forholdene tilsier for 3000kr, å merkbar forbedring mot et gamlere kamera ser man nok heller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokus er satt på buskene bak hunden, buskene er i fokus å skarpe å greie...

Les bruksanvisningen på hvordan/hvor kamera setter/beregner hva som skal være i fokus... Hvordan du ønsker at kamera skal beregne hva som skal være i fokus er også noe du kan stille inn på kameraet...

Det er kanskje annerledes en hva du er vandt til på det gamle...

Er nok mere snakk om en tilvenning fra brukeren side en et elendig kamera... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at det er et elendig kamera :) For det er det slett ikke, men jeg trodde at når det skryter sånn av at bildene skal være skarpe så det første som skjer er at omtrent alle bildene er uklare...

Men anyway, nå har jeg prøvd å sette meg litt inn i disse instillingene, men ordet blender og lukkehastighet er gresk for meg. Jeg vet hvordan jeg justerer dem men hva er de godt for? Har noen et eksempel på et hverdagssituasjon en skal ta bilde av og må ha høy/lav lukkerhastighet? Og høy/lav blender åpning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyt blendertall = stor dybdeskarphet

Lavt blendertall = lav dybdeskarphet

Høyt blendertall bør f.eks brukes ved familiebilder, så ikke tante Olga er uklar, mens lille Fritjof er sylskarp midt i bildet. Lavt blendertall brukes f.eks ved nærbilder slik at det som er i fokus trer tydelig frem, mens alt annet duses ut.

Rask lukker - hunder som springer. Lengre lukker - familiebilder, landskapsbilder. Hvor rask lukkertid du kan få avhenger av hvor høy blenderverdi du har, lyset ute og ISOinnstillinger. Desto høyere blendertall, desto mer lys må du ha for å få en rask lukkertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Så på bildet over av Stella som ble uklart så burde jeg hatt lavt blendertall slik at fokuset kom på henne og ikke på alt annet rundt?

Nja... det er vel heller det at du har bommet på fokusen på hunden, for det rundt hunden er jo skarpt som bare det :). Øvelse gjør imidlertid mester. Jeg ville nok gikk kameraet en sjanse og heller øvd på å ta masse bilder under ulike lysforhold og slikt, sånn at du ser hva som fungerer bra og ikke. Jeg har tatt et utall dårlige og uskarpe bilder fordi jeg har glemt ett eller annet mht innstillingene i kamera - eller jeg har fokusert feil, vært urolig på avtrekkern når jeg har brukt litt lang lukkertid etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...