Gå til innhold
Hundesonen.no

Angrerett på kamera?

Jeampi

Recommended Posts

Skrevet

Som jeg skrev lengre nede så har jeg kjøpt meg nytt kamera, men jeg syns ikke at kameraet holder det det lover...Bildene blir ofte uklare,mørke og det er dårlig til å ta bilder av motiver i fart. Det skal også kunne taes gode nærbilder, men jeg syns at gamlekameraet er bedre (!) på det området...Så jeg lurer, går det an å angre på kjøpet å få levere det inn igjen? For jeg kunne heller tenkt å spyttet i en tusing til så hadde jeg fått kjøpt meg et speilrefleks...

Har kjøpt det på expert og der står det:

"En komplett og uskadet vare kan leveres tilbake innen 30 dager fra leveringsdato etter avtale med vårt kundesenter. Du får da alle pengene tilbake. Varen(e) må returneres i original emballasje og være pakket på samme måte som da den ble mottatt.

NB! Bytte- og returretten gjelder ikke ved kjøp av personlige pleieprodukter, data-, foto- og teleprodukter. "

Er kamera et foto produkt? eller mener de tilbehør til kamera?

Skrevet

Ved kjøp over internett har man 14 dagers angrerett. Kjøpte du det i butikk?

Fra VG, artikkelen gjaldt mobil i butikk kontra på nett, kan leses i sin helhet her, går utfra det samme gjelder kamera osv.

Om du kommer hjem og finner ut at telefonen ikke var det du så etter, kan du ha et problem om du har handlet i en vanlig butikk. Når du handler over disk, er det ingenting som heter angrerett eller bytterett.
Skrevet

Et kamera er i aller høyeste grad fotoutstyr ja :P

Det som kan være grunn for bytte er dersom selger har påstått kvaliteter ved kameraet som du finner ikke stemmer. Men i utgangspunktet har du ingen slike rettigheter nei.

Skrevet

Men selv om du ikke har rettigheter, så skader det jo ikke å prøve..... Jeg fikk bytta et to måneder gammelt PC-spill hos Elkjøp fordi cd-en plutselig splintra i to idet jeg skulle ta den ut fra pakningen. Hadde jeg rettigheter der? Nei, sikkert ikke.... Men jeg fikk jo bytta det. Ta med kvittering og embalasje og prøv, du.

Skrevet
Et kamera er i aller høyeste grad fotoutstyr ja :P

Det som kan være grunn for bytte er dersom selger har påstått kvaliteter ved kameraet som du finner ikke stemmer. Men i utgangspunktet har du ingen slike rettigheter nei.

MEN! selvom man ikke har RETT på å bytte, er det mange butikker som er villige til å la deg gjøre det, om varen er tilsynelatende ubrukt (og i selgbar stand), kun av den enkle grunn at de er interessert i å fortsette å ha deg som fornøyd kunde.

Skrevet

Du har ikke nevnt hvilket kamera du har kjøpt.?

Litt greit å vite, ikke at det har noe å si, du har angrerett om produktet er dårligere en forventet...

Skrevet

I verste fall kan du vel selge kameraet du har kjøpt, da? Du taper nok noen lapper, men det er kanskje bedre det enn å være misfornøyd med det?

Skrevet

Jeg har fått penger tilbake på et kamera jeg ikke var fornøyd med - hadde brukt det osv.

Virket som det var rutine siden de ba meg slette bildene (takk gud for det for det hadde jeg glemt)

Det var oss Elkjøp

Skrevet

Jeg har kjøpt det i butikk......Det er et Nikon P5000 og jeg har brukt det tre ganger og alle tre "øktene" ble jeg ikke ordentlig fornøyd med noen av bildene...Skal prøve å bytte det i morgen, hvis ikke vurderer jeg å prøve å selge det...Men hvor mye kan jeg ta for et kamera jeg anser som å være splitter nytt og som jeg betalte 3 499 kr for?

Skrevet

P5000 skal gi skarpe bilder det...

Men du har uansett bytterett angrerett eller hva det heter...

Selge brukt så får du kanskje 2500kr...

Det koster under 3000kr nytt og 500kr avslag kan noen kjøpe det for vil jeg tro...

Skrevet

Jeg betalte 3 500 kr for det...

Men hvorfor får ikke jeg bra bilder med det da? må man bruke flittig de manuelle instillingene som er på det for å få supergode bilder? For de har jeg ikke satt meg inn i enda

Skrevet

Joda, men når folk kan få det nytt for 2979kr så frister jo det mere en å kjøpe brukt for 3500kr..

Om det var overskyet så får du jo mye kjedeligere bilder...

Å det at du kan å bruke det gamle å det nye er helt nytt å uvant...

Eller det kan være feil på kamera...

Vet ikke hva du mener med dårlige bilder, men man får ikke et vidunderkamera som tar bedre bilder en forholdene tilsier for 3000kr, å merkbar forbedring mot et gamlere kamera ser man nok heller ikke...

Skrevet

Fokus er satt på buskene bak hunden, buskene er i fokus å skarpe å greie...

Les bruksanvisningen på hvordan/hvor kamera setter/beregner hva som skal være i fokus... Hvordan du ønsker at kamera skal beregne hva som skal være i fokus er også noe du kan stille inn på kameraet...

Det er kanskje annerledes en hva du er vandt til på det gamle...

Er nok mere snakk om en tilvenning fra brukeren side en et elendig kamera... :)

Skrevet

Jeg har aldri sagt at det er et elendig kamera :) For det er det slett ikke, men jeg trodde at når det skryter sånn av at bildene skal være skarpe så det første som skjer er at omtrent alle bildene er uklare...

Men anyway, nå har jeg prøvd å sette meg litt inn i disse instillingene, men ordet blender og lukkehastighet er gresk for meg. Jeg vet hvordan jeg justerer dem men hva er de godt for? Har noen et eksempel på et hverdagssituasjon en skal ta bilde av og må ha høy/lav lukkerhastighet? Og høy/lav blender åpning?

Skrevet

Høyt blendertall = stor dybdeskarphet

Lavt blendertall = lav dybdeskarphet

Høyt blendertall bør f.eks brukes ved familiebilder, så ikke tante Olga er uklar, mens lille Fritjof er sylskarp midt i bildet. Lavt blendertall brukes f.eks ved nærbilder slik at det som er i fokus trer tydelig frem, mens alt annet duses ut.

Rask lukker - hunder som springer. Lengre lukker - familiebilder, landskapsbilder. Hvor rask lukkertid du kan få avhenger av hvor høy blenderverdi du har, lyset ute og ISOinnstillinger. Desto høyere blendertall, desto mer lys må du ha for å få en rask lukkertid.

Skrevet

Takk for svar! Så på bildet over av Stella som ble uklart så burde jeg hatt lavt blendertall slik at fokuset kom på henne og ikke på alt annet rundt?

Skrevet
Takk for svar! Så på bildet over av Stella som ble uklart så burde jeg hatt lavt blendertall slik at fokuset kom på henne og ikke på alt annet rundt?

Nja... det er vel heller det at du har bommet på fokusen på hunden, for det rundt hunden er jo skarpt som bare det :). Øvelse gjør imidlertid mester. Jeg ville nok gikk kameraet en sjanse og heller øvd på å ta masse bilder under ulike lysforhold og slikt, sånn at du ser hva som fungerer bra og ikke. Jeg har tatt et utall dårlige og uskarpe bilder fordi jeg har glemt ett eller annet mht innstillingene i kamera - eller jeg har fokusert feil, vært urolig på avtrekkern når jeg har brukt litt lang lukkertid etc.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...